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Beschreibung von Cod. Guelf. 359 Helmst.
Die mittelalterlichen Helmstedter Handschriften der Herzog August Bibliothek. Teil II: Cod. Guelf. 277 bis 370 Helmst. Mit einem Anhang: Die mittelalterlichen Handschriften und Fragmente der Ehemaligen Universitätsbibliothek Helmstedt, beschrieben von Bertram Lesser (im Erscheinen).
Manuscript title: Matthias de Liegnitz. Nicolaus Stoer. Ludolphus de Saxonia. Theodoricus Arnevelde. Nicolaus de Lyra. Guilelmus de Sancto Amore
Place of origin: Braunschweig
Date of origin: 14. und 15. Jh.
Catalogue number: Heinemann-Nr. 394
Support:
Extent: 407 Bl.
Format: 29 × 21,5 cm
Foliation: Tintenfoliierung modern: 1417, Zählfehler: Auf Bl. 352 folgt Bl. 354, die Zählung springt von 389 auf 399.
Collation: VIII (16). V (26). 2 VI (50). V (60). VI (72). VI–1 (83). 6 VI (155). II+4 (163). X (183). VII (197). VI (209). VII+1 (224). VI+1 (237). 3 VI (273). VI+1 (286). 4 VIII (350). IX (369)! VII (383). VII+1 (407)! V (417).
Condition: Im unterem Teil des gesamten Codex schwerer Wasserschaden, laut Vermerk auf dem HS 1960 restauriert, Bl. 1–16 und 383–417 geleimt und ergänzt, s. unten.
Binding:
  • Koperteinband aus Kalbspergament (Haarseite außen) mit gerader Verschlussklappe und Langriemenschließe mit Schnallenverschluss. Lagen auf zwei Heftverstärkungen (Pergament, 3,5–5 cm breit) lagenweise geheftet, die durch sekundäre Schnürung mit dem Umschlag verbunden sind; die Schnürung ist insgesamt lose. Auf dem VD Titelbeschriftung in Textualis von zwei Händen: Officium misse cum aliquibus sermonibus de sanctis. Item postilla super evangelia dominicalia a secunda dominica adventus domini usque ad dominicam octavam post trinitatis. Ältere Schriftzüge darunter bis zur Unleserlichkeit verblasst. Darunter die Heininger Bibliothekssignatur H 4. Identische Einbandgestaltung bei den ebenfalls aus Heiningen stammenden Bänden Cod. Guelf. 693 Helmst. und 909 Helmst., vgl. Lesser/Prinsen, 73 und 75 mit Abb. 35. —
  • Im Zuge der Gesamtrestaurierung vom 8.1.–9.3.1960 wurde in der Werkstatt von A. Peters und I. Hahne, Hamburg, der durch den Wasserschaden beschädigten Pergamentumschlag ergänzt und der Schnallenverschluss erneuert. Für den Codex wurde zusätzlich eine gepolsterte Schutzkassette mit einem Überzug aus orangem synthetischem Material ("Linson-Vellum") mit goldener Titel- und Signaturprägung angefertigt, vgl. die Restaurierungsvermerke auf einem auf den HS aufgeklebten Zettel sowie den Briefwechsel in der Akte BA IV, E 198, s.v. "Peters".
Origin of the manuscript: Die verschiedenen Teile des Codex dürften mit ziemlicher Sicherheit sämtlich in Braunschweig enststanden sein.
Provenance of the manuscript: Später gelangten sie ins Augustiner-Chorfrauenstift Heiningen, VS: Liber beatissimorum apostolorum Petri et Pauli in Heningen ordinis canonicarum regularium (Besitzvermerk von der gleichen Hand auch in Cod. Guelf. 693 Helmst. und 1054 Helmst.), wo sie zusammengebunden wurden.
Acquisition of the manuscript: Seit dem 12.4.1572 in der Bibliotheca Julia in Wolfenbüttel, 1614 im Gesamtkatalog von Liborius Otho (Cod. Guelf. A Extrav., p. 297 [292]) unter den Papalia Miscellanea als Officium missæ, de missa tractatus. Et Sermones quidam manuscripti in papiro mit der Signatur Y 37 genannt. — 1618 aus Wolfenbüttel in die Universitätsbibliothek Helmstedt überführt; 1644 im Katalog der Helmstedter Universitätsbibliothek (Cod. Guelf. 27.2 Aug. 2°, 10r) als Explicatio Missæ cum Sermonibus Henrici Arnefeld de Sanctis unter den Theologici [MSSti] in folio nachgewiesen; im Handschriftenverzeichnis von 1797 (BA III, 51) unter Nr. 6 genannt.
Bibliography
Manuscript part: I
Date of origin: 1453
Support:
Extent: 163 Bl.
Collation: VIII (16). V (26). 2 VI (50). V (60). VI (72). VI–1 (83). 6 VI (155). II+4 (163). 27r156r Kustoden auf der Rectoseite des jeweils ersten Bl.: 3us14us.
Page layout: 23–24 × 16–17 cm, zweispaltig (Spalten unregelmäßig 6–8 cm breit), 29–48 Zeilen.
Hands: Zwei Hände,
  • 1ravb Hand 1: Bastarda,
  • der übrige Text in unregelmäßiger jüngerer gotischer Kursive von der Hand des Schreibers Johannes Brunswick in Bastarda, dazu schlichte Textualis als Auszeichnungsschrift.
Display script / Decoration:
  • Einzelne Doppelbl. aus jeder lage rubriziert, an den Anfängen der einzelnen Textabschnitte schlichte, roh wirkende, rote, braune oder in Umrisszeichnung gehaltene Lombarden, z. T. mit weißen Mustern im Buchstabenkörper, Knospenfleuronnée im Binnenfeld oder Fadenausläufern, in den Hasten einiger E- und S-Lombarden der Schriftzug Ihesus Maria oder Maria eingetragen. Zahlreiche Zeigehände. Pflanzenarabesken, Palmetten und grobes Knospenfleuronnée als Zeilen- bzw. Lückenfüller. 4ra Initiale R über 5 Zeilen in rot-schwarzer Umrisszeichnung mit roten Ornamenten und Knospenfleuronnée in Schaft und Buchstabenkörper, im Binnenfeld die Umrisszeichnung des Gekreuzigten, 29va Initiale Q über 17 Zeilen in rot-brauner Umrisszeichnung mit Fadenausläufern und Eichenblättern an der zur Ranke ausgezogenen Cauda, im Binnenfeld Christus mit einem Buch.
  • 95rb Kanonbild in grober, kolorierter Federzeichnung: Der blutüberströmte Christus als Schmerzensmann steht auf einer hügeligen Wiese vor dem Kreuz und hält in den vor der Brust gekreuzten Armen ein Rutenbündel und eine dreischwänzige stachelbewehrte Geißel.
Origin of the manuscript: 1453 in Braunschweig von Johannes Brunswick geschrieben.
Contents:
  1. 1ravb Matthias de Liegnitz: Postilla in epistulas dominicales. Videte quoniam non michi … [Sir 24,47]. Quamquam dilectissimi duplex sit labor bonus et malus … — … quoniam non michi soli laboravi. Tercio ostenditur presens doctrina etc.
    Filiation: Enthält nur den Beginn des in Cod. Guelf. 310 Helmst., 1ra2rb, vollständig überlieferten Prologs.
    Ungedruckt. 2rv leer.
  2. 3r Probationes pennae. Über die gesamte Höhe der Seite in roher, stark stilisierter Federzeichnung das Stammwappen des welfischen Gesamthauses mit rechtsgeneigtem Schild (von den beiden Leoparden ist nur der obere ausgeführt) und rechtssehendem Turnierhelm mit dem Sachsenroß als Helmzier. Über dem Schildfuß liegt eine Schriftrolle mit dem Namenszug des Schreibers Johannes Brunswik in Textualis. Der Name wird zusammen mit diversen Marienanrufungen mehrfach rechts neben dem Wappen wiederholt, dort auch die Federzeichnung eines Kopfes. – 3v leer.
  3. 4ra163rb Nicolaus Stoer: Expositio missae.
    • (4ra5ra) Praefatio. Reverendi patres et domini cogitanti mihi crebrius ac diligenti indagine … — … vera sapiencia una cum patre et sancto spiritu deus in secula seculorum benedictus. Amen.
    • (5ra–b) Prologus. Ad honorem benedicte et individue trinitatis patris videlicet et filii et spiritus sancti sanctorumque patronorum huius dyocesis scilicet Johannis Baptiste et sancti Laurencii nec non pro felici incremento alme universitatis Lypsencis[sic] aggressurus laborem grandem … — … 6tum ad ultimum declaratur quod[sic] modis sacra scriptura exponatur.
    • (5rb43ra) Liber Ⅰ. >Primum Capitulum<. Quantum ad primum capitulum dico quod sacra scriptura quantum ad presens occurrit novem de causis ferventer est studenda … — … quod Symeon Luce primo inquit: Lumen et revelacionem gencium [Lc 2,32]. >Et sic est finis illius libri primi<.
    • (43ra163rb) Liber Ⅱ. >Sequitur secundus liber tractandus presentibus hoc venerabile sacramentum et habet tres tractatus. Liber secundus<. Expeditus per deitus[sic] graciam de prima parte seu de primo libro huius tocius laboris scilicet de quibusdam precedentibus … — … laude quoque terminemus ut in eternum laudemus eum qui vivit et regnat in secula seculorum Amen. Conpletus est iste liber per me Iohannem Brunswik sub anno domini 1453 in Brunswik. (Colophons 9044). Die Tabula fehlt, der Text weicht in Einzelheiten vom Druck ab und ist durch zahlreiche Auslassungen des Schreibers fragmentiert: (15ra16vb) leer, Textverlust: lib. I, tract. 2, cap. 9 bricht ab: contra demonum nequiciam. Unde psalmista: Parasti in conspectu meo mensam adversus eos [Ps 22,5] … , setzt erneut ein mit lib. I, tract. 2, cap. 12. Außerdem lib. I, tract. 3, cap. 1 und 2 gekürzt und zusammengezogen, (21va–22ra) ohne Textverlust leer. (88ra) Lücke, Textverlust: lib. II, tract. 3, cap. 2 bricht ab: Unde sancti estote quia sanctus est dominus deus vester [1 Pt 1,16] … , setzt erneut ein: … eo quod deitas est ubique … . (109vb) Lücke, Textverlust: lib. II, tract. 3, cap. 3 (Erläuterung des Meßkanons) bricht ab: et in arte medicini preclarissimi qui medicinam corporalem propter deum exhibentes a vero medico Christo … , setzt erneut ein: … qui hereses contra hoc sacramentum insurgentes radicitus eradicaverunt … . (132vb133vb) Lücke, Textverlust: lib. II, tract. 3, cap. 3 (Erläuterung des Meßkanons), bricht ab: que per sanguinem suum in crastino effundendum erat in futuro vel ideo gracias egit ut tibi patri … , setzt erneut ein: … Innocencius dicit: Licet sub utraque specie utrumque scilicet corpus et sanguis sumatur … . – Zum Kanonbild auf Bl. 95rb s. oben. Zu Parallelüberlieferung, Druck und Literatur vgl. Cod. Guelf. 344 Helmst., 46r167vb.
Manuscript part: II
Date of origin: 15. Jh., 3. Viertel
Support:
  • Papier
  • Wasserzeichen: Ochsenkopf mit Augen und Nasenlöchern, darüber einkonturige Stange, darüber Stern: WZIS DE7365-PO-75200 (1455), weiterer Typ nicht nachweisbar).
Extent: 20 Bl.
Collation: X (183).
Page layout: 21 × 14,5 cm, zweispaltig (Splaten 6,5 cm breit), 37–40 Zeilen.
Hands: Regelmäßige jüngere gotische Kursive von einer Hand.
Display script / Decoration: Rubriziert, rote Lombarden und Seitentitel.
Contents:
1. 164ra183vb Ludolphus de Saxonia: Vita Jesu Christi (Fragment). Enthält den Prologus, § 4–17, Buch 1,1,1–1,2,4; 1,2,9–1,5,8, Textfolge durch Bindefehler gestört:
  • (164ra168vb) Prologus (prima pars, § 4–15). (Text setzt ein) … portas deserere et quando viderit te predicto modo filium suum tam sollicite per singula commorantem … — … tam gaudia hec premissa suscepimus. Hec Crisostomus. Unde et Augustinus Ewangelii nomen latine interpretatur … (Text bricht ab, weiter 179ra)
  • (169ra178vb) Buch 1,2,9–1,5,8. (Text setzt ein) … exivit ut dum homines sancti salutantur deo gracias dicant … — … cuius in proposito erat fugere hominum frequencias vitare colloquia ne vel orantis pertur[baretur](Text bricht ab).
  • (179ra183vb) Prologus (ultima pars, § 15–17), Buch 1,1,1–1,2,4. (Text fortgesetzt von 168vb) … bonus nuncius vel bona annunciacio quod quidem cum aliquod bonum annunciatur semper dici potest … — … quod ego perii si nunquam misereris. Econtra veritas: Si predictam tuam … (Text bricht ab).
Filiation: Ein kürzerer Auszug aus dem Originaltext in Cod. Guelf. 440 Helmst., 171vb178rb. Eine vollständige mittelniederländische Fassung der 'Vita Christi' in Cod. Guelf. 46.2 Aug. 4°, 4r302v. Zu den beiden Bearbeitungen, welche die 'Vita Christi' mit den 'Meditaciones vite Christi' des Johannes de Caulibus kombinieren, vgl. künftig bei Cod. Guelf. 564 Helmst., 216r320r.
Druck
  • GW M19179M19233 u. ö.;
  • Ludolphus Vita Christi 1, 2–10, 20–34, 10–18.
Literatur
  • 2VL 967–977; 11, 938;
  • Ludolphus the Carthusian: Vita Christi. Introductory Volume, Salzburg 2007 (Analecta Carthusiana 241).
Manuscript part: III
Date of origin: um 1410
Support:
  • Papier
  • Wasserzeichen: Schelle: WZIS NL0360-PO-160190, NL0360-PO-160191 (beide 1410). Stern einkonturig, Hexagramm: WZIS DE4500-PO-41658 (1412). Ochsenkopf mit Augen, Nase und weiteren Gesichtsmerkmalen, darüber einkonturige Stange, darüber Stern (nicht nachweisbar). Osterlamm, um 90° gedreht (zwei Typen, nicht nachweisbar).
Extent: 103 Bl.
Collation: VII (197). VI (209). VII+1 (224). VI+1 (237). 3 VI (273). VI+1 (286). Reklamanten, dazu Kustoden in arabischen Zahlen auf der Rectoseite des jeweils ersten Bl.: 211. Lagenmitte jeweils durch Pergamentfalze verstärkt.
Condition: Die erste und letzte Lage fehlen, Textverlust. Aufgrund der Verschmutzungen der ersten und letzten Bl. jeder Lage wohl längere Zeit ungebunden aufbewahrt. Drei nicht zum Lagenverbund gehörende Schaltzettel mit einspaltigen Nachträgen: Bl. 216 (14,5 × 10,5 cm), Bl. 234 (12,5 × 20 cm) und Bl. 280 (15 × 20,5 cm).
Page layout: 22–23 × 15–16 cm, zweispaltig (Spalten 6,5–7 cm breit), 36–41 Zeilen.
Hands: Jüngere gotische Kursive von einer Hand.
Display script / Decoration: Einzelne Doppelbl. jeder Lage rubriziert, an den Anfängen der einzelnen Predigten in den rubrizierten Passagen schlichte rote Lombarden, sonst einfache tintenfarbige Lombarden in Umrisszeichnung, in den Hasten einiger E- und S-Lombarden zum Inhalt passende Schriftzüge Petrus Paulus, Jesus oder Maria eingetragen. Zahlreiche Nota-Vermerke, Zeigehände und Marginalien.
Contents:
1. 184ra286vb Theodoricus de Arnevelt: Sermones de sanctis (Pars aestivalis). >Aliqui sermones Hinrici[sic] Arnevelt de sanctis<. Nach Textverlust insgesamt noch 69 Sermones bzw. Regesten von Inventio crucis (3.5.) bis Katharina (S85), Die Auswahl der Heiligenfeste (Godehard, Oswald, Bernward) deutet auf eine Entstehung der Sammlung in der Diözese Hildesheim.
  • (184rab) Sermo in festo inventionis sanctae crucis (3.5., ultima pars tantum). (Text setzt ein) … pro insultantibus cum illius nullus. Cum rogavit ut sibi dimitteret sed omnes clamaverunt: Sanguis eius id est ulcio sanguinis … — … unde dicit Paulus: Adeamus ad tronum gracie [Hbr 4,16] id est ad sanctam crucem ut misericordiam consequamur et graciam inveniamus quod nobis concedat.
  • (184rb185vb) Sermo in festo sancti Godehardi (5.5.). >De sancto Godehardo<. Domine quinque talenta … [Mt 25,20]. Unde sciendum est quod quinque talenta dedit deus cuilibet homini ut in eis lucretur
  • (185vb) Nota de translatione sancti Godehardi (6.5.). >De sua translacione<. Translati sumus de vita … [I Io 3,14]. Vide in fine libri quo de cetero habemus legendam de translacione eius vel sic vivens translatus est inter peccatores etc.
  • (185vb) Nota de sancto Johanne evangelista (S35). >De sancto Johanne ewangelista<. Aquila super omnes illos est … Collige condiciones aquile cum apparicionibus de sancto Johanne. Vide de nativitate domini.
  • (185vb) Sermo de eodem (S35). >Alius<. Discipulus ille … [Io 21,23]. Dictum est in epistola Johannis de trinitate quod tres sunt qui testimonium dant in celo
  • (185vb186ra) Sermo de eodem (S35). >Item alius sermo<. Nota quod iste sermo de translacione omnium cuiuscumque sancti vel sancte dici potest
  • (186ra187vb) Sermo de eodem (S35). Translati sumus de vita … [1 Io 3,14]. Nota quando aliud thema est de illo sancto
  • (187vb190vb) >De sancto Herasmo<. Iustus si morte … [Sap 4,7]. Unde sciendum quod si bonus homo et iustus homo antequam etas exigat moriatur
  • (190vb193rb) Primo die rogacionum (T34). Pater noster … [Mt 6,9]. Solent advocati causarum ituri ad curiam romanam clientulos suos hortari ut peticiones suas forment
    Filiation: Auch in Gandersheim, StiB, Hs. 252, 53va56ra (Gandersheim, 32, hier im Kontext der Expositio dominicae orationis).
  • (193rb194rb) Altero die rogacionum (T34). Domine bonitatem tuam … [OrMan 1,7]. Hec est gloriosa promissio illa de qua legitur … In quacumque hora ingemuerit peccator omnium iniquitatum eius non recordabor [Bernard. serm. in dom. 1,4]
  • (194rb195vb) Ultimo die rogacionum (T34). Si quid pecieritis patrem … [Io 16,23]. Tria sum dicturus pro isto tempore seu die rogacionum quia instat hodie ascensio domini nostri Ihesu Christi idcirco debemus petere et peticiones nostras
  • (196ra) Nota de rogationibus (T34). >Item alius in communi de rogacionibus<. Inique egimus coram te … [Lam 3,42]. Vide dominicam decimam post penthecosten ibi habes quod duodecim sunt cause legitime quare deus non exaudit peticionem nostram. Vide de dedicacione circa finem libri. De ascensione domini vide de tempore. Nota de spiritu sancto vide de tempore libri. Es ist nicht mehr zu ermitteln, ob sich die zitierten Nota-Vermerke auf die Predigten im vierten Teil der Hs. beziehen oder ob es einen heute verlorenen Faszikel mit den "Sermones de tempore" Arnevelts gegeben hat.
  • (196ra199vb) Sequitur hic summa subtilis de sancto spiritu de feria secunda pentecostis (T39/2). Gracia Spiritus Sancti effusa est … [Act 10,45]. Venerandi filii mei et fratres mei materia totalis processionis ac vitalis inunctionis spiritus sanctissimi in quedam brevem tractatulum seu sermonem … Darunter: Nota plures sermones de presenti festo et de trinitate et de corpore Christi vide in fine libri quia iam non habeo exemplaria in mea potestate.
  • (199vb201rb) De sancto Vito Pancracio et Panthaleone (S42). Ex Egipto vocavi filium … [Mt 2,15]. Pro commendacione huius benedicti pueri videlicet Viti vel Pancracii
  • (201rbva) >De decem milibus militibus<. Ad evitandum sacrificia liberi … [II Mcc 6,7-11]. Beatus qui fugit de spelunca viciorum ad collem domini id est ad profectum virtutum
  • (201va202va) De eisdem. Salus autem iustorum … [Ps 36,39]. Deus nulli dat salutem nec aliquem protegit in tempore tribulacionis nisi sit sanctus et iustus
  • (202va203va) De sancto Johannes Baptista (S44). Sicut ambulavit servus … [Is 20,3]. Commendat pater omnipotens prophetam Ysaiam ammirando eius humilitatem et paupertatem
  • (203va204vb) Sermo de eodem (S44). >Alius<. Quis putas … [Lc 1,66]. Novitas inducit ammiracionem scripsit beatus Augustinus et stupor ammiracionis generat materiam inquisicionis
  • (204vb205vb) Sermo de eodem (S44). >Item alius<. Ecce ego mitto … [Mal 3,1]. Unde dicit Innocencius in sermone de purificacione beate virginis quod rex regum et dominus dominancium pro salute populi sui venturus in propria
  • (205vb) Sermo de eodem (S44). >Item alius<. Surrexit Helyas sicut ignis … [Sir 48,1]. Ut Johannes in sacra scriptura comparatur Helye propter velocitatem et agilitatem motus
  • (205vb207va) De visitacione beate virginis (S145). Benedicta tu … [Lc 1,28]. Unde sciendum quod dicunt doctores quod deus non potest producere creaturam racionalem per naturam impeccabilem
  • (207va208vb) Sermo de eadem (S145). >Item alius<. Ave gracia plena … [Lc 1,28]. Unde Salomon proverbiis ultimo considerans graciam Marie virginis dixit: Multe filie congregaverunt divicias id est graciam et virtutes tu autem supergressa es universas [Prv 31,29]
  • (208vb210va) De sanctis Petro et Paulo (S46). Fecit deus duo luminaria … [Gn 1,16]. Vocavit deus maius luminare solem et aliud minus luminare lunam pro commendacione et horum duorum apostolorum ymmo principum apostolorum
  • (210va211vb) Sermo de eisdem (S46). >Alius sermo<. Sancti per fidem … [Hbr 11,33]. Unde ut fide vincatur tunc fides debet esse firma integra et viva. Primo debet fides esse firma
  • (211vb213ra) De sancta Margaretha virgine (S47). Laudabo nomen … [Sir 51,15] et in epistola hodierna. Unde sciendum quod laus dei non solum est in ore et in corde humano sed eciam in omnibus bonis operibus
  • (213ra215ra) De sancto Alexio (S92). In plenitudine sancta … [Sir 24,3]. Unde sciendum est quod tria sunt que faciunt hominem sanctum. Primum est castitas iuxta illud prime epistole ad Tessalonicenses quarto capitulo: Hec est voluntas dei [I Thes 4,13]
  • (215ra218rb) De sancta Maria Magdalena (S49). Remittuntur ei … [Lc 7,47]. Unde sciendum quod ignis facit in corporalibus hoc facit amor in spiritualibus … Ausgelassener Text auf dem nachträglich dazugehefteten Bl. 216r nachgetragen, 216v leer.
  • (218rb220ra) Sermo de eadem (S49). >Alius sermo bonus. Sermo secundus<. Commuta habitum ne cognoscaris … [3 Rg 14,2]. Pro commendacione beate Marie Magdalene quantum ad eius conversionem et eiusdem vite sanctitate sentencia verborum talis est
  • (220ra221ra) >De sancta Christina<. In medio ignis … [Sir 51,6] et in epistola de communi virginum. Nota ibi textus habet 'estuatus' sed hic quantum ad beatam Christinam in femino genere dicitur estuata
  • (221ravb) De sancto Jacobo et eodem die de beato Christofero (S50/S106). In baculo isto transivi [Gn 32,10]. Baculus in sacra scriptura significat tribulacionem unde in Iob: Virga tua et baculus tuus ipsa me consolata sunt [Ps 22,4] … Auf dem Fußsteg Rubrik: De sancta Anna vide post festum assumpcionis scriptum.
  • (221vb223ra) Sermo de eisdem (S50/S106). >Alius sermo<. Invenit graciam … [Sir 44,27] et in epistola de apostolis. Sanctus Jacobus fuit coram deo valde graciosus quia cum Christus haberet 72 discipulos et vellet facere graciam duodecim ex eis specialem ipse fuit unus ex illis
  • (223ra) Nota de festo sancti Petri ad vincula (S52). >Ad vincula sancti Petri<. Erat Petrus vinctus … [Act 12,6]. Circa quod sciendum quod legimus de triplici cathena spirituali in sacra sciptura de quo vide in tractatu apiensi[sic]. Direkt anschließend:
  • (223ra–224ra) Sermo de festo sancti Petri ad vincula (S52). Erat Petrus vinctus … [Act 12,6]. Unde dicit magister Johannes Beleth quod Theosebia uxor Theodosii imperatoris Ierosolimam pergere proficiens cum pertransiret per Allexandriam
  • (224ra225ra) De sancto Oswaldo (S153). Michi autem absit gloriari … [Gal 6,14]. In cruce est gloriandum propter tria. Primo quia in virtute crucis vincuntur inimici secundo quia per crucem fiunt omnia miracula tercio quia per crucem acquiritur omnium virtutum perfectio
  • (225ra226vb) De sancto Laurencio (S56). Probasti cor meum … [Ps 16,3]. Duo sunt inter alia que igne probantur et exornantur unum ut de sua mollicie convertatur in duriciem
  • (226vb227vb) Sermo de eodem (S56). >Sermo secundus<. Iustitia eius … [II Cor 9,9] et in epistola hodierna. Unde dicit lex de iusticia et iure lege 'Iudicia' quod iusticia est constans et perpetua voluntas ius suum unicuique distribuens [I. 1,1,10]
  • (227vb228ra) Sermo de eodem (S56). >Alius<. Iustus si morte … [Sap 4,7]. Si iustus antequam etas exigat moriatur vel antequam vitam bonam quam incepit perfecerit per fide et iusticia occidatur
  • (228ra229vb) Sermo de eodem (S56). >Alius<. Quasi victorem te lauro coronare feci ut sis vincens Io Machabeorum tercio. Unde dicit Ysidorus in libro ethymologiarum quod lauro antiquitus victores milites coronabantur et ideo laurus dicitur quasi alaurus a laude … Die im Text angegebene Quelle des Predigtthemas ist nicht zu ermitteln.
  • (230ra231vb) In die assumpcionis beate virginis Marie (S59). Que est ista … [Ct 3,6]. Historialiter sunt hec verba matronarum et dominarum urbis Ierusalem et est interrogacio ammirativa ipsarum se invicem de adventu filie Pharaonis
  • (232ra234v) Sermo de eadem (S59). >Alius sermo<. Ascende superius … [Lc 14,10]. Unde quanto quis est humilior tanto magis erit exaltandus idcirco dicit beatus Augustinus in libro de humilitate beate virginis Marie … non tantum profuit Marie virginitas quantum et humilitas … Schluss auf dem nachträglich dazugehefteten Bl. 234rv nachgetragen.
  • (235rab) Sermo de eadem (S59). >Item alius<. Veni coronaberis … [Ct 4,8]. Unde dicitur in libro apokalipsi XII quod apparuit in celo mulier amicta sole luna sub pedibus eius et in capite eius corona XII stellarum [Apc 12,1]
  • (235rb237rb) Sermo de eadem (S59). >Alius<. Si subito apparuerit … [Iob 24,17] et dicit glosa: Ipsi demones more latronum quando aurora mane incipit apparere timent et fugiunt ad speluncas suas
  • (237rb238ra) >De sancto Bernwardo<. Tamquam aurum in fornace … [Sap 3,6]. Quamvis ista verba specialiter sunt dicta de Abraham Ysaac et Jacob et aliis electis dei veteris testamenti possunt tamen specialiter applicari sancto et electo Bernwardo
  • (238ra241ra) De sancto Johanne Baptista. De decollacione Johannes Babtiste (S64). Spiritus domini super me … [Is 61,1]. Quamvis ista verba proprie sunt exponenda de domino nostro Ihesu Christo concepto a spiritu sancto nato de virgine Maria possunt tamen salva gracia salvatoris exponi de beato Johanne Babtista … In die Predigt sind unter der Rubrik Legenda eius auf 238va241ra Jacobus de Voragine: Legenda aurea cap. 121, Maggioni LA, 873–884, und eine weitere Mirakelgeschichte eingefügt.
  • (241ra242ra) De sancto Egidio (S87). Qui de terra est … [Io 3,31]. Avari de nulla re locuntur[sic] nisi de avaricia et de terrenis honoribus quia de terra sunt ideo locuntur[sic] de terrenis
  • (242ra243vb) De nativitate beate virginis Marie (S65). Liber generacionis … [Mt 1,1]. Ista verba exponendo ad laudem beate virginis [assumo] illud quod scribitur apocalipsi quinto capitulo ubi beatus Johannes sentencialiter sici dicit: Vidi in dextera sedentis super thronum librum scriptum intus et foris [Apc 5,1]
  • (243vb245rb) Sermo de eadem (S65). >Item alius<. Hodie nata est beata virgo Maria. Verba sunt sancte matris ecclesie pro commendacione et eius est sciendum quod est quadruplex nativitas. Prima est miserabilis et tediosa
  • (245rb246va) Sermo de eadem (S65). >Alius<. Sicut lilium … [Ct 2,2]. Dominus noster Jesus Christus per Salomonem volens commendare sub similitudine matrem suam benedictam virginem Mariam. Commendat eam sicut lilium ultra omnes flores
  • (246va248vb) Sermo de eadem (S65). >Item alius<. Apparuit in celo mulier … [Apc 12,1]. Hec verba moraliter exponendo ad laudem gloriosissime nativitatis virginis beate Marie dico quod per celum secundum moralem seu allegoricam exposicionem sancta ecclesia designatur
  • (249ra250vb) De exaltacione sancte crucis (S66). Ego si exaltatus … [Io 12,32] et in evangelio hodierno. Unde Luce 8°[sic] dicitur quod omnis qui se humiliat exaltabitur [Lc 18,14] et quia Christus se humiliavit de celo ad terram idcirco super omnes creaturas est exaltatus
  • (250vb251va) De angelis (S70). Angelis suis … [Ps 90,11]. Unde sciendum quod angeli faciunt tria bona unde sciendum quod multum debemus angelos nostros honorare cum quibuscumque bonis
  • (251va253va) De sancto Luca (S75). Similitudo vultus … [Ez 1,10] et in epistola hodierna. Unde sciendum quod propheta Ezechiel vidit quatuor animalia quorum quodlibet habet quatuor facies quatuor pennas videlicet faciem hominis faciem leonis faciem bovis e faciem aquile
  • (253va255ra) De undecim mille virginibus (S77). Que parate … [Mt 25,10] et in evangelio de communi virginum. Nemo potest esse paratus ad intrandum nupcias eterne beatitudinis sine caritate
  • (255ra256rb) De sanctis apostolis Iuda et Symone (S78). Unicuique nostrum … [Eph 4,7] et in epistola de communi apostolorum. Pro intellectu igitur horum verborum sciendum est quod duplex est gracia scilicet generalis et gratum faciens. Gracia generalis est adiutorium divinum creature gratis impensum
  • (256rb258rb) Sermo de eisdem (S78). Ecce nos relinquimus … [Mt 19,27] et in evangelio de communi apostolorum ut Mt. XVIo dicit salvator noster: Qui vult venire post me abnegat semetipsum et tollat crucem suam et sequatur me [Mt 16,24]
  • (258rb260va) De omnibus sanctis (S79). Reddidit iustis … [Sap 10,17]. Omnes lingue mundi non possent ad plenum enarrare minimam mercedem quam dominus dedit suis sanctis
  • (260va262ra) Sermo de eisdem (S79). >Alius sermo<. Videns Ihesus turbas … [Mt 5,1] et in evangelio hodierno. Glossa ordinaria super istis verbis et evangelio presenti dicit sic: Huic rei consentit Lucas dicens: Factum est autem in diebus illis [Lc 6,12]
  • (262ra264rb) Sermo de eisdem (S79). >Item de omnibus sanctis sermo<. Reddidit deus iustis … [Sap 10,17]. Hic introductionem sermonis primi de hodierno festo qua dicta dicit: Cuncta que verba sciendum quamvis illa bona que deus disposuit in celo sanctis suis
  • (264rb265va) Sermo de eisdem (S79). >Item sermo de omnibus sanctis<. Benigne fac … [Ps 50,20] et in apocalipsi dicitur 21o capitulo: Fundamenta muri … [Apc 21,19]. Ista verba sunt exponenda ad laudem dei et honorem omnium sanctorum
  • (265va266vb) De sancto Martino sermo (S81). Honestum fecit … [Sap 10,11]. Quamvis istud litteraliter sit dictum de patriarcha Iacob quem deus valde ditavit non obstantibus fraudulenciis
  • (267ra268va) Item alius sermo de eodem (S81). Ab infancia mea … [Iob 31,18]. Dicunt astrologi et phisici qui docent de natura rerum quod pueri complexionem … sed complexiones parentum suorum
  • (268va270ra) >De sancta Elizabeth sermo<. Nox illuminacio mea … [Ps 138,11]. Ubi glossa ordinaria dicit sic: Nox id est hec tota miseria et vita presens facta est michi illuminacio et hoc in deliciis meis
  • (270ra271va) >Item alius<. Benedicta es … [Rt 3,10]. Ista verba ad litteram sunt dicta de quadam venerabili vidua nomine Ruth propter eius humilitatem et quia beata Elizabeth habuit maiorem humilitatem
  • (271va272vb) De sancta Cecilia (S83). O quam pulchra … [Sap 4,1]. Unde dicit beatus Bernardus: Quid castitate decorius que angelum de homine facit differunt quidem inter se pudicus homo et angelus [Bernard. Claraev. Ep. 42,8]
  • (273ra274rb) Sermo de eadem (S83). >Item alius sermo<. Rebecca virgo pulcherrima reliquit patriam et domum patris … . Sicut audistis quia ista verba leguntur de Rebecca que erat virgo pulcherrima et quia Ysaac eam adamavit274rb in marg. Notiz: De sancto Clemente vide post sermones duas.
  • (274rb277va) De sancta Katharina virgine (S85). Posita est hec … [Lc 2,34]. Dicit Aristoteles in libro Metherorum quod nomina sunt rebus imponenda sed earum proprietates [Arist. Mete. 4,2]
  • (277vb281rb) Sermo de eadem (S85). >Sermo secundus<. Multe filie … [Prv 31,29]. Propriissime non possunt ista verba exponi nisi de beate virgine Maria quia ipsa supergressa est non solum filias hominum in virtutibus … Ausgelassener Text auf dem nachträglich dazugehefteten Bl. 280rv nachgetragen.
  • (281rb282va) De sancto Clemente (S84). Aptus es … [I Mcc 10,19]. Dicit Tullius in libro de amicicia quod amicus ut sit ydoneus ad recipiendum in amicitias regis oportet quod sit amore perfectus
  • (282va286vb) De beata Thecla (partim). >De beata Tecla gloriosa virgine<. Fulcite me floribus … [Ct 2,5]. Iste languor est incurabilis per receptas medicinarum quo … infirmatur ad videndum sponsum fidelissimum ditissimum nobilissimum et sapientissimum … — … oracione condita vidit magnam foveam aqua repletam multas beluas marinas … (Text bricht ab).
Filiation: Kürzer in Hildesheim, DB, Hs. 721, 126ra197va (Hildesheim 2, 19); Lüneburg, RB, Ms. Theol. 4° 30, 1r144v (Lüneburg 3, 80f.).
Die Sammlung ist ungedruckt. Vgl. dazu Stegmüller RB 7978–7980; Meier Barfüßerschule, 97 (Hs. genannt).
Manuscript part: IV
Date of origin: 15. Jh., 1. Viertel
Support:
  • Papier
  • Wasserzeichen: Zwei Schlüssel im Kreis, einkonturiger Schaft: WZIS DE2730-PO-121560 (1417, weiterer Typ nicht nachweisbar). Ochsenkopf mit Augen, Nase und weiteren Gesichtsmerkmalen, darüber einkonturige Stange, darüber Stern, Kontur der Nase unten offen: WZIS CH0780-PO-81115 (1417, weiterer Typ nicht nachweisbar). Ochsenkopf mit Augen, Nase und weiteren Gesichtsmerkmalen, darüber Kreuz, Stern an Stange: WZIS BE4905-PO-79942, BE4905-PO-79944 (beide 1416). Zwei Schlüssel, gekreuzt, zweikonturiger Schaft, runder Griff: WZIS DE1335-PO-120944 (1419), IT8190-PO-120957 (1420, weiterer Typ nicht nachweisbar).
Extent: 111 Bl.
Foliation: Tintenfoliierung modern, Zählfehler: Auf Bl. 352 folgt Bl. 354, die Zählung springt von 389 auf 399.
Collation: 4 VIII (350). IX (369)! VII (383). VII+1 (407)! Bl. 334v, 350v und 383v Reklamanten.
Page layout: 22,5–23 × 16–17,5 cm, zweispaltig (Spalten meist 8 cm breit), 45–51 Zeilen.
Hands: Sehr regelmäßige, saubere jüngere gotische Kursive von einer Hand.
Display script / Decoration: Nur die Bl. 287rab, 292va293rb, 297rab, 358va359rb, 383rab und 401va402rb sind rubriziert; am Beginn jeder einzelnen Predigt kleine braune Satzmajuskeln in Unzialform.
Additions: Zahlreiche gliedernde Marginalien und Nota-Vermerke von einer Hand; von dieser auch die Rubrik, die Paragraphenzeichen und Unterstreichungen der Schriftzitate sowie die nachträglichen Bibelexzerpte auf dem Fußsteg von Bl. 295r, 299v, 323v, 354v355r und 382r.
Contents:
1. 287ra407vb Nicolaus de Lyra: Postilla in evangelia dominicalia plurime mutata locis variis patrum doctorumque aucta. Insgesamt 61 Predigten von dominica II adventus (T2) bis dominica VI post pentecosten (T46), am Schluss Textverlust. Vielfach modifizert: >In istis sexternis VII sequentibus continentur postille super evangelia dominicalia de dominica secunda adventus domini usque ad dominicam octavam post trinitatis<.
  • (287ra289rb) Sermo in dominica Ⅱ adventus (T2). Erunt signa … [Lc 21,25]. Quia discipuli audierunt a Christo destructionem templi et civitatis ideo ipsi dubitantes credebant propinquam esse mundi consummacionem
  • (289rb291rb) Sermo alius in dominica Ⅱ adventus (T2). Cum audisset Johannes … [Mt 11,2]. In evangelio precedentis dominice tractatum est de adventu Christi ad iudicium qui est timoris in hoc autem ewangelio tractatur de adventu in carnem qui est adventum amoris
  • (291va292vb) Sermo in dominica Ⅲ adventus (T3). Miserunt Iudei … [Io 1,19]. Evangelista declarat hic modum quo Iudei habuerunt noticiam Christi per auditum et per Johannis testimonium
  • (292vb295ra) Sermo in dominica Ⅳ adventus (T4). Anno quintodecimo imperii … [Lc 3,1]. Non erat conveniens quod tantus princeps et imperator sicut summe filius dei veniret in mundum
  • (295ra299rb) Sermo in feria Ⅳ quatuor temporum adventus (T3/4). Missus est angelus … [Lc 1,26]. Sicut apostolus Paulus distinguit duos homines primum et secundum antiquum et novum scilicet Adam et Christum … Bl. 295r auf dem Fußsteg von anderer Hand die Bibelstelle Lc 1,26–38 (Verkündigung an Maria) nachgetragen.
  • (299rb300vb) Sermo in feria Ⅵ quatuor temporum adventus (T3/6). Exsurgens Maria abiit … [Lc 1,39]. Secundum sentenciam sacrorum doctorum caritas non est aliud quam ordinatus amor hominis ad deum … Bl. 299v auf dem Fußsteg von anderer Hand die Bibelstelle Lc 1,39–47 (Heimsuchung) nachgetragen.
  • (300vb302vb) Sermo in Vigilia Nativitatis Jesu Christi (T5). Cum esset desponsata … [Mt 1,18]. Istud evangelium ponitur in vigilia domini nostri nativitatis cuius racio est: Quia duplicem legimus temporalem Christi nativitatem una est nativitas in utero
  • (302vb306ra) Sermo in festo Nativitatis Jesu Christi (T6). Exiit edictum … [Lc 2,1]. Sciendum quod Christi nativitas est triplex scilicet in carne de qua fit mencio in prima missa nativitas in mente de qua fit mencio in secunda et est nativitas eterna de qua fit mencio in tercia … — … o stulti filii Adam qui contempnitis pacem et gloriam appetentes et pacem perdunt et gloriam [Bernard. epist. 126,7]. Hec Bernardus. Das Explicit ist ebenfalls modifiziert.
  • (306ra307ra) Sermo Ⅱ in festo Nativitatis Jesu Christi (T6). Pastores loquebantur … [Lc 2,15]. Istud evangelium ponitur in secunda missa nativitatis Christi que cantatur in aurora et propter nativitatem Christi spiritualem
  • (307ra310ra) Sermo Ⅲ in festo Nativitatis Jesu Christi (T6). In principio erat verbum … [Io 1,1]. Istud evangelium ponitur in tercia missa nativitatis Christi que cantatur in clara die et hoc ad secundum illam clarissimam nativitatem qua filius dei eternaliter nascitur a patre
  • (310ra311rb) Sermo in festo beati Stephani protomartyris (S9). Ecce ego mitto … [Mt 23,34]. Istud evangelium ponitur in festo beati Stephani protomartiris et racio est quia in isto evangelio fit spiritualis mencio de morte martirum et crudelitate iudeorum
  • (311rb312vb) Sermo in festo sancti Johannis Evangelistae (S10). Dixit dominus Jesus Petro … [Io 21,19]. Istud evangelium ponitur in festo sancti Johannis evangeliste quia in eo mirabiliter commendatur beatus Johannes
  • (312vb314ra) Sermo in festo sanctorum Innocentum (S11). Angelus domini apparuit … [Mt 2,13]. Istud evangelium legitur in festo Innocencium nam in isto evangelio expresse describitur ipsorum occisio
  • (314ravb) Sermo in festo Circumcisionis domini (T8). Postquam consummati … [Lc 2,21]. Istud evangelium ponitur in festo circumcisionis domini eo quod in isto evangelio tanguntur tria de quibus fit solempnitas in tali die
  • (314vb317rb) Sermo in dominica infra octavam Nativitatis Jesu Christi (T7). Erant Iosep[sic] et Maria … [Lc 2,33]. Illud evangelium ponitur dominica prima infra octavam nativitatis in quo evangelio ponitur mira commendacio pueri Jesu cuius nativitas colitur hiis diebus
  • (317rb318rb) Sermo in Vigilia Epiphaniae domini (T9). Defuncto Herode … [Mt 2,19]. Istud evangelium ponitur in vigilia epiphanie domini cuius racio esse potest quia in die epyphanie ponitur ewangelium in quo narratur quomodo magi mediante stella venerunt ad querendum Christum
  • (318rb321ra) Sermo in Epiphania domini (T10). Cum natus esset … [Mt 2,1]. Istud evangelium ponitur in festo epiphanie domini quia in ipso expresse tangitur materia huius festi quomodo verus deus qui in Judea natus erat gentibus se manifestavit
  • (321ra323va) Sermo in dominica infra octavam Epiphaniae domini (T11). Cum factus est Jesus … [Lc 2,42]. Istud evangelium ponitur in dominica infra octavam epiphanie ad cuius intelligenciam sciendum est quod tota intencio et tota sollicitudo nostra debet esse in querendo et inveniendo Christum
  • (323va325rb) Sermo in octava Epiphaniae domini (T11). Vidit Johannes Jesum … [Io 1,29]. Istud evangelium ponitur in octava epiphanie domini ad cuius evidenciam sciendum est quod eadem die scilicet XII die post nativitatem revolutis tamen quibusdam annis facta fuerunt tria opera digna memorie
  • (325rb327va) Sermo in dominica Ⅱ post Epiphaniam domini (T12). Nupcie facte sunt … [Io 2,1]. Istud evangelium ponitur in prima dominica post octavam epiphanie domini. Ad cuius evidenciam sciendum quod una et eadem die revolutis tamen annis facta fuerunt tria opera nobilia scilicet Christi apparicio
  • (327va330rb) Sermo in dominica Ⅲ post Epiphaniam domini (T13). Cum descendisset Jesus … [Mt 8,1]. Istud evangelium ponitur dominica secunda post octavam epiphanie domini. Ad evidenciam huius evangelii sciendum est quod mediator dei et hominum homo Christus Jesus descendit de celo ut genus humanum mortali infirmitate laborantem sanaret
  • (330rb331ra) Sermo in dominica Ⅳ post Epiphaniam domini (T14). Ascendente Jesu in navicula … [Mt 8,23]. Istud evangelium ponitur dominica tercia post octavam epiphanie domini. Ad cuius evidenciam sciendum quod dominus noster Jesus Christus ad hoc ut ostenderet se esse dominum non solum terre sed eciam maris voluit non sollum facere miracula in terra sed et in mari
  • (331ra333ra) Sermo in dominica Ⅴ post Epiphaniam domini (T15). Simile est regnum celorum … [Mt 13,24]. Istud evangelium ponitur dominica quarta seu in dominica quinta post epiphanie. Notandum quod istud evangelium quantum ad sensum litteralem quam sonat litera facilis est ad intelligendum
  • (333ra335vb) Sermo in dominica in Septuagesima (T16). Simile est regnum celorum … [Mt 20,1]. Istud evangelium ponitur in dominica Septuagesime. Ad cuius intelligenciam sciendum quod deus a principio antequam veniret pecccatum in mundum et antequam homo peccaret sic ordinaverat mundum
  • (335vb338rb) Sermo in dominica in Sexagesima (T17). Cum turba plurima … [Lc 8,4] dominica in sexagesima. Nichil est in mundo quod ita desiderent homines sicut vitam carnalem unde maior salvacio et placabilior
  • (338rb339vb) Sermo in dominica in Quinquagesima (T18). Assumpsit Jesus duodecim discipulos … [Lc 18,31]. Istud evangelium ponitur in dominica Quinquagesime. Ad cuius evidenciam sciendum est quod homo per peccatum erat dampnatus ad penam infernalem
  • (339vb340rb) Sermo in die cinerum (T18/4). Cum ieiunatis [Mt 6,16] in die cinerum. Hic autem excludit intencionem vane glorie ab operibus penitencie
    Filiation: Mit identischen Incipit in Augsburg, UB, Cod. II.1 2° 19, 57rava (Augsburg UB 1,1, 144); Augsburg, UB, Cod. II.1 2° 168, 66vb (Augsburg UB 1,2, 258).
  • (340rb341rb) Feria quinta (T18/5). Cum autem introisset … [Mt 8,5]. Hic ponitur miraculum scilicet curacio paralitici
  • (341rb344vb) Dominica prima in quadragesima (T19). Ductus est Jesus … [Mt 4,1]. Istud evangelium ponitur in prima dominica Quadragesime. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod deus in principio fecit tria loca duo stabilia et semper manencia scilicet celum empyreum ubi est locus angelorum et infernum
  • (344vb345ra) Sermo in feria Ⅱ post dominicam Ⅰ Quadragesimae (T19/2). Cum venerit filius … [Mt 25,31]. Hic ponitur quedam parabola que pertinet ad activos ad quos pertinet se exercere in actibus misericordie pro quo exercicio remunerabuntur
  • (345ra346ra) Sermo in feria Ⅲ post dominicam Ⅰ Quadragesimae (T19/3). Et cum intrasset Jesus feria tercia secundum … [Mt 21,10] etc. in quo ponitur multorum indignacio quia principes sacerdotum et maiores populi indignabantur de reverencia Christo exhibita
  • (346rava) Sermo in feria Ⅴ post dominicam Ⅰ Quadragesimae (T19/5). Et egressus Jesus … [Mt 15,21]. Reprobato errore phariseorum hic Christus transit ad gentiles ut devocione gentilium ostendatur iusta reprobacio iudeorum
    Filiation: Mit identischen Incipit in Uppsala, UB, C 311, 267rv (Uppsala 4, 90).
  • (346va347rb) Feria sexta Io. 5 (T19/6). Erat dies festus iudeorum [Io 5,1] scilicet festum penthecostes et ascendit Jesus Iherosolimam quia viri tenebantur masculi apparere
  • (347rb350ra) Sermo in sabbato post dominicam Ⅰ Quadragesimae (T19/Sabb). Post dies sex assumpsit … [Mt 17,1]. Istud evangelium ponitur sabbato et dominica secunda quadragesime. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod licet totum tempus presentis vite sit nobis datum
  • (350ra351va) Sermo in dominica Ⅱ Quadragesimae (T20). Egressus Jesus secessit … [Mt 15,21]. Dominica proxima audivistis dominum per Jeremiam prophetam peccatorum varietatem increpantem … – 351vb leer.
  • (352rava) Sermo in feria Ⅱ post dominicam Ⅱ Quadragesimae (T20/2). >Feria secunda post Reminiscere<. Dixit Jesus turbis … [Io 8,21]. Evangelista in isto capitulo scribit quod Christus docebat iudeos in suo loco qui vocatur gazphylacio et dicbat: Qui sequitur me non ambulabit in tenebris [Io 8,12]
  • (352va354rb) Sermo in feria Ⅲ post dominicam Ⅱ Quadragesimae (T20/3). Locutus est Jesus [Mt 23,1] feria tercia. Hic evangelista ostendit iudeos esse reprobandos … quod a tempore Moysi fuerunt constituti adeo LXX senes etate et sciencia provecti
  • (354rb355ra) Sermo in feria Ⅳ post dominicam Ⅱ Quadragesimae (T20/4). Et ascendens Jesus Iherosolimam [Mt 20,17] feria quarta. Hic ostendit salvator quod in prelatis debet esse vigor ad tollerandum martirium si necesse sit pro grege sibi commisso354v355r auf dem Fußsteg von anderer Hand die Bibelstelle Mt 20,17–28 nachgetragen.
  • (355rava) Sermo in feria Ⅴ post dominicam Ⅱ Quadragesimae (T20/5). Homo quidam erat dives [Lc 16,19] feria quinta. Hic evangelista induxit exemplum ad provocandum homines ad opera misericordie et non dicitur hic quod sit parabola
  • (355va356rb) Feria sexta Mt 21 (T20/6). Dixit autem Jesus discipulis suis … parabolam hanc [Mt 21,32-33]. Dicit secundum evangelium quod dominus noster predicavit
  • (356rb357ra) Sermo in sabbato post dominicam Ⅱ Quadragesimae (T20/Sabb). Dixit Jesus … parabolam hanc. Homo quidam habuit duos filios [Lc 15,11] sabbato secundum. Hic ponitur quedam parabola de filio prodigo per quem designatur populus gentilis qui erat subditur peccatis
  • (357ra359vb) Sermo in dominica Ⅲ Quadragesimae (T21). Erat Jesus eiciens demonium … [Lc 11,14]. Istud evangelium ponitur in tercia dominica quadragesime. Ad cuius evidenciam est sciendum quod nullam bonam condicionem nullam bonam proprietatem cogitare possimus
  • (359vb362va) >Dominica quarta<. Sermo in dominica Ⅳ Quadragesimae (T22). Abiit Jesus trans mare … [Io 6,1]. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod antequam filius dei venit in hunc mundum misit deus multos sanctos patres
  • (362va365va) Sermo in dominica Ⅰ in Passione domini (T23). Dicebat Jesus turbis … [Io 8,46]. Istud evangelium ponitur in dominica de passione. Ad cuius intelligenciam sciendum est quod ista dominica sortitur duo nomina
  • (365va368ra) Sermo in dominica Palmarum (T24). Cum appropinquasset Ihesus … [Mt 21,1]. Istud evangelium ponitur in dominica palmarum non quidem in officio misse quia ibi ponitur passio domini sed in officio benedictionis olivarum ponitur
  • (368ra371rb) Sermo in dominica Resurrectionis domini (T28). Maria Magdalena et Maria Jacobi … [Mc 16,1]. Istud evangelium ponitur in dominica resurrectionis domini. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod inter omnes dies anni dies resurrectionis dominice est dies magne leticie
  • (371va373vb) Sermo in dominica Ⅰ post Pascha (T29). Cum esset sero … [Io 20,19]. Istud evangelium ponitur dominica in octava pasche. Ad cuius intelligenciam notandum est quod quatuor sunt differencie corporis humani scilicet corpus gloriosum corpus mortale corpus mortuum corpus dampnarum
  • (373vb375va) Sermo in dominica Ⅱ post Pascha (T30). Ego sum pastor … [Io 10,11]. Istud evangelium ponitur dominica secunda post pascha. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod dominus Jesus assimilat se pastori ovium quia sicut pastor duo principalia facit scilicet a periculo lupi eas custodiendo
  • (375vb377rb) Sermo in dominica Ⅲ post Pascha (T31). Modicum et iam non videbitis … [Io 16,16]. Istud evangelium ponitur in dominica tercia post pascha. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod sunt duo que alleviant tribulacionem et faciunt quod homo levius portat tribulacionem
  • (377va379rb) Sermo in dominica Ⅳ post Pascha (T32). Vado ad eum … [Io 16,16]. Istud evangelium ponitur in dominica quarta post pascha. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod dominus Jesus in ultima cena quando cenavit cum discipulis suis predixerat eis quatuor valde magna
  • (379rb381vb) Sermo in dominica Ⅴ post Pascha (T33). Amen amen dico vobis … [Io 16,23]. Istud evangelium ponitur dominica quinta post pascha. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod dominus Jesus Christus illo sero quo tradendum erat postquam cum discipulis suis cenavit eisque de passione sua predixerat
  • (381vb384ra) Sermo in Ascensione domini (T36). Recumbentibus undecim discipulis … [Mc 16,14]. Istud evangelium ponitur in die ascensionis domini nostri Jesu Christi vero notandum est quod dies ascensionis domini est dies magne leticie
  • (384ra385rb) Sermo in dominica infra octavam Ascensionis domini (T37). Cum venerit paraclitus … [Io 15,26]. Istud evangelium ponitur in dominica infra octavam ascensionis domini. Ad eius intelligenciam est sciendum quod licet in divinis potencia approprietur patri eo quod habet racionem primi principii producentis [Thom. Aquin. Ⅰ sent. d.20 q.1 art.2]
  • (385rb387vb) Sermo in dominica Pentecostes (T39). Si quis diligit me … [Io 14,23]. Istud evangelium ponitur in die penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod lex naturalis dictat quod homo debet diligere benefactorem suum
  • (387vb400ra) Sermo in dominica Ⅰ post Pentecostes (T41). Estote misericordes … [Lc 6,36]. Istud evangelium ponitur dominica prima post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod misericordia est res maxime necessitatis … Zählfehler; Foliierung springt von 389 auf 399, von hier abweichende Zuordnung der Evangelienperikopen zu den Sonntagen.
  • (400ra401va) Sermo in dominica Ⅱ post Pentecostes (T42). Homo quidam fecit cenam magnam … [Lc 14,16]. Istud evangelium ponitur dominica secunda post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est notandum quod dominus vult in presenti evangelio ostendere quod sunt illi qui ibunt in vitam eternam
  • (401va403rb) Sermo in dominica Ⅲ post Pentecostes (T43). Erant autem appropinquantes ad Jesum … [Lc 15,1]. Istud evangelium ponitur dominica tercia post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod duo signa magni amoris ostendit deus homini que nulli creature ostendit
  • (403rb405ra) Sermo in dominica Ⅳ post Pentecostes (T44). Cum turbe irruerunt … [Lc 5,1]. Istud evangelium ponitur dominica quarta post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod secundum quod dixit Gregorius in quadam omelia dominus noster Jesus Christus venit in hunc mundum sicut quidam novus homo [Greg. M. in euang. 32,1]
  • (405ra407rb) Sermo in dominica Ⅴ post Pentecostes (T45). Amen amen dico vobis … [Mt 5,20]. Istud evangelium ponitur dominica quinta post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod tria sunt necessaria homini ad hoc ut possit habere vitam eternam primum est ut operetur bonum
  • (407rbvb) Sermo in dominica Ⅵ post Pentecostes (T46). Cum turba multa … [Mc 8,8]. Istud evangelium ponitur dominica sexta post penthecostes. Ad cuius intelligenciam est sciendum quod homo qui in tribulacione et necessitate constitutus duo desiderat … — … primo interrogare quod faciunt discipuli … (Text bricht ab).
Die auch sonst sehr variabel überlieferte Sonntagspostille des Nicolaus von Lyra ist hier durch einige seiner Fastenpredigten vervollständigt (Schneyer 4, 338–354, Nr. 1–3, 5, 4, 4a, 6–12, 14, 13, 15–17, 19, 20, 22–26, 85, 27, 88, 89, 91–93, 28, 94–99, 29–32, 35, 42–46, 48, 49, 51, 60, 58, 59, 61–63, die übrigen sind nicht nachweisbar). Während die letzteren mehr oder minder dem Druck entsprechen, sind die meisten Stücke vielfach abgewandelt und durch zusätzliches Material ergänzt; die strenge Gliederung und die stereotypen Incipits deuten auf eine planmäßige, vielleicht aus der homiletischen Praxis herrührende Bearbeitung. Die Sonntagspredigten sind ungedruckt, die Ausgaben der Fastenpredigten vgl. bei Gosselin E1 Nr. 63–78.
Manuscript part: V
Date of origin: 14. Jh., 2. Hälfte
Support:
  • Papier
  • Wasserzeichen: Zwei Kreise übereinander, darüber Kreuz (nicht nachweisbar).
Extent: 10 Bl.
Collation: V (417).
Condition: Am Fußsteg der Blätter jeweils 2–3 Zeilen Textverlust durch Wasserschaden.
Page layout: 22 × 15 cm, zweispaltig (Spalten 7 cm breit), 42–46 Zeilen.
Hands: Schlichte, bereits zur Bastarda neigende Textualis von einer Hand.
Display script / Decoration: Rubriziert, rote Lombarden.
Contents:
1. 408ra417vb Guilelmus de Sancto Amore: Tractatus de periculis novissimorum temporum. (Prologus, cap. Ⅰ–Ⅻ). >Incipit prophecia Hildegardis<. Ecce clamabunt videntes … Sicut prophete in sacris scripturis lectio[sic] appellantur videntes … — … est non prohibitos fuisse arte … querere apostolatus integritate … cum unde viverent … (Text bricht ab).
Druck
  • Guillielmi de Sancto Amore Opera, 17–72, hier bis 48;
  • Kybal Matthias von Janov, 252–314;
  • M. Bierbaum, Bettelorden und Weltgeistlichkeit an der Universität Paris. Texte und Untersuchungen zum literarischen Armuts- und Exemtionsstreit des 13. Jahrhunderts (1255–1272), Münster/W. 1920 (Franziskanische Studien, Beiheft 2), 1–36 (Auszüge);
  • William of Saint-Amour, De periculis novissimorum temporum, hrsg., eingel. und übers. von G. Geltner, Paris u.a. 2008 (Dallas medieval texts and translations 8), 38–140, hier bis 100 (Literaturübersicht 30–32).
Literatur
  • Glorieux Répertoire 1, 345f. Nr. 160i;
  • Dufeil, 212–228 und 269–273 (Hs. fehlt);
  • CALMA 5, 175f. Nr. 9 (Hs. genannt, falsche Signatur).

Revisions:
  • Lizenzangaben korrigiert (schassan, 2020-04-17)
  • Normdaten ergänzt bzw. korrigiert. (schassan, 2015-09-04)

Abgekürzt zitierte Literatur

2VL Die deutsche Literatur des Mittelalters. Verfasserlexikon, 12 Bde., hrsg. von K. Ruh u. a., 2., völlig neu bearbeitete Aufl., Berlin, New York 1978–2005, Ergänzungsbde.: Deutscher Humanismus 1480–1520. Verfasserlexikon, 3 Bde., hrsg. von F. J. Worstbrock, Berlin, New York 2005–2015
Augsburg UB 1,1 Lateinische mittelalterliche Handschriften in Folio der Universitätsbibliothek Augsburg: Die Signaturengruppen Cod. I.2.2º und Cod. II.1.2º 1–90, bearbeitet von G. Hägele, Wiesbaden 1996 (Die Handschriften der Universitätsbibliothek Augsburg 1, Die lateinischen Handschriften 1)
Augsburg UB 1,2 Lateinische mittelalterliche Handschriften in Folio der Universitätsbibliothek Augsburg: Cod. II.1.2° 91–226, bearbeitet von H. Hilg, Wiesbaden 1999 (Die Handschriften der Universitätsbibliothek Augsburg 1, Die lateinischen Handschriften 2)
CALMA C.A.L.M.A. Compendium auctorum latinorum medii aevi, hrsg. von M. Lapidge u. a., Bd. 1–, Firenze 1999–
Colophons Colophons de manuscrits occidentaux des origines au XVIe siècle, Bd. 1–6, ed. par les Bénédictins du Bouveret, Fribourg/Schweiz 1965–1982 (Spicilegii Friburgensis subsidia 2–7)
Dufeil M.-M. Dufeil, Guillaume de Saint-Amour et la polémique universitaire parisienne 1250–1259, Paris 1972
Gandersheim Die Handschriften der Stiftsbibliothek zu Gandersheim, beschrieben von H. Härtel, Wiesbaden 1978 (Mittelalterliche Handschriften in Niedersachsen 2)
Glorieux Répertoire P. Glorieux, Répertoire des maîtres en théologie de Paris au XIIIe siècle, 2 Bde., Paris 1933–1934 (Études de philosophie médiévale 17–18)
Gosselin E. A. Gosselin, A Listing of the Printed Editions of Nicolaus de Lyra, in: Traditio 26 (1970), 399–426
Guillielmi de Sancto Amore Opera Magistri Guillielmi de Sancto Amore sacrae facultatis theologiae Parisiensis e celeberrima domo Sorbonica doctoris olim integerrimi, opera omnia quae reperiri potuerunt…, Constantiae 1632 (VD17 7:708082Z)
GW Gesamtkatalog der Wiegendrucke, Bd. 1–, Leipzig 1925–1938, Stuttgart 1978–
Härtel Untersuchungen H. Härtel, Untersuchungen zur Bibliotheksgeschichte in Niedersachsen an der Wende vom 15. und 16. Jahrhundert, in: Wolfenbütteler Notizen zur Buchgeschichte 11 (1986), 1–32
Heinemann O. von Heinemann, Die Helmstedter Handschriften, Bd. 1–3, Wolfenbüttel 1884–1888, Nachdruck Frankfurt/M. 1963–1965 (Kataloge der Herzog-August-Bibliothek Wolfenbüttel, Die alte Reihe 1–3)
Hildesheim 2 Handschriften der Dombibliothek zu Hildesheim, Bd. 2: Hs 700–1050, St. God. Nr. 1–51, Ps 1–6, J 23–95, beschrieben von R. Giermann und H. Härtel unter Mitarbeit von M. Arnold, Wiesbaden 1993 (Mittelalterliche Handschriften in Niedersachsen 9)
Krämer S. Krämer, Handschriftenerbe des deutschen Mittelalters, Bd. 1–3, München 1989–1990 (Mittelalterliche Bibliothekskataloge Deutschlands und der Schweiz, Ergänzungsband 1)
Kruse Stiftsbibliotheken B.-J. Kruse, Stiftsbibliotheken und Kirchenschätze. Materielle Kultur in den Chorfrauenstiften Steterburg und Heiningen, Wiesbaden 2016 (Wolfenbütteler Mittelalter-Studien 28)
Kybal Matthias von Janov Matthiae de Janov dicti Magister Parisiensis Regulae Veteris et Novi Testamenti, hrsg. von V. Kybal, Bd. 3: Tractatus de antichristo, accedit tractatus magistrorum Parisiensium de periculis novissimorum temporum nec non Milicii libellus de antichristo, Innsbruck 1911
Lesser/Prinsen B. Lesser und F. Prinsen, Gebunden, geheftet, vernäht. Vielfältige Einbände aus Frauenklöstern, in: Rosenkränze und Seelengärten – Bildung und Frömmigkeit in niedersächsischen Frauenklöstern, hrsg. von B.-J. Kruse, Wiesbaden 2013 (Ausstellungskataloge der Herzog August Bibliothek 96), 71–78
Ludolphus Vita Christi Vita Jesu Christi ex evangelio et approbatis ab ecclesia catholica doctoribus sedule collecta, Bd. 1–4, hrsg. von L. M. Rigollot, Paris, Brüssel 1878
Lüneburg 3 Handschriften der Ratsbücherei Lüneburg, Bd. 3: Die theologischen Handschriften: Quartreihe. Die juristischen Handschriften, beschrieben von M. Stähli, Wiesbaden, 1981 (Mittelalterliche Handschriften in Niedersachsen 4)
Maggioni LA Iacopo da Varazze, Legenda aurea, testo critico riveduto, hrsg. von G. P. Maggioni, Florenz 21998 (Millennio medievale 6, Testi 3)
Meier Barfüßerschule L. Meier, Die Barfüßerschule zu Erfurt, Münster 1958 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 38,2)
Schneyer J. B. Schneyer, Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für die Zeit von 1150–1350, Bd. 1–11, Münster 1969–1990, Bd. 1–4 ebd. 21973–1974 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 43, 1–11)
Stegmüller RB F. Stegmüller, Repertorium biblicum medii aevi, Bd. 1–11, Madrid 1950–1980
Tatarzyński R. Tatarzyński, Polonica w średniowiecznych rękopisach łacińskich Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel, Kraków 2004 (Bibliotheca Iagiellonica, Fontes et studia 13)
Uppsala Mittelalterliche Handschriften der Universitätsbibliothek Uppsala: Katalog über die C-Sammlung, Bd. 1–8, beschrieben von M. Andersson-Schmitt und M. Hedlund, Stockholm 1988–1995 (Acta Bibliothecae R. Universitatis Upsaliensis 26, 1–8)
WZIS Wasserzeichen-Informationssystem. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart (http://www.wasserzeichen-online.de/wzis/index.php)
WZMA Wasserzeichen des Mittelalters (WZMA). Kommission für Schrift- und Buchwesen des Mittelalters der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien (http://www.ksbm.oeaw.ac.at/wz/wzma.php)

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