Transkription

Christliche Leich vnd Trostpredigt/ Uber dem seligen Absterben und Begraebnuß Des ... Gesellen/ Georgii Bresleri
[Inhaltsverzeichnis]
|| [001]

Chriſtliche
Leich vnd Troſtpredigt/


Vber dem ſeligen Abſterben vnd Begraͤbnuß
Des Ehrbarn vnd
Wolgelahrten Jungen Geſellen/
GEORGII BRESLERI,
Des Ehrenveſten vnd Achtbaren Herꝛn/
GEORGII BRESLERI, Buͤrgern vnd
Kauffherꝛn in Breßlaw hertzliebſten
Sohns/
Welcher zu Roſtock Anno 1626.
am 24. Julij des Morgens vmb zwey vhr ſe-

liglich eingeſchlaffen/ vnd folgendes am 26. Julij in
der Thumbkirchen daſelbſt ehrlich zur Er-
den beſtattet worden.


Gehalten
Durch
,
Diaconum gemelter Kirchen.



Roſtock/
Druckts Joachimus Pedanus .
Anno M. DC. XXVII.


|| [002]
|| [003]

[arrow up]

[arrow up]

Die Wort/ ſo wir jetzt zur Leichpre-
digt wollen fuͤr vns nehmen vnd erkleren/
ſtehen geſchrieben bey dem Evangeliſten vnd A-
poſtel S. Johanne am 17. Cap. vnd lau-
ten wie folget:

VAtter/ Ich wil/ daß wo Ich
bin/ auch die bey mir ſein/ die
du mir gegeben haſt/ das ſie meine
Herrligkeit ſchen/ die du mir ge-
geben haſt.


[arrow up]

DIe vorgeleſene Wort Ge-
liebte im HErrn/ ſein der beſchluß/
der langen/ ſchoͤnen/ herrlichen
Valet Predigt des HERrn Chri-
ſti/ welche er kurtz fuͤr ſeinem Lei-
den/ zu ſeinen Juͤngern gethan/
darauff er alsbald hinauſſen gegangen vber den
Bach Kidron/ nach dem Garten Gethſemane/ an
dem Oelberge gelegen/ vnnd einen anfang ſeines
Leidens gemacht hat. Weil den die letzten Wort
derer ſo vns lieb ſein/ vns zu Hertzen gehen/ vnnd

|| [004]

die ſo abgeleſen/ [(]ohne das troͤſtlich vnnd anmutig
ſein/ als habe Ich ſie auch an ſtat der Leichpredigt
wollen behalten/ damit wir/ die wir nach geblieben/
vnd noch leben/ (ſo lange als Gott wil) auch muͤ-
gen lernen/ wornach wir fuͤrnemblich alhie auff Er-
den ſollen trachten/ weſſen wir vns nach dieſem Le-
ben haben zu erfrewen/ vnnd womit wir vnſere
Trawriges/ betruͤbtes/ erſchrockenes/ zerſchlage-
nes Hertze/ in Noͤten vnd Anliegen koͤnnen troͤſten/
ſtercken/ laben vnd erquicken/ nemblich/ daß wir
nach dieſem Leben/ daferne wir in feſtem Glauben
vnd Vertrawen an den HERrn CHriſtum von
hinnen ſcheiden/ werden bey GOtt ſein/ jhne an-
ſchawen von Angeſichte zu Angeſichte/ vnd mit e-
wiger Frewde/ Wonne vnd Herrligkeit vberſchuͤt-
tet werden/ wir werden ſtehen fuͤr dem Stule Got-
tes/ angethan mit weiſſen Kleidern vnd Palmen in
vnſern Henden haben/ GOtt loben/ preiſen/ ruͤh-
men vnd ehren/ wie der Evangeliſt vnd Apoſtel S.
a Marginalie am linken Rand
Johannes in ſeiner Offenbarung am 7. Cap. ſchrei-
bet. Dieſe ſinds/ die kommen ſind auß groſſem
Truͤbſahl/ vnd haben jhre Kleider gewaſchen/ vnd
haben jhre Kleider hell gemacht/ im Blut des
Lambs. Darumb ſind ſie fuͤr dem Stule GOttes
vnd dienen jhm Tag vnd Nacht in ſeinem Tempel/
vnd der auff dem Stuel ſitzt/ wird vber jhnen woh-
nen. Sie wird nicht mehr hungern noch duͤrſten/
es wird auch nicht auff ſie fallen die Sonne oder

|| [005]

jrgend ein Hitze. Denn das Lamb mitten im
Stuel wird ſie weiten vnd leiden zu den lebendigen
Waſſerbrunnen/ vnd GOtt wird abwaſchen alle
Thraͤnen von jhren Augen.
Wir wollen aber im Namen Gottes zur erkle-
rung des vorgeleſenen Textes ſchreiten/ vnd den-
ſelbigen in folgenden Stuͤcken ewer Liebe fuͤrtra-
gen.
1. Wen der HERR CHriſtus anruffet in
ſeinem Gebete/ nemblich/ GOtt ſeinen Himliſchen
Vatter/ welcher nicht alleine Chriſti Vatter/ ſon-
dern auch vnſer Vatter iſt/ zu welchem wir in vnſern
Noͤten vnd Anliegen vnſern recurs vnnd zuflucht
nehmen ſollen/ in Kindlicher zuuerſicht zu jhm tre-
ten/ vnd ſprechen Abba lieber Vatter.
2. Was er den bittet vnd begehret? Ich
wil/ ſagt er/ daß wo ich bin/ auch die bey
mir ſein/ die du mir gegeben haſt.
3. Warumb vnd zu welchem ende er ſolches
bittet vnd begehret/ nemblich/ daß ſie ſeine Herr-
ligkeit ſolten anſchawen/ die jhm der Vatter gege-
ben hette. Da wir den hoͤren wollen/ welche groſſe
Frewde/ Wonne vnd Herrligkeit im ewigen Leben
ſein wird/ deſſen vorſchmack der Apoſtel S. Pe-
trus bekommen auff dem Berge Tabor/ da er zu
Chriſto ſaget/ HERR hie iſt gut ſein/ wilt du/ ſo
wollen wir drey Huͤtten machen/ dir eine/ Moſi eine/
b Marginalie am rechten Rand

vnd Elias eine/ Joh. 17.

|| [006]

Der gnedige vnd getrewe GOtt wolle hie zu
gnad/ ſegen vnd beyſtand ſeines H. Geiſtes verley-
hen/ vmb ſeines lieben Sohns JEſu Chriſti wil-
len/ Amen.

[arrow up]

Der erſte Theil.
[arrow up]


DEr HERR CHriſtus/ Geliebte im
HErrn/ ſpricht in den verleſenen wor-
ten alſo: Vatter Ich wil/ das
wo Ich bin/ auch die bey mir
ſein/ die du mir gegeben haſt/ etc. Was
der HERR vnd Heyland Jeſus Chriſtus/ in den
vorhergehenden Worten/ weitleufftig vnd nach der
lenge vorgebracht/ da er GOtt ſeinem Himliſchen
Vatter ſeine Juͤnger befohlen/ vnd fuͤr ſie gebeten
hat/ daß faſſet er in der kuͤrtze vnd mit weinigen zu-
ſammen/ vnd wil ſo viel ſagen: Lieber Himliſcher
Vatter/ die ſumma vnd inhalt meiner bitte iſt dieſe:
Ich wil/ daß wo ich bin/ auch die bey mir
ſein/ die du mir gegeben haſt/ daß ſie mei-
ne Herꝛligkeit ſehen/ die du mir gegeben
haſt. Er wendet ſich in ſeinem Gebete zu ſeinem
Himliſchen Vatter/ vns zur Lehre vnd Nachfolge/
wie wirs machen ſollen in vnſerm Gebete/ wen
wir ſollen anruffen/ wohin wir vnſer Gebett ſollen

|| [007]

dirigiren vnd richten/ nicht zwar zu den verſtorbe-
nen Heiligen/ denn Abraham weiß von vns nicht/
vnd Iſrael kennet vns nicht/ Eſa. 64. v. 16. ſon-
c Marginalie am rechten Rand

dern zu GOTT dem Himliſchen Vater/ welchen
Chriſtus ſelber anruffet vnd ſpricht/ Vatter:
Zu demſelben ſollen wir vns auch wenden in vnſerm
Gebete/ jhne anruffen in vnſern Noͤten vnd anlie-
gen/ wie dieſelbige auch muͤgen einen Nahmen ha-
ben/ in betrachtunge/ daß er auch vnſer Vatter iſt/
vnd nicht alleine CHriſti/ wiewol mit vnterſcheide:
Denn CHriſti Vatter iſt er/ weil er von Ewigkeit
her von jhme gebohren/ auß ſeiner ſubſtantz vnd
weſen/ dahero auch Chriſtus genennet wird/ der
eingeborne Sohn Gottes des Himliſchen Vatters/
der Glantz ſeiner Herrligkeit vnnd das Ebenbilde
d Marginalie am rechten Rand

ſeines Weſens/ Ebr. 1. v. 3. Coloſſ. 1. v. 15. Wie a-
e Marginalie am rechten Rand

ber dieſe Geburt zugegangen/ iſt vns zu hoch/ in
dieſer verderbten Natur außzuforſchen.
Vnſer Vatter iſt er/ beyde Leiblicher vnnd
Geiſtlicher weiſe. Leiblicher weiſe/ 1. Ratione
creationis,
wegen der Schepffung/ dahero Moi-
ſes ſagt/ Deuter. 32. v. 6. Iſt er nicht dein Vatter
f Marginalie am rechten Rand

vnd dein HErr/ iſt es nit er alleine der dich gemacht
vnd bereitet hat/ Pſal. 100. v. 2. Er hat vns ge-
g Marginalie am rechten Rand

macht vnnd nicht wir ſelbeſt zu ſeinem Volcke zu
Schaffen ſeiner Weide.
2. Zum andern/ iſt er auch vnſer leiblicher
Vatter/ ratione conſervationis, von wegen der

|| [008]

vnterhaltunge/ denn in jhm leben/ weben vnd ſind
h Marginalie am linken Rand
wir/ Actor. 17. v. 28. Gott der Himliſche Vat-
ter macht es nicht mit vns wie ein Zimmerman mit
einem Gebew/ nach dem er ſolches verfertiget/ ge-
het er davon/ vnd leſſet es dem vber/ welchem es zu-
kompt/ er kehret ſich wenig daran/ Alſo aber thut
GOtt der HERR nicht bey vns/ derſelbige hat
jmmer vnd alwege ein wachendes Auge auff vns/
er helt vber vns mit ſeiner Veterlichen/ allmechti-
gen Hand/ Ja wen vns ſchon vnſere Leibliche El-
tern Vatter vnd Mutter verlaſſen oder abſterben/
ſo bleibet doch GOtt der HErr jmmer vnd alwege
vnſer Vatter/ dahero er auch heiſſet/ Ein Vatter
i Marginalie am linken Rand
der Witwen vnd Weiſen/ Pſal. 68. v. 6.
Vber das iſt Gott der HErr nicht allein vnſer
leiblicher/ Vatter/ beſondern auch vnſer Geiſtlicher
Vatter/ vnd ſolches/ †† ratione regenerationis,
wegen der widergeburt/ welche erſtlich geſchiehet in
j Marginalie am linken Rand
der H. Tauffe/ Tit. 3. v. 5. nach ſeiner Barmher-
tzigkeit machte er vns ſelig/ durch das Badt der
Widergeburt vnd ernewerung des heiligen Geiſtes/
k Marginalie am linken Rand
Es ſey den/ ſagt Chriſtus ſelbſt/ Joh. 3. v. 5. das
jemand gebohren werde auß dem Waſſer vnd Geiſt/
ſo kan er nicht in das Reich Gottes kommen: Zum
andern geſchiehet auch die Widergeburt teglich
durch das gepredigte vnd angehoͤrte Wort Gottes/
wenn der H. Geiſt dadurch die Hertzen erleuchtet
vnd bekehret/ das ſie es annehmen vnd gleuben/

|| [009]

Joh. 1. v. 13. er hat macht gegeben Gottes Kinder
l Marginalie am rechten Rand

zu werden/ die an ſeinen Nahmen gleuben.
II. Iſt er auch vnſer Geiſtlicher Vatter/
ratione educationis, von wegen der aufferzie-
hung/ darinnen auch der H. Geiſt das beſte thun
muß/ Galat. 4. v. 6. weil jhr Kinder ſeit/ hat Gott
m Marginalie am rechten Rand

geſand den Geiſt ſeines Sohns in ewer Hertzen/
der ſchreiet Abba lieber Vatter.
III. Iſt er auch vnſer Geiſtlicher Vatter/
ratione communicationis æternæ hæreditatis,
weil er vns das ewige Lebend vnd die ewige Selig-
keit/ als vnſer patrimonium oder Erbtheil/ auß-
theilet/ 1. Petr. 1. v. 4. er hat vns widergebohren zu
n Marginalie am rechten Rand

einer lebendigen hoffnung/ durch die aufferſtehung
JEſu CHriſti von den Todten/ zu einem vnver-
genglichem vnd vnbeflecktem vnd vnverwelcklichem
Erbe/ das behalten wird im Himmel. Iſt alſo
GOtt der HERR nicht alleine Chriſti/ ſondern
auch vnſer Vatter/ darauß den ferner dieſer Troſt
erfolget/ Weil er vnſer Vatter iſt/ ſo wird er auch
Veterlich kegen vns affectioniret vnnd geſinnnet
ſein/ vns mit allen trewen meinen/ vngleich trewer
als vnſere leibliche/ natuͤrliche Eltern/ dahero Da-
vid ſagt Pſ. 27. v. 10. Mein Vatter vñ meine Mut-
o Marginalie am rechten Rand

ter verlaſſen mich/ aber der HErr nimmet mich auff/
GOtt der HErr ſagt ſelber/ bey dem Propheten
Eſaia am 49. cap. v. 14. Zion ſpricht/ der HErr
p Marginalie am rechten Rand

hat mich verlaſſen/ der HERR hat mein vergeſſen/

|| [010]

kan auch ein Weib jhres Kindleins vergeſſen/ daß
ſie ſich nicht erbarme vber den Sohn jhres Leibes?
Vnd ob ſie deſſelbigen vergeſſe/ ſo wil ich doch dein
nicht vergeſſen/ ſiehe in die Hende hab ich dich ge-
zeichnet. Dieſer vnſer Himliſcher Vatter/ ob er
vns gleich mit Creutz/ Vngluͤck/ Trawrigkeit/ vnd
dergleichen widerwertigen dingen heimſuchet/ mei-
net ers darumb nicht boͤſe mit vns. Wir Menſchen
bilden vns offtermahlen ein/ wenn wir in dieſe vnd
jene Widerwertigkeit geraten/ wir muͤſſen GOtt
den HERrn vnſern Himliſchen Vatter ſchwerlich
erzuͤrnet haben/ weil er/ vnſerm beduͤncken nach/
ſein Veterliches Angeſicht von vns abwendet/ vnd
vns den Ruͤcken zukehret. Ach nein/ Sit licet in
natos facies auſtera parentum, Æqua tamen
ſemper mens eſt, & amica voluntas,
das iſt/ Ob
gleich zu zeiten die Eltern jhre Kinder ſawer vnnd
mit verſtelletem Angeſicht anſchawen/ ſo bleibet
dennoch jmmer vnd alwege das Veterliche Hertze
affection vnd zuneigung/ der guter geneigter wille.
q Marginalie am linken Rand
Was ſagt die Epiſtel an die Ebreer am 12. Cap.
v. 5. Mein Sohn/ achte nicht geringe die Zuͤchti-
gung des HErrn/ vnnd verzage nicht wen du von
jhm geſtraffet wirſt/ denn welchen der HErr lieb
hat/ denn zuͤchtiget er/ Er ſteupet aber einen jegli-
chen Sohn den er auffnimmet†† So jhr die zuͤchti-
gung erduͤldet/ ſo erbeut ſich euch GOtt als Kin-
dern/ denn wo iſt ein Sohn/ denn der Vatter nicht

|| [011]

zuͤchtiget? Seid jhr aber ohn zuͤchtigung/ welcher
ſie alle ſind theilhafftig worden/ ſo ſeid jhr Baſtarte
vnd nicht Kinder. Wen er lieb hat den zuͤchtiget
er/ vnd helt jhn vnter der Ruten/ Er machts einem
Menſchen nicht zu ſchwer/ trag es nur mit ſanfftem
muth/ Er iſt der es alles geben kan/ er hat es in ſei-
nen Henden/ Er wil niemand in Noͤten lahn/ all
Vngluͤck wiler wenden. Denen die Gott lieben/
r Marginalie am rechten Rand

ſagt Paulus/ Rom. 8. v. 28. muͤſſen alle ding zum
beſten dienen. Wenn vns bedeucht/ GOtt der
HErr habe vns den Ruͤcken gegeben/ er ſey ferne
von vns/ ſo iſt er vns zum aller neheſten. Ein
Exempel haben wir an dem Ertzvatter Jacob/ Gen.
s Marginalie am rechten Rand

32. da derſelbige die gantze Nacht hindurch mit dem
Sohn Gottes rang/ welcher jhme da zumahlen in
eines Mannes geſtalt erſchienen/ vber welchem rin-
gen das gelenck ſeiner Hufft jhm wart verrenckt/ da
vermeinte Jacob auch Gott der HErr were ferne
von jhm/ er muͤſte vnten liegen in ſolchem Streit
vnd Kampff/ aber da war jhm Gott der HERR
zum allerneheſten/ er hette jhn in ſeine Arme gefaſ-
ſet.
Von dem H. Antonio leſen wir/ das derſel-
bige dermahlen eins in ſo groſſe Hertzen angſt ge-
raten/ daß er nicht gewuſt/ wo auß noch ein/ hat bey
nahe wollen verzweiffeln/ da er ſich aber widerumb
erholet/ vnd ein wenig zu jhm ſelber gekommen/ hat
er gefraget? Ach HERR/ wo wareſt du in mei-

|| [012]

nen groſſen Anfechtungen? Darauff er jhm geant-
wortet: Ich war dir zum aller neheſten/ denn da
du wareſt/ da war Ich auch/ Ich bin bey jhm in der
t Marginalie am linken Rand
Noth/ ſagt GOtt der HErr im 91. Pſalm v. 15.
Ich wil jhn herauß reiſſen vnd zu ehren machen/ Ich
wil jhn ſaͤttigen mit langem Leben/ vnd wil jhm zei-
gen mein Heil. S. Jacobus ſchreibet in ſeiner E-
u Marginalie am linken Rand
piſtel am 1. Cap. v. 3. Lieben Bruͤder/ achtet es ei-
tel frewde/ wenn jhr in mancherley Anfechtung fal-
let/ vnd wiſſet das ewer Glaube/ ſo er rechtſchaffen
v Marginalie am linken Rand
iſt/ Gedult wircket/ die Gedult aber ſol feſte blei-
ben biß ans ende. Syrach ſagt im 27. Cap. v. 6.
ſeines Buches/ Gleich wie der Ofen bewaͤhrt die
newen Toͤpffe/ alſo bewehrt die Truͤbſahl des
Menſchen Sinn. Weil du GOtt lieb wahreſt/
w Marginalie am linken Rand
ſaget der Engel Raphael zum alten Tobia Cap. 12.
v. 13. ſo muſt es ſo ſein/ ohn Anfechtung muͤſteſtu
nicht bleiben/ auff das du bewaͤhret wuͤrdeſt. Vnd
wens den ja liebe Chriſten ſol vnd muß gelitten ſein/
iſt es beſſer hie den dort/ beſſer zeitlich den ewig/ denn
an jenem Tage wird es etwas ſcherffer vnd herter
zu gehen/ Solches hat der alte Kirchen Lehrer S.
Auguſtinus wol behertziget vnd betrachtet/ da er
gebeten: Ach HErr/ alhie auff Erden engſte mich/
quele mich/ plage mich/ lege mir auff was du wilt/
nach deinem willen vnd wolgefallen/ alleine ſchone
meiner im ewigen Leben/ denn es heiſt/ Oewig/ O
ewig/ O wie lang iſt das. Es haben die Gottſelige

|| [013]

Alten/ die Ewigkeit alſo beſchrieben/ Wenn die
gantze Welt/ welche in jhrem vmbkreiß begreifft
5400. teutſche Meil weges/ were ein einiger Sand-
berg/ vnnd es keme alle hundert Jahr ein kleines
Voͤgelein/ vnd holete davon ein Sandes Koͤrnlein/
ſo wuͤrde es dennoch entlich/ vnangeſehen das es v-
ber vnd vber/ ja vnaußſprechlich lange weren wuͤr-
de/ gleichwol ein ende nehmen/ Aber die Ewigkeit
hoͤret nimmer auff/ weret fuͤr vnd fuͤr ohn ende.
Hierauß iſt nun leichtlich abzunehmen/ wie vn-
weißlich dieſelbige bey ſich thun/ welche wegen des
Zeitlichen/ das Ewige verſchertzen/ was iſt fuͤr ein
proportion oder vergleichung des zeitlichen vnnd
des ewigen/ zwar gar keine. Wenn jemand dieſe
wahl gelaſſen wuͤrde/ ob er lieber wolte einen Tag
froͤlich ſein/ vnnd hernacher 50. 60. 70. min oder
mehr Jahr ſeines Lebens trawrig. Wer wolte
einen Tag Froͤligkeit fuͤr 60. oder 70. Jahr Traw-
rigkeit erwehlen? Nun iſt aber/ vnſer Leben/ wens
ſchon hundert Jahr weret/ dennoch kegen die Ewig-
keit nicht zu rechnen/ wie ein Tag kegen hundert o-
der tauſent Jahr/ aldieweil tauſent Jahr haben jh-
re gewiſſe anzahl der Tage vnd Stunde/ die Ewig-
keit aber/ hat weder anfang noch ende. Dahero
den Paulus ſagt zun Roͤmern am 8. Cap. v. 18. Ich
x Marginalie am rechten Rand

halte es dafuͤr/ das dieſer zeit leiden der Herrligkeit
nicht wert ſey/ die an vns ſol offenbahret werden.
Vnd in der andern an die Corinther am 4. v. 17.
y Marginalie am rechten Rand


|| [014]

ſagt er/ Vnſer Truͤbſahl die zeitlich iſt/ ſchaffet ein
ewige vnd vber alle maß wichtige Herrligkeit/ vns
die wir nicht ſehen auff das ſichtbahre/ ſondern auff
das vnſichtbare/ denn was ſichtbahr iſt/ das iſt zeit-
lich/ was aber vnſichtbahr iſt/ das iſt ewig. Vnd
ſo viel vom erſten Theil. Darinnen vermeldet/
wen der HErr Chriſtus anruffet in ſeinem Gebete/
nemblich/ GOtt ſeinen Himliſchen Vatter/ wel-
cher auch vnſer Vatter iſt/ Leiblicher vnd Geiſtli-
cher weiſe/ zu welchem wir vns auch alles guten ſol-
len verſehen/ in Kindlicher zuverſicht zu jhm treten
vnd ſprechen/ Abba hertz allerliebſter Vatter.

Pars Secunda.
[arrow up]


WAs bittet den der HErr Chriſtus von Gott
ſeinem Himliſchen Vatter? Ich wil/
ſagt er/ daß wo ich bin/ auch die bey
mir ſein/ die du mir gegeben haſt. Der
HERR CHriſtus bittet/ das ſeine Apoſtel/ vnnd
alle ſo durch jhr Wort an jhn gleuben wuͤrden (den
das ſind dieſelbige welche der Vatter dem HERrn
Chriſto gegeben hat/ wie auß den vorhergehenden
Worten dieſes 17. Capittels/ deutlich/ helle vnnd
klar zu erſehen) dieſelbige wil er das ſie ſollen bey
jhm ſein/ vnd nebenſt jhm/ allen heiligen Engeln
vnd Außerwehlten/ genieſſen ewiger/ vnaußſprech-

|| [015]

licher Frewde/ Wonne vnd Herrligkeit. Hie zu
liebe Chriſten ſein wir auch anfenglich von GOtt
dem Himliſchen Vatter erſchaffen/ durch Chriſtum
erloͤſet/ vnd durch den heiligen Geiſt geheiliget/ das
wir bey Gott dem HERrn/ bey der heiligen/ hoch-
gelobten Dreyfaltigkeit/ Gott Vatter/ Sohn vnd
heiliger Geiſt/ ſollen ewiglich leben/ Wir ſind von
Gott dem HErrn nicht erſchaffen zu ſolchem armen
muͤhſeligen Leben/ als wir jetzt fuͤhren/ ſolches iſt al-
les der Suͤnden ſchult/ darinnen wir leider durch den
fall vnſer erſten Eltern Adam vnd Even geraten/
die Suͤnde aber wird auffhoͤren im ewigen Leben/
derwegen auch alle Jammer vnd Elend ſo auff die
Suͤnde erfolget. In der offenbahrung Johannis
am 21. Cap. v. 4. leſen wir/ Der Todt wird nicht
z Marginalie am rechten Rand

mehr ſein/ noch Leid/ noch Geſchrey/ noch ſchmer-
tzen wird mehr ſein/ den das erſte iſt vergangen/ Da
GOtt der HErr anfenglich den Menſchen erſchaf-
fen nach ſeinem Ebenbilde/ hat er jhn geſetzet in das
Paradiß/ in den Garten in Eden/ denſelbigen zu
aa Marginalie am rechten Rand

excoliren vnd zu bawen/ Gen. 2. v. 8. nach ſeines
Hertzen luſt vnd frewde/ ohn einige beſchwerung/
vnd nach dem er die zeit ſeines Lebens nach GOttes
willen alhie auff Erden vollendet/ wolte er jhn le-
bendig ohn einigen vorſchmack des Todtes/ zu ſich
nehmen in den Himmel/ alda bey jhm vnnd allen
heiligen Engeln ewig zu leben. Aber ſolche Selig-
keit/ haben vnſere erſte Eltern verſchertzet durch den

|| [016]

Apffel biß/ in dem ſie von den Fruͤchten des verbot-
tenen Baumes gegeſſen/ Was nun der erſte Adam
durch ſeinen vngehorſamb verlohren/ daß hat der
ander Adam Chriſtus Jeſus durch ſeinen vollen-
kommenen gehorſam widerumb erworben/ was der
erſte boͤß gemacht/ das hat der ander widerumb gut
gemacht/ hat es alles widerumb gebracht in den vo-
rigen geluͤck ſeligen Stand/ das wir vns jtzo eben ſo
wol als fuͤr dem Fall durch den Glauben an Chri-
ſtum Jeſum/ des ewigen Lebens vnd der ewigen
Seligkeit vns zu erfrewen haben. Darumb er den
auch ſeinen Himliſchen Vatter vnſernt halben bit-
lich erſuchet vnd ſpricht: Vatter/ Ich wil das
wo Ich bin/ auch die bey mir ſein/ die du
mir gegeben haſt. Dieſe Wort ſollen vns die-
nen zur Lehre/ Erinnerung vnd Warnung.
Zur Lehre/ das wir all vnſer Sinn/ Gedan-
cken/ Hertz vnd Muth/ dahin dirigiren vnd richten/
daß wir muͤgen bey Chriſto ſein/ welches geſchiehet
alhie in ſpe in der Hoffnung/ dort in re in der
genieſſung/ alhie in fide im Glauben/ dort in vi-
ſione
in dem anſchawen. Bernhardus ſaget:
Affectu aſcendamus, donec effectu nobis a-
ſcendere contingat,
das iſt/ Laſſet vns mit dem
Gemuͤth hinauff ſteigen/ biß wir mit dem wercke
vnd in der that hernach folgen. Suchet was dro-
ab Marginalie am linken Rand
ben iſt/ ſagt Paulus zu den Coloſſern am 3. v. 1. da

|| [017]

Chriſtus iſt/ ſitzend zur der rechten GOttes. Chry-
ſoſtomus, Chriſtiani ſive ſancti ſunt ubi non
dum ſunt, & non ſunt, ubi ſunt,
das iſt: Die
Chriſten ſein da ſie nicht ſein/ vnd ſeind nicht da ſie
ſein/ verſtehet mit dem Gemuͤte ſein ſie im Himmel/
da ſie doch nicht ſein mit dem Leibe/ & vice verſa.
Cupio diſſolvi,
ſagt Paulus/ Phil. 1. v. 23. & eſſe
cum Chriſto.
Ich begehr auffgeloͤſet zu werden
ac Marginalie am rechten Rand

vnd bey Chriſto zu ſein. Denn ſagt er Philip. 3.
ad Marginalie am rechten Rand

v. 20. Πολιτ††μα noſtrum in cœlis eſt. Vnſer
wandel iſt im Himmel/ etc.
Zur Erinnerung dienen ſie vns. Das wir al-
hie auff Erden nur Geſte vnnd Frembdlinge ſein/
gehoͤren hie nicht zu hauſe/ beſondern im Himmel/
da iſt vnſer Vatterland/ wie zuvor geſag[et]/ wir habẽ
alhie keine bleibende ſtatt/ ſagt die Epiſtel an die
Ebreer am 13. v. 14. ſondern die zukuͤnfftige ſuchen
ae Marginalie am rechten Rand

wir/ da ſeind μόναι manſiones bleibende ſtete/ Jo-
han. 14. v. 2. wenn wir dieſelbige dermahlen eins
af Marginalie am rechten Rand

in warem feſten Glauben an Chriſtum haben vber-
kommen/ wird vns darauß weder Suͤnde/ weder
Teuffel/ weder Todt noch Helle koͤnnen detur-
biren
oder entſetzen.
Ein Gaſt vnd Frembdling muß ſich nicht alſo
in die Herberge hinein ſetzen/ als wolte er nimmer
wieder herauß/ Nein/ er muß ſeine Notturfft neh-
men an Eſſen vnd Trincken/ vnd ſeinen Stab wei-
ter fort ſetzen. Alſo auch wir liebe Chriſten/ ſollen

|| [018]

dieſer Welt gebrauchen/ daß wir derſelbigen nicht
mißbrauchen/ als vns der Apoſtel S. Paulus leh-
ag Marginalie am linken Rand
ret in ſeiner an die Corinther am 7. v. 30. wir ſollen
vns laſſen begnuͤgen an dem was vns GOtt/ in
der Herberge dieſer Welt an Eſſen vnd Trincken/
an Kleider vnd Schuhe/ an Hauß/ Hoff/ an Gelt
vnd Gutt/ vnd was deme zubehoͤrig iſt/ beſcheret/
vnſer Hertz aber bey leibe nicht daran hangen/ dann
wir habens nur vnſer leben vber-zu gebrauchen/
muͤſſens alles nach dem Todte hinterlaſſen/ Vmb
vnd an/ damit davon/ ein Tuch ins Grab/ damit
ſchabab. Alles was iſt in dieſer Welt/ ſingen wir
in vnſerm Chriſtlichem Kirchengeſang/ es ſey Sil-
ber/ Golt oder Gelt/ Reichthumb vnd zeitliches
Gutt/ es weret nur ein kleine zeit/ vnd hilfft doch
nicht zur Seligkeit.
Ein Gaſt vnd frembdling muß ſich trucken/
wens nicht alles gehet nach ſeinem willen/ vnd ge-
dencken/ du biſt alhie frembd/ gehoͤreſt hie nicht zu
hauſe/ muß verlieb nehmen. Alſo auch wir Chri-
ſten/ ſein nur frembde Geſte alhie auff Erden/ muͤſ-
ſen auch verlieb nehmen/ duͤlden vnd verſchmertzen/
was vns in dieſer frembden kegend der boͤſen/ ſchnoͤ-
den Welt/ von den Gottloſen vnnd Weltkindern
widerwertiges begegent vnd widerfehret/ vnd vns
troͤſten/ das es nicht ewig wehren wird/ nur ge-
dencken/ plus ultra, jmmer fort/ biß man zur ſtete
kommet/ da man zu hauſe gehoͤret/ nach dem Va-

|| [019]

terlande zu/ da wird es beſſer ſein/ da wird man er-
getzligkeit haben/ wir muͤſſen durch viel Truͤbſahl
in das Reiche GOttes gehen/ ſtehet geſchrieben
ah Marginalie am rechten Rand

Actorum 14. v. 22. In der Offenbahrung Jo-
ai Marginalie am rechten Rand

hannes am 7. v. 14. leſen wir dieſe merckliche wort:
Dieſe ſinds/ die kommen ſind auß groſſem Truͤb-
ſahl/ vnd haben jhre Kleider gewaſchen/ vnd haben
jhre Kleider hell gemacht im Blut des Lambs.
Darumb ſind ſie fuͤr dem Stuel GOttes/ vnd die-
nen jhm Tag vnd Nacht in ſeinem Tempel/ vnnd
der auff dem Stuel ſitzt wird vber jhnen wohnen/
Sie wird nicht mehr hungern noch duͤrſten/ es wird
auch nicht auff ſie fallen die Sonne/ oder jrgend ein
Hitze/ Denn das Lamb mitten im Stuel wird ſie
weiden vnd leiten zu den lebendigen Waſſerbrun-
nen/ vnd Gott wird abwaſchen alle Thraͤnen von
jhren Augen. Was iſt vnſer Leben alhie auff Er-
den? Nichts anders/ als eine ſtetige Walfahrt vnd
Pilgrimſchafft/ als der Ertzvater Jacob bezeuget/
Gen. 47. v. 9. Da er fuͤr den Koͤnig Pharaonem
aj Marginalie am rechten Rand

geſtellet ward/ vnd der jhn fragte/ wie alt biſtu/ ant-
wortet Jacob: Die zeit meiner Walfahrt iſt hun-
dert vnd dreiſſig Jahr/ wenig vnd boͤſe iſt die zeit
meines Lebens/ vnd langet nicht an die zeit meiner
Vaͤter in ihrer Walfahrt/ ſolches bezeuget auch
ak Marginalie am rechten Rand

Petrus in ſeiner 1. Epiſt. am 2. Cap. v. 11. Vnd
al Marginalie am rechten Rand

David ſagt Pſalm 39. v. 14. Ich bin beyde dein
Pilgrim vnd dein Buͤrger/ wie alle meine Vaͤter/

|| [020]

am Marginalie am linken Rand
Ein Buͤrger im Himmel/ Philip. 3. v. 20. ein Pil-
grim auff Erden. Gleich wie nun ein Pilger rei-
ſct von einem ort zum andern/ von einer Stadt zur
andern/ offtermahlen in Sturm vnd Vngewitter/
in Froſt vnd Kelte/ in Hagel/ Schne/ Regen vnd
dergleichen. Alſo auch wir Menſchen/ muͤſſen wan-
dern/ wallen vnd ballen von einem Tage zum an-
dern/ von einem Liecht ins ander/ vnnd vns inmit-
telſt mannigen ſawren/ harten Wind der Verfol-
gung/ manniges Vngewitter der Trawrigkeit/
des Creutzes/ Vngluͤcks vnd Truͤbſahls vns laſſen
vnter Augen wehen/ vnd nur geduͤltig dabey ſein/
denn gleich wie man dem Vngewitter nicht kan weh-
ren/ ſondern muß es nur geduͤltig laſſen vbergehen.
Alſo auch die Chriſtgleubigen das Creutz vnd Ver-
folgung/ Gedult iſt das beſte darauff/ das man
GOtt außhelt vnd inmittelſt fleiſſig betet. Werf-
fet ewer vertrawen nicht weg/ ſtehet geſchrieben in
an Marginalie am linken Rand
der Epiſtel an die Ebreer am 10. v. 35. welches ein
groſe belohnung hat/ Gedult aber iſt euch not/ auff
das jhr den willen Gottes thut vnd die verheiſſung
empfahet. Es iſt Gottes wille/ daß wir ſollen ge-
duͤltig tragen was er vns auffleget/ er wil getrew-
lich helffen tragen/ vnd vns nicht mehr aufflegen
als vnſer Achſeln vermuͤgen/ denn ſagt Paulus 1.
ao Marginalie am linken Rand
Cor. 10. v. 13. Gott iſt getrew/ der euch nicht leſſet
verſuchen vber ewer vermuͤgen/ ſondern machet/
das die Verſuchung ſo ein ende gewinne/ daß jhrs

|| [021]

kuͤnd ertragen. Ich wil jhm trewlich helffen tra-
gen/ ſingen wir/ mit meiner huͤlff ſol er erjagen/
das ewige Himmelreiche. Ich bin bey jhm in der
Noth/ ſagt er Pſalm 91. v. 15. Ich wil jhn herauß
ap Marginalie am rechten Rand

reiſſen vnd zu ehren machen/ Ich wil jhn ſaͤttigen
mit langem Leben/ vnd wil jhm zeigen mein Heil.
Fuͤrchte dich nicht/ ſagt GOtt der HErr bey dem
Propheten Eſaia Cap. 41. v. 10. Ich bin mit dir/
aq Marginalie am rechten Rand

weiche nicht/ den Ich bin dein GOtt/ Ich ſtercke
dich/ ich helffe dir auch/ ich erhalte dich durch die
rechte Hand meiner Gerechtigkeit/ Siehe/ ſie ſol-
len zu Spot vnd zu Schanden werden/ alle die dir
gram ſind.
Fuͤrs dritte/ ſollen vns auch die Wort des
HErrn Chriſti dienen zur Warnung. Daß wir
nicht ſicher ſein/ das zeitliche zu ſehr belieben/ vnnd
alſo der Himliſchen converſation vnd Geſelſchafft
des HERrn Chriſti vns ſelber berauben/ welches
den geſchiehet/ wenn man ſelten auff das Ewige/ an
die Himliſche Wohnung gedencket/ nur fuͤr ſich da-
hin lebet/ vnd weinig behertziget vnd betrachtet den
vngewiſſen vnd vnbeſtendigen zuſtand dieſes Le-
bens. Es gehet jhrer vielen nach dem gemeinen
Sprichwort. Wir bawen hie alle Feſte/ vnd ſind
doch nun frembde Geſte/ da wir aber ſolten ewig
ſein/ da gedencken vnſer wenig hin. Ihrer etzliche
vnter den Heiden/ vnangeſehen ſie von der wahren
Geſelſchafft des ewigen Lebens weiniger den nichts

|| [022]

gewuſt/ haben jhre ſterbligkeit/ die kurtze/ geringe/
wechfluͤchtige zeit jhres Lebens/ beſſer betrachtet/ als
viel der Chriſten thun. Philippus Macedo, des
groſſen Alexandri Magni Vatter/ hat einen eige-
nẽ Diener hiezu gehalten/ welcher jhm teglich in ſei-
ner Sprache dreymahl zu ſchreien muͤſſen/ Philippe
gedencke das du ein ſterblicher Menſche biſt. Etz-
liche von den Aegyptiſchen Koͤnigen als Herodotus
vermeldet/ haben ſich nach eſſens/ oder auch wol v-
ber Tiſch eine Schuͤſſel voll Erden/ etzliche einen
Todten Kopff/ oder ſonſt dergleichen aufftragen
laſſen/ jhrer ſterbligkeit ſich dabey zu erinnern. Von
Saladino dem mechtigen Aegyptiſchen Sultano,
welcher bey nahe gantz Aſiam vnter ſeine gewait ge-
bracht hat/ leſen wir/ daß er in ſeinen letzten befohlen/
man ſolte nach ſeinem Todt kein gepreng mit ſei-
nem Leichnam treiben/ ſondern nur ein leinen La-
cken an der Stangen herumb tragen/ vnnd dabey
außruffen/ Saladinus der mechtige Aegyptiſche
vnd Aſiatiſche Koͤnig/ nimpt von aller ſeiner Herr-
ligkeit nicht mehr davon/ als ein Leinen Lacken/
von welchem dieſe Vers:

Floruit in toto qui Rex oriente ſuperbus
Hunc niſi panniculũ poſſidet ecce nihil.


Wolgelauffen/ wolgereden/ ſagt jener/ nach einem
Lacken vnd vier Breden. Wenn zu Rohm ein ne-
wer Pabſt gekohren vnd gekroͤnet wird/ ſol einer ein
fleuß Flachs an der Stangen gebunden/ anzuͤnden/

|| [023]

vnd dabey außruffen/ ſic tranſit gloria mundi,
ſo fleuſſert vnd gehet dahin alle Herrligkeit dieſer
Welt. Es iſt ja war: Denn/ wo iſt geblieben die
Herrligkeit/ Macht vnd Gewalt Nebucadne za-
ris,
des erſten Monarchen/ Darij des andern/ A-
lexandri Magni
des dritten/ Julij Cæſaris oder
Auguſti des vierten? All hinweg/ keine veſtigia jh-
rer Herrligkeit ſein mehr verhanden/ nur allein
was die Hiſtorici von jhnen vermelden/ nichts/
nichts beſtendiges iſt auff Erden/ es gehet zu wie die
Kinder ſagen: Hoher Berg mein/ heut iſt er dein/
morgen iſt er mein/ geh du darab/ laß mich darauff.
Solche vnbeſtendigkeit der Welt/ haben die lieben
Ertzvaͤter wol behertziget vnd betrachtet/ derwegen
ſie auch keine Heuſer bawen wollen/ ſondern haben
nur in Huͤtten gewohnet/ vnangeſehen/ daß ſie etzli-
che hundert Jahr alt geworden/ neun hundert vnd
daruͤber/ als zu erſehen auß dem 5. Capittel des er-
ſten Buches Moiſis/ denn ſie warten auff eine
Stadt/ die einen Grund hat/ welcher Bawmeiſter
vnd Schepffer GOtt iſt/ als die Epiſtel an die E-
ar Marginalie am rechten Rand

breer cap. 11. v. 10. bezeuget. Jetzo bedarfft es der
muͤhe nicht/ das man das Leben der Menſchen bey
hunderten zehle/ es bleibet bey Moiſis auſſage/ wel-
cher im 90. Pſalm v. 10. alſo ſpricht: Vnſer Leben
as Marginalie am rechten Rand

waͤhrt ſiebenzig Jahr/ wens hoch kompt ſo ſinds
achzig Jahr/ wiewol jrer viel hundert/ ja viel tauſent
die zahl nicht erreichen/ aldieweil das Leben der

|| [024]

Menſchen je mehr vnd mehr abnimpt/ denn je neher
dem ende/ je kuͤrtzer die zeit. Vber das dieſe kurtze
geringe zeit/ ſo wir alhie auff Erden haben zu leben/
wird mehrentheil zugebracht/ in Sorge vnnd
Trawrigkeit/ Mit Weinen werden wir zur Welt
gebohren/ mit Truͤbſahl vnnd Widerwerti gkeit
bringen wir die meiſten zeit vnſers Lebens dahin/
vnd endlich mit ach vnd weh muͤſſen wir widerumb
davon. Daher den viele trawrige/ klegliche/ er-
bermliche Reden zu finden/ beyde in der heiligen
Schrifft/ auch in den Buͤchern der Weltweiſen
Heyden/ welche vns die kurtze/ geringe/ wechfluͤchti-
ge zeit dieſes Lebens/ dabenebenſt die nichtigkeit vnd
eitelkeit deſſelbigen abmahlen/ vnnd gleichſam fuͤr
die Augen ſtellen/ die wir alle/ geliebter kuͤrtze
halben/ fuͤr dißmahl wollen fuͤrbey gehen. Vnd ſo
viel vom andern/ darin ewre Liebe gehoͤret. Was
der HERR Chriſtus von ſeinem Himliſchen Va-
ter hat gebeten? Nemblich/ das wir moͤchten ſein
da er iſt/ dahin wir den offt ſollen gedencken/ vns
nicht zu tieff in dieſe Welt hinein ſetzen/ vns offt vnd
vielmahlen erinnern vnſer ſterbligkeit/ in betrach-
tung/ das wir nur Pilger vnd frembde Geſte ſein
auff Erden/ welche alhie keine bleibende ſtete ha-
ben/ ſondern die zukuͤnfftige ſuchen
muͤſſen.


|| [025]

Das dritte Stuͤck.
[arrow up]


WArumb vnd zu welchem ende der HErr ſol-
ches bittet vnd begeret/ nemblich/ das wir
moͤchten ſeine Herrligkeit ſehen die jhm der
Vatter gegeben hat/ Vatter/ Ich wil ſagt er/
das wo ich bin/ auch die bey mir ſein/ die
du mir gegeben haſt/ das ſie meine Herr-
ligkeit ſehen/ die du mir gegeben haſt.
Es heiſt/ Omne bonum communicativum ſui,
das iſt/ Alle das gute/ thut gerne beytheilung/ thei-
let ſich gerne mit/ weil den der HErr CHriſtus das
hoͤchſte vnd groͤſte Gutt iſt/ wil er ſich ſelber nebenſt
allem was er hat allen Himliſchen Guͤtern/ das e-
wige Leben vnd die ewige Seligkeit gerne mitthei-
len/ es nicht allein fuͤr ſich behalten/ Er goͤnnet es
vns nicht allein hertzlich gerne/ beſondern er hat es
auch vns zu gute ſelber verordnet vnd zu wege ge-
bracht/ durch ſein Leiden/ Sterben vnnd froͤliche
Aufferſtehung. Lieber was iſt es den fuͤr ein Gutt?
Zwar nicht ein Irrdiſches/ ſondern Himliſches/
nicht ein Zeitliches/ ſondern Ewiges/ nicht
ein Vergenckliches/ ſondern Vnvergenckliches
Gutt/ nicht Golt/ Silber/ Edelgeſtein oder ander
koͤſtliche Kleinodien/ ſondern die ewige Seligkeit/
die ewige Frewde/ Wonne vnd Herrligkeit/ ſolche
Herrligkeit/ die noch kein Auge geſehen hat/ kein

|| [026]

Ohr gehoͤrt hat/ vnd in keines Menſchen Hertz
kommen iſt/ welche Gott bereitet hat denen die jhn
at Marginalie am linken Rand
lieben/ als S. Paulus ſagt/ 1. Cor. 2. v. 9. Ei-
nen anblick dieſer Herrligkeit/ hat der Apoſtel S.
Petrus empfunden auff dem Berbe Tabor/ in der
verklerung des HErrn Chriſti/ da jhme Moſes
vnd Elias erſchienen/ vnd mit Chriſto geredt von
dem außgang/ welchen er zu Jeruſalem ſolte erfuͤl-
len/ da ſagt Petrus/ HERR hie iſt guth ſein/ wil-
tu ſo wollen wir drey Huͤtten machen/ dir eine/ Moſi
au Marginalie am linken Rand
eine/ vnd Elias eine/ Matt. 17. vnd Luc. 9. v. 30. Hat
der anblick ſo groſſe Frewde in dem Hertzen des A-
poſtels S. Petri erwecket/ das jhn bedeucht er were
bereits halb im Himmel/ was wil den der vollen-
kommener poſſes thun/ wenn wir wils Gott der-
mahleneins wircklich in rei veritate dahin werden
transferiret vnd verſetzet werden/ anſchawen die
heilige/ hochgelobte Dreyfaltigkeit/ Gott Vatter/
Sohn vnd heiligen Geiſt/ vnd nebenſt allen heiligen
Engeln vnd Außerwehlten genieſſen ewiger/ vnauß-
ſprechlicher Frewde/ Wonne vnnd Herrligkeit?
Da wird ſein/ gaudium ex gaudio, Frewde die
av Marginalie am linken Rand
fuͤlle vnd lieblich weſen zur rechten Gottes ewiglich/
als David ſagt Pſalm 16. v. 11. Da werden wir
ſehen vnnd fuͤr vns finden vnſer liebſte Freunde/
Vatter/ Mutter/ Schweſter/ Bruͤder/ Ehegat-
ten/ Kinder/ vnnd ander vertrawte gute Freunde/
welche wir fuͤr hin geſand/ vnd mit ſchmertzen ha-

|| [027]

ben muͤſſen verlaſſen. Wenn gute Freunde/ ſo
ein zeitlang etzliche Jahr von ein ander geweſen/
widerumb zuſammen kommen/ ſo iſt frewde ver-
handen/ was fuͤr Frewde liebe Chriſten wird im
Himmel ſein/ wenn wir alda widerumb werden zu-
ſammen kommen/ vnd nimmermehr von einander
geſcheiden noch getrennet werden. Alhie auff Er-
den muͤſſen wir vns mit einander letzen vnd ſcheiden/
ſolt es auch der Todt thun/ welcher alles trennet.
Aber im ewigen Leben/ da wird vns nichtes von ein-
ander ſondern/ ſcheiden noch trennen/ weder Suͤn-
de/ Teuffel/ Helle noch Todt/ denn GOtt wird
alles in allen ſein. Wir leſen von dem Ertzvatter
Jacob/ Gen. 46. verſ. 30. Da derſelbige
aw Marginalie am rechten Rand

ſeinen Sohn Joſeph/ welchen er vermeinet/ er were
fuͤr lengſt geſtorben/ vber verhoffen widerumb zuſe-
hen bekompt/ da fellet er jhm vmb den Hals/ weinet
fuͤr frewden/ vnd thut hinzu dieſe Wort: Ich wil
nun gerne ſterben/ nachdem ich dein Angeſicht geſe-
hen habe/ das du noch lebeſt. Imgleichen leſen
wir auch von dem jungen Tobia/ da er friſch vnnd
geſund/ durch begleitung des Engels Raphael/ zu
hauſe gekommen/ haben jhn Vatter vnd Mutter
gekuͤſſet vnnd fuͤr frewden geweinet. Ach welch
vmbfangen/ welch hertzen/ welch kuͤſſen/ welch er-
frewen wird im Himmel ſein aller Chriſtgleubigen
vnd Außer wehlten vnter einander: Gott verhelffe
vns allen dazu.

|| [028]

Belangend demnach die Herrligkeit welcher der
HErr Chriſtus in den abgeleſenen Worten geden-
cket/ iſt der zuſtand des ewigen Lebens/ welche Herr-
ligkeit alle jrrdiſche Pracht vnd Hoheit/ ſie magk
ſo groß ſein wie ſie jmmer wolle/ weit weit vbertrifft/
ſie iſt wie nichtes dakegen zurechnen/ nur Kinder-
ſpiel. Fuͤr der Welt zwar hat es ein groß anſehen/
wenn Kaͤyſer/ Koͤnige/ Herrn/ Fuͤrſten vnd ande-
re hohe Potentaten/ jhren Einzug halten/ da gehet
es alles herrlich vnd prechtig zu/ Aber was wird es
fuͤr ein anſehen haben/ wenn des Menſchen Sohn
der HERR vnd Heyland Jeſus Chriſtus kommen
wird in ſeiner Herrligkeit/ in den Wolcken des
Himmels/ begleitet mit viel tauſentmahl tauſent
heiliger Engel/ mit allen Himliſchen Herrſcharen/
denn wird er ſitzen auff dem Stuel ſeiner Herrlig-
ax Marginalie am linken Rand
keit/ als geſchrieben ſtehet Matth. 25. v. 31. vnnd
werden fuͤr jhm alle Voͤlcker verſamlet werden.
Von dieſem Stuel der Herrligkeit ſchreibet der
Propheta Daniel Cap. 7. v. 9. 10. 13. Solches
ſahe Ich/ biß das Stuͤle geſetz wuͤrden/ vnd der Al-
te ſetzt ſich/ des Kleid war ſchne weiß/ vnd das Haar
auff ſeinem Heupte wie reine Wolle/ ſein Stuel
war eitel Fewerflammen/ vnnd deſſelbigen Raͤder
branten mit Fewr/ vnd von demſelbigen gieng auß
ein langer Fewriger Strael. Tauſentmahlt auſent
dienten jhm/ vnd zehen hundertmal tauſent ſtunden
vor jhm/ das Gericht ward gehalten/ vnd die Buͤ-

|| [029]

cher wuͤrden auff gethan/ Ich ſahe in dieſem Geſich-
te des Nachts/ vnd ſiehe/ es kam einer in des Him-
mels Wolcken/ wie eines Menſchen Sohn biß zu
dem Alten/ vnd ward fuͤr denſelbigen gebracht/ der
gab jhm Gewalt/ Ehr vnd Reich/ das jhm alle Voͤl-
cker/ Leute vnd Zungen dienen ſolten/ ſeine Gewalt
iſt ewig/ die nicht vergehet/ vnd ſein Koͤnigreich hat
kein ende. Das iſt die Herrligkeit derer der HErr
Chriſtus gedencket/ in vnſerm vorgeleſenen Text/
welche er wil das alle Chriſtgleubige vnnd Außer-
wehlte Kinder Gottes ſollen anſchawen/ vnd nebenſt
jhm auch allen heiligen Engeln in alle ewige Ewig-
keit zu genieſſen haben/ dieſeldige (damit wirs nun
mit wenigen andeuten vnd beruͤhren/ den außfuͤrlich
davon zu reden/ muͤſſen wir ſparen biß in die Him-
liſche Schule/ alda wir werden von GOtt gelehret
ſein) ſtehet vnd beruhet hierein/ 1. In viſione Dei
perpetua,
wir werden GOtt den HErrn anſcha-
wen von Angeſicht zu Angeſicht. 2. In plenaria-
liberatione ab omni malo,
wir werden gentzlich
entfreyet ſein von allem vbel/ aldieweil all vnſer
Feinde/ dieſelbige ſo ein vrſach waren alles Vbels/
Jammers vnd Elendes/ nemblich/ die Suͤnde/ Teuf-
fel vnd Todt werden vberwunden ſein. 3 In ple
naria juſtitia & ſanctitate,
wir werden vollenkoͤm-
lich heilig vnd gerecht ſein. Denn gleich wie die H.
Engel ſo beſtendig geblieben/ jetzt von GOtt dem
HErrn alſo ſind confirmiret, beſtetiget vnd be-

|| [030]

krefftiget/ das ſie nicht fallen/ alſo auch die Gleubi-
gen im ewigen Leben. 4. In pace & quiete per-
tua,
wir werden jmmer ewig wehrende Ruhe vnd
Friede haben. Alhie auff Erden nehme auch wol
menniger Ruhe vnd Friede verlieb/ aber er kan nicht
lenger als ſein Nachbahr wil/ daher den das Sprich-
wort gekommen: Ein Menſche iſt des andern ſein
Teuffel/ ſein Widerſacher/ ſein Verfolger. Hie-
von werden wir im ewigen Leben kein noth haben.
5. In ſolido gaudio, im ewigen Leben wird beſten-
dige Frewde ſein. Alhie auff Erden iſt es alſo be-
ſchaffen/ wenn einer gleich in ſeiner beſten Luſt vnd
Frewde iſt/ kan bald eine trawrige Botſchafft kom-
men/ dadurch die Frewde in Trawrigkeit verwan-
delt wird. Einen andern zuſtand/ Geliebte im
HErrn/ wird es mit vns haben im ewigen Leben/
da wird keine Trawrigkeit mit vnterlauffen/ ſon-
dern die Frewde wird jmmer fuͤr vnd fuͤr ſein vnd
ay Marginalie am linken Rand
bleiben/ als Chriſtus ſaget Johannis 16. v. 22. E-
wer Hertz ſol ſich frewen/ vnd ewer Frewde ſolnie-
mand von euch nehmen.
Wir werden vns frewen ſupra nos, vber vns/
infra nos, vnter vns/ circa nos, vmb vns/ intra
nos,
in vns. Vber vns/ Dei viſione, dz wir Gott an-
ſchawen von Angeſicht zu Angeſicht/ vnter vns infra
nos, inferni evaſione,
das wir der Hellen entgangẽ
ſein. Vmb vns das wir converſation vñ gemein-

|| [031]

ſchafft haben mit den heiligen Engeln. In vns
werden wir vns frewen vnſers guten Gewiſſens
halber/ das wir mit Gott friede haben.
6. In gloria & majeſtate ſumma, In der
groͤſſeſten Ehre vnd Herrligkeit/ wegen dieſer zu-
kuͤnfftigen Frewde/ ſollen wir auch alles Wider-
wertige geduͤltig tragen. Denn ſagt Paulus in
az Marginalie am rechten Rand

der Epiſtel an die Roͤmer am 8. v. 18. Ich halte
es dafuͤr das dieſer zeit Leiden der Herrligkeit nicht
werth ſey/ die an vns ſol offenbahret werden.
Es wird zwar im ewigen Leben aller Außerwehl-
ten gleiche Frewde ſein/ aber es werden vnterſchie-
dene gradus der Herrligkeit ſein/ nachdem einer
alhie auff Erden vmb CHRIſti willen mehr auß-
geſtanden vnd erlitten/ wird er auch in jenem Leben
mehr Ehr vnd Ruhm haben/ nach dem gezeugnuß
des Propheten Danielis am 12. Capittel/ Die
Lehrer werden leuchten wie des Himmels Glantz/
vnnd die ſo viel zur Gerechtigkeit weiſen/ wie die
Sternen jmmer vnd ewiglich.
7. In perpetuo conſortio & converſatio-
ne cum Angelis & Electis.
In ſtetiger Geſel-
ſchafft mit den heiligen Engeln vnd allen Außer-
wehlten/ wir werden fuͤr dem Stuel GOttes ſie-
hen vnd fuͤr dem Lamb/ GOtt den HErrn ohn vn-
terlaß loben/ preiſen/ ruͤhmen vnnd ehren/ ſagen
Lob vnd Ehre vnd Weißheit vnd Danck vnnd

|| [032]

Preiß vnd Krafft/ vnd Stercke ſey vnſerm GOtt
von ewigkeit zu ewigkeit/ In der Offenbahrung
ba Marginalie am linken Rand
Johannis Cap. 7. v. 18. GOTT hilff vns al-
len/ das wir muͤgen wirdig erfunden werden/ zu
ſein vnter der Schar der Außerwehlten/ ſo da ſtehen
fuͤr dem Stuel GOTtes/ angethan mit weiſſen
Kleidern/ vñPalmzweige in vnſern Henden haben/
GOtt loben vnd ſagen: Heil ſey dem der auff dem
Stuel ſitzet vnſerm GOtt vnd dem Lamb/ Amen/
Amen.

[arrow up]

VAchdem wir nun Geliebte vnd Andechtige
im HErrn/ vom zuſtande des ewigen Le-
bens/ vnd auch wie es vorher in dieſem Le-
ben mit den Chriſtgleubigen beſchaffen/ gehandelt
haben/ ſo wollen wir nun ferner/ nicht vnzeitigen
Ruhms/ ſondern Chriſtlichen angedenckens hal-
ber/ kurtze meldung thun/ von dem Herkommen/
Leben vnd Wandel des in Gott ſelig verſtorbenen
jungen Geſellens/ GEORGII BRESLERI,
welcher in der bluͤhet ſeiner jugend/ nemblich im 19.
Jahr ſeines Alters/ durch den zeitlichen Todt auß
dieſem muͤhſeligen Lebende abgefordert. Daran
zu erſehen/ wie bald/ wie kurtz/ wie ſchleunig vnnd
geſchwinde es mit vns Menſchen gethan/ das/ ehe
wir vns dafuͤr huͤten auff vnd davon muͤſſen/ vnd
das es recht heiſſet/ wie der Prediger Salomo
ſagt Cap. 9. v. 12. Der Menſche weiß ſeine zeit nicht/

|| [033]

ſondern wie die Fiſche gefangen werden mit einem
ſchedlichen Hamen/ vnd wie die Vogel mit einem
Stricke gefangen werden/ ſo werden auch die Men-
ſchen beruͤcket zur boͤſen zeit/ wen die ploͤtzlich vber ſie
faͤlt. Iſt derowegen kein Menſche ſeines Lebens
geſichert ein eintzige Stunde/ viel weiniger einen
Tag/ Monath oder Jahr/ welches auch die Hey-
den wol verſtanden vnd auß der erfahrung geſagt:
Nemo poteſt ſibi polliceri craſtinum, Niemand
kan ſich verſichern oder verheiſſen denn morgenden
Tag/ daß er denſelbigen ableben wird/ wir hoffen
ja wol alle des beſten/ das vns GOtt der HERR
noch lenger werde friſten vnd geſund ſparen/ aber
verſichern vnd vergewiſſern koͤnnen wir vns nicht/
weil GOtt der HErr vnſer Leben in ſeinen Henden
hat/ der es kan verlengern vnd verkuͤrtzen nach ſei-
nem willen vnd wolgefallen.
Ein Exempel haben wir/ wie geſagt/ an dem
Jungen Geſellen Georgio Breslero, welchem wir
fuͤr der Predigt das geleide biß an ſein Ruhebetlein
gegeben haben/ derſelbige iſt auß der Schleſien her
buͤrtig/ auß der fuͤrnehmen vnd Heuptſtadt deſ-
ſelbigen Landes Breßlaw genandt/ von fuͤr-
nehmen vnd wolhabenden Elrern/ welche noch je-
tziger zeit beym leben/ vnd dieſen jhren Sohn vn-
vermuthlichen Todt/ ohn zweiffel mit ſchmertzen
werden vernemen. Der Vater iſt genant Georgius
Breßler/ ein vornemer wolhabender Kauffherr. Die

|| [034]

Mutter Maria Crain/ welche dieſen jhren Sohn
anfenglich durch die H. Tauffe dem HErrn Chri-
ſto zugefuͤhret/ vnd ferner nach der Vermahnung
S. Pauli/ in der Zucht vnnd Vermahnung zum
HErrn aufferzogen haben/ vnd weil von Kindes-
bein auff ein fuͤrtreffliches Ingenium an jhme ge-
ſpuͤret/ haben ſie auch ferner der gebuͤhr nach jhn mit
Gelahrten vnd fleiſſigen Præceptoribus verſehen/
durch welcherer information, vnnd fuͤrnemblich
durch Gottes benediction, gedeyen vnd ſegen/ er
nicht allein in Schola patria ſein fundamentum
gelegt/ in liguis & artibus, in guten Kuͤnſten vnd
Sprachen/ beſondern auch ferner nebenſt ſeinem al-
hie zu gegen geliebten Bruder Balthaſaro Bresle-
ro,
auff die Hohen Schulen oder Academien von
den Eltern verſchicket worden/ darauff ſie dann fer-
ner jhren ſtudijs fleiſſig vnd loͤblich nachgeſetzet/ wie
dann der nunmehr ſeliger Georgius, nebenſt dem
ſtudio Philoſophico ſich hat begeben ad Faculta-
tem Juridicam,
zu der Juriſprudentz, vnd wens
GOtt alſo geliebet/ daß er jhn hette lenger friſten
wollen/ auch in kurtzen in derſelben Facultet einen
ſchein ſeines profects geben koͤnnen vnd wollen.
Weil es aber GOtt dem HErrn anders gefallen/
der vnſer Leben in ſeinen Henden hat/ vnd damit
diſpenſiret wie er wil/ hat er jhn in eine beſſere vnd
hoͤhere Academiam, nemblich/ die Himliſche Hohe
Schule ins ewige Leben verſetzet/ alda er jtzo hoͤret

|| [035]

profitiren, die Heilige/ Hochgelobte Dreyfaltig-
keit/ Gott Vater/ Sohn vnd H. Geiſt/ vnd iſt in
kurtzer zeit vollenkommen geworden/ aldieweil er
jtzo anſchawet Gott den HErrn von Angeſicht zu
Angeſicht/ vnd auß ſolchem anſchawen mit vollen-
kommener erkenteniß/ in allerley geheimnuß/ iſt er-
fuͤllet worden.
Soͤ viel ſein Leben belanget/ nach dem ich von
denſelbigen die mit jm converſiret vnd vmbgegan-
gen/ berichtet bin/ iſt er geweſen ſe dati ingenij, e[i]nes
ſtillen/ ſanfftmuͤtigen Gemuͤts/ fromb vnd Gotts-
fuͤrchtig/ nuͤchtern vnd meſſig/ geduͤltig vnd nicht
rachgirig/ daferne jhm etwas zu wider geſchehen/
hat es verſchmertzet vnd die Rache Gott dem HErrn
befohlen/ welches auch wol das beſte iſt/ dadurch
man auch kan vielem vnd groſſem vnheil vorbawen/
Wiewol es gar ſelten in junge Leute ein wil/ welche
ſich nicht leichtlich koͤnnen vberwinden/ weil noch das
Gebluͤte hitzig iſt. Wie nun iſt geweſen ſein Leben/
alſo iſt auch geweſen ſein ende/ nemblich/ ſanfftmuͤ-
tig. Denn da er etwa fuͤr 8. oder 9. Tagen mit
einer Kranckheit befallen/ welche ſich zwar anfeng-
lich zimlich angelaſſen/ alſo das auch der Medicus
ſelber gute hoffnung gehabt/ iſt ſie doch entlich in ein
ſtetiges Fieber außgelauffen/ vnd jhm ſo hefftig zu-
geſetzet/ auch dermaſſen an krefften abgemergelt/ das
er 6. Tage hernach daran geſtorben. Dieſel-
bigen ſo in ſeinem letzten vmb vnd bey jhm geweſen/

|| [036]

haben jhm fuͤr gebetet: Er ſelber hat mit groſſem eif-
fer vnd ernſt Gott den HErrn angeruffen/ vnd ge-
beten daferne es Gottes wille/ vmb friſtung ſeines
Lebens/ weil es aber Gott dem HErrn anders gefal-
len/ hat er ſich ſeinem willen vntergeben/ vnd da jhm
ſein Stubengeſelle vnnd Landsman vnter andern
Troſtſpruͤchen/ dieſen vorgeſagt: HErr Jeſu du
haſt mich erloͤſet/ HErr du getrewer Gott/ hat er
dieſe Wort auff ſich gedeutet/ vnd zu vnterſchiedli-
chen mahlen widerholet dieſe Wort: Mich/ mich/
mich hat er erloͤſet/ darein dẽ liebe Chriſten der rechte
praxis ſtehet/ der nucleus oder Kern/ das wir vns
das verdienſt Chriſti/ ein jglicher fuͤr ſeine Perſon in
wahrem feſtem Glauben an jhn appliciren vnd zu-
eigenẽ/ Vnd iſt dar auff ſelig vñ ſanfftmuͤtig an ver-
ſchienen Montage vmb 2. vhr des Morgens/ in
Gott dem HErrn entſchlaffen/ ſeines Alters im 19.
Jahr. Gott der Herr troͤſte die hochbetruͤbte Eltern/
Bruder/ Schweſtern/ Schweſterman[sic!]vnd andere
ſo ſeines toͤdlichen abganges halber bekuͤmmert ſein/
vnd verleyhe jhme an jenem Tage ein froͤliche
aufferſtehung/ vnd vns ſemptlich eine ſe-
lige Heimfahrt/ Amen.



Marginalien
a Joh. 7.
b Joh. 17.
c Eſa. 64, 16
d Ebr. 1, 3.
e Coloſ. 1, 15.
f Deut. 32, 6
g Pſ. 100, 2.
h Acto. 17, 28
i Pſal. 68, 6.
j Tit. 3, 5.
k Joh. 3, 5.
l Joh. 1, 13.
m Gal. 4, 6.
n1. Pet. 1, 4.
o Pſal. 27, 10
p Eſa. 49, 14
q Ebr. 12, 5.
r Rom. 8, 28.
s Gen. 32.
t Pſ. 91, 15.
u Jac. 1, 3.
v Syr. 27, 6.
w Tob. 12, 13.
x Rom. 8, 18.
y Cor. 4, 17.
z Joh. 21, 4.
aa Gen. 2, 8.
ab Coloſſ. 3, 1.
ac Phil. 1, 23.
ad Phil. 3, 20.
ae Ebr. 13. 14.
af Joh. 14, 2
ag Cor. 7, 30.
ah Act. 14, 22.
ai Joh. 7, 14.
aj Gen. 47, 9.
ak1. Pet. 2, 11.
al Pſal. 39, 24.
am Phil. 2, 20.
an Eb. 10, 35.
ao1. Cor. 10, 13
ap Pſ. 91, 15.
aq Eſa. 41, 10.
ar Ebr. 11, 10.
as Pſal. 90, 10.
at1. Cor. 2, 9.
au Matth. 17.
Luc. 9, 30.
av Pſal. 16, 11.
aw Gen. 46, 30
ax Matt. 25, 31
ay Joh. 16, 22.
az Rom. 8, 18.
ba Joh. 7, 18.


XML: http://diglib.hab.de/drucke/ed000377/tei-transcript.xml
XSLT: http://diglib.hab.de/rules/styles/projekte/aedit_leichenpredigten/tei-transcript.xsl