Sermones — Historia sanctorum trium regum
Pap. — 162 Bl. — 29 × 21 cm — Benediktinerkloster St. Michael — um 1400 / 1395
Wasserzeichen: ähnlich Bl. 117-118, 151, 153v-154, 158—159, 162v. Durch Wasserschaden erheblicher Textverlust. Schriftraum 21 × 14,5—15,5 cm , zweispaltig, 36—48 Zeilen. Bastarda von verschiedenen Händen; Bibelzitate am Predigtbeginn in Textualis. Einfache rote Lombarden, rubriziert.
797 (Pfeil), 8477 (Buchstabe P), 13906 (Sonne); ähnlich 435 (Pfeil) und 5886 (Einhornkopf). Lagen: 2·VI (24). 2·(VI—1) (46). VI (58). VI—3 (67). 2·VI (91). VI—6 (97). VI (109). III+3(118). VII—1 (131). XI+1 (154). IV (162). Reklamanten teilweise erhalten. Verlust der ersten Lage. Unbeschrieben:1967 wurde die Hs. in Marburg restauriert, alle Blätter mit Japanpapier ausgebessert, beziehungsweise die letzten in Seide eingebettet. Rücken und Deckel mit neuem Leder überzogen, altes helles Einbandleder daraufgeklebt. Beschläge — vorn 4, hinten 5 Buckel — wiederverwendet. Leder der beiden Schließen erneuert. Auf dem Vorderdeckel altes Titelschild unter Hornplatte wiederaufgenagelt: Hoefnaghel, De sanctis. Quadragesimale. Historia de tribus regibus.
Herkunft: Bl. 116vb: Explicit iste liber, sit scriptor crimine liber, anno ·M· ter ·C· cum nonagesimo quinto anno, profesto Martini sanctificati. — Im Vorderdeckel das Exlibris: Biblioth. coenob. St. Michael.; jedoch nicht verzeichnet bei , Beiträge zur Kenntniß der Bibl. des Klosters St. Michaelis in Lüneburg, 1827.
S. 57.
Bl. 1ra-110vb : Sermones de sanctis (initium deest). ‖ … recipiatur ad beatitudinem eternam etc. [In litaniis maioribus et minoribus] Bl. 1ra: Qvis vestrum habebit amicum [Lc 11,5] etc. Luc. XI. Oracionem terciam fac exaudibilem, scilicet quando quis petit pie perseueranter. [De eodem] Bl. 1vb: Mvltum enim valet deprecacio iusti assidua, [Iac 5,16] Jacobus vltimo. Beatus Bernardus sic ait, oracio est anime deo adherentis affectio et pia quedam allocucio. Bl. 4vb: Svspendium elegit anima mea [Iob 7,15]. Quia dictum est in sermone precedenti quod anima elegit se supra semetipsam. [Sermo de ascensione] Bl. 7va: Primum quidem sermonem feci de omnibus, o Theophile [Act 1,1], Act. 1°. Beatus Augustinus 19° de ciuitate dei sic ait, illud est finis desiderii et boni nostri [Aug Civ Dei 19]. De sancto Andrea. Bl. 65va: Ambulans Ihesus iuxta mare Galilee [Mt 4,18] etc. Mt. IIII°. Sanctus Thomas in secunda secunde questione centesima et XIII° sic dicit, ita deus infudit donum gracie iustificantis … Anonym überliefert auch Hamburg, Petri 49 Bl. 40r und Lüneburg. Theol. 2° 105 Bl. 181ra. De eodem. Bl. 66vb: Relictis retibus et naui secuti sunt eum [Mt 4,20], Mt. 4°. In hoc de perfectione vite spiritualis sanctus Thomas ait, quanto profundius animus humanus … Ebenfalls anonym überliefert Hamburg, Petri 49 Bl. 41r und Lüneburg, Theol. 2° 105 Bl. 181va. [De dedicatione ecclesiae] Bl. 107va: Dixit qui sedebat in throno: Ecce noua facio omnia. [Apc 21,5] Philosophus 3° Topicorum sic dicit, quod magis assimilata bono, magis est eligendum. [De eodem] Bl. 108va: Ascendit in arborem sycomorum vt videret. [Lc 19,4] Philosophus XII° metaphysice sic dicit, principiata sapiunt naturam principiorum … — … ascendit ad deum, qui est benedictus in secula seculorum amen. Durch Lagen- und Blattverlust fehlen die ersten Sermones dieser Reihe, ebenso einige dazwischen. Der Verfasser konnte in der Literatur nicht nachgewiesen werden.
Bl. 110va-113rb : Sermones de conceptione BMV. Sanctificauit tabernaculum suum altissimus. [Ps 45,5] In verbis propositis mistice intellectis festum concepcionis gloriose virginis Marie describitur. Bl. 111vb: Secundo videndum est de huius festi celebracionis fructu et vtilitate … — … in omni sua misericordia, quod nobis prestare … amen. Druck: Henricus de Frimaria, Opus sermonum de sanctis, 1513 (sermo 5-6). , Manuskripte des Augustiner-Eremitenordens, 1966 S. 161 Nr. 333 a, ohne Erwähnung dieser Hs.
Bl. 113rb-115vb Initia capitulorum evangeliorum per annum. Erunt signa in sole et luna … — … Abeuntes pharisei consilium inierunt. Vgl. , Das römische Capitulare evangeliorum. I Typen. 1935.
Bl. 115vb-116vb Sermo de s. Katharina. Cum virgo Katherina: Paternum post obitum sagaci discrecionis moderamine et vigili mentis studio intenta … — … nos in pace custodiat Ihesus Christus dominus deus noster cui laus … amen. ›Explicit iste liber, sit scriptor crimine liber, anno ·M· ter ·C· cum nonagesimo quinto anno, profesto Martini sanctificati.‹
Bl. 119ra-vb ›Sermo de corpore Christi.‹ Probet autem seipsum homo ut sic de pane illo edat Christi [1.Cor 11,28], 1a Cor. XI. Intendit enim apostolus in dictis verbis duo facere, primo vvlt hominem mouere … — … quia non pertinet ad … ((Rest durch Wasserschaden unleserlich).) Auch Hamburg, Petri 41 Bl. 241r.
Bl. 120ra-153ra Sermones quadragesimales „Lucerna Mercurii". Prol. Paraui lucernam Christo meo. [Ps 131,17] In verbis istis sacerdotibus et maxime prelatis … — … ((Bl. 121rb) ) a quo omnis gracie et boni influencia est, qui semper benedictus in secula seculorum amen. [Feria IV in capite ieiunii] Bl. 121rb: Faciem tuam laua, [Mt 6,17] Mt. 8 [!]. Expone primo ewangelium secundum glosam quam habes. [Feria VI post caput ieiunii] Bl. 123ra: Sitis filii patris vestri qui in celis est [Mt 5,45], Mt. 5°. In libro de motu cordis philosophus ait, quod cor singulare membris vitam et sensum. [Feria IV post dom. I quadragesimae] Bl. 125ra: Erunt nouissima illius hominis in culpam recidiuantis peiora prioribus ingratitudinem [Mt 12,45], Mt. XII. Philosophus in libro de morte sua, qui alio nomine dicitur pomum (?). [Feria II post pascha] Bl. 148vb: Surrexit dominus vere et apparuit Symoni [Lc 24,34], Luc. vltimo. Sanctus Augustinus vnumquodque tanto est perfectius quanto amplius coniungitur. [Feria III post pascha] Bl. 150ra: Oportebat Christum pati et resurgere a mortuis et ita intrare in gloriam suam, [Lc 24,26] Luc. vltimo. Sicut dicunt naturales unaqueque pars perfectionis habet esse. [Feria IV post pascha] Bl. 152ra: Et iam 3° manifestauit se Ihesus discipulis postquam resurrexit a mortuis. [Io 21,14] Augustinus super isto loco dicit, quod istam manifestacionem. ((Bl. 153ra) :) tandem in domino feliciter requieuit. (Darunter:) Maria stabat ad monumentum foris plorans. Johannis 20. [Io 20,11] Es fehlen nach Bl. 123 der Schluß der zweiten Predigt und der Anfang der Predigt vom ersten Fastensonntag. Dieselbe Predigtfolge auch Hamburg, Petri 41 Bl. 148r und Lüneburg, Theol. 2° 71 Bl. 85ra, hier jedoch schon Karmittwoch endigend.
Bl. 155ra-160ra ›Tractatus de tribus regibus collectus per fratrem Johannem de Hildensem.‹ (incompletus). Orientis regna sunt miris chorusca priuilegiis presertim quia tam germen quam fontes et species aromatice … — … Post hec Helena construxit cappellam in Nazareth … et hec cappella vocatur ‖ ((cf. cap. 39).) Freie, stark gekürzte Wiedergabe der Legende der Heiligen Drei Könige des Johannes von Hildesheim; vgl. dazu L Bd. 5 Sp. 1042; Verzeichnis der lat. Hss. bei in Studi e Testi 163, 1952 p. 182. Dieselbe Kurzfassung auch Stuttgart, HB I 228 Bl. 57r.
Bl. 160va-vb ›Sermo de sancta trinitate.‹ Amen amen dico tibi nisi quis renatus fuerit denuo, non potest videre regnum dei. [Io 3,3] Circa quod notandum est triplex natiuitas naturalis, spiritualis et celestis … — … tunc iusti fulgebunt sicud sol in regno patris eorum. [Mt 13,43]
Bl. 160vb-162ra Sermo de adoranda trinitate. Amen amen dico vobis quia quod scimus loquimur et quod vidimus … non accipitis. [Io 3,11] Sicud dicit Ieronimus, grandes ad Heliodorum materias ingenia prona non sufferunt … — … Ieronimus in fine psalmorum ipsum instituit.
Abgekürzt zitierte Literatur
- Normdaten ergänzt bzw. korrigiert. (schassan, 2015-09-07)
Beschreibung konvertiert im Rahmen des Projektes Digitalisierung der mittelalterlichen Handschriften der Ratsbücherei Lüneburg.