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Beschreibung von Cod. Guelf. 310 Helmst.
Die mittelalterlichen Helmstedter Handschriften der Herzog August Bibliothek. Teil II: Cod. Guelf. 277 bis 370 Helmst. Mit einem Anhang: Die mittelalterlichen Handschriften und Fragmente der Ehemaligen Universitätsbibliothek Helmstedt, beschrieben von Bertram Lesser (im Erscheinen).
Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft im Rahmen des Programms Erschließung und Digitalisierung handschriftlicher und gedruckter Überlieferung
Manuscript title: Matthias de Liegnitz. Tilmannus de Roede. Johannes Felton. Jacobus de Voragine
Place of origin: Erfurt
Date of origin: 1410–1415
Catalogue number:
  • Heinemann-Nr. 344
  • Manuscripta Mediaevalia Objektnummer, 32412175,T
Support:
Extent: 299 Bl.
Format: 30 × 21 cm.
Foliation: Bleistiftfoliierung modern: 1298, vorderes Vorsatzbl. ungez.
Collation: VII+1 (14)! 4 VI (62). VI+1 (75). 9 VI (183). VI–1 (194). V (204). 4 VI (252). VI–2 (262). 3 VI (298). Lagenmitte im gesamten Codex mit Pergamentfalzen verstärkt.
Binding: Gotischer Holzdeckelband mit ungefärbtem und unverziertem Schafslederbezug, beschädigt. Vorder- und Hinterdeckel offenbar vertauscht und kopfständig angesetzt. Drei Doppelbünde, zwei Kapitalbünde, Kapital an Kopf und Schwanz mit rotgefärbten Lederstreifen umflochten. Zwei Langriemenschließen mit Dornen und Gegenblechen sowie von VD und HD jeweils fünf Schonernägel entfernt. Auf dem HD kopfständig aufgeklebtes Papierschild (10 × 3 cm) mit der Aufschrift (Textualis und Bastarda): Sermones epistolarum dominicalium tocius anni. Item Sermones dominicales. Item Jacobus de Voragine per totam quadragesimam. Von gleicher Hand und Ausführung wie das Titelschild auf Cod. Guelf. 307 Helmst.
Origin of the manuscript: Der Codex entstand um 1412 im Umkreis der Universität Erfurt. Der erste Hauptschreiber, Johannes Zomer aus Heiligenbeil (Ostpreußen, heute Mamonowo) immmatrikulierte sich dort Ostern 1411 (Matrikel Erfurt 1, 94).
Provenance of the manuscript: Der Codex gelangte zu einem unbekannten Zeitpunkt ins Benediktinerkloster Clus, Besitzvermerk Ir: Liber sancti Georgii in Clusa und auf dem HS: Iste liber est dominorum religiosorum in Clusa presbiterum de [Hildensemensi] dyocesi.
Acquisition of the manuscript: Mit der übrigen Konventsbibliothek am 3.2.1624 in die Universitätsbibliothek Helmstedt überführt. 1644 in deren Handschriftenkatalog (Cod. Guelf. 27.2 Aug. 2°, 9v) als Sermones Epistolarum Dominicalium Matthiæ de Lechnitz. Sermones Dominicales unter den Theologici [MSSti] in folio nachgewiesen. Im Katalog von 1797 (BA III, 52) unter Nr. 243 beschrieben.
Bibliography
Manuscript part: VS und HS
Manuscript title:
Date of origin: 13./14. Jh.
Support: Pergament
Extent: 2 Doppelbl.
Format: 30,5 × 21 cm.
Condition: Durch Beschnitt fragmentiert.
Page layout: Schriftraum: 18 × 12 cm, zweispaltig (jede Spalte ca. 5,5–6 cm breit), 60–65 Zeilen.
Hands: Regelmäßige, kleine und stark abgekürzte Bastarda von einer Hand.
Contents:
1. VS, HS Commentum in Exodum. Als fortlaufender Text angelegt; die kommentierten Lemmata sind im Fließtext durch Unterstreichung hervorgehoben. Aufgrund des erhaltenen Materials nicht näher identifizierbar.
Manuscript part: I
Date of origin: 1412
Support:
Extent: 204 Bl.
Collation: VII+1 (14)! 4 VI (62). VI+1 (75). 9 VI (183). VI–1 (194). V (204).Reklamanten, Kustoden auf dem Fußsteg der ersten Rectoseite der Lagen 2–14: 2us13us.
Page layout: Schriftraum: 21–22,5 × 14–15 cm, zweispaltig (Spalten 5,5–6 cm breit), 36–49 Zeilen.
Hands: Regelmäßige, sorgfältige Bastarda von der Hand des Schreibers Johannes Zomer.
Display script / Decoration: Rubriziert, rote Lombarden. Am Beginn beider Teile Raum für Initialen ausgespart.
Contents:
  1. 1ra204rb Matthias de Liegnitz: Postilla in epistulas dominicales in duas partes divisa. Insgesamt 58 Sermones von dominica I adventus (T1) bis dominica XXV post pentecosten (T65). Nach Schneyer/Hödl: Matthias de Liegnitz, sind mit Initium nachweisbar: Nr. 1–6, 8–24 (pars hiemalis) und 25–59 (pars aestivalis):
    • (1ra75va) Pars hiemalis. Videte quoniam non michi … [Sir 24,47]. Quamquam dilectissimi duplex sit labor bonus et malus et uterque multiplex prout narrat sacre scripture historia … — … vite et beatitudinis hic in spe quam nobis prestare concedat in re et in veritate Christus Ihesus filius qui est in secula seculorum benedictus Amen. >Deo gracias<. Explicit postilla epistularum dominicalium hyemalium reverendi magistri Mathie sacre theologie professoris finita in die sancti Pauli per me Iohannem Zomer. Darunter passender komputistischer Merkvers (ähnlich einem Cisiojanus)
      Post vel Pur Pauli Luci reminiscere Mi Tri.
    • (75vb204rb) Pars aestivalis. >Sequitur secunda pars que est pars estivalis epistularum dominicalium postillata per magistrum reverendum prenominatum. In nomine domini et individue trinitatis amen. In die sancto pasche<. Expurgate vetus fermentum … [I Cor 5,7]. Hodie dominice resurrectionis celebratur solempnitas in qua solempnissima die verum pasca celebratur verum pasca manducatur verum pasca honoratur … — … cui laus et potestas et graciarum actio qui affuit principio misericorditer medio et fine liberaliter in secula seculorum. >Amen<.
    Explicit postilla epistolarum dominicalium per circulum anni compilata postillata Prage per magistrum reverendum Mathiam de Legnitz sacre theologieque professorem reportata Erfordie per me Johannem Zomer de Heylygenbyl. Finita tempore quadragesimali in dominica occuli[sic] hora nona vel quasi anno domini millesimo quadringentesimo duodecimo cui laus et gloria in secula seculorum Amen. Darunter die Schreiberverse Walther I 20510 (nach dieser Hs.); die Verse (vollständig) und Kolophone (auszugsweise) gedruckt in Colophons 11969.
    Filiation: Sermo Nr. 33 auch in Cod. Guelf. 76.21 Aug. 2°, 177ra180ra.
    Ungedruckt.
    Literatur
    • Tříška Činnost, 122f. Nr. 4 (ohne diese Hs.);
    • Tříška Repertorium, 364;
    • Schneyer/Hödl: Matthias de Liegnitz (Hs. genannt);
    • Tatarzyński, 49–59 Nr. 1.1–57.
  2. 204va De XV signis diem iudicii praecedentibus. Nota signa quindecim contingencia in quindecim diebus ante diem iudicii. Primo die erigit se mare XL cubitis super altitudinem moncium … — … quintodecimo die fiet celum novum et terra nova et omnes homines in valle Iosaphat iudicabuntur.
    Filiation: Diese Fassung auch in Cod. Guelf. 672 Helmst., 32ra; die Version des Ps.-Beda Venerabilis in Cod. Guelf. 269 Helmst., 68ra; 542 Helmst., 48vb.
    Der in mehreren Versionen überlieferte Text wurde hier aus der Historia scholastica (cap. 141) des Petrus Comestor kopiert; bei G. Nölle, Die Legende von den fünfzehn Zeichen, in: Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur 6 (1879), 413–476, hier 423, 426–443 und 471 als Typ III bezeichnet.
    Drucke dieser Fassung
    • PL 198, 1611A–B;
    • Nölle Legende (s. oben), 461;
    • H. E. Sandison, Quindecim signa ante iudicium. A Contribution to the History of the Latin Versions of the Legend, in: Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen 124 (1910), 72–82, hier 77–79.
    Literatur
    • BHM 653;
    • CPPM 927;
    • 2VL 2, 1013–1020, hier 1016.
  3. 204va–b Tilmannus de Roede: Tractatus de interdicto. >Hic incipit compendiosa edicio de cessacione a divinis unicuique sacerdoti necessaria pro nota regularitatis vitanda<. Ad cognoscendam ergo veram cessacionem primo est notandum quod duplex est cessacio que est indicta a superiore … — … ianuis clausis missa celebratur pax non est portanda.
    Filiation: Autorzuweisung nach der Parallelüberlieferung (mit abweichendem Explicit) in Düsseldorf, ULB, Ms. B 5, (Düsseldorf 1, 64).
    Ungedruckt.
  4. 204vb Nota de celebratione missarum pro pecunia ex capitulo XXIII Stellae clericorum excerpta. Item sacerdos qui missam pro nummis celebrat videtur dicere cum Iuda: Quid vultis michi dare [Mt 26,15] … — … cave ne desperes teipsum ne suspendas.
    Drucke
  5. 204vb Commentum in Ps (partim). Nota ut dicitur ego hodie genui te [Ps 2,7] id est eternaliter quia secundum Cassiodorum hodie enim apud deum nullo inicio incipit … — … filius Hysmahel[sic] persecutoris Ysaac. Aus Teilen bekannter Psalmenkommentare (Sophronius Eusebius Hieronymus, Flavius Magnus Aurelius Cassiodorus) zusammengesetzt. Direkt darunter: Spiritus procellarum id est ventus faciens procellas.
  6. 204vb Versus de X praeceptis.
    Sacrilegus patris percussor et zodomita
    Transgressor voti periurus sortilegusque
    Et mentita fides faciens incendia, prolis
    Oppressor blasphemus hereticus omnis adulter
    Pontificem super hiis semper devotus adibis.
    Die erste Strophe des Gedichtes fehlt, vgl. Mainz, StB, Hs. I 127, 43v (Mainz 1, 227, nicht in den einschlägigen Repertorien).
    Druck
    • K. Euling, Das Priamel bis Hans Rosenplüt. Studien zur Volkspoesie, Breslau 1905 (Germanistische Abhandlungen 25), 500f.
Manuscript part: II
Date of origin: 1410–1415
Support:
Extent: 94 Bl.
Collation: 4 VI (252). VI–2 (262). 3 VI (298).Reklamanten, Kustoden auf dem Fußsteg der ersten Seite der Lagen 1–4.
Condition: Reklamante auf Bl. 252v passt nicht zum Anschluss, Blatt- und Textverlust.
Page layout: Schriftraum: 23–24 × 14–16 cm, zweispaltig (Spalten 6,5–7 cm breit), 35–48 Zeilen.
Hands: Jüngere gotische Kursive von einer Hand.
Display script / Decoration: Rubriziert, rote Lombarden.
Additions: Zahlreiche Nota-Vermerke und gliedernde Marginalien der anlegenden Hand.
Contents:
  1. 205ra266va Johannes Felton: Sermones de tempore ('Sermones Mawdelyn'). >Dominica prima adventus domini. Sermo primus<. Dicite filie Syon … [Mt 21,5]. Epistola manifeste cum evangelio concordat quia a sompno per apostolum excitamur ut domino in ewangelio venienti digne occurramus … — … finis est in eo qui omnium principium est et finis deus et dominus cunctorum benedictus in secula seculorum Amen. Insgesamt 81 Sermones von dominica I adventus (T1) bis dominica XXV post pentecosten (T65). Nach Schneyer/Hödl: Johannes Felton (alias Haresfelde), sind mit Initium nachweisbar: Nr. 98–118, 120–151 (durch Blattverlust fehlen Nr. 152–155), 156–176. Einige Incipits weichen geringfügig ab. Die bei Schneyer fehlenden sieben Sermones in dominicas quadragesimae sind in dieser Hs vorhanden:
    • (220rb221vb) Dominica in quadragesima (T19). Et cum ieiunasset … [Mt 4,2]. Epistola et evangelium concordant in hoc quod exceptis aliis bonis apostolus nos hortatur
      Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 270ravb.
    • (221vb222vb) Dominica secunda quadragesimae (T20). Ecce mulier Chananea … [Mt 15,22]. Epistola et evangelium in hoc concordant sicut ecclesiarum et gencium pater hortatur nos ad sanctificacionem
      Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 274rbvb.
    • (222vb223vb) Dominica tercia (T21). In Beelzebub … [Lc 11,15]. Epistola cum evangelio concordat sicut in evangelio demone eiecto mutus loquitur
      Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 278ra278vb.
    • (223vb224vb) Dominica quarta (T22). Abiit Ihesus trans mare … [Io 6,1]. Nota totum officium est gaudiosum in cantu nocturno ubi agitur de ereptione filiorum Israel
      Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 282rb283ra.
    • (224vb225vb) Dominica in passione (T23). Tulerunt lapides … [Io 8,59]. Epistola et evangelium concordant in hoc quia in evangelio Christus reprehendi non potuit de peccato
      Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 287va288ra.
    • (225vb226rb) In die palmarum (T24). Cum appropinquasset Ihesus … [Mt 21,1]. Lectio cum passione concordat quia dicit epistola: Hoc sentite in vobis [Phil 2,5]
    • (226rb227ra) >Sermo secundus in die palmarum<. Plurima autem turba … [Mt 21,8]. Hodie sancta mater ecclesia recolit duas processiones primam gloriosam in evangelio
    Filiation: Nochmals weitgehend identisch unten, 292rbvb; alle Fastenpredigten außerdem in einem im Augustiner-Chorherrenstift Georgenberg bei Goslar geschriebenen ehemaligen Codex Helmstadiensis, seit 1786 in Göttingen, SUB, Cod. Ms. Theol. 127, 131r158v (olim Helmst. T. 105, Göttingen 2, 368).
    Ungedruckt.
  2. 266va298va Jacobus de Voragine: Sermones quadragesimales (versio mutata breviataque et interpolata sermonibus aliunde adscitis). >Incipiunt sermones de quadragesima fratris Jacobi de Voragine in die cinerum sermo primus<. Filia populi mei … [Ier 6,26]. Hodie fiunt quatuor: Primum est quod ymagines velantur et significat peccatorum velamen quod inter deum et sanctos ac inter homines est … — … perhenni memoria tua commorabitur. Quod nobis prestare dignetur pater et filius et spiritus sanctus Amen. Insgesamt 60 Sermones. Nach Schneyer 3, 238–246 Nr. 196–294, sind nachweisbar: Nr. 196–198, 200, 202, 203, 206, 208, 210, 213, 215–217, 221, 225, 226, 228–230, 233, 235, 237, 239, 242–244, 247, 250, 251, 253, 254, 256–258, 262–264, 266, 268, 270–272, 274–276, 279–283, 285, 286. Die Predigten zu den Fastensonntagen sind durch die entsprechenden Sermones aus dem Zyklus von Johannes Felton ersetzt. Die Incipits der folgenden, vielfach gekürzten Sermones sind ergänzt und weichen von den bei Schneyer verzeichneten ab; zwölf dieser Predigten finden sich auch in der Hs. Gandersheim, StiB, Hs. 261, 245r–256v (Gandersheim, 55–57). Daher wird zunächst das abweichende Incipit und, soweit vorhanden, im Anschluss der Beginn des übereinstimmenden Textes geboten:
    • (266va267rb) Sermo in dominica in Quinquagesima (T18). Filia populi mei … [Ier 6,26]. Hodie fiunt quatuor primum est quod ymagines velantur et significat peccatorum velamen quod inter deum et sanctos ac inter homines est … Anstelle von Schneyer 3, 238 Nr. 196.
    • (267va268va) Feria quinta [post dominicam in Quinquagesima] Mt VIII (T18/5). Cum intrat Ihesus Capharnaum … [Mt 8,5]. Nota introitus collecta[sic]: Lectio et ewangelium concordant quia peccator qui in lectione per Ezechiam et in ewangelio per centurionis servum designatur … In hoc evangelio de tribus personis fit mencio de servo paciente
    • (268va269rb) Feria sexta [post dominicam in Quinquagesima] Mt V (T18/6). Audistis quia dictum … [Mt 5,43]. Lectio et evangelium in hoc concordant quod omni exclusa secularisacione hortantur ad verum ieiunium et elemosinam et oracionem … Anstelle von Schneyer 3, 238 Nr. 200.
    • (269rbvb) Sabbato [post dominicam in Quinquagesima] Mc VI (T18/Sabb.). Cum sero factum esset … [Mc 6,47]. Nota quod lectio et ewangelium in hoc concordant quod sicut in lectione bonis operibus misericordie insistentibus promittitur lux … In isto evangelio tria sunt consideranda: Primo quare per navem intelligitur penitencia
    • (269vb270ra) Sermo II in sabbatum post dominicam in Quinquagesima (T18/Sabb.). >De beata virgine<. Erat navis in medio mari … [Mc 6,47]. Beate virgini sabbatum dedicatum est specialiter propter tria: Primo propter compassionem quia sicud Christus feria sexta passus est carne … Anstelle von Schneyer 3, 239 Nr. 203.
    • (270ravb) Johannes FeltonDominica prima in quadragesima etc (T19). Identisch mit dem Sermo oben, 220rb221vb, ersetzt Schneyer 3, 239 Nr. 205.
    • (271va272rb) Feria tercia post Invocavit (T19/3). Cum intrasset Ihesus … [Mt 21,20]. Nota lectio et evangelium in hoc concordant quia in lectione iubetur dominus queri … Nota quod dominus in hoc evangelio duo loca intravit Ierusalem et templum … Die Predigt ist, abgesehen vom ergänzten Incipit, stark gekürzt, der Predigtbeginn wurde entsprechend angepasst (im Original gibt es tria loca).
    • (272rbvb) Feria tercia [post Invocavit] (T19/4). Accesserunt ad Ihesum scribe … [Mt 25,38]. In hoc lectiones et ewangelium concordant quia Moyses et Helyas in duabus lectionibus [ut] hodie legitur voluntatem domini fecerunt … Prima generacio malorum triplex est: Quidam sunt curiosi ad sciendum
    • (272vb273rb) Feria quinta [post Invocavit] (T19/5). Si manseritis in sermone … [Io 8,31]. Lectio et ewangelium in hoc concordant sicut lectio permittit[sic] observatoribus mandatorum dei bona … Cum quidam ex iudeis de novo ad fidem esset conversus
    • (273rbva) Feria sexta [post Invocavit] (T19/6). Surge tolle grabatum … [Io 5,8]. Nota lectio et ewangelium in hoc concordant sicut in evangelio peccator per langwendum designatus curatur … Nota quod peritus medicus adhibet medicinas prout infirmo videret expedire
    • (273va274ra) Sabbato [post Invocavit] (T19/Sabb.). Assumpsit Ihesus Petrum … [Mt 17,1]. Epistola et ewangelium in hoc concordant quia apostolus in epistola monet nos semper … Nota ista transfiguracio significat gloriam beatorum que a quatuor describitur
    • (274rbvb) Johannes Felton: Sermo in dominica Reminiscere (T20). >Dominica secunda<. Identisch mit dem Sermo oben, 221vb222vb, ersetzt Schneyer 3, 240 Nr. 219.
    • (274vb275rb) Feria secunda [post Reminiscere] (T20/2). Cum exaltaveritis … [Io 8,28]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quod Daniel ostendit faciem suam misericorditer super afflictionem peccatoris … Nota quod homo in terra in peccatis iacens sursum non potuit in celum ascendere
    • (275rbvb) Feria tercia post Reminiscere (T20/3). Patrem nolite vobis … [Mt 23,9]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quod Elyas obediens fuit voci domini et se humilians apud pauperculam viduam hospitando … In hoc ewangelio sunt due regule subditorum Christi … Fehlt bei Schneyer .
    • (275vb276rb) Feria quarta [post Reminiscere] (T20/4). Potestis bibere calicem … [Mt 20,22]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia Mardocheus qui se humiliavit exaltari meruit … Notandum quod dominus habet tres calices de quibus electi bibunt in hac vita
    • (276rbvb) Feria quinta post Reminiscere (T20/5). Homo quidam erat dives … [Lc 16,19]. Lectio et ewangelium in hoc concordant sicut dives in ewangelio in diviciis et honoribus confidens maledictionem meruit … sed dives circa divicias suas tripliciter peccabat
    • (276vb277ra) Feria sexta [post Reminiscere] (T20/6). Homo quidam pater familias … [Mt 21,33]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia lectio est de Joseph vendito … Primo quare deus dicitur paterfamilias hoc est quia tres familias possidere dicitur una est in mundo
    • (277rava) Sabbato [post Reminiscere] (T20/Sabb.). Homo quidam habuit duos filios … [Lc 15,11]. Lectio et ewangelium concordant quia sicut in lectione Esau benedictionem perdidit … In isto ewangelio fit mencio de filio prodigo averso et post hoc converso
    • (278ra278vb) Johannes Felton: Sermo in dominica Oculi (T21). >Dominica tercia<. Weitgehend identisch mit dem Sermo oben, 222vb223vb, ersetzt Schneyer 3, 241 Nr. 232.
    • (278vb279rb) Feria secunda post Oculi (T21/2). Quanta audivimus facta … [Lc 4,23]. Lectio in hoc concordat cum ewangelio quia hystoria de Elizeo et Naaman que in lectione ponitur in ewangelio gracia exempli introducitur. In hoc ewangelio duplex hystoria de Helya et Elizeo tangitur … Die Predigt ist um die Hälfte gekürzt.
    • (279rb280ra) Feria tercia [post Oculi] (T21/3). Si peccaverit … [Mt 18,15]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quod sicut in ewangelio testimonio salvatoris per oracionem … In hoc ewangelio tria ponuntur: Primo de correctione fraterna
    • (280rava) Feria quarta [post Oculi] (T21/4). Accesserunt ad Ihesum … [Mt 15,1]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia mandatum de honorandis parentibus quod in lectione ponitur in ewangelio a domino pro exemplo introducitur. In hoc ewangelio tria ponuntur: Primo ponitur Phariseorum supersticio qui discipulos reprehendebant
    • (280va281ra) Feria quinta [post Oculi] (T21/5). Surgens Ihesus … [Lc 4,38]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia sicut in lectione dominus promittit quod wult cum observatoribus mandatorum suorum habitare … In hoc ostenditur quod Christus fecit tria opera: Primo fecit opus magne potencie et ostenditur in socrus Petri curacione
    • (281rava) Feria sexta [post Oculi] (T21/6). Omnis qui biberit … [Io 4,13]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia sicut in lectione sicienti populo Moyses eduxit de mandato domini aquam de petra sicut in ewangelio agitur de multiplici aqua sed nota hic tres differencias aquarum
    • (282ra–b) Sermo in sabbato post Oculi (T21/Sabb.). >De beata virgine<. Ihesus autem inclinans … [Io 8,6]. In verbis istis duo notantur: Primo quante fuerit humilitatis ibi inclinavit … Circa Christi inclinacionem hoc est suam humilitatem qua in uterum virginis descendit
    • (282rb283ra) Johannes Felton: Sermo in dominica Laetare (T22). >Dominica quarta<. Weitgehend identisch mit dem Sermo oben, 223vb224vb, ersetzt Schneyer 3, 241 Nr. 245.
    • (283ra–b) Feria secunda [post Laetare]. Johannis secundo (T22/2). Invenit in templo … [Io 2,14]. Ewangelium cum lectione concordat de iudicio Salomonis de meretricibus et Christi de vendentibus et ementibus in templo. Nota hic duo: Primo de Christo quandocumque veniebat Ierosolimam statim intravit in templum
    • (283rbvb) Feria tercia [post Laetare] (T22/3). Totum hominem sanum … [Io 7,23]. Lectio et ewangelium in hoc concordant quia sicut Moyses invenitur in lectione ad populum prevaricantem de monte descendere … Magnum est sanare hominem corporaliter
    • (283vb284vb) Feria quarta post Letare (T22/4). Preteriens Ihesus … [Io 9,1]. Ewangelium in quo cecus per lectionem curatur aperte cum lectionibus premissis concordat … Quando dominus istum cecum illuminavit corporaliter et illuminavit eum in mente ut videret spiritualiter
    • (284vb285ra) Feria quinta post Letare (T22/5). Ibat Ihesus … [Lc 7,11]. Ewangelium et lectio in hoc concordant quia de duobus mortuis tractant unicis filiis viduarum. De isto mortuo adolescente per quem peccator intelligitur tria dicuntur: Primo quod erat mortuus
    • (285rava) Sermo secundus (T22/5). Et hec vidua … [Lc 7,12]. Ista vidua multum flebat pro eo quod filium suum unigenitum perdiderat sed dolor iste causabatur ex quatuor … — … luctum unigeniti fac tibi planctum amarum. Enthält nur den ersten Teil der Predigt Schneyer 3, 242 Nr. 254 (Maggioni Sermones, 314–316).
    • (285va286ra) Sermo tercius (T22/5). Et hec vidua … [Lc 7,12]. Quoniam mencio est hic de viduis primo nota de eis tria: Primo quit[sic] sint genera viduarum secundo que sit earum regula … — … quia de tanto honore[sic] liberasti. Enthält den zweiten Teil der Predigt Schneyer 3, 242 Nr. 254 (Maggioni Sermones, 316–319).
    • (286ra286va) Feria sexta [post Laetare] (T22/6). Diligebat Ihesus … [Io 11,5]. Hoc ewangelium de resurrectione Lazari concordat cum lectione que narrat filium vidue suscitatum per Helyam. Queritur quare Maria et Martha non dixerunt sicud centurio
    • (286va287ra) Sabbato [post Laetare] (T22/Sabb.). Ego sum lux mundi … [Io 8,12]. Lectio et ewangelium in hoc in hoc[sic] concordant sicut Ysaias propheta promittit hiis qui in tenebris sunt revelacionem … In hoc ewangelio duo tanguntur: Primo se Ihesus lucem ostendit
    • (287rava) Sermo II in sabbato post Laetare (T22/Sabb.). >De beata virgine<. Ego sum lux mundi … [Io 8,12]. Beata virgo dici potest lux mundi hoc Salomon ammirando ostendit dicens: Que est ista que progreditur quasi aurora [Ct 6,9] … Nur der erste Abschnitt gekürzt, keine Ergänzung.
    • (287va288ra) Johannes FeltonDominica in passione (T23). Weitgehend identisch mit dem Sermo oben, 224vb225vb, ersetzt Schneyer 3, 242 Nr. 260.
    • (288rava) Feria secunda [post dominicam in passione] (T23/2). Si quis sitit … [Io 7,37]. Lectio et ewangelium in hoc concordant sicut in lectione ab aqua Ninivite abstruebant … Ista aqua viva quam Christus vult dare sicientibus non est materialis sed spiritualis
    • (288va289rb) Feria tercia [post dominicam in passione] (T23/3). Ambulabat Ihesus … [Io 7,1]. Sicut Danielem in lectione tradentes conabantur occidere … patet ex ewangelio quod quidam ex Iudeis erant maliciosi
    • (289vb290rb) Feria quarta [post dominicam in passione] (T23/4). Opera que ego facio … [Io 10,25]. Nota quod ewangelium concordat cum lectione quia oves Christi audiunt vocem eius … Dominus noster qui est verus pastor duas hic ponit differencias ovium suarum et ovium dyaboli
    • (290rbvb) Feria quinta [post dominicam in passione] (T23/5). Ecce mulier … [Lc 7,37]. … Status istius mulieris in hoc ewangelio describitur quantum ad tria: Primo quantum ad culpam
    • (290vb291ra) Feria sexta [post dominicam in passione] (T23/6). Expedit vobis … [Io 11,50]. Ewangelium et lectio in hoc concordant quia in ewangelio consilium et concilium iudeorum fuit ad confusionem eorum
    • (291rava) Sabbato [post dominicam in passione] (T23/Sabb.). Sublevatis Ihesus oculis … [Io 17,1]. Nota sicud in lectione prophetica Iudei cogitaverunt verba et facta Christi … Quia vero in presenti ewangelio de clarificacione agitur nota quod est quedam claritas
    • (292rbvb) Johannes FeltonIn die palmarum (T24). Weitgehend identisch mit dem Sermo oben, 226rb227ra, ersetzt Schneyer 3, 243 Nr. 274.
    • (292vb293ra) Feria secunda [post Palmarum] (T24/2). Si exaltatus fuero … [Io 12,32]. Lectio concordat cum ewangelio quia queritur in lectione quis ambulavit in tenebris … ewangelista exponit dicens significans qua morte esset moriturus
    • (293rava) Sermo secundus (T24/2). Si exaltatus fuero … [Io 12,32]. Cottidie trahit Christus peccatores ad se ad fiduciam et ad spem quando considerant Christi in cruce disposicionem videlicet caput inclinatum … Nur der erste Abschnitt gekürzt, keine Ergänzung.
    • (293va294ra) Feria tercia [post Palmarum] (T24/3). Ego quasi agnus … [Ier 11,19]. Lectio concordat cum ewangelio quia agnus de quo in lectione legitur in passione mactatur. Sepe Christus in scripturis agnus appellatur per innocenciam et mansuetudinem
    • (294ra–b) Sermo secundus (T24/3). Hic est sanguis … [Mc 14,24]. O si dixisset qui pro omnibus effunditur. Omne testamentum in morte testatoris confirmatur
    • (294rbvb) Feria quarta post palmarum (T24/4). Vulneratus est … [Is 53,5]. Ewangelium concordat cum lectione quia passio hodie legitur. Nota ista quarta feria curva vocatur quia hodie curvavit se Iudas
    • (294vb295rb) Sermo secundus (T24/4). Hic calix novum testamentum … [Lc 22,20]. Nota quod sanguis sive passio Christi sex habet effectus. Primo ut corda nostra que sunt duriora petris ad penitenciam frangeret … Die ursprüngliche Predigt (Schneyer 3, 243 Nr. 280) ist stark gekürzt und überarbeitet.
    • (295rb296ra) In cena domini (T25). Probet autem … [I Cor 11,28]. Epistola cum ewangelio concordat quia in ewangelio exprimitur locio spiritualis per quam disponimur ad corpus Christi ad quam sumendam in epistola invitamur
    • (296ra–b) Sermo secundus (T25). Et cena facta … [Io 13,2]. Nota quod Christus in hac cena accepit personam episcopi et servi etc … Die ursprüngliche Predigt (Schneyer 3, 244 Nr. 282) ist stark gekürzt und überarbeitet.
    • (296rb297ra) In die Paschenes[sic] (T26). Sicio etc. [Io 19,28]. Nota hodie fideles et devoti christiani nudis pedibus et cum silencio sive salutacione mutua singulas ecclesias et altaria visitant … Enthält nur den ersten, modifizierten Teil der Predigt Schneyer 3, 244 Nr. 283 (Maggioni Sermones, 486–489).
    • (297rava) Sermo secundus (T26). Consummatum est … [Io 19,30]. Nota quod consummatum est corpus Christi consummatum est et sangwis: Primo fuit corpus eius consummatum ymmo et consumptum quia omnia ossa eius apparebant ita ut dinumerari potuissent … Enthält den zweiten, gekürzten Teil der Predigt Schneyer 3, 244 Nr. 283 (Maggioni Sermones, 489–494).
    • (297va298ra) In vigilia pasche (T27). Venit Maria Magdalena … [Mt 28,1]. Epistola concordat cum ewangelio quia sicut Christus in ewangelio surrexit ita monet nos apostolus ut cum ipso resurgamus. Magna est dignitas septime diei que sabatum appellatur
    • (298rava) Sermo II in vigilia paschae (T27). >De beata virgine<. Fasciculus mirre … [Ct 1,12]. Quia heri de passione filii tractavimus expedit ut hodie parum de matris passione tractemus … Primo magnitudo amoris ibi dilectus meus secundo et magnitudo doloris
    Die Sermonesreihe wurde offenbar nach einem einheitlichen Plan bearbeitet. Insbesondere die modifizierten Incipits entsprechen dem von Johannes Felton bekannten Prinzip der Gegenüberstellung von Epistel- und Evangelienlesung, so dass er als Bearbeiter der Reihe nicht auszuschließen ist. Zu Feltons Tätigkeit als Redaktor und seinem Interesse an den Fastenpredigten des Jacobus de Voragine vgl. A. J. Fletcher, "Magnus predicator et deuotus": A Profile of the Life, Work, and Influence of the Fifteenth-Century Oxford Preacher, John Felton, in: Mediaeval Studies 53 (1991), 125–175, hier 146–148.
    Filiation: Ein Auszug der originalen Sermonesreihe auch in Cod. Guelf. 19.8 Aug. 4°, 256r279v.
    Edition der originalen Reihe in der Abfolge der Hs., zuletzt
    • Maggioni Sermones, 1–21, 27–31, 38–46, 59–62, 68–71, 77–81, 91–95, 102–112, 131–134, 151–162, 171–188, 200–205, 212–216, 222–228, 235–239, 250–266, 279–283, 293–302, 308–319, 326–342, 361–378, 385–390, 397–403, 410–427, 435–451, 464–494, 501–511.
    Literatur
    298vb leer.

Revisions:
  • Manuscripta Mediaevalia Objektnummer hinzugefügt (schassan, 2019-08-20)
  • Normdaten ergänzt bzw. korrigiert. (schassan, 2015-09-04)

Abgekürzt zitierte Literatur

BHM B. Lambert, Bibliotheca Hieronymiana Manuscripta. La tradition manuscrite des oeuvres de Saint Jérôme, Bd. 1A–4B, Steenbrugge 1969–1972 (Instrumenta patristica 4)
Bloomfield M. W. Bloomfield, Incipits of Latin Works on the Virtues and Vices 1100–1500 A.D., Cambridge/Mass. 1979 (Publications of the Medieval Academy of America 88)
Colophons Colophons de manuscrits occidentaux des origines au XVIe siècle, Bd. 1–6, ed. par les Bénédictins du Bouveret, Fribourg/Schweiz 1965–1982 (Spicilegii Friburgensis subsidia 2–7)
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Gandersheim Die Handschriften der Stiftsbibliothek zu Gandersheim, beschrieben von H. Härtel, Wiesbaden 1978 (Mittelalterliche Handschriften in Niedersachsen 2)
Göttingen 2 Die Handschriften in Göttingen, Bd. 2: Universitäts-Bibliothek: Geschichte, Karten, Naturwissenschaften, Theologie, Handschriften aus Lüneburg, beschrieben von W. Meyer, Berlin 1893 (Verzeichniss der Handschriften im Preussischen Staate, Abt. 1: Hannover, Bd. 1: Die Handschriften in Göttingen, Teil 2)
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Krämer S. Krämer, Handschriftenerbe des deutschen Mittelalters, Bd. 1–3, München 1989–1990 (Mittelalterliche Bibliothekskataloge Deutschlands und der Schweiz, Ergänzungsband 1)
Mainz 1 Die Handschriften der Stadtbibliothek Mainz, Bd. 1: Hs I 1–Hs I 150, beschrieben von G. List und G. Powitz, Wiesbaden 1990
Matrikel Erfurt 1 Acten der Erfurter Universität, Bd. 1: 1. Päpstliche Stiftungsbullen, 2. Statuten von 1447, 3. Allgemeine Studentenmatrikel, 1. Hälfte (1392–1492), bearbeitet von J. C. H. Weissenborn, Halle 1881 (Geschichtsquellen der Provinz Sachsen und angrenzender Gebiete 8/1)
PL Patrologiae cursus completus. Series Latina, Bd. 1–221, hrsg. von J. P. Migne, Paris 1844–1865
Schneyer J. B. Schneyer, Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für die Zeit von 1150–1350, Bd. 1–11, Münster 1969–1990, Bd. 1–4 ebd. 21973–1974 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 43, 1–11)
Schneyer/Hödl CD-ROM inventory of medieval latin sermons 1350–1500 = Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters von 1350–1500, nach den Vorarbeiten von J. B. Schneyer hrsg. von L. Hödl und W. Knoch, Münster 2001
Sharpe R. Sharpe, A Handlist of the Latin Writers of Great Britain and Ireland before 1540, Turnhout 1997, Additions and corrections (1997–2001), Turnhout 2001 (Publications of the journal of medieval Latin 1)
Tatarzyński R. Tatarzyński, Polonica w średniowiecznych rękopisach łacińskich Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel, Kraków 2004 (Bibliotheca Iagiellonica, Fontes et studia 13)
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WZIS Wasserzeichen-Informationssystem. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart (http://www.wasserzeichen-online.de/wzis/index.php)
WZMA Wasserzeichen des Mittelalters (WZMA). Kommission für Schrift- und Buchwesen des Mittelalters der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien (http://www.ksbm.oeaw.ac.at/wz/wzma.php)

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