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Beschreibung der Handschrift Kiel, Universitätsbibliothek, Cod. ms. Bord. 87
Die Bordesholmer Handschriften der Universitätsbibliothek Kiel, beschrieben von Kerstin Schnabel. Wolfenbüttel 2020
Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft im Rahmen des Programms Erschließung und Digitalisierung handschriftlicher und gedruckter Überlieferung

Visio Philiberti. Versus de statu mundi. Sermones

Papier — I, 322 Bl. — 30,5 × 21,5 cm — Hamburg (?) / Norddeutschland — um 1465 / um 1474 / um 1434

Aus drei Teilen zusammengesetzt, teilweise separat foliiert. I: 1r–11v, II: 1r–269v und III: 274r–319v.

Spätgotischer Holzdeckeleinband mit braunem Lederbezug. Streicheisenlinien. Einzelstempel aus der Werkstatt "Bordesholm spätgotisch" (EBDB w004172): Rosette mit einem Blattkranz: EBDB s032010 und s032007. Kreuzblume: EBDB s032009. Auf dem VD ein Signaturschild aus dem frühen 17. Jh. mit den Maßen 4,5 × 4,7 cm, Aufschrift Superioris Classis / Scamni Primi / Lateris Tertii / Liber III. Auf dem VD ein quadratischer Mittelbeschlag, die Eckbeschläge in Drachenviereckform verloren, jedoch durch Stiftlöcher und leichte Verfärbungen des Leders erkennbar. Auf dem HD vier Abdrücke in runder Form von Buckeln, ca. 2 cm Durchmesser, Stiftlöcher, z. T. mit Stiften im Durchmesser 0,4 cm. Drei Doppelbünde, oben und unten einfache Kapitalbünde. Zwei intakte Schließen mit lanzettförmigen Stiftlagern. Haken an der Basis gespalten in Vogelkopfform, der untere lose. Gegenbleche, das untere bzw. der Lederriemen lose. Restauriert 1994 von Sabine Sturma-Bachem, Raesfeld. Fehlstellen im Rückenleder ergänzt, ebenso Fehlstellen an den Papierrändern.

1. Innenseiten von VD und HD mit geringen Spuren eines Textabklatsches, der für die Identifizierung nicht ausreicht. 2. HS gelöst und mitgeheftet. Pergament. 29,5 × 20,8 cm. Die Recto-Seite leer, die Verso-Seite mit schwachen Textspuren, die für die Identifikation nicht ausreichen.

Herkunft: Die Teile der Handschrift wurden in Bordesholm vereint und von der dortigen spätgotischen Werkstatt eingebunden. — Im Katalog von 1488 (Cod. ms. Bord. 1a) nicht erwähnt. Im Verzeichnis von 1606 (Cod. ms. Bord. 2a) unter dem Titel Prophetarum libri. Um das Jahr 1665 (Cod. ms. Bord. 1b) geführt als Propheta dominicalis sive explicationes evangeliorum per totum annum. Item de passione et de festis praecipuis.

Steffenhagen Nr. CCXIII. — Ratjen, 100. — Krämer, 99. — Franck Aufgeschlagen, 35. — Schnabel, 100, 111, 309f., 622.

I

Papier — I, 11 Bl. — Hamburg (?) — um 1465

Wasserzeichen: Ochsenkopf mit Augen, darüber einkonturige Stange, darüber Blume: Piccard-Online 66417, Piccard-Online 66418 (beide 1465, auch in Cod. ms. Bord. 25 und 62). Lagen: VI–1 (11). Bleistiftfoliierung aus dem 19. Jh. 1–11. Schriftraum: 24,5 × 8–10 cm. 42 Zeilen. Einspaltig, die Bl. 6r–7r zweispaltig. Von zwei Händen in Bastarda geschrieben. Hand 1: 1r–5r und 6ra–7ra. Diese Hand auch in Lüneburg, RB, Theol. 2° 88, Hand A. Hand 2: 5r–v und 7v–10r von Johannes Reborch als ergänzende Hand zur vorherigen. Rote Lombarden über zwei Zeilen. Rubriziert. Rote Paragraphenzeichen.

Herkunft: Die Entstehung dieses Handschriftenteils lässt sich im Raum Hamburg vermuten. Der Schreiber der Verse entspricht der Hand A in Lüneburg, RB, Theol. 2° 88. Diese Hs. entstand wahrscheinlich in Hamburg, siehe Lüneburg 2, 178. Die Wasserzeichen der Lage kommen auch in den von Johannes Reborch geschriebenen Bänden Cod. ms. Bord. 62 und 25 vor, wobei letzterer ebenfalls teilweise in Hamburg geschrieben sein dürfte.

1r–5r Visio Philiberti sive dialogus inter corpus et animam. (1r–4r) ›Incipit sompniarius in divisione corporis et anime‹. Noctis sub silencio tempore brumali | Sompno parum deditus mente spirituali … — … Et me Christi manibus totum commendavi. (4v–5r) De miseria mundi. Ecce mundus viciis penitus sepultus … — … Sed ut suis merear iungi deum oro. ›Explicit sompniarius in divisione coporis et anime‹. Die beiden Gedichte zusammengefasst, insgesamt 352 Verse mit Abweichungen. Am Rand wird jeweils der Sprecher ausgewiesen. Vgl. auch Cod. ms. Bord. 22, 1r–6r, mit weiteren Angaben zu den Ausgaben und zur Literatur in der Beschreibung. Druck: Th. G. v. Karajan, Frühlingsgabe, 85–98 (ohne De miseria mundi). E. du Méril, Poésies Populaires, 219–230. T. Wright, The Latin Poems, 95–106, 149f. Literatur: Walther I 11894, 5114.

6ra–8rb Versus de statu mundi. ›Incipit planctus mundi‹. Viri fratres servi dei | non vos turbent vana mei … — … deus eius miseretur etc. ›Et sic est finis‹. 235 Verse. Mit Abweichungen auch in Cod. ms. Bord. 22, 23v–25av. Druck: AH 33 Nr. 246. Literatur: Walther I 20575. Bloomfield 6469. Chevalier 34664. Weitere Literatur in der Beschreibung von Cod. ms. Bord. 22.

5r–v, 7v–10r Auctoritates. ›Seneca‹. Nusquam est qui ubique est … — … sic oratio iusti suavis est ante deum. Überschriften in Textualis. Überschrieben mit: Seneca (5r). Auctoritates diversorum (5v). Ieronimus (7v). Gregorius (8r). Augustinus (8v). Ambrosius (9r). Bernardus (9v). Crisostomus (10r). Kurz 5/2, 230 (Hs. erwähnt). Bl. 8v–10r nur im oberen Teil mit wenigen Zeilen beschrieben. – 10v–11v leer.

II

Papier — 268 Bl. — Norddeutschland — um 1474

Wasserzeichen: Trinkgeschirr, Krug mit Deckel, ein Henkel, darüber Blume/Blatt: nicht nachweisbar. Ochsenkopf mit Augen und Nasenlöchern, darüber Buchstabe T: Piccard-Online 72506 (1474, auch in Cod. ms. Bord. 58 und 58A), Piccard-Online 72502 (1474, auch in Cod. ms. Bord. 7, 9, 20 und 58), Piccard-Online 72327, Piccard-Online 72338 (beide 1471). Dreiberg mit Beizeichen, darüber zweikonturige Stange, darüber zweikonturiges griechisches Kreuz: WZIS DE0960-4Inc2146_15 (ca. 1475–80, auch in Cod. ms. Bord. 9, eine Variante in Cod. ms. Bord. 7), sieben weitere Typen nicht nachweisbar. Lagen: 22 VI (265)! IV–4 (269). Lagenzählung recto oben rechts in der Ecke auf dem ersten Bl. der Lage in römischen Ziffern, z. T. abgeschnitten II–X[II]. Reklamanten. Durchgängige zeitgenössische Foliierung von der Hand des Rubrikators in roter Tinte 1–269, zwischen 100 und 200 mit römischer Ziffer an erster Position (C). Zählfehler: 232 in der Zählung ausgelassen. Die Bl. 270–273 wurden herausgetrennt. Die Bl. 85–90, 99–101 und 103 mit einem Umbug von 0,7–1 cm am Seitenrand, teilweise durch die Restaurierung des Papiers entstanden, teilweise original. 12 von ingesamt 14 unfoliierten Schaltzetteln in diesem Handschriftenteil: 1. zw. 1/2: 11,2 × 19,5 cm, 2. zw. 7/8: 11,5 × 15,8 cm, 3. zw. 55/56: 22,3 × 12,3 cm, 4. zw. 72/73 ein loser Schaltzettel, bezeichnet mit 72a: 14,3 × 13,5 cm, zw. 85/86 drei eingebundene Zettel: 5. 16 × 21 cm, 6. 6 × 21 cm, ca. 2,5 cm am Rand gefaltet, 7. 16,6 × 20,5 cm, 8. zw. 95/96: 8,5 × 20,3 cm, 9. zw. 199/200: 16,3 × 20 cm, 10. zw. 217/218: 13 × 16,3 cm, 11. zw. 224/225: 22,8 × 15,5 cm, 12. zw. 227/228: 23 × 14,5 cm, Tintendurchschlag bzw. beginnender Tintenfraß bes. auf Bl. 229–250. Schriftraum: 24 × 12 cm. 36–40 Zeilen. Einspaltig. Von drei Händen in Bastarda geschrieben. Hand 1: 1r–269r, von ihr auch einige Textergänzungen und Anmerkungen auf den Seitenrändern in geringerer Schriftgröße, besonders umfangreich auf Bl. 26r–27r, 80v–82r, 89r–v und 135r. Hand 2: Nachtragshand auf den Seitenrändern, bes. 6r–9v, 31r–36v, 44r, 85r–87v, 99r–101r und auf den Schaltzetteln mit Ausnahme von 72a, Hand 3: Schaltzettel 72a r–v. Rote Lombarden über drei Zeilen am Beginn der Predigten. Rubriziert. Seitenüberschriften und Blattzählung in roter Tinte auf dem Kopfsteg.

1r–269r Sermones 'Propheta dominicalis'. ›Incipit propheta dominicalis‹.
(1r–5r) ›Dominica prima adventus‹. (T1). Hic est vere propheta [Io 6,14]. Hec enim verba huius ewangelii bis leguntur in anno videlicet in medio tempore quadragesimale et in dominica ante adventum domini
(5r–8v) ›Dominica secunda adventus‹. (T2). Erunt signa in sole [Lc 21,25]. In dominica precedenti audivistis de adventu istius laudabilis prophete scilicet filius dei quomodo ille venit
(9r–12v) ›Dominica tercia‹. (T3). Cum audisset Johannes [Mt 11,2]. In dominica precedenti audivistis de eo adventu Christi ad iudicium quod rigide et stricte vult
(12v–17r) ›Dominica quarta‹. (T4). Miserunt Iudei [Io 1,19]. In dominicis precedentibus audisti[s] quomodo sancta mater ecclesia egit de triplici adventu Christi videlicet in carnem ad iudicium
(17r–19r) ›In vigilia nativitatis Christi‹. (T5). Cum esset desponsata mater [Mt 1,18]. In adventu magni regis et novi principis venturum [!] in suam propriam terram
(19r–23r) ›In die nativitatis domini‹. (T6). Exiit edictum a Cesare [Lc 2,1]. Hodie in hac nocte sancta mater ecclesia celebrat temporalem nativitatem Christi
(23r–27r) ›Dominica infra octavam‹. (T7). Erant pater et mater [Lc 2,33]. Audivistis in hac sacra solempnitate novi regis nostri quomodo iste celorum rex iam natus est
(27r–31r) ›Circumscisionis domini‹. (T8). Postquam consumati [Lc 2,21]. Hodie recolit sancta mater ecclesia tria festa. Primo octavam nativitatis Christi
(31r–36v) ›In die epiphanie‹. (T10). Cum natus esset Ihesus [Mt 2,1]. Est enim consuetudo in terra ubi videmus quod presentiam regis noviter regnare
(36v–44r) ›Dominica infra octavas epiphanie‹. (T11). Cum factus esset [Lc 2,42]. Audistis in dominica precedenti quomodo parentes Ihesu ammirati sunt super hiis que dicebantur de Christo
(44r–48r) ›Dominica prima post octavas epiphanie‹. (T12). Nuptie facte sunt [Io 2,1]. In ewangelio dominice precedentis audistis de multiplici Christi virtute quomodo in pueritia ascendit
(48r–54v) ›Dominica secunda post octavas epiphanie‹. (T13). Cum descendisset Ihesus [Mt 8,1]. In ewangelio dominice precedentis audistis de compacientia sancte matris ecclesie quam ostendit ex vini defectu
(55r–58r) ›Sermo dominica tertia‹. (T14). Ascendente Ihesu in naviculam [Mt 8,23]. In ewangelio dominice precedentis audistis qualiter dominus venit in hunc mundum ad sanandum lepram
(58v–61r) ›Dominica quarta post ephipanie octavam‹. (T15). Respondens Ihesus dixit [Mt 11,25]. In ewangelio dominice precedenti[s] audistis quomodo Christus ostendit se dominum terre et maris
(61r–64v) ›Dominica quinta post epiphanie‹. (T15). Simile est regnum celorum [Mt 20,1]. In ewangelio dominice precedentis audivimus de actione graciarum filii ad patrem quomodo filius qui ab eo a principio genitus fuit
(64r–69v) ›Dominica in septuagesima‹. (T16). Simile est regnum celorum [Mt 20,1]. In ewangelio dominice precedentis audivimus quomodo vigilare debemus in bonis operibus nostris ne inimicus noster nos dormientes inveniat
(69v–76r) ›Dominica sexagesime‹. (T17). Cum turba plurima [Lc 8,4]. Consuetudo est in civitatibus et quibusdam provinciis et presertim in Austria
(76r–80v) ›Dominica quinquagesime‹. (T18). Assumpsit Ihesus [Lc 18,31]. Audistis in dominica precedenti quomodo verbum dei assimilatur bono semini quod multum fructum affert
(80v–85r) ›Dominica prima quadragesime scilicet invocavit‹. (T19). Ductus est Ihesus [Mt 4,1]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de ceci illuminacione quomodo cecus ille a domino illuminatus fuit respectu sui devoti clamoris
(85r–88v) ›Dominica reminiscere‹. (T20). Egressus Ihesus [Mt 15,21]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de varia infestatione dyaboli quomodo Christum temptavit et tamen in nullo profecit
(88v–95r) ›Dominica oculi‹. (T21). Erat Ihesus eiciens demonium [Lc 11,14]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo curata filia mulieris Chananee a dyaboli vexatione
(95r–99r) ›Dominica quarta scilicet letare‹. (T22). Abiit Ihesus trans mare [Io 6,]. In ewangelio dominice precedentis audivistis dyaboli eiectionem quem Christus eiecit in sue plenitudine divinitatis
(99r–103v) ›Dominica quinta scilicet in passione‹. (T23). Quis ex vobis arguet [Io 8,46]. Habet enim dominica presens duplex nomen dicitur enim dominica Lazari et dominica de passione domini
(104r–106v) ›Dominica palmarum‹. (T24). Cum appropinquasset Ihesus [Mt 21,1]. Vocatur hec dominica palmarum sive florum ideo quod pueri ebreorum sicut hodie cum ramis viridibus Christo veniente in Iherusalem
(107r–114v) ›Sequitur in die resurrectionis domini‹. (T28). Maria Magdalena [Mc 16,1]. Unde notandum filii karissimi quod hec dies est quam fecit dominus in qua hodie exultare
(114v–117v) ›Feria secunda pasche evangelium‹. (T28/2). Duo ex discipulis [Io 24,13]. In hoc ewangelio presentis diei dominus iterum probat suam resurrectionem esse veram et non fantasticam
(117v–119v) ›Feria tertia pasche evangelium‹. (T28/3). Stetit Ihesus in medio discipulorum [Lc 24,36]. Unde ea que loquuntur sive dicuntur in ewangelio presenti hec etiam in die pasche facta sunt
(119v–125r) ›Dominica prima post octavas pasche‹. (T29). Cum esset sero die [Io 20,19]. In ewangelio dominice precedentis videlicet resurrectionis domini audivistis quomodo resurrectio carnalis est instructio et causa nostre resurrectionis
(125r–128v) ›Dominica secunda post pascha‹. (T30). Ego sum pastor [Io 10,11]. In hac dominica gratulatur sancta mater ecclesia de suo bono pastore qui illam ovem perditam
(128v–132v) ›Dominica tertia post pascha‹. (T31). Modicum et iam non videbitis me [Io 16,16]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de proprietate boni pastoris quomodo quilibet fidelis pastor animarum
(132v–137r) ›Dominica quarta post octavas pasce‹. (T32). Vado ad eum [Io 16,5]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de tristicia et tribulatione discipulorum quam habebant de morte domini
(137v–144r) ›Dominica quinta post octavas‹. (T33). Amen amen dico vobis [Io 16,23]. Audivistis in ewangelio dominice precedentis qualiter Christus discipulis suis corporalem nunciavit recessum
(144r–145r) ›In diebus rogacionum sermo primus‹. (T34). Petite et accipietis [Io 16,24]. In verbis premissis hortatur nos dominus petere nobis ne necessaria et stabilia
(145r–146r) ›In diebus rogationum ante ascensionem domini‹. (T35). Petite et accipietis [Io 16,24]. Ex quo salvator noster in proximo secundum representationem ecclesie a nobis est recessurus igitur sancta mater ecclesia tribus diebus ante ascensionem festum rogacionum peragit
(146r–149v) ›In die ascensionis domini nostri Ihesu Christi‹. (T36). Recumbentibus Christi [Mc 16,14]. Sic scribitur Marci ultimo. Est enim consuetudo quando aliquis mittitur pro aliqua legatione ad aliquem
(149v–152r) ›Dominica infra octavas ascensionis‹. (T37). Cum venerit paralictus [Io 15,26]. Unde sciendum quod hec dominica vocatur dominica exspectationis ideo quia audivistis feria quinta quomodo Christus sponsus ecclesiea ascendit
(152r–155v) ›In die pentecostes evangelium‹. (T39). Si quis diligit me [Io 14,23]. Hodie sancta mater ecclesia celebrat festum adventus spiritus sancti in discipulos qui magnalia in eis operatus est
(155v–158r) ›Sermo alius de sancto spiritu‹. (T39). Spiritus domini ornavit celos [Iob 26,13]. Sic scribitur Iob XXVI. In quibus verbis cognovit beatus Iob in spiritu bonitatem et dignitatem sancti spiritus
(158r–159v) ›Sermo de sancto spiritu‹. (T39). Ornaverunt faciem [I Mcc 4,57]. Verba ista bene conveniunt festivitati presenti in qua sancta trinitas pater et filius et spiritus sanctus ornaverunt faciem templi
(159v–162r) ›Sermo de sancta trinitate‹. (T40). Benedicamus patrem et filium [CAO 6329]. Verba prefata scribit propheta Danielis et sunt verba illorum trium puerorum Ananie Azarie et Mizahelis
(162r–164r) ›Sermo de corpore Christi‹. (T41/5). Panem angelorum [Ps 77,25]. Ista verba scribit beatus David in quibus verbis dudum ante multos annos in spiritu cognovit ex inspiratione
(164r–171r) ›Dominica prima post octavas pentecostes‹. (T41). Homo quidam erat dives [Lc 16,19]. In ewangelio dominice presentis dominus non solum ostendit premium bonorum sed etiam penam malorum
(171r–174v) ›Dominica secunda post octavas pentecostes‹. (T42). Homo quidam fecit cenam [Lc 14,16]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de dampnatione ipsius mali divitis quomodo propter suam superbiam
(174v–177v) ›Dominica tertia‹. (T43). Erant ad Ihesum [Lc 15,1]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo sponsus ecclesie omnes invitavit ad cenam
(177v–182r) ›Dominica quarta‹. (T44). Estote misericordes [Lc 6,36]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus dei filius deliquit nonaginta novem oves in deserto
(182r–186v) ›Dominica quinta evangelium‹. (T45). Cum turbe irruerunt [Lc 5,1]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo filius dei sapientia eterni patris nos docuit esse misericordes unus alteri si volumus misericordiam
(186v–189v) ›Dominica sexta‹. (T46). Nisi habundaverit [Mt 5,20]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus nos docuit terrena despicere et amare celestia
(189v–192r) ›Dominica septima‹. (T47). Cum turba multa [Mc 8,8]. In ewangelio dominice precedentis docuit nos Christus habere pacem cum proximis nostris si pace sua uti volumus
(192r–197r) ›Dominica octava‹. (T48). Attendite a falsis [Mt 7,15]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de magna domini pietate et eius misericordia qualiter in deserto pavit
(197r–202r) ›Dominica nona‹. (T49). Homo quidam erat dives [Lc 16,19]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus monuit nos habere custodia a falsis prophetis
(202r–210v) ›Dominica decima‹. (T50). Cum appropinquaret [Lc 19,6]. Quia si cognovisses videlicet destructionem et miseriam tibi imminentem que videlicet mala
(210v–217r) ›Dominica undecima‹. (T51). Dixit Ihesus ad quosdam [Lc 18,9]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus docuit nos esse mites et compacientes proximis
(217r–220r) ›Dominica duodecima‹. (T52). Exiens Ihesus de finibus [Mc 7,31]. Unde in ewangelio dominice precedentis audivistis de arrogantia et iactancia bonorum operum istius pharisei inquantum sibi illa proferunt … – Schaltzettel Nr. 9 und Nr. 10 r–v leer.
(220r–226v) ›Dominica decima tertia‹. (T53). Beati oculi [Lc 10,23]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus salvavit humanam naturam defectibus per peccatum incurrerat
(226v–232v) ›Dominica decima quarta‹. (T54). Dum iret Ihesus [Lc 17,11]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo Christus nos docuit quod quilibet homo etiam inimicus est diligendus propter deum
(Schaltzettel Nr. 12 r–v) Gratianus de Clusio: Decretum Gratiani. Excerptum. D. 1 c. 32–34. ›De penitencia distinctio I c. 'Hoc idem'‹. In quacumque hora peccator conversus fuerit … — … ante confessionem oris peccati venia indulgetur. Druck: Friedberg 1, 1165f.
(232v–236r) ›Dominica decima quinta‹. (T55). Nemo potest duobus [Mt 6,24]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de decem leprosorum curatione quos Christus curavit nobis in exemplum
(236r–241r) ›Dominica decima sexta‹. (T56). Ibat Ihesus in civitatem [Lc 7,11]. Audivistis in ewangelio precedentis dominice quod nemo potest duobus dominis servire
(241r–245v) ›Dominica decima septima‹. (T57). Cum intravit Ihesus [Lc 14,1]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de resuscitatione istius adolescentis defuncti quem mater sequebatur amare flendo
(245v–250v) ›Dominica decima octava‹. (T58). Audientes ad Pharisei [Mt 22,34]. In ewangelio dominice precedentis audivistis quomodo oportet nos hic humiliare in nuptiis presentis vite
(250v–253v) ›Dominica decima nona‹. (T59). Ascendens Ihesus [Mt 9,1]. In ewangelio dominice precedentis ostendit ewangelista modum diligendi tanquam verum deum et hoc ostendit verbis et scripturis
(253v–258v) ›Dominica vicesima‹. (T60). Loquebatur Ihesus principibus [Mt 22,1]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de curatione paralitici quanta nostra meretur fides apud deum
(259r–262r) ›Dominica vicesima prima‹. (T61). Erat quidam regulus [Io 4,46]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de proclamatione summi regis ad nuptias quas fecit filio suo
(262r–267r) ›Dominica vicesima secunda‹. (T62). Simile est regnum [Mt 18,23]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de filio reguli febricitante quem dominus sanavit per quem quilibet peccator intelligitur
(267r–269r) ›Dominica vicesima tertia evangelium‹. (T63). Abeuntes pharisei consilium inierunt [Mt 22,15]. In ewangelio dominice precedentis audivistis de ingratitudine istius conservi nequam cui dimissa fuerunt … — … audi quid dominus. Der Text bricht ab, außerdem um eine Predigt verkürzt. Gegenüber dem Codex aus Lüneburg (siehe unten) fehlt eine Predigt zu T28/4, darüber hinaus fehlen jeweils die zweiten Predigten zu T30 und T37; T38 fehlt vollständig. Die Textabweichungen scheinen eher gegen eine direkte Beziehung zu dieser Hs. zu sprechen. Auf den beigebundenen Schaltzetteln von Hand 2 zumeist Notae zum Text. Die Predigten auch in Berlin, SBBPK, Ms. theol. lat. fol. 286, 1r–162r, Ms. theol. lat. fol. 57, 1r–137r (Berlin 13,2,1, 526f.), Ms. theol. lat. fol. 686, 1r–246v (Berlin 2,2, 210f.), Halle, ULB Sachsen-Anhalt, Qu. Cod. 135, 213r–585r (Halle, 247), Prag, NB, I. B. 14, 144a–246a (Prag 1, 20) und Lüneburg, RB, Theol. 2° 67 (Lüneburg 2, 126f.). Literatur: Schneyer Wegweiser, 241. – 269v leer.

III

Papier — 43 Bl. — Norddeutschland — um 1434

Wasserzeichen: Glocke, frei, mit Beizeichen: WZIS DE3315-GMXXXVI.E.108._193 (1420/1430), Piccard-Online 40325 (1429). Mensch, Figur, Mönch (?) mit Kreuz: Piccard-Online 21291, Piccard-Online 21292 (beide 1425), Piccard-Online 21297, Piccard-Online 21282 (beide 1426). Zwei Buchstaben, IP oder OP, frei mit Beizeichen: WZIS DE7260-Mss.theol.42_205 (15. Jh., 2. Drittel). Zwei Schlüssel, zweikonturiger Schaft, gekreuzt: Piccard-Online 120860 (1433), Piccard-Online 120873 (1434). Krone ohne Bügel, ohne Beizeichen: nicht nachweisbar. Lagen: VI (286)! III (292). VI (305)! V (315). II (319). Durchgängige zeitgenössische Foliierung von der Hand des Rubrikators in roter Tinte, hier 274–318, zwischen 100 und 200 mit römischer Ziffer an erster Position (C). Zählfehler: 281 und 303 in Zählung ausgelassen. Die Bl. der 24. und 26. Lage mit geringerer Blattgröße von 29,5 × 21,5 cm. Zwei unfoliierte Schaltzettel, in der übergreifenden Zählung Nr. 13 zwischen 309/310: 17,3 × 18 cm, und Nr. 14 zw. 311/312: 14,5 × 19,5 cm. Schriftraum: 22,5–23 × 15,5–16 cm. 38–42 Zeilen. Zweispaltig. Von zwei Händen in Bastarda geschrieben. Hand 1: 274ra–285ra und 293ra–304rb, Hand 2: 285rb–292vb und 304vb–319va, Rubriziert. Rote Lombarden über zwei bis drei Zeilen.

274r–292vb Sermones de festis Christi.
(274ra–285ra) ›Passio domini nostri Ihesu Christi‹. (T23). Hely hely lamazabathani [Mt 27,46]. Hec sunt verba domini et salvatoris nostri Ihesu Christi in ewangelio salubriter conscripta. Sed a domino lacrimabiliter cum magna voce et canora pronunciata
(285rb–288vb) ›Sermo de passione Christi‹. (T23). O vos omnes [Lam 1,12]. Hec verba optime potuit dicere dominus pendens in cruce in quibus verbis duo facit. Primo monet nos omnes dominus noster Ihesus Christus ad compaciendum sibi dicens … Vgl. Köln, HA, W* 16, 238r–239r (Köln HA 5, 14).
(289ra–290rb) Ludovicus. ›De resurrectione dominica‹. (T28). Schneyer 4, 114 Nr. 22.
(290va) Sermo in ascensione domini. ›Sermo‹. (T36). Dominus Ihesus postquam loquutus [Mc 16,19]. Hodie celebramus diem quo Christus ascendit super omnes celos … Nur der Anfang, bricht nach der halben Spalte ab … cum eis in cenaculo. Mit anderem Thema vgl. Würzburg, UB, M. ch. f. 121, 168v–169v (Würzburg 2,1, 107). – 290vb leer.
(291ra–rb) ›De ascensione domini‹. (T36). In presenti ewangelio ponuntur quinque signa quod que cognoscuntur omnes quem ascendere debent celum … ›Finit sermo.‹ Das Thema wird nicht angegeben.
(291va–292rb) ›Sermo in die pentecoste‹. (T39). Factus est repente de celo [Act 2,2]. In hac dominica agitur de adventu sancti spiritus et tam in epistola quam in ewangelio hodierno demonstrantur
(292va–vb) ›Sermo de sancto spiritu‹. (T39). Notandum quod sanctus spiritus duobus modis mittitur scilicet visibiliter et invisibiliter

293ra–304rb Johannes Contractus: Sermones de sanctis.
(293ra–294rb) ›Sermo de assumptione beate viginis‹. (S59). Schneyer 3, 442 Nr. 120.
(294rb–295va) ›De sancto Bartholomeo‹. (S61). Schneyer 3, 442 Nr. 122.
(295va–296vb) ›Sermo de angelis‹. (S70). Schneyer 3, 442 Nr. 127. Siehe auch die Sermones ex opere Paratus Schneyer 4, 543 Nr. 239. Schneyer Wegweiser, 30.
(296vb–298vb) ›Sequitur sermo de animabus‹. (S80). Sancta et salubris [II Mcc 12,46]. In verbis istis scribitur duplex effectus oracionis. Unus est respectu vivorum scilicet mentis expulsio secundus respectu mortuorum scilicet pene delecioDruck: GW M13419, CCLXXvCCLXXIIIr.
(298vb–300rb) ›De sancto Thoma‹. (S8). Schneyer 3, 440 Nr. 91.
(300rb–302ra) ›Item de purificatione‹. (S21). Schneyer 9, 617 Nr. 20.
(302ra–304rb) ›De inventione sancte crucis‹. (S33). Schneyer 3, 440 Nr. 106.

304va–313ra Sermones de beata Maria virgine.
(304va–vb) ›Sermo de purificatione‹. (S21). Postquam impleti [Lc 2,22]. In presenti evangelio tria tanguntur ad fidelium instructionem. Primum est Christi in templum presentatio … Unvollständig. Auch in Graz, Franziskanerkloster, Cod. A 67/29, 196rb–197va (Graz OFM, 128).
(305ra–rb) ›De purificatione Marie virginis‹. (S21). Postquam impleti [Lc 2,22]. Nota quod in veteri lege circa pueros natos duo fiebant in templo. Unum erat generale omnibus quia pro filio nato
(305va–307rb) ›Sermo de visitatione‹. (S145). Fecit michi magna [Lc 1,49]. Quamquam fratres karissimi huius diei sollempnitas et festi mira sollempnitas [sublimitas] satis vestre dilectioni innotescat … — … se abscondit a calore eius ad quam nos perducit. Der Anfang gleichlautend mit Koblenz, LHA, Best. 701 Nr. 113a, 51ra–52rb (Koblenz 1, 111), Augsburg, UB, I. 2. 4° 34, 64r, und II. 1. 4° 57, 128r (Augsburg, UB 1,3, 120 und 387), Weimar, HAAB, Fol 18, 92va–93va (Weimar 1, 79), Frankfurt/M., StUB, Ms. Praed. 43, 97ra–99rb (Frankfurt 1, 100) und Nürnberg, StB, Cent. I, 70, 12ra (Nürnberg 2,1, 97f.). Hier jedoch abweichende von den angegebenen Hss. nur mit kurzer Teilübereinstimmung zu Hugo von St. Viktor, Explanatio in canticum beatae Mariae, 305va–vb: Legere itaque in ewangelio Luce … — … totum se in intima virginis viscera collocavit. Druck: PL 175, 415.
(307rb) ›De assumptione virginis Marie‹. (S59). Maria optimam partem elegit [Lc 10,42]. Quasi diceret bona quidem accio sed melior est contemplatio quia illa si non in vita saltim terminabitur … — … ideo ergo intravit Ihesus in castellum. Am Ende in roter Tinte ein Verweis: Verte quinque folia et residuum invenies sub hec signo '6' in secunda columpna que sic incipit: Ideo ergo intravit Ihesus … ut infra folio 311 in quarta columpna sub signo II.
(307va–308rb) ›De assumptione Marie sermo‹. (S59). Ego mater pulchre [Sir 24,24]. Verba ista sunt sapientie possunt [!] scribit Salomon in canticis de assumptione previdens canticum in spiritu prophetico dicit: Que est ista que ascendit per desertum [Ct 3,6]
(308va–310ra) ›De nativitate beate Marie virginis‹. (S65). Orietur stella ex Jacob [Nm 24,17]. Sicut in principio mundi ad illuminacionem mundi fecit deus luminaria quedam in potestate diei quedam in potestate noctis … Vgl. die Predigt des Guilelmus de Malliaco, Schneyer 2, 491 Nr. 113.
(Schaltzettel Nr. 13 r–v) Zwischen Bl. 309 und 310. Sermo de conceptione Mariae virginis. ›Sermo de conceptione Marie virginis‹. (S5). Missus est angelus [Lc 1,26]. In presenti ewangelio quatuor continentur primordia nostre redemptionis per ordinem. Primum est legatio Gabrielis
(310ra–311va) ›De annuntiatione virginis Marie‹. (S28). Ave gratia plena [Lc 1,28]. Hec salutatio plena est omni salute nam angelus beate Marie virgini ad deo missus insinuat in hac salutatione tria. Primo omni malorum absentia … Auch in Basel, UB, B X 26, 70vb (Basel 2, 682).
(311vb) Auf dem Kopfsteg der Rückverweis (siehe oben). Infra scripta columpna spectat ad sermonem de assumptione vide supra sub 'II' numero 307 sowie die angekündigte Fortsetzung des Textes.
(Schaltzettel Nr. 14 r–v) Zwischen Bl. 311 und 312. Guilelmus Peraldus: Summa virtutum. Excerptum. Notandum quod differencia inter activam et contemplativam vitam. Prima enim est quia contemplativa meliori intendit … — … ut in campo actionis se excerceat [Thom. Aquin. in III sent. 35,1,3]. Gekürzter Auszug, hier nur sieben Differenzen. Eine Übersicht über die Punkte auf dem Fußsteg von 311v. Druck: Guilelmi Peraldi ordinis praedicatorum …, Summae virtutum ac vitiorum, Paris 1629, Bd. 1, 424–426. Zur Literatur siehe die Beschreibung von Cod. ms. Bord. 18.
(312ra–313ra) ›De conceptione Marie virginis‹. (S5). In me gratia omnis [Sir 24,25]. Verba premissa potuit bene dicere virgo Maria tempore sue conceptionis qua concepta fuit in utero matris sue … Der Anfang ähnlich Cod. ms. Bord. 80, 16r. (312vb–313ra) Miraculum. Temporibus namque Karoli regis francorum clericus quidam ordinis levita Ungarie regis Germanus nubere volens cum puella pulchra valde … — … et gloriosa sua matre virgine Maria vivit et regnat. Amen. Auch in Würzburg, UB, M. p. th. q. 72, Codex 13, 220v–221r (Würzburg 4, 157), Tübingen, UB, Mc 105, 19r (Tübingen 1, 221) und Uppsala, UB, C 85, 147v (Uppsala 2, 112). – 313rb–315rb leer.

315va–317va Sermo de recordatione passionis Christi. ›Recordatio passionis Christi‹. Multum est utile recordare passionem domini nostri Ihesu Christi magna valet enim tam bonis quam malis ymno utilissimum est … — … dum descendo in corruptionem [Ps 29,10]. Bisher nicht nachgewiesen.

317va–318rb Bertholdus de Ratisbona: Sermo de passione domini. Excerptum de missa. ›Sequitur de eo quid missa significent et quomodo tam sacerdos quam missa Christum representant‹. Quoniam memoria dominice passionis resurrectionis et ascensionis in qualibet missa demonstratur … — … primo tria signa fiunt ibi hec [dona]. Der Text bricht ab. Mit diesem Anfang auch in Augsburg, SSB, 4° Cod 197, 199v–203r (Augsburg SSB 7, 28), Leipzig, UB, Ms. 762, 253r–257v (Leipzig Dt. Hss., 102) und Wolfenbüttel, HAB, Cod. Guelf. 711 Helmst., 253v–255v. Die Predigt auch in Cod. ms. Bord. 25, 410ra–411vb, jedoch stellenweise abweichend und gekürzt. Druck: G. Buchwald, Eine lateinische Messpredigt des Bertholds von Regensburg, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte 39 NF 2 (1921), 77–83. Literatur: Schneyer 1, 474 Nr. 22. G. Jakob, Die lateinischen Reden des seligen Berthold von Regensburg, Regensburg 1880, 129f.

318va Sermo de nativitate domini. ›De nativitate domini‹. (T6). Cantate domino [Ps 97,1]. Sancta mater ecclesia recolit hodie magnum et gaudiosum festum nativitatis domini nostri Ihesu Christi … Der Text bricht ungefähr in der Mitte der Spalte ab … quia nichil deo sublimius limo nichil vilius [Bern. Ser. III in vig. nav. dom.], siehe PL 183, 98D. – 318rb leer.

319ra–va Urbanus IV papa: Bulla indulgentiarum 'Transiturus' de institutione festi corporis Christi. (11. Aug. 1264). ›Corpus Christi‹. Qui manducat hunc panem [Io 6,59]. Transiturus de hoc mundo ad patrem salvator noster dominus Ihesus Christi cum tempus passionis sue instaret sumpta cena … — … devota diligentia suppleatur. Text unvollständig. Bulle zur Einführung des Fronleichnamsfestes. Druck: E. Franceschini, Origine e stile della bolla 'Transiturus', in: Aevum 39 (1965), 218–243, hier 235–238. Literatur: A. Potthast, Regesta pontificum Romanorum, Bd. 2, Berlin 1875, 1538, Nr. 18998. – 319vb leer.


Abgekürzt zitierte Literatur

AH Analecta hymnica medii aevi, hrsg. von G. M. Dreves und C. Blume, Bd. 1–55, Leipzig 1886–1922, Registerbd. 1–3, hrsg. von M. Lütolf, Bern u. a. 1978
Augsburg SSB 7 Die Handschriften der Staats- und Stadtbibliothek Augsburg: 4° Cod 151–304, beschrieben von W. Gehrt, Wiesbaden 2005 (Handschriftenkataloge der Staats- und Stadtbibliothek Augsburg 7)
Basel 2 Die mittelalterlichen Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Beschreibendes Verzeichnis. Abteilung B: Theologische Pergamenthandschriften, Bd. 2, Signaturen B VIII 11 – B XI 26, bearbeitet von G. Meyer und M. Burckhardt, Basel 1966
Berlin 2,2 Die theologischen lateinischen Handschriften in Folio der Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz Berlin, Bd. 2: Ms. theol. lat. fol. 598–737, beschrieben von P. J. Becker u. T. Brandis, Wiesbaden 1985 (Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz. Kataloge der Handschriftenabteilung, Reihe 1: Handschriften 2,2)
Berlin 13,2,1 V. Rose, Die Handschriften-Verzeichnisse der Königlichen Bibliotheken zu Berlin, Bd. 13: Verzeichniss der lateinischen Handschriften, Bd. 2: Die Handschriften der kurfürstlichen Bibliothek und der kurfürstlichen Lande, 1. Abteilung, Berlin 1901
Bloomfield M. W. Bloomfield, Incipits of Latin Works on the Virtues and Vices 1100–1500 A.D., Cambridge/Mass. 1979 (Publications of the Medieval Academy of America 88)
Chevalier Repertorium hymnologicum. Catalogue des chants, hymnes, proses, séquences, tropes en usage dans l'église latine depuis les origines jusqu'à nos jours, Bd. 1–6, ed. par U. Chevalier, Louvain 1892–1921 (Subsidia hagiographica 4)
EBDB Einbanddatenbank (http://www.hist-einband.de/, besonders die Sammlung Wolfenbüttel)
Franck Aufgeschlagen M. Franck u. a., Aufgeschlagen. Universitätsbibliothek Kiel öffnet ihre Buchschätze des Bordesholmer Klosters, Ausstellung 20.08.–27.09.2002, Kiel 2002 (Vorauspublikation aus dem Sammelband "Die Bibliothek des Augustinerchorherrenstifts Bordesholm". In Vorbereitung für 2003)
Frankfurt 1 Die Handschriften des Dominikanerklosters und des Leonhardstifts in Frankfurt am Main, beschrieben von G. Powitz, Frankfurt/M. 1968 (Kataloge der Stadt- und Universitätsbibliothek Frankfurt am Main 2 = Die Handschriften der Stadt- und Universitätsbibliothek Frankfurt am Main 1)
Friedberg E. Friedberg, Corpus iuris canonici, 2 Bde., Leipzig 1879 und 1881
Graz OFM Katalog der mittelalterlichen Handschriften bis zum Ende des 16. Jahrhunderts in der Zentralbibliothek der Wiener Franziskanerprovinz in Graz, bearbeitet von F. Lackner u. a., Wien 2006 (Österreichische Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse, Denkschriften 336 = Veröffentlichungen der Kommission für Schrift- und Buchwesen des Mittelalters 2, 9)
GW Gesamtkatalog der Wiegendrucke, Bd. 1–, Leipzig 1925–1938, Stuttgart 1978–
Halle Die Handschriften der ehemaligen Stifts- und Gymnasialbibliothek Quedlinburg in Halle, beschrieben von J. Fliege, Halle/S. 1982 (Arbeiten aus der Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt in Halle a. d. Saale 25)
Koblenz 1 Die nichtarchivischen Handschriften der Signaturengruppe Best. 701 Nr. 1–190, ergänzt durch die im Görres-Gymnasium Koblenz aufbewahrten Handschriften A, B und C, bearbeitet von C. Meckelnborg, Wiesbaden 1998 (Mittelalterliche Handschriften im Landeshauptarchiv Koblenz 1)
Köln HA 5 Die theologischen Handschriften des Stadtarchivs Köln, Bd. 5: Handschriften des Bestandes W* und Fragmente, beschrieben von J. Vennebusch, Köln, Wien 1989 (Mitteilungen aus dem Stadtarchiv von Köln. Sonderreihe: Die Handschriften des Archivs 5)
Krämer S. Krämer, Handschriftenerbe des deutschen Mittelalters, Bd. 1–3, München 1989–1990 (Mittelalterliche Bibliothekskataloge Deutschlands und der Schweiz. Ergänzungsband 1)
Kurz 5/2 R. Kurz, Die handschriftliche Überlieferung der Werke des heiligen Augustinus, Bd. 5/2: Bundesrepublik Deutschland und Westberlin, Verzeichnis nach Bibliotheken, Wien 1979 (Veröffentlichungen der Kommission zur Herausgabe des Corpus der lateinischen Kirchenväter 10 = Österreichische Akademie der Wissenschaften. Philosophisch-historische Klasse, Sitzungsberichte 350)
Leipzig Dt. Hss. Verzeichnis der deutschen mittelalterlichen Handschriften in der Universitätsbibliothek Leipzig, bearbeitet von F. Pensel, zum Druck gebracht von I. Stahl, Berlin 1998 (Deutsche Texte des Mittelalters 70 = Verzeichnis altdeutscher Handschriften 3)
Lüneburg 2 Handschriften der Ratsbücherei Lüneburg, Bd. 2: Die theologischen Handschriften: Folioreihe, bearbeitet von I. Fischer, Wiesbaden 1972
Piccard-Online Piccard-Online. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart, J 340 (http://www.piccard-online.de)
PL Patrologiae cursus completus. Series Latina, Bd. 1–221, hrsg. von J. P. Migne, Paris 1844–1865
Ratjen H. Ratjen, Zur Geschichte der Kieler Universitätsbibliothek. Schriften der Universität zu Kiel 1862–1863, Kiel 1862–1863 (Programm zum Geburtstage Frederiks VII.)
Schnabel K. Schnabel, "Liber sanctae Mariae virginis in Bordesholm …" Geschichte einer holsteinischen Stiftsbibliothek, Wiesbaden 2014 (Wolfenbütteler Mittelalter-Studien 33)
Schneyer J. B. Schneyer, Repertorium der lateinischen Sermones des Mittelalters für die Zeit von 1150–1350, Bd. 1–11, Münster/Westf. 1969–1990, Bd. 1–4 ebd. 21973–1974 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters 43,1–11)
Schneyer Wegweiser J. B. Schneyer, Wegweiser zu lateinischen Predigtreihen des Mittelalters, München 1965 (Veröffentlichungen der Kommission für die Herausgabe ungedruckter Texte aus der mittelalterlichen Geisteswelt 1)
Schneyer Wegweiser J. B. Schneyer, Wegweiser zu lateinischen Predigtreihen des Mittelalters, München 1965 (Veröffentlichungen der Kommission für die Herausgabe ungedruckter Texte aus der mittelalterlichen Geisteswelt 1)
Steffenhagen E. Steffenhagen, Die Klosterbibliothek zu Bordesholm und die Gottorfer Bibliothek. Zwei bibliographische Untersuchungen, in: Zeitschrift der Gesellschaft für Schleswig-Holstein-Lauenburgische Geschichte 13 (1883), 66–142
Uppsala Mittelalterliche Handschriften der Universitätsbibliothek Uppsala: Katalog über die C-Sammlung, Bd. 1–8, beschrieben von M. Andersson-Schmitt und M. Hedlund, Stockholm 1988–1995 (Acta Bibliothecae R. Universitatis Upsaliensis 26,1–8)
Walther I H. Walther, Initia carminum ac versuum medii aevi posterioris Latinorum, Göttingen 1959 (Carmina medii aevi posterioris Latina 1)
Weimar 1 Bibliographien und Kataloge der Herzogin-Anna-Amalia-Bibliothek zu Weimar. Die lateinischen Handschriften bis 1600, Bd. 1: Fol max, Fol und Oct, beschrieben von B. C. Bushey unter Mitwirkung von H. Broszinski, Wiesbaden 2004
Würzburg 2,1 Die Handschriften der Universitätsbibliothek Würzburg, Bd. 2: Die Handschriften aus benediktinischen Provenienzen, Hälfte 1: Amorbach, Kitzingen, Münsterschwarzach, Theres, Würzburg: St. Afra, St. Burkhard, Schottenkloster St. Jakob, bearbeitet von H. Thurn, Wiesbaden 1973
Würzburg 4 Die Handschriften der Universitätsbibliothek Würzburg, Bd. 4: Die Handschriften der kleinen Provenienzen und Fragmente, bearbeitet von H. Thurn, Wiesbaden 1990
WZIS Wasserzeichen-Informationssystem. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart (http://www.wasserzeichen-online.de/wzis/index.php)

Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes Katalogisierung der Bordesholmer Handschriften in der Universitätsbibliothek Kiel.
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