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Beschreibung von Cod. Guelf. 439 Helmst.
Die mittelalterlichen Helmstedter Handschriften der Herzog August Bibliothek. Teil III: Cod. Guelf. 371 bis 460 Helmst., beschrieben von Bertram Lesser (in Vorbereitung).

Johannes Contractus. Evangelistar. Postilla in evangelia dominicalia

Papier — I, 146 Bl. — 28,5 × 21 cm — Northeim — um 1430

Wasserzeichen: Krone ohne Bügel, Mittelzinken einkonturig, Enden blattförmig, oben offen, Reif zweikonturig: WZIS DE8730-PO-50154 (1429), DE2040-PO-50156 (1430). Krone ohne Bügel, Mittelzinken einkonturig, Enden blattförmig, oben offen, Reif dreikonturig: WZIS DE2040-PO-50508 (1433), FR8040-PO-50649 (1429). Zwei Schlüssel, gekreuzt, zweikonturiger Schaft, eckiger Griff: WZIS DE2730-PO-121141 (1432, weiterer Typ nicht nachweisbar). Ochsenkopf mit Augen und Nasenlöchern, darüber einkonturige Stange, darüber Stern: WZIS DE2730-PO-76129, DE2730-PO-76131 (beide 1431). Zwei Schlüssel, gekreuzt, zweikonturiger Schaft, runder Griff: WZIS DE2730-PO-120838, DE2040-PO-120844 (beide 1430). Traube mit zweikonturigem Stiel: WZIS BE4905-PO-129225, BE4905-PO-129226 (beide 1431). Lagen: 4 VI (48). X–4 (64). 6 VI (136). V (146). Reklamanten. Lagenmitte durchweg mit Pergamentfalzen (s. unten) verstärkt. Tintenfoliierung modern: 1146, Vorsatz vorn an den Spiegel geklebt, ungez. Zwischen Bl. 56 und Bl. 57 ein ungez. leerer Schaltzettel (22 x 17 cm). 1ra–64vb und 89ra–146vb Schriftraum: 22–23 × 15–16 cm, zweispaltig (Spalten jeweils 7 cm breit), je nach Hand 34–58 Zeilen; 65r–88v Schriftraum: 22,5–23 × 16–16,5 cm, einspaltig, 38 Zeilen (Evangelientext 19 Zeilen in größerem Schriftgrad und Raum für zugehörige Interlinear- und Marginalglossen). Bastarda und jüngere gotische Kursive von drei Händen, Hand 1, Wechsel von regelmäßiger Bastarda und jüngerer gotischer Kursive (Johannes Lodingessen?): 1ra–58va und 65r–89vb; Hand 2: 89vb–100vb; Hand 3: 58va–64vb und 101ra–145va in jüngerer gotische Kursive. Bei allen Händen Textualis als Auszeichnungsschrift für die Themata der Predigten. Rubriziert, rote Lombarden.

Gotischer Holzdeckelband, mit rotgefärbtem Schafsleder überzogen. Streicheisenlinien. Einzelstempel Rosette, ein Blattkranz, fünfblättrig: EBDB s006292, s006660. Schrift, Buchstabe u: EBDB s008268, EBDB s008269. Stern, fünfstrahlig: EBDB s008692. Stern, sechsstrahlig: EBDB s008817. Sämtlich der sog. Werkstatt "Schrift" in Northeim (EBDB w001592) zugeordnet. Vier Doppelbünde, alternierend mit drei einfachen Zierbünden ohne Heftfunktion. Kapital an Kopf und Schwanz mit ungefärbten Lederstreifen umflochten. Zwei Langriemenschließen, Ösen mit Bohrung für Zugriemen. Auf VD und HD jeweils vier halbkugelförmige, hohle Schonernägel aus Eisen. An Bl. 1, 65 und 85 rotgefärbte Registerzungen aus Leder als Blattweiser. Weitgehend identische Einbandgestaltung und Beschlagmaterial bei zahlreichen im Benediktinerkloster St. Blasius in Northeim gebundenen Hss., vgl. die Liste bei Cod. Guelf. 296 Helmst.

Fragment: Heftverstärkungen. 13. Jh. Pergament. Insgesamt zwölf Pergamentfalze als Lagenverstärkung, geschnitten aus mindestens zwei Doppelbl.; Text nicht mehr auf allen Falzen erkennbar. Textualis von einer Hand. Psalterium. Lesbar sind z. B. auf der ersten Lagenverstärkung zwischen Bl. 6 und 7 Ps 128,5 und Ps 135,2.

Herkunft: Der um 1430 geschriebene Codex gehörte zunächst dem Priester Johannes Lodingessen (Lödingsen), dessen Familie im 15. Jh. in der Stadt Northeim mehrfach bezeugt ist (NLA – StA Hannover, Cal. Or. 100 Einbeck, St. Marien Nr. 174 u. ö.). Laut dem rubrizierten Besitzvermerk war er auch einer der Schreiber (Iv): Iste liber est domini Johannis Lodingessen presbyteri qui ipsum collegit. — Später im Benediktinerkloster St. Blasius in Northeim; entsprechender Besitzvermerk auf dem Kopfsteg von Bl. 1r: Liber monasterii sancti Blasii in Northeym ordinis sancti Benedicti unionis Bursfeldensis Maguntinensis diocesis Anno domini MDXVII (gleiche Hand und Formulierung wie in Cod. Guelf. 355 Helmst.). In Johann Letzners Northeimer Bücherverzeichnis von 1592 nicht sicher identifizierbar. — Zusammen mit dem übrigen Buchbestand des Konvents am 3.2.1624 in die Universitätsbibliothek Helmstedt überführt (Germania Benedictina 6, 379). 1644 in deren Handschriftenkatalog (Cod. Guelf. 27.2 Aug. 2°, 10v) als Sermones in Evangelia. Evangelia dominicalia cum glossa interlineari. Sermones in Evangelia Dominicalia. In breter roth und zwey riemen unter den Theologici [MSSti] in folio nachgewiesen; im Handschriftenverzeichnis von 1797 (BA III, 51) unter Nr. 105 aufgeführt.

Heinemann Nr. 474. — Herbst Northeim, 362f., 620. — Krämer, 608.

1ra–58va Johannes Contractus: Sermones de tempore cum sermonibus aliunde adscitis. Dies appropinquabit [Rm 13,12]. Apostolus tamquam excellens et fidelis legatus summi principis hodie nobis notabiliter annunciat … — … ad vera gaudia pervenire Amen. Insgesamt 65 Sermones von dominica I adventus (T1) bis dominica XXV post Pentecosten (T65). Nach Schneyer 3, 433–443, sind mit Incipit nachweisbar: Nr. 1, 3, 7, 5, 6, 11, 15, 16, 14, 17–19, 24–26, 31, 33–36, 47, 54, 58, 60, 65–86. Danach (58va) setzt von einem anderen Schreiber eine zweite Reihe ein mit Nr. 4, 8, 9, 23, 27. Folgende zusätzliche Predigten, die meisten in der von Schneyer nicht benutzten Inkunabel GW M13419:
(15rb–16rb) Sermo in dominica V post Epiphaniam Domini (T15). Ecce motus magnus [Mt 8,24]. Per illud mare signatur mundus in quo magnus motus est temptacionum … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 14vb–16ra, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(20va–21rb) Sermo in feria VI post dominicam II Quadragesimae (T20/6). Cum tempus fructuum [Mt 21,34]. In verbis istis duo tanguntur: Primum est sollicitudo Christi circa salutem hominis … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 29vb–30rb, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(25vb–26va) Sermo in coena Domini (T25). Memoriam fecit mirabilium suorum [Ps 110,4]. Verbum istud psalmiste potest exponi de hodierna festivitate in qua Christus mirabilia fecit quando panem in corpus suum et vinum in sanguinem transmutavit … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 37rb–38ra, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(26va–27ra) Sermo in dominica Resurrectionis Domini (T28). Misericors et miserator [Ps 110,4]. Verba hec sunt scripta in psalmo in quibus verbis duo tanguntur: Primum est divine clemencie commendacio secundum est eiusdem in opere demonstracio … Auch in der Contractus-Sammlung 420 Helmst., 62ra–va, vgl. dort zum Druck.
(27ra–28ra) Sermo in dominica II post Pascha (T30). Venit Iesus ianuis clausis [Io 20,26]. In verbis istis tria tanguntur: Primo ostenditur veritas resurrectionis in hoc quod intravit ianuis clausis … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 49vb–50vb, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(29rb–30rb) Sermo in dominica IV post Pascha (T32). Tristicia vestra vertetur [Io 16,20]. In hiis verbis duo tanguntur: Primum est presentis temporis brevitas ut simus pacientes ibi 'tristicia vestra' secundum est celestis premii iocunditas ibi 'vertetur' … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 51vb–52vb, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(30rb–31rb) Sermo in dominica V post Pascha (T33). Cum venerit paraclitus [Io 16,8]. In verbis istis premissis duo tanguntur: Primo adventus spiritus sancti promittitur secundo utilitas adventus eius describitur … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 52vb–53va, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(32ra–33ra) Sermo in vigilia ascensionis Domini (T35). Confitemini alterutrum [Iac 5,16]. Illud verbum legitur in ecclesia in diebus rogacionum in quibus diebus solent homines ieiunare … Mit identischem Incipit auch in Cod. Guelf. 420 Helmst., 73ra–74ra; mit gekürztem, abweichendem Incipit in Cod. Guelf. 410 Helmst., 54rb–55ra, vgl. dort zum Druck.
(35rb–36rb) Sermo in dominica Pentecostes (T39). Schneyer 9, 892 Nr. 97. Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 61ra–61va, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(36rb–vb) Sermo in dominica I post Trinitatem (T41). Schneyer 9, 371 Nr. 137.
(57va–58va) Sermo in dominica XXV post Pentecosten (T65). Cum videritis abhominationem [Mt 24,15]. Abhominatio ista secundum glossam est antichristus cuius vita est abhominabilis et mala … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 81ra–82rb, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(59vb–60ra) Sermo in nativitate Domini (T6). Schneyer 9, 328 Nr. 21.
(61rb–vb) Sermo in circumcisione Domini (T8). Schneyer 9, 329 Nr. 29 (Explicit weicht ab).
(61vb–62rb) Conradus de Waldhausen: Sermo in Epiphania Domini (T10). Schneyer 1, 807 Nr. 178. Zur Parallelüberlieferung der Sammlung, zu Ausgaben und Literatur vgl. Cod. Guelf. 410 Helmst., 1ra–82rb.

65r–88v Evangelistar cum glossa (Proprium de tempore). ›Dominica prima adventus‹. In illo tempore. Cum appropinquasset Ihesus Iherosolimis et venisset Betphage [Mt 21,1] … — … celum et terra transibunt verba autem mea non preteribunt [Mt 24,35]. ›Explicit textus evangeliorum dumtaxat dominicalium per circulum anni cum sua glosa sive exposicione interlineari‹. Evangelienperikopen zur Lesung von ›dominica I adventus‹ bis ›dominica XXV et ultima [post trinitatis] vacans‹. Von anlegender Hand in kleinerem Schriftgrad interlinear glosssiert.

89ra–130va Postilla in evangelia dominicalia. Insgesamt 65 Predigten von dominica I adventus bis dominica XXV post festum Trinitatis. Die im vorangehenden Lektionar vollständig mit Glossen wiedergegebenen Perikopen werden hier unter Angabe der Parallelstellen und der entsprechenden Kanontafel nur anzitiert. Die Auslegung bleibt eng am abschnittsweise zitierten Text und stützt sich auf traditionelle Autoritäten von den Kirchenvätern bis zur Frühscholastik und der Glossa ordinaria. Im einzelnen sind enthalten:
(89ra–vb) Sermo in dominica I adventus (T1). Cum appropinquasset Ihesus [Mt 21,1]. Presens evangelium scribitur plane vel plene Mathei vicesimo primo Marci XI Luce undevicesimo et Johannis duodecimo et legitur dominica prima in adventu domini
(89vb–90vb) Serm in dominica II adventus (T2). Erunt signa [Lc 21,25]. Scribitur plene Luce vicesimo primo et aliqualiter Mathei vicesimo quarto et Marci tredecimo et licet sic principaliter de adventu futuro ad iudicium
(90vb–91va) Sermo in dominica III adventus (T3). Cum audisset Johannes [Mt 11,2]. Scribitur Mathei undecimo et Luce septimo. In hoc tangitur confirmacio predicacionis Christi per opera pietatis
(91va–92rb) Sermo in dominica IV adventus (T4). Miserunt Iudei [Io 1,19]. Illud evangelium scribitur totaliter Johannis primo. In hoc evangelium tangitur testimonium beati Johannis Baptiste de Christo
(92rb–vb) Sermo in vigilia nativitatis Domini (T5). Erant Ioseph et Maria [Lc 2,33]. Scribitur Luce secundo in quo agitur de parentum Christi ammiracione et de Christi profectu sive humilitate
(92vb–93rb) Sermo in dominica infra octavam nativitatis Domini (T7). Cum factus est Jesus [Lc 2,42]. Istud evangelium scribitur Luce secundo. In hoc Christus declarat primo suam divinitatem secundo suam humanitatem
(93rb–vb) Sermo in dominica infra octavam Epiphaniae Domini (T11). Nupcie facte sunt [Io 2,1]. Scribitur Johannis secundo. In hoc evangelio tangitur primum miraculum Christi post baptismum
(93vb–94va) Sermo in dominica II post Epiphaniam (T12). Cum descendisset Jesus [Mt 8,1]. Evangelium istud scribitur plenarie Mathei octavo et partim Marci primo et Luce quinto. In quo ponuntur duo miracula ad legis evangelice confirmacionem
(94va–95ra) Sermo in dominica III post Epiphaniam (T13). Ascendente Jesu in navicula [Mt 8,23]. Scribitur plenarie Mathei octavo et quasi Marci quarto et Luce octavo et sic est de secundo canone. Hic dominus Ihesus ad confirmacionem sue divine maiestatis excitat miraculum
(95ra–va) Sermo in dominica V post Epiphaniam (T15). Dixit Jesus Simile est regnum celorum [Mt 13,24]. Illud evangelium est de ultimo canone et scribitur solum Mathei tredecimo. In hoc evangelio agitur de statu ecclesie militantis post mortem Christi
(95va–96rb) Sermo in dominica in Septuagesima (T16). Simile est regnum celorum [Mt 20,1]. Scribitur Mathei vicesimo capitulo et in illo evangelio agitur de perfectione prelatorum ecclesie militantis
(96rb–vb) Sermo in dominica in Sexagesima (T17). Cum turba plurima [Lc 8,4]. Scribitur originaliter Luce octavo Mathei tredecimo et Marci quarto capitulo. In quo agitur de paucitate donorum respectu malorum
(96vb–97va) Sermo in dominica in Quinquagesima (T18). Assumpsit Jesus 12 discipulos [Mt 20,17]. Hoc evangelium ponitur Luce decimooctavo Mathei vicesimo et Marci decimo capitulo et sic est de secundo canone biblie. In quo agitur de Christi passione et de eius ammiracione
(97va–98rb) Sermo in dominica I Quadragesimae (T19). Ductus est Jesus [Mt 4,1]. Istud evangelium scribitur Mathei quarto Marci primo et Luce quarto capitulo. In hoc commendatur vita Christi ex contemptu mundi
(98rb–99rb) Sermo in dominica II Quadragesimae (T20). Egressus Jesus secessit [Mt 15,21]. Scribitur Mathei quintodecimo et Marci septimo capitulo. In hoc evangelio sub metaphora mulieris gentilis tangitur vocacio gencium
(99rb–vb) Sermo in dominica III Quadragesimae (T21). Erat Jesus eiciens demonium [Lc 11,14]. Scribitur Luce undecimo et Mathei duodecimo capitulo. In quo evangelio ponitur primo Christi miraculum de eiectione demonii [!]
(99vb–100va) Sermo in dominica IV Quadragesimae (T22). Abiit Jesus trans mare [Io 6,1]. Istud evangelium scribitur Johannis sexto et partim Mathei quartodecimo et Marci sexto et Luce nono capitulo. Et legitur bis in ecclesia primo in ultima dominica ante adventum domini
(100va–101rb) Sermo in dominica in Passione Domini (T23). Dicebat Jesus turbis [Io 8,46]. Istud evangelium scribitur totaliter et plene Johannis octavo et solum ibidem habetur. In hoc evangelium tangitur simul salvatoris bonitas
(101rb–102ra) Sermo in dominica Resurrectionis Domini (T28). Maria Magdalena et Maria Jacobi [Mc 16,1]. Istud evangelium scribitur plene Marci ultimo et finaliter et legitur in vigilia pasche Luce quartodecimo et Johannis secundo capitulo. In evangelio isto tria ad nostram edificacionem proponuntur
(102ra–103ra) Sermo in dominica I post Pascha (T29). Cum esset sero [Io 20,19]. Scribitur Johannis vicesimo. In quo agitur de Christo [!] apparicionibus factis apostolis et primo omnibus excepto Thoma
(103ra–va) Sermo in dominica II post Pascha (T30). Ego sum pastor [Io 10,11]. Scribitur solum Johannis decimo. In hoc evangelio primo ponitur parabola de pastore mercenario
(103va–104rb) Sermo in dominica III post Pascha (T31). Modicum et iam non videbitis [Io 16,16]. Scribitur Johannis sedecimo. Hic dominus circa pastorem sentencia [!] quam discipulis suis predixerat annectit consolatoria
(104rb–105ra) Sermo in dominica IV post Pascha (T32). Vado ad eum [Io 16,16]. Scribitur Johannis sedecimo. Illud evangelium immediate precedit in textu evangelium ecclesie precedentis dominice. In hoc autem duo facit dominus: Primo predicit apostolis suam discessionem
(105ra–vb) Sermo in dominica V post Pascha (T33). Si quid pecieritis [Io 16,23]. Evangelium istud scribitur Johannis sedecimo. In quo Christus hortatur discipulos et communiter nos omnes
(105vb–106va) Sermo in dominica VI post Pascha (T37). Cum venerit paraclitus [Io 15,26]. Johannes quintodecimo capitulo ostendit iudeos esse inexcusabiles ab hiis que post Christi ascensionem illis erant ventura
(106va–107va) Sermo in dominica Pentecostes (T39). Si quis diligit me [Io 14,23]. Scribitur Johannis quartodecimo. Illud evangelium dividitur in duas partes: Primo ponitur manifestacio Spiritus Sancti
(107va–108rb) Sermo in festo sanctissimae Trinitatis (T40). Erat homo ex Phariseis [Io 3,1]. Scribitur Johannis tercio. Ostendit virtutem Christi quo ad reformacionem gracie que facit per spiritualem regeneracionem
(108rb–109va) Sermo in dominica I post Trinitatem (T41). Homo quidam erat dives [Lc 16,19]. Scribitur Luce sedecimo. In quo dominus proponit parabola de bono paupere et malo divite
(109va–110rb) Sermo in dominica II post Trinitatem (T42). Homo quidam fecit cenam magnam [Lc 14,16]. Scribitur Luce quartodecimo. In quo ponitur parabola de invitacione domini ad cena dominica
(110rb–111va) Sermo in dominica III post Trinitatem (T43). Erant autem appropinquantes [Lc 15,1]. Scribitur Luce quintodecimo. In hoc evangelio salvator ostendit penitencium conversionem et salutem et dividitur in duas partes
(111va–113ra) Sermo in dominica IV post Trinitatem (T44). Estote misericordes [Lc 6,36]. Nota illud evangelium communiter legitur dominica quarta post trinitatem quamvis aliqui legant dominica prima
(113ra–114rb) Sermo in dominica V post Trinitatem (T45). Cum turbe irruerunt [Lc 5,1]. Luce quinto capitulo. Evangelium est de vocacione apostolorum et vocatorum confirmacione
(114rb–115ra) Sermo in dominica VI post Trinitatem (T46). Nisi habundaverit [Mt 5,20]. Scribitur Mathei quinto. Quia dominus Ihesus voluit discipulos suos esse doctores mundi
(115ra–116rb) Sermo in dominica VII post Trinitatem (T47). Cum turba multa [Mc 8,8]. Istud evangelium scribitur Marci octavo et Mathei quintodecimo et miraculum de multiplicacione septem panum
(116rb–117va) Sermo in dominica VIII post Trinitatem (T48). Attendite a falsis [Mt 7,15]. Evangelium scribitur Mathei septimo. In isto evangelio Christus instruxit fideles ut caveant se ab omnibus deceptoribus
(117va–118rb) Sermo in dominica IX post Trinitatem (T49). Homo quidam erat dives [Lc 16,19]. Evangelium scribitur Luce sedecimo et dividitur in quatuor partes
(118rb–119va) Sermo in dominica X post Trinitatem (T50). Cum appropinquaret [Lc 19,41]. Evangelium illud scribitur Luce undevicesimo integre et origenaliter. In isto evangelio principaliter habentur duo: Primo domini tristicia de iudeorum desolacione
(119va–120rb) Sermo in dominica XII post Trinitatem (T51). Dicebat Ihesus ad quosdam [Lc 18,9]. Evangelium illud scribitur Luce octodecimo. In hoc enim evangelio primo ponitur parabolica locucio secundo moralis eius instructio
(120rb–vb) Sermo in dominica XII post Trinitatem (T52). Exiens Ihesus de finibus [Mc 7,31]. Illud evangelium scribitur Marci septimo capitulo. In quo habentur duo: Primo ponitur miraculi operacio secundo ponitur eius approbacio
(121ra–va) Sermo in dominica XIII post Trinitatem (T53). Beati oculi [Lc 10,23]. Evangelium scribitur Luce decimo. In quo agitur de discipulorum Christi consolacione et de eorum ad gaudendum excitacione
(121va–122rb) Sermo in dominica XIV post Trinitatem (T54). Dum iret Ihesus [Lc 17,11]. Evangelium scribitur Luce septimodecimo capitulo in quo docet sanare peccatum ingratitudinis
(122rb–123ra) Sermo in dominica XV post Trinitatem (T55). Nemo potest duobus [Mt 6,24]. Evangelium illud scribitur Mathei sexto capitulo in quo dominus removet duplic[itat]em affectionis … Zur Textkorrektur vgl. Cod. Guelf. 395 Helmst., 6va.
(123ra–vb) Sermo in dominica XVI post Trinitatem (T56). Ibat Ihesus in civitatem [Lc 7,11]. Evangelium istud scribitur Luce septimo. In quo agitur de operacione miraculi facti ad confirmacionem
(123vb–124rb) Sermo in dominica XVII post Trinitatem (T57). Cum intraret Ihesus [Lc 14,1]. Scribitur Luce quartodecimo. Hic agit de confutacione iudeorum Christum observancium et primo ponitur eorum malicia
(124rb–125ra) Sermo in dominica XVIII post Trinitatem (T58). Accesserunt ad Ihesum [Mt 22,23]. Evangelium scribitur Mathei vicesimo secundo et Marci duodecimo. Hic agitur de Christi impugnacione et primo de Phariseorum cum Saduceis convencione
(125ra–vb) Sermo in dominica XIX post Trinitatem (T59). Ascendens Ihesus [Mt 9,1]. Illud evangelium scribitur Mathei nono et Marci secundo et Luce quinto et secundum alias Johannis quinto. In evangelio isto ponitur miraculum declarans Christi divinitatem
(125vb–126rb) Sermo in dominica XX post Trinitatem (T60). Loquebatur Ihesus principibus [Mt 22,1]. Evangelium illud scribitur Mathei vicesimo secundo. Circa quod est notandum postquam dominus Ihesus sub parabola ostendit iudeorum destructionem
(126rb–127va) Sermo in dominica XXI post Trinitatem (T61). Erat quidam regulus [Io 4,46]. Scribitur Johannis quarto capitulo. Hic agitur de perpetracione miraculi facti propter conversionem gencium
(127va–128rb) Sermo in dominica XXII post Trinitatem (T62). Simile est regnum [Mt 18,23]. Scribitur Mathei octavodecimo. Evangelium agit de necessitate dimittendi debita et primo Christo [!] divine bonitatis secundo ostendit idem per reatum humane malignitatis
(128rb–129rb) Sermo in dominica XXIII post Trinitatem (T63). Abeuntes Pharisei [Mt 22,15]. Evangelium scribitur Mathei duodecimo capitulo Marci duodecimo et Luce vicesimo capitulo et est evangelium de secundo canone. Evangelium agit de Phariseorum iniqua temptacione cum fallaci interrogacione
(129rb–130ra) Sermo in dominica XXIV post Trinitatem (T64). Loquente Ihesu ad turbas [Mt 9,18]. Evangelium scribitur Mathei nono. In hoc autem evangelio ponuntur duo miracula ad confirmacionem discipulorum Christi
(130ra–vb) Sermo in dominica XXV post Trinitatem (T65). Cum videritis abhominationem [Mt 24,15]. Nota alicubi legitur evangelium de quinque panibus in ultima dominica ante adventum domini … Die Sermones Bl. 119va–123ra zu T51–T55 auch in Cod. Guelf. 395 Helmst., 1ra–7ra (ebenfalls aus Northeim). Weitgehend identische Initien weist eine Evangelienpostille in Würzburg, UB, M. ch. f. 121, 1r–104r, auf (Würzburg 2,1, 107). Ungedruckt.

130vb–145vb Johannes Contractus: Sermones quadragesimales cum sermonibus aliunde adscitis. Auditu auris [Iob 42,5]. In verbis premissis scribuntur quatuor que inducere possunt peccatorem ad penitenciam … — … fratres contra quos testabitur Christus quando iudicabit etc. Insgesamt 17 Sermones. Nach Schneyer 3, 433–443 sind mit Incipit nachweisbar: Nr. 28, 37, 42, 43, 63. Folgende zusätzliche Predigten, einige in der von Schneyer nicht benutzten Inkunabel GW M13419:
(131vab–132va) Sermo in dominica II Quadragesimae (T20). Ecce mulier Chananea [Mt 15,21]. In presenti evangelio de quatuor personis fit mencio: De Christo de muliere Cananea de filia demonis vexata et de discipulis pro ipsa orantibus … Leicht modifiziert in Uppsala, UB, C 10, 234r–236r (Uppsala 1, 134).
(132va–133rb) Jacobus de Voragine: Sermo in feria VI post dominicam II Quadragesimae (T20/6). Schneyer 3, 240 Nr. 224.
(133rb–134rb) Sermo in feria VI post dominicam I Quadragesimae (T19/6). Ecce sanus factus [Io 5,14]. In verbis istis dominus tria facit: Primo tangit impensum beneficium ut ipse diligatur … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 27vb–28va, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(134rb–135rb) Sermo in feria VI post dominicam III Quadragesimae (T21/6). Ihesus fatigatus ex itinere [Io 4,6]. Duo hic describuntur: Primum assumpte defectibilitatis gravamen secundum eiusdem generacionis modicum sublevamen … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 31va–32rb, vgl. dort zum Druck.
(135rb–136va) Sermo in feria VI post dominicam IV Quadragesimae (T22/6). Domine ecce quem amas [Io 11,3]. In verbis premissis quatuor tanguntur: Primum est perfectio divine potencie secundum est ammiracio sapiencie tercium insinuacio benevolencie quartum necessitatis humane indigencie … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 33rb–34va, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(136va–137va) Sermo in feria VI post dominicam Passionis (T23/6). Expedit vobis ut unus [Io 11,50]. Verba ista quamvis Cayphas pessima et intencione dixerit quia ex invidia Christus occideretur … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 35va–36rb, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(138va–139rb) ›In dedicacione‹ (C11). Vidi civitatem [Apc 21,2]. Huic civitati equari possunt sex civitates quas Moyses ex iussu domini edifiacvit dum iudeos ultra Jordanum transduxit … Auch in Brno, UB, R 379, 139r–140r (Brno 4, 175).
(139rb–140va) Sermo in feria VI in Parasceve (T26). O vos omnes [Lm 1,12]. Hec verba poterat dicere Christus cum in cruce penderet manibus et pedibus affixus cum omnia membra dolerent … Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 40ra–41ra, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(142rb–143rb) Sermo in feria III post dominicam Resurrectionis Domini (T28/3). Schneyer 9, 891 Nr. 78. Auch in der Contractus-Sammlung Cod. Guelf. 410 Helmst., 48ra–49ra, vgl. dort zu Parallelüberlieferung und Druck.
(144rb–145ra) "Graeculus": Sermo in festo sanctissimae Trinitatis (T40). Schneyer 2, 215 Nr. 112 (Explicit weicht ab).
(145ra–b) Sermo in festo sanctissimae Trinitatis (T40). Schneyer 8, 646 Nr. 45 (gekürzt, Explicit weicht ab).
(145rb–vb) Conradus de Saxonia: Sermo in dominica I post Trinitatem (T41). Schneyer 1, 1, 759 Nr. 182, als Bestandteil der Contractus-Überlieferung auch in Cod. Guelf. 316.1 Novi, 61rb–vb.– 146r leer, 146v auf dem unteren Teil der Seite einige Federproben: Vnsern fruntlichen Deynest to voren [wiederholt], Mynen fruntlichen Deynest to voren, darunter Deus meus (ebenfalls wiederholt).


Abgekürzt zitierte Literatur

Brno 4 Soupis rukopisů knihovny Benediktinů v Rajhradě (= Catalogus codicum manu scriptorum Bibliothecae Monasterii Ordinis S. Benedicti Rajhradensis), sestavil V. Dokoupil, Praha 1966 (Soupisy rukopisných fondů Universitní knihovny v Brně 4 = Catalogi codicum manu scriptorum in bibliotheca universitatis Brunensis asservatorum 4)
EBDB Einbanddatenbank (http://www.hist-einband.de/, besonders die Sammlung Wolfenbüttel)
Germania Benedictina Germania Benedictina, hrsg. von der Bayerischen Benediktiner-Akademie München in Verbindung mit dem Abt-Herwegen-Institut Maria Laach, Bd. 1–, St. Ottilien 1994–
GW Gesamtkatalog der Wiegendrucke, Bd. 1–, Leipzig 1925–1938, Stuttgart 1978–
Heinemann O. von Heinemann, Die Helmstedter Handschriften, Bd. 1–3, Wolfenbüttel 1884–1888, ND Frankfurt/M. 1963–1965 (Kataloge der Herzog-August-Bibliothek Wolfenbüttel. Die alte Reihe 1–3)
Herbst Northeim H. Herbst, Handschriften aus dem Benediktinerkloster Northeim, in: Studien und Mitteilungen zur Geschichte des Benediktinerordens und seiner Zweige 50 (1932), 355–377 und 611–629
Krämer S. Krämer, Handschriftenerbe des deutschen Mittelalters, Bd. 1–3, München 1989–1990 (Mittelalterliche Bibliothekskataloge Deutschlands und der Schweiz. Ergänzungsband 1)
Schneyer J. B. Schneyer, Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für die Zeit von 1150–1350, Bd. 1–11, Münster/Westf. 1969–1990, Bd. 1–4 ebd. 21973–1974 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 43,1–11)
Uppsala Mittelalterliche Handschriften der Universitätsbibliothek Uppsala: Katalog über die C-Sammlung, Bd. 1–8, beschrieben von M. Andersson-Schmitt und M. Hedlund, Stockholm 1988–1995 (Acta Bibliothecae R. Universitatis Upsaliensis 26,1–8)
Würzburg 2,1 Die Handschriften der Universitätsbibliothek Würzburg, Bd. 2: Die Handschriften aus benediktinischen Provenienzen, Hälfte 1: Amorbach, Kitzingen, Münsterschwarzach, Theres, Würzburg: St. Afra, St. Burkhard, Schottenkloster St. Jakob, bearbeitet von H. Thurn, Wiesbaden 1973
WZIS Wasserzeichen-Informationssystem. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart (http://www.wasserzeichen-online.de/wzis/index.php)

Korrekturen, Ergänzungen:
  • Manuscripta Mediaevalia Objektnummer hinzugefügt (schassan, 2019-08-20)
  • Normdaten ergänzt bzw. korrigiert. (schassan, 2015-09-04)

Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes Katalogisierung der mittelalterlichen Helmstedter Handschriften Teil II.
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