Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel (copyright information)
Neukatalogisiert durch
Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes
Aus neun Teilen zusammengesetzt.
I:
Spätgotischer Holzdeckeleinband mit rotem M xxiiii
. Darunter geringe Fragmente eines Papierschildes mit Titelaufschrift sowie Reste eines Signaturschildes aus dem frühen
nichil indigeret actu esse igne
visibile et audibile. Mit Textverbesserungen. Druck:
Ave beatissima civitas divinitatis eterno felix gaudioVgl.
Quia devotis laudibus tui memoriam.
et propter eandem causam
in perpetuo superius corpore. Druck:
actus dyafani secundum quod est dyafanum
relinquitur quid ergo quod a medio.Druck:
. Druck:et prohibens diffundi
Das vordere Spiegelblatt und das hintere Vorsatz bestehen aus dickem, sehr steifem und vergilbten Pergament. Sie bildeten vor der Einbindung in die Holzdeckel die äußere Hülle des zweiten Teils, der nach
Möglicherweise kam die Handschrift über den zunächst im Ratzeburger Prämonstratenserstift lebenden Chorherrn
Die Signatur M xxiv
auf dem Vorderdeckel entspricht noch derjenigen im Katalog von Tractatus de virtutibus et viciis. Questiones naturalium effectuum. Questiones theologicales notabiles. Tractatus Isidori ad bone vite instaurationem. Hugo de conscientia. Bonaventura de ligno vite. De oratione. De penitentia. Disceptatio rationis et conscientie de eucaristia Mathei de Cracovia. Tituli psalmorum. Questio Thome de casibus emergentibus circa eucaristiam. Alanus in proverbiis. Salutaris. Salutaris poeta. Speculum
. Im Verzeichnis von Tractatus de virtutibus et vitiis
. Um das Jahr 1. Hugo de conscientia. 2. Bonaventura de ligno vitae. 3. Salutaris poeta. 4. Speculum beati
vergeben.
Registrum vide in fine.
Wasserzeichen:
1–175.
Wasserzeichen:
25–36.
Primum querite regnum dei. Secundum de oratione
XXXVII de moderamine regni.
Wasserzeichen:
37–60.
Intendens aliqua dicere cum protestatione debita et salvo iudicio meliori de materiis alias minstratis
Nota libro tertio distinctio 23 capitulum quarta
Siehevan den testamenten hern Hermen Rupperti seligherden ik einghesecht hadde to betalenden unses Rades
Der Rest abgeschnitten.wil to Lubeke in komen unde wil se vruntliken unde wol entrichtenFeria tertia in pasche
Wasserzeichen:
61–68d. Vier zunächst ungezählte Bl., jetzt mit Buchstabenzusatz 68a–d.
Hand 1: ältere gotische Kursive
Hand 2: jüngere gotische Kursive
Hand 3: jüngere gotische Kursive
anno dominiunterM oCCCoLVIIovicesima die mensis Septembris
(Heinrich von Barnekow) undHenricus prepositus
(Johannes von der Brügge). Vollzogen amJohannes prior
Wasserzeichen:
69–76. Ein ungezähltes Bl., jetzt 74a.
Hand 1: ältere gotische Kursive
Hand 2: jüngere gotische Kursive
Die Entstehung diese Teils ist in Ostholstein, wohl in der Diözese Ratzeburg, zu vermuten.
Zusammen mit den übrigen Teilen kam er wohl über den späteren Bordesholmer Chorherrn
Sis rogo scribentis
crucifixe memorque legentis. Intima qui mentis
reficis tibi compatientis.
Wasserzeichen:
77–107. Ein übersprungenes Bl., jetzt 89a.
Hand 1:
Hand 2: ältere gotische Kursive
Quod sibi quisque serit presentis tempore vite
Wasserzeichen:
108–126. Ein Bl. übersprungen, jetzt 115a.
Hand 1: ältere gotische Kursive
Hand 2: ältere gotische Kursive
Tytulus hinc psalmo non apponitur qui principium et prefatio est et caput libri et distinctio agit qui est omnium principum id est de Christo.
Wasserzeichen:
127–149. sechs Bl. ungezählt, jetzt 148a–f.
Hand 1:
Hand 2:
Hic docet
Nota Ethna est situata in Sicilia et circa oppidum Catanea. Dicitur alio nomine Beli pulcro etiam est alius nomine.nomine wulcanus eiusdem nomine
Stultorum manibus depingitur ubique murus.
Multorum mentes fallit mulier et sapientes.
Colla canum veterum nolunt se subdere loris.
Quondam scriptores habuerunt res et honores nunc non est villa quam scriptor sistit in illa.
Qui se existimat scire nondum cognovit quod tenetur scire.
In modio rendi vix est vola plena sciendi.
Noli abstrahere a puero doctrinam si percusseris eum virga non morietur.
Stultus de multis se intermittit sapiens vero de paucis. Animus sciens quod quam recta ratione vivendo.
Gaudia pelle
hec ubi regnant.
Bos bos ducetur in terris ubicumque ducetur.
Pariseus ivi anathemisius deum redivi.
Inicium est salutis notitia peccati.
Omnia vitia debet stare preter avariciam.
Valde autem absurdum et iniquum est ut imperiti peritis novelli antiquis preferantur rudes et emeritis. Boethius.
Prudens fallere non vult nec falli potest.
Preteriti memores presens dispone futurum.
Prospice stat tribus his sapientia fixa columnis.
Simonia est studiosa cupiditas emendi vel vendendi aliquid spirituale
Gutta cavat lapidem non vi
sed sepe studendo.
Wasserzeichen:
150–175.
Bl. 150r–171v Haupttext mit
Bl. 172v–174r mit
Der zweite Kommentar