Transkription

Meditatio Mortis Oder Christliche Leichpredigt vom Todt und Begräbnis Sarah
[Inhaltsverzeichnis]
|| [001]

MEDITATIO MORTIS


Oder
Chriſtliche Leichpredigt vom Todt vnd Be-
graͤbnis Sarah/ Geneſ. 23.


Bey der Leichbeſtattung der Wey-
land WolEdlen vnd Ehren viel Tugend-
reichen Frawen
SYBILLEN
Gebornen von Burckersrohda
aus dem Hauſe Marckroblitz/ ſeligen/ des

WolEdlen/ Geſtrengen vnd Vehſten Auguſti von
Sebach vff Godlaw ehlichen Haußfraw/ welche den 23.
Februarij Anno 1626. war der Donnerſtag vor Mat-
thiæ/ zwiſchen 9. vnd 10. Vhr vor Mittage/ im HErrn
Chriſto ſanfft vnd ſelig eingeſchlaffen/ vnd den 6. Martii/
war der Montag nach Reminiſcere, in die Kirche
zu Keuſchberg/ Chriſtlichen Adelichen ge-
brauch nach/ iſt beygeſetzt
worden.


In Adelicher Volckreicher verſamlung/
Durch
der H.
Schrifft Doctorn, des Epiſcopats Merſeburg Su-
perintendenten, vnd des Geiſtlichen Conſiſtorii da-
ſelbſt Aſſeſſorn, auch des Stiffts Sixti Canonicum.


|| [002]


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Denen WolEdlen/ Geſtrengen
vnd Ehrnveſten.


Meinen inſonders großguͤnſtigen Junckern
vnd lieben Freunden.

Vnd dann
Denen WolEdlen vnd Ehrentu-
gendſamen Jungfrawen


Meinen inſonders guten Goͤnnerinnen vnd
lieben Freundinnen
Gottes Gnade/ vnd reichen Se-
gen an Leib vnd Seele durch Jeſum Chri-
ſtum vnſern einigen Erloͤſer vnd Seligma-
cher in Krafft des heiligen Geiſtes/ ſampt erbie-
tung meines andächtigen Gebets/ vnd bereit-
willigen dienſten zuvor:


|| [003]

WOlEdle Geſtren-
ge vnnd Ehrnveſte
Junckern/ auch Wol-
Edle vnd Ehrentu-
gendſame Jungfra-
wen/ Was Syrach
a Marginalie am rechten Rand

vermahnet am 7. cap.
Daß man auch an
b Marginalie am rechten Rand

den Todten wolthat beweiſen ſol/ das haben
vnſere Gottſelige Vorfahren wol in acht ge-
nommen. Denn ſie gar weißlich vnd wol
angeordnet/ daß man nicht allein verſtorbe-
ne Chriſten mit Chriſtlichen Geſaͤngen vnd
Glockenklang zur Erden beſtattet/ ſondern
auch bey der Leichenbeſtattung einen kurtzen
Chriſtlichen Leichen Sermon verrichtet.
Denn dahin iſts allbereit in der Kirchen des
alten Teſtaments gangen/ daß man die im
Herrn entſchlaffene mit ſonderlichen
Klagliedern beſungen/ vnd darzu in Volck-
reicher verſamlung von des HErrn Meſ-
ſiæ Ampt vnd Wolthaten wider des Todes
Gifft vnd Stachel außerleſene Leichpredig-

|| [004]

c Marginalie am linken Rand
ten gethan. Daher Rabbi Hanani ſpricht:
Non fit funus in Iſraël ſine ſermone pro-
phetico,
Das iſt/ Es wird in Iſrael keine
Leiche zur Erden beſtattet/ ohne Propheti-
ſchen Sermon.
d Marginalie am linken Rand
Als der fromme Koͤnig Joſias beſtat-
e Marginalie am linken Rand
tet wuͤrde/ fand ſich der Prophet Hieremias
auch darzu/ vnd ließ ſeine thraͤnẽ vnd klagen
in oͤffentlichen Luctu vnd Landestrawrig-
keit mercken vnd erſchallen.
Dannenhero denn ſolcher brauch auch
im newen Teſtament iſt auffkommen/ vnd
der Sohn Gottes hat dieſe Ehren gewon-
heit gleich ſelbſt von newen einweihen vnd be-
f Marginalie am linken Rand
ſtetigen wollen/ da Er bey Lazari Grab
ſtund/ vnd mit ſeinen holdſeligen Lippen eitel
Hertzlabende Wort/ die voller Geiſt vnd Le-
g Marginalie am linken Rand
bens ſind/ außſprach. Vnd wenn nu noth-
wendig vnterricht vnd troſt aus Gottes
Wort gethan/ ſo preiſet man auch der gebuͤhr
nach die Laudes der verſtorbenen/ nachdem
ſie es wuͤrdig geweſen ſeyn. Denn ſolches
geſchicht nicht allein nach dem Exempel der
heiligen Gottes/ die vns gleichſam darzu an-

|| [005]

leitung geben/ daß wir derer im Herrn
ruhenden in allen Ehren gedencken/ Sinte-
mal der weiſe Mann Syrach ſpricht am 44.
h Marginalie am rechten Rand

cap. Laſſet vns loben die beruͤhmten Leute/
vnd vnſere Vater nacheinander. Denn der
HERR hat viel herrliches dinges durch ſie
gethan.
Vnd in den Apoſtoliſchen Geſchichten
i Marginalie am rechten Rand

am 9. Capitel/ preiſet traun der Evangeliſt
Lucas gar herrlich vnd gewaltig der Tabeæ
gute Werck/ die eine Juͤngerin des HErrn zu
Joppen geweſen war.
Man ruͤhmet auch noch heutigs Tags
der frommen Chriſten/ heiligen vnd wolge-
endeten Lauff andern zum guten Exempel:
Was aber ſonſt an jhnen gebrechlich ge-
weſen/ das leget man vnterm Grabſtein.
Denn weil man den Todten jhren Mund
zudrucket/ vnd ſie nu jhr Silentium halten
j Marginalie am rechten Rand

muͤſſen/ des Gerechten aber dennoch vnver-
geſſen ſeyn ſol/ Pſal. 112. So iſt es je billich
vnd recht/ daß man Gottes Gnade vnd Ga-
ben in vnd an jhnen preiſet/ Ihrer Menſchli-
chen feiltritt aber/ nicht gedencke/ weil jhnen

|| [006]

in der letzten Abſolution alles verziehen vnd
vergeben iſt.
Es dienet auch ſolches zur ſeligen Er-
bawung frommer Chriſtlicher Hertzen/ daß
ſie durch ſolche Commendation zu derglei-
chen Glaube/ Liebe/ Gedult/ Hoffnung vnd
andern Chriſtlichen Tugenden/ excitiret
vnd ermuntert werden/ in jhrer vorhingeſan-
ten Eltern/ Bruͤdern vnd Schweſtern Gott-
ſeligkeit ſich zu beſpiegeln/ in jhre loͤbliche
Fußſtapffen zu treten/ vnd in der gnade vnd
erkaͤntnis Jeſu Chriſti taͤglich zu wachſen/
k Marginalie am linken Rand
vnd beſtendiglich darinne zuverharren/ wie
geſchrieben ſtehet/ Hebr. 6. Folget derer
Wandel/ die durch den Glauben vnd Ge-
dult die verheiſſung ererbet haben. Item/
Gedencket an ewre Lehrer/ die euch Gottes
Wort verkuͤndiget haben/ welcher Ende ſcha-
wet an/ vnd folget jhren Glauben nach/
l Marginalie am linken Rand
Hebr. 13.
Denn zu gleicher weiſe wie ein Liecht
von einem andern brennenden Liecht ange-
zuͤndet wird/ daß es auch brennende wird:
Alſo wird auch durch das Lob frommer Her-

|| [007]

tzen mancher bewogen/ daß er auch zum
guten luſt vnd liebe gewinnet/ vnd alſo Gott-
ſeligkeit/ Tugend vnd Erbarkeit ſo wol bey
hohen als niedrigen Standes Perſonẽ fort-
gepflantzet vnd erhalten werden.
Ich wil geſchweigen/ (welches doch mit
nichten zuverſchweigen) daß durch ſolchen
Chriſtlichen vnd loͤblichen gebrauch den Aff-
m Marginalie am rechten Rand

terredern vnd verleumbdern des heiligen
Evangelii jhre Leſterung in den Hals zu ruͤ-
cke getrieben wird/ die ſich nicht ſchemen/ vn-
ſere Lutheriſche Kirchen zu beſchmitzen vnd
zu beſchuldigen/ als wenn nichts anders da-
rinne als lauter Vnkraut gezeuget wuͤrde/
vnnd die Predigt des heiligen Evangelij
ſchwachen vnd geringen nutz ſchaffete: In-
maſſen denn die Papiſten heutigs Tags den
armen Leuten/ wo ſie gewalt vber ſie bekom-
men/ dieſen verfluchten Eyd/ wider vnſere ſe-
n Marginalie am rechten Rand

ligmachende Lehr/ Glauben vnd Bekentnis/
vnd wider das heilige hochwuͤrdige Sacra-
ment des wahren Leibs vnd Bluts Jeſu
Chriſti auffzudringen ſich nicht ſchewen/
daß nemlich ein jeder der nicht geplaget vnd

|| [008]

verfolget werden wil/ dieſen Teuffeliſchen Eyd
ſchweren muß/ der von Wort zu Wort alſo
lautet: Ich armer Suͤndiger Menſch be-
kenne mich fuͤr Gott der heiligen hochgelob-
ten Dreyfaltigkeit/ der hochgebenedeyten
Jungfrawen Maria der Muttern Gottes/
fuͤr allen heiligen/ vnd auch dem geordneten
o Marginalie am linken Rand
Prieſter/ daß ich bißher in der verdampten
Lutheriſchen Religion gelebet/ vnd darinnen
allerley leichtfertigs leben gefuͤhret habe/
auch in jhrem Ketzeriſchen Sacrament an-
ders nichts denn nur ſchlecht Brodt/ wie es
im Ofen gebacken/ vnd bloſſen Wein aus
dem Faſſe empfangen: Solches alles iſt mir
von Hertzen leid/ daß ichs nichtbeſſer bin be-
richtet worden. Entſage nunmehr ſolcher
verfluchten Religion/ vnd bekenne mich zu
dem rechten wahren Catholiſchen Glauben
hinfuͤro darbey zu bleiben vnd zu ſterben/ So
war mir Gott helffe.
Solcher Gottloſen verleumbdung vnd
vernichtigung vnſer wahren Chriſtlichen/ ſe-
ligmachenden Lutheriſchen Religion kan
beſſer nicht begegnet/ vnd dem leſter Teuffel

|| [009]

das Maul geſtopfft werden/ als wenn man
den jenigen/ ſo ſich in jhrem Lebẽ aller Chriſt-
lichen gebuͤhr verhalten/ deſſen vor Gottes
Angeſicht/ vnd vor der gantzen Kirchen vnd
Gemein oͤffentlich zeugnis gibt/ damit jeder-
man erkenne/ daß gleichwol an vnſern ver-
trawten zuhoͤrern/ mit nichten alles predigen
p Marginalie am rechten Rand

vmbſonſt ſey/ Sondern daß jhm der liebe
q Marginalie am rechten Rand

Gott noch taͤglich vnter vns einen guten vnd
heiligen Samen erhalte/ vnd/ Gott lob/ ſol-
che Weitzenkoͤrnlein erbawe/ mit denen nach
dieſem Leben das Himmelreich ſol erfuͤllet
werden.
In ſolcher betrachtung habe ich die Pre-
digt/ die ich vff begeren/ Ewer ſeligen Hauß-
r Marginalie am rechten Rand

frawen vnd Muttern bey dero Leichbeſtat-
tung gethan/ vffs Papyr gebracht/ vnd E.
WolEdl. Geſtr. vnd Adelichen Tugend/ ſich
beyderſeits in jhrem betruͤbnis damit zu troͤ-
ſten/ freundlich dediciren vnd zuſchreiben
wollen/ nicht zweiffelnde/ Sie werden ſolchs
großguͤnſtig auff vnd annehmen/ vnd in be-
ſten vermercken/ als denen ich hinwider alle
freundliche angenehme dienſte jederzeit zu er-

|| [010]

zeigen erboͤtig/ willig vnd bereit bin. Hie-
mit vns alleſampt in Gottes gnedigen
Schutz vnd Schirm zur zeitlichen vnd ewi-
gen Wolfahrt gantz trewlich befehlend/
Datum Merſeburg/ den 15. Aug.
Anno Christi 1626.
E. WolEdl. Geſtreng.
vnd Adelichen Tugend.
Dienſtgefliſſener.
SIMON Gedick D.



|| [011]

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Eingang oder Gruß
vor der Predigt.
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GEliebte vnd Außerwehlte im Herrn
Chriſto/ der heilige Apoſtel Paulus/
der im dritten Himmel geweſen/ vnd
vom Sohn Gottes ſelbſt das Evangelium
s Marginalie am rechten Rand

ſtudieret vnd gelernet hat/ der befihlet/ Rom.
12. Daß wir ſollen froͤlich ſeyn mit den froͤ-
t Marginalie am rechten Rand

lichen/ vnd weinen mit den weinenden. Gleich
wie wir vns nu geſtern als den 5. Martii vn-
ſers gnedigſten Churfuͤrſten vnd Herrns/
Hertzogs JOHANNIS GEORGII
Geburtstags halben mit der gantzen Kir-
chen vnd Gemein Gottes gefrewet haben/
Sintemal jhre Churfuͤrſtliche Durchlauch-
tigkeit Anno Christi 1585. gemeltes Tags/
friſch vnd geſund/ Gott lob vnd danck/ auff
dieſe Welt geborn/ vnd numehr in das 41.
Jahr jhres Alters gehen/ derwegen wir bil-
lich vrſach haben/ vns miteinander hertzlich
zu frewen/ vnd den lieben Gott zu ruͤhmen
vnd zu preiſen/ daß er vns dieſen hochloͤbli-

|| [012]

chen Chur vnd Landesfuͤrſten nu ins 41.
u Marginalie am linken Rand
Jahr gnediglich behuͤtet hat/ vnd jhn ferner
von Hertzen zu bitten/ daß er jhre Churfuͤrſt-
liche Durchlauchtigkeit in dieſen elenden zer-
ruͤtteten vnd betruͤbten zeiten/ in den leidigen
vnauffhoͤrlichen Kriegsweſen/ ja mit Gna-
den ſtercken/ vnd noch mehr 40. vnd abermal
40. (ſo anders die Welt ſo lange ſtehen ſol)
Jahr erhalten wolle/ zu ſeines allerheiligſten
Namens ehre/ vnd vns vnd vnſern Nach-
kommenden zur zeitlichen vnd ewigen Wol-
fahrt: Gleich wie wir vns nuſage ich geſtern
gefrewet haben mit den froͤlichen: Alſo wei-
v Marginalie am linken Rand
nen wir heute mit den weinenden/ vnd haben
ein hertzliches Mitleiden mit dem WolEd-
len/ Geſtrengen vnd Ehrnveſten AUGUS-
TO
von Sebach vff Godlaw/ vnd ſeinen
Adelichen Kindern/ Soͤhnen vnd Toͤchtern/
vnd gantzen Freundſchafft/ daß jhm Gott
ſein hertzliebe Haußfraw/ die Weyland Wol-
w Marginalie am linken Rand
Edle vnd Ehren viel Tugendſame Fraw
SYBILLEN geborne von Burckersroh-
da aus dem Hauſe Marckroblitz/ den Kin-
dern jhre geliebte Fraw Mutter/ vnd der

|| [013]

gantzen loͤblichen freundſchafft jhre nahe an-
verwantin/ den 23. Februarij dieſes jetzt lau-
fenden Jahrs/ war der Donnerſtag vor dem
Feſt des Apoſtels Matthiæ/ durch den zeit-
lichen Todt hinweg genommen hat: Der
fromme getrewe Gott/ der ſie allerſeits be-
truͤbet hat/ der wolle ſie auch widerumb troͤ-
ſten/ vnd der jhnen dieſe ſchwere Creutzlaſt
aufferleget/ der wolle jhnen auch helffen tra-
gen/ vnd ein gnedigs auskommen machen/
laut der troͤſtlichen verheiſſung in Klaglie-
dern Hieremiæ am 3. cap. Der Herr ver-
x Marginalie am rechten Rand

ſtoſſet nicht ewiglich/ Sondern wenn er be-
truͤbet hat/ ſo erbarmet Er ſich wieder/ nach
ſeiner groſſen Guͤte/ denn er nicht von Hertzen
die Menſchen plaget vnd betruͤbet.
Damit wir aber bey dieſer Volckreichen
verſamlung vnd Leichbeſtattung etwas
nuͤtzliches aus Gottes Wort anhoͤren moͤ-
gen/ ſo wollen wir das drey vnd zwanzigſie
Capitel des erſten Buchs Moſis fuͤr vns
nehmen/ zuvor aber vnſern Herrn Gott
vmb ſeine Gnade vnd heiligen Geiſt anruf-

|| [014]

fen/ vnd von Hertzen miteinander beten das
heilige Vater vnſer/ ꝛc.

TEXTUS
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Das drey vnd zwanzigſte Capitel
des erſten Buchs Moſis.
SAra ward hundert vnd ſieben
vnd zwantzig Jahr alt/ vnd
ſtarb in der Haͤuptſtadt/ die da
heiſt Hebron im Lande Canaan.
Da kam Abraham vnd gieng hin-
ein/ daß er ſie klaget vnd beweinet.
Darnach ſtund er auff von ſeiner
Leiche/ vnd redet mit den Kindern
Heth vnd ſprach: Ich bin ein
frembder vñ einwohner bey euch/
Gebet mir ein Erbbegraͤbnis bey
euch auff daß ich meinen Todten
begrabe/ der fuͤr mir liegt. Da ant-
worteten die Kinder Heth dem
Abraham vnd ſprachen zu jhm:

|| [015]

Hoͤre vns lieber HErr/ du biſt
ein Fuͤrſt Gottes vnter vns/ be-
grabe deinen Todten in den beſten
Ort vnſerer Graͤber/ kein Menſch
vnter vns ſol dir wehren/ daß du
deinen Todten nicht begrabẽkoͤn-
neſt. Da ſtund Abraham auff vnd
buͤcket ſich fuͤr dem Volck des Lan-
des/ Nemlich fuͤr den Kindern
Heth/ vnd redet mit jhnen vnd
ſprach: Gefellet es euch/ daß ich
meinen Todten/ der fuͤr mir liegt/
begrabe/ ſo hoͤret mich/ vnd bittet
fuͤr mich bey Ephron dem Sohn
Zohar/ daß er mir gebe ſeine zwie-
fache Hoͤle/ die er hat am ende ſei-
nes Ackers/ Er gebe mir ſie vmb
voͤllig Geld/ ſo viel ſie werth iſt/

|| [016]

vnter euch zum Erbbegraͤbnis.
Denn Ephron wohnete vnter den
Kindern Heth. Da antwortet E-
phron der Hethiter dem Abra-
ham/ daß zuhoͤreten die Kinder
Heth/ fuͤr allẽ die zu ſeiner Stadt-
thor aus vnd ein giengen vnnd
ſprach: Nein mein Herr/ Son-
dern hoͤre mir zu/ Ich ſchencke dir
den Acker/ vnd die Hoͤle/ die darin-
nen iſt/ vnd vbergebe dirs fuͤr den
Kindern meines Volcks/ zu be-
graben deinen Todten.
Da buͤckte ſich Abraham fuͤr
dem Volck des Landes/ vnd redet
mit Ephron/ daß zuhoͤrete das
Volck des Landes/ vnd ſprach:
Wiltu mir jhn laſſen/ ſo bitte ich/

|| [017]

Nim von mir das Geld fuͤr den
Acker/ das ich dir gebe/ ſo wil ich
meinen Todten daſelbſt begraben.
Ephron aber antwortet dem A-
braham/ vnd ſprach zu jhm: Mein
Herr hoͤre doch mich/ das Feld iſt
vierhundert ſeckel Silbers werth.
Was iſt das aber zwiſchen mir vñ
dir? Begrabe nur deinen Todten.
Da gehorchet Abraham dem E-
phron/ vnd wug jhm das Geld
dar/ welchs er ernennet hatte fuͤr
den Ohren der Kinder Heth/ nem-
lich/ vierhundert Seckel Silbers/
das im Kauffe genge vnd gebe
war.
Alſo ward Ephrons Acker/ da-
rinn die zwiefache Hoͤle iſt/ gegen

|| [018]

Mamre vber/ ſampt allen Baͤw-
men/ die auff dem Acker waren/
Summa alles/ was in der gan-
tzen Grentze des Ackers war/ ge-
rings herumb/ dem Abraham zum
eigen Gut beſtetiget/ daß die Kin-
der Heth zu ſahen/ vnd alle die zu
ſeiner Stadtthor aus vnd eingien-
gen.
Darnach erſt begrub Abraham
die Sara ſein Weib/ in die Hoͤle
des Ackers/ ſo zwiefach iſt/ gegen
Mamre vber/ die heiſt nu Hebron
im Lande Canaan. Alſo ward
derſelbe Acker/ vnd die Hoͤle/ die
darinnen iſt/ dem Abraham be-
ſtetiget zum Erbbegraͤbnis von
den Kindern Heth.



|| [019]

Außlegung.
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GEliebte vnd Auß-
y Marginalie am rechten Rand

erwehlte im Herrn
Chriſto/ daß wir zu die-
ſem Adelichen Begraͤb-
nis dero in Gott ſelig-
entſchlaffenen Frawen
SYBILLEN gebor-
nen Burckersrohdin/
Auguſti von Sebach vff Godlaw geweſe-
nen ehlichen Haußfrawen die Geſchicht von
der heiligen Sara zur abhandelung vor
vns nehmen/ darzu ſind wir erſtlich bewo-
z Marginalie am rechten Rand

gen worden/ daß die Gottfuͤrchtige Matron
Sara vnter allen Weibsbildern in der Bi-
bel die erſte iſt/ derer Todt vnd Begraͤbnis der
heilige Geiſt durch den Mann Gottes Mo-
ſen/ hat auffzeichnen vnd beſchreiben laſſen.
Denn obs wol an dem/ daß Adam/ Seth/
Enos/ Mathuſala/ Lamech/ Noha vnd an-
dere Patriarchen mehr/ auch im heiligen Eh-
ſtand gelebet/ vnd ſonder zweiffel fromme

|| [020]

vnd Tugendſame Hauß Muͤtter gehabt/ mit
denen ſie ſich friedlich vnnd ſchiedlich wer-
den begangen haben/ ſo wird doch keiner vn-
ter jhnen dieſe Ehre angethan/ daß in der Bi-
bel gedacht wuͤrde/ wie lange ſie gelebet/ wo
ſie geſtorben/ vnd wohin ſie begraben wor-
den ſey. Die liebe Sara iſt die erſte/ mit de-
ro der heilige Geiſt gleich ein beſonders ge-
prenge angeſtellet hat.
aa Marginalie am linken Rand
So habe ichs fuͤrs ander auch darumb
gethan/ dieweil mit der heiligen Sara die
Fraw SYBILLA Auguſti von Sebach
geweſene ehliche Haußfraw in vielen din-
ab Marginalie am linken Rand
gen kan verglichen werden. Denn gleicher
weiſe wie die liebe Sara bey jhrem hohen
Ehrenſtande nicht allzeit auff Roſen einher
gangen: Alſo iſt die ſelige Fraw SYBILLA
von Sebachin wol durch die Creutzrolle ge-
zogen/ Inſonderheit als jhr kurtz verruckter
zeit zween erwachſene Soͤhne vnd newlich ei-
ne Tochter mit Tode abgangen/ vnd jmmer
viel betruͤbnis/ Creutz vnd Truͤbſal aus-
geſtanden hat.
ac Marginalie am linken Rand
Gleich wie aber Sara jhre hoffnung

|| [021]

auff Gott geſtellet vnd ein Tugendſpiegel al-
len Weibsbildern gewordẽ: Alſo koͤnnen wir
auch vnſerer verſtorbenen in Warheit nach-
ruͤhmen/ daß ſie in Noth vnd Todt auff Gott
gehoffet/ auch in ihrem Leben vnd wandel
menniglich gut Exempel gegeben hat.
Die Summa vnnd Inhalt verleſener
ad Marginalie am rechten Rand

Hiſtori iſt von Sara Todt vnd Begraͤbnis/
vnd wie esallenthalben zugangen.

Abtheilung.
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DAmit wir aber dieſer Hiſtorien vnd
ae Marginalie am rechten Rand

Geſchicht in der furcht Gottes etwas
weiter nachdencken moͤgen/ ſo wollen
wir dieſelbige abtheilen in nachfolgende
Puͤnctlein.
I.
af Marginalie am rechten Rand

Zum erſten vom Alter der frommen
Gottſeligen Sara/ wie lange ſie auff dieſer
Welt gelebet/ vnd wie jhr ſo mancher rauher
Wind vnter Augen gangen.
II.
ag Marginalie am rechten Rand

Zum andern von jhrem ſeligen Abſchied/
den ſie genommen hat in der Stadt Hebron:

|| [022]

ah Marginalie am linken Rand
III.
Zum dritten von der Ankunfft Abra-
hams als des Witwers/ wie er zu ſeiner
verſtorbenen Sara kommen ſey/ vnd ſie be-
klaget vnd beweinet habe/ ſich aber auch wie-
derumb getroͤſtet/ vñ jhr ein ehrlich Begraͤb-
nis ausgerichtet.
ai Marginalie am linken Rand
Zum Beſchluß wollen wir auch etwas
erwehnen von vnſerer verſtorbenen/ Adeli-
chen Ankunfft/ Chriſtlichem Leben vnd Wan-
del/ vnd ſeligen Abſchied aus dieſer Welt.
Was nu bey einem jedern Punct zur Lehr
vnd Troſt wird zu behalten ſeyn/ davon ſol
kurtzer bericht geſchehẽ. Gott gebe gnad vnd
Segen darzu vmb Jeſu Chriſti ſeines lieben
Sohns vnſers Herrn willen/ Amen.

[arrow up]

Vom Erſten.
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ANreichend nu den erſten Punct/ nemlich
das alter Sara/ wie lange ſie auff die-
ſer Welt gelebet/ ſo zeuget Moſes hie-
aj Marginalie am linken Rand
von deutlich/ da er ſpricht: Sara war hun-
dert vnd ſieben vnd zwantzig Jahr alt/ In
ſeiner ſprache lautets: Fuerunt vitæ Sara

|| [023]

centum viginti ſeptem annorum, Das
viel vnd mancherley Leben der Sara erſtre-
cket ſich auff hundert vnd ſiebenzwantzig
Jahr. Denn jhr mancher rauher Wind in
der Welt vnter Augen gangen iſt/ vnd ſie viel
Creutz vnd Truͤbſal die 127. Jahr vber hat
erfahren muͤſſen/ alſo daß ſie nicht nur eins/
ſondern gleichſam viel Leben ausgeſtanden
hat. Denn/ damit wir nur etwas von jh-
rem vielen vnd mancherley art des Creutzes
berichten/ ſo iſt jhr dieſes nicht ein geringes
leiden geweſen/ daß ſie mit vnfruchtbarkeit
ak Marginalie am rechten Rand

beladen war/ Sintemal diß bey dem Juͤdi-
ſchen Volck vor eine beſondere Straffe Got-
al Marginalie am rechten Rand

tes/ vnd vor eine groſſe ſchmach vnter den
Leuten geachtet wurde. Neben ſolcher jhrer
vnfruchtbarkeit/ damit ſie ſehr viel Jahr ge-
dult hat haben muͤſſen/ ſchlegt auch noch an-
der Vngluͤck mit hauffen zu. Denn da muß
die liebe Sara bey jhrer groſſen vñ beſchwer-
lichen Haußhaltung/ die ſie zu verwalten
hat/ in die 67. Jahr mit jhrem lieben Abra-
am Marginalie am rechten Rand

ham das Elend bawen/ vnd in ſolchen ſieben
vnd ſechzig Jahren wol in die funffzehen

|| [024]

mahl jhren Stab foͤrder ſetzen/ Ich wil jetzo
nicht ſagen/ wie jhr der Teuffel in ſolchen E-
an Marginalie am linken Rand
xilio vnd Elend nach jhrer Ehre geſtanden/
wie ſie wegen vorſtehender gefahr jhren
Mann zu zweyen vnterſchiedenen mahlen
hat muͤſſen verleugnen/ vnnd ſich vor ſeine
Schweſter ausgeben/ Inmaſſen ſie jhm
denn auch vnter dieſem Namen genommen
wird/ vnd wenn es nicht Gott der Herr
ſonderbarer weiſe verhuͤtet hette/ ſo duͤrffte
ſie nicht allein vmb jhre Zucht vnd Ehre/ ſon-
dern wol gar vmb Leib vnd Leben kommen
ao Marginalie am linken Rand
ſeyn. Was ſie auch ſonſten in jhrer beſchwer-
lichen Haußhaltung vor Creutz mit jhrem
Geſinde gehabt/ das kan Moſes der Mann
Gottes faſt nicht gnugſam mit Wortẽ auß-
ſprechẽ. Geneſ. am 13 cap. leſen wir/ wie Abra-
ap Marginalie am linken Rand
hams vnd Loths Hirten dermaſſen vber der
Viehzucht an einander gewachſen ſeyn/ daß
ſich beyde Herren von einander ſondern/ vnd
einer dem andern weichen muß.
Geneſis am 15. wird gemeldet/ wie ſein
Haußvoigt Elieſer von Damaſco im Eh-
ſtandt geſegnet worden ſey/ daruͤber Abra-

|| [025]

ham in Vngedult geraͤht/ vnd ſtellet mit der
aq Marginalie am rechten Rand

Goͤttlichen Majeſtet eine expoſtulation an/
vnd ſpricht/ Sihe meinẽ Knecht haſtu im Eh-
ſtand geſegnet/ vnd mich leſſeſtu ohne Kinder
dahin gehen/ daß heute oder morgen meines
Knechts Sohn wird meiner Guͤter ein Erbe
vnd beſitzer ſey? Das war eine klage vnd be-
ſchwerung vber ſeiner Sara Vnfruchtbar-
keit/ die jhr gewiß durch Marck vnd Bein
gangen. Daher ſie denn auch vervrſacht vnd
bewogen wird/ daß ſie jhm Geneſ. 16. cap.
ar Marginalie am rechten Rand

jhre Egyptiſche Magd die Hagar beylegt/
daß er ſich aus derſelben erbawe/ ſintemal
Gott jhren Leib verſchloſſen hatte. Kurtz
hernach richtet der Aſmodi der Eheteuffel in
der Haußhaltung einen newen Lermen an.
Denn als nun die Magd Hagar ſpuͤret vnd
as Marginalie am rechten Rand

mercket/ daß ſie durch Gottes ſegen vom A-
braham ſchwanger worden iſt/ Sihe/ da v-
berhebet ſie ſich ſolches ſegens/ wird ſtoltz
vnd vbermuͤhtig/ alſo daß ſie auch Saram
die Fraw im Hauſe gegen ſich geringſchaͤtzig
achtet/ vnd ſich weit beſſer als Sara duͤncken
leſt/ daß recht geſagt wird:

|| [026]

at Marginalie am linken Rand

Aſperius nihil eſt humili, cum ſurgit
in altum,


Es iſt mit reverentz zu melden/ kein ſtol-
tzer/ hochmuͤhtiger vnd vnbendiger Thier/
als eine Lauß/ weñ dieſelbe in Grind koͤmpt:
welchs denn auch der lieben Sara das Hertz
nicht wenig wird gekrencket haben.
au Marginalie am linken Rand
Ja da Sara den hohmuth in die lenge
nicht dulden noch leiden kan/ ſondern ſie nach
dem befehlich jhres Herrn ein wenig diſcipli-
niren vnd zuͤchtigen wil/ Sihe/ da leuffet die
ſtoltze Dirne mit ſchwangerm Leibe davon
vnd wil vngezuͤchtiget ſeyn: Da hat die Lie-
be Sara abermal ein newes Creutz vnd wol
av Marginalie am linken Rand
tauſendterley ſorge/ daß ſie nicht etwa aus
vngedult der Leibesfrucht ein leid thue/ biß
ſie der Engel wider zu ruͤcke treibet. Damit
aber hoͤret das Vngluͤck noch nicht auff/ ſon-
dern als Gott endlich die Saram mit dem
aw Marginalie am linken Rand
jungen Iſaac in jhrem hohen alter geſegnet/
vnd die zeit herbey kam/ daß der Knabe ent-
wehnet wurde/ vnd Abraham deswegen ein
convivium anſtellete/ Sihe da richtet der
Teuffel abermal ein Lermen an/ dadurch die

|| [027]

froͤligkeit in eine trawrigkeit verwandelt
ward. Deñ da wil Iſmael der Magd Sohn/
ax Marginalie am rechten Rand

Juncker im Hauſe ſeyn/ vnd weil er der erſt-
geborne iſt/ helt er den jungen Iſaac der Sa-
ræ Sohn vor ein lauter Schaubhuͤtlein/
verlacht vnd verſpottet jhn hoͤniſcher weiſe/
wie er nur kan vnd mag.
Solches aber gehet Saræ ſo nahe zu
Hertzen/ daß ſie beydes auff Mutter vnnd
Sohn einen vnwillen wirfft/ vnd derwegen
bey Abraham vnnachleſſig anhelt/ beyde
ay Marginalie am rechten Rand

Mutter vnd Sohn aus dem Hauſe beyſeits
zu ſchaffen. Wiewol nu ſolchs dem Abra-
ham ſehr ſchwer eingehet/ auch kein zweiffel
iſt/ daß er derowegen mit Sara hart wird
haben auffgebunden/ ſintemal der Text kler-
lich vermeldet/ daß ſolch Wort dem Abra-
ham vbel gefallen habe/ jedoch ſo muß er
endlich auff Gottes befehl dran.
In dem aber nu Sara meinet/ es werde
nu alles vngewitter voruͤber ſeyn/ vnd kuͤnff-
tiger zeit die lautere Sonne ſcheinen/ Sihe
da woͤlckt ſich erſt das groͤſte Vngewitter
auff. Denn da koͤmpt Gott der Herr/

|| [028]

az Marginalie am linken Rand
vnd greifft beyden Eheleuten erſt recht ans
Hertz/ in dem er dem Abraham befehl thut/
Er ſol ſeinen Sohn Iſaac nehmen/ vnd jhn
hinfuͤhren an einen Ort/ den er jhm ſelber zei-
gen wolle/ da ſol er jhn ſchlachten vnd auff-
opffern.
Wie nu dem betruͤbten Vater ob ſolchem
befehl wird zu muth geweſen ſeyn/ wie man-
chen heiſſen Traͤhnen auch die liebe Sara
daruͤber wird vergoſſen haben/ kan ein jedes
vernuͤnfftiges Hertz leicht ſelber erachten.
Deñ da muͤſſen die lieben Eltern auff Gottes
geheiſſe thun/ was ſonſten der eingepflantz-
ten natuͤrlichen Liebe ſtracks zu wieder iſt.
Sehet das iſt alſo das viel vnd mancher-
ley leben vnd zuſtand der lieben Sara in die-
ſer Welt geweſen/ daß wir wol ſagen moͤgen:
Nicht nur eins/ ſondern viel Leben
Muͤſſen wir ausſtehn gar eben/
So lang wir walln im Zehrenthal
Vmbfeht vns Vngluͤck vberall:
Drumb bittn wir dich HErr Jeſu Chriſt
Der du der lebndig Heyland biſt/

|| [029]

Du wolſt fuͤr diß weſn vnd leben/
Vns das Himliſch vnd ewig geben.
Sonſt iſt ein hohes alter vnd langes Leben
ba Marginalie am rechten Rand

auch ein Zeugnis der guͤte vnd Allmacht
Gottes/ der alte Leute ſo lange ſtercket vnd
erhelt/ ſonderlich/ wenn ſie fromm vnd Gott-
fuͤrchtig/ vnd andern mit guten Exempeln
fuͤrgehen. Denn die furcht des Herrn
mehret die Tage/ aber die Jahr der Gottlo-
ſen werden verkuͤrtzt/ ſagt Salomon/ die Ge-
bb Marginalie am rechten Rand

rechtigkeit foͤrdert zum Leben/ aber dem
vbel nachjagen foͤrdert zum Tode. Alſo
hat der Vater aller gleubigen Abraham ein
groß alter erreicht/ daß er 175. Jahr gelebet.
Moſes der Mann Gottes 120. Jahr/ deſſen
Augen nicht dunckel worden/ vñ ſeine Krafft
nicht verfallen. Es iſt aber hie der feine
bc Marginalie am rechten Rand

Spruch des alten Lehrers Ambroſij mit zu
nehmen vnd wol zu mercken/ der alſo lautet:
Verè Senectus illa venerabilis, quæ non ca-
nis ſed meritis albeſcit,
das iſt wol ein recht
Ehr vnd Lobwuͤrdigs alter/ das nicht allein
an den grawen Haaren/ ſondern auch an

|| [030]

gut vnd wolthaten recht ſchneeweiß ſich
findet vnd ereignet.
Vnd ſo viel ſey kuͤrtzlich geſagt vom er-
ſten Stuͤck.

Vom andern.
[arrow up]


bd Marginalie am linken Rand
VOn dem ſeligen Abſchied der lieben
Saræ aus dieſer Welt in der Stadt
Hebron. Denn alſo ſchreibet Moſes
weiter: Vnd Sara ſtarb in der Hauptſtadt/
die da heiſt Hebron im Lande Canaan.
Da hoͤren wir geliebte im Herrn/
wie es mit der Gotſeligen Saræ Abſchied
aus dieſer Welt zugegangen ſey? Als hat
jhr Gott der HErr kein beſonders gemacht/
Er hat jhr nicht einen fewrigen Wagen vom
Himmel geſchickt/ wie dem Propheten Eliæ/
vnd ſie lebendig gen Himmel holen laſſen/
ſondern ſie iſt auch geſtorben/ vnd hat alſo
den Weg aller Welt wandern muͤſſen/ wie
be Marginalie am linken Rand
andere Menſchen. Nu moͤchte ſich zwar all-
hie ein einfeltigs Hertz bekuͤmmern vnd ſa-
gen: Je lieber/ wie koͤmpt Gott Herr auff
dieſe weiſe/ daß er die liebe Saram/ das

|| [031]

fromme Gottfuͤrchtige Hertz nicht weniger
als andere boͤſe Buben vnd Bubin dahin
ſterben leſſet? Hette Er jhr denn wegen jhrer
froͤmmigkeit nicht auch den vortheil thun
vnd erzeigen koͤnnen/ vnd ſie lebendig von der
Welt hinweg nemen/ wie Enoch vnd Eliam?
Aber darauff ſollen wir wiſſen/ daß allen
Menſchen geſetzt iſt einmal zu ſterben/ vnnd
darnach das Gericht/ vnd daß es Gott al-
bf Marginalie am rechten Rand

lerdings helt auch mit ſeinen heiligen nach
bg Marginalie am rechten Rand

dem einmal geſprochenen vrtheil vnd Sen-
bh Marginalie am rechten Rand

tentz. Du biſt Erde/ vnd muſt zu Erden wer-
den. Denn der Staub muß wider zu der
Erden kommen/ wie er geweſen iſt/ vnd der
Geiſt wider zu Gott/ der jhn gegeben hat.
Solches dienet vns zu einem beſondern
Troſt/ daß wir daraus erkennen ſollen/ wie
auch die liebe Sara vnd andere heiligen
Gottes/ wegen der anklebenden ſchwachheit
vnd gebrechligkeit in dieſem fall keinen vor-
theil haben vor andern Menſchen/ ſondern
auch den Weg aller Welt wandern muͤſſen
bi Marginalie am rechten Rand

wie Joſua vnd David reden.
bj Marginalie am rechten Rand

Es iſt aber der Todt der heiligen werth

|| [032]

bk Marginalie am linken Rand
gehalten fuͤr dem Herrn/ Gott ſelber be-
bl Marginalie am linken Rand
fihlet Johanni zu ſchreiben: Selig ſind die
Todten/ die im Herrn ſterben von nun
an/ Ja der Geiſt ſpricht/ daß ſie ruhen von
jhrer Arbeit/ denn jhre Werck folgen jhnen
bm Marginalie am linken Rand
nach. Gleich wie den gleubigen Chriſten alle
bn Marginalie am linken Rand
dinge muͤſſen zum beſten gereichen vnd ge-
deihen/ alſo auch der Todt/ ſagt der alte Leh-
rer Baſilius: Licet mors ex peccato ſit in-
troducta, tamen ad hoc illâ Deus utitur, ut
nobis benefaciat,
das iſt/ ob der Todt gleich
eine ſtraffe der Suͤnden iſt/ ſo braucht jhn
doch Gott darzu/ daß er vns dadurch alles
guts thut/ dadurch zeucht diß ſterbliche an
die vnſterbligkeit/ vñ diß verweßliche die vn-
verweßligkeit/ 1. Corinth. 15.
bo Marginalie am linken Rand
Was den Ort oder die Stadt belan-
get/ da Sara jhr leben beſchloſſen hat/ ſo
iſt es Hebron die groſſe weitberuͤhmte
Stadt geweſen/ ſo im Stam Juda gelegen/
ſechſt halb Meilen von Hieruſalem/ der
Haͤuptſtad des Juͤdiſchen Landes.
In dieſer Stadt iſt auch David zum
Koͤnige geſalbet wordẽ/ vnd hat ſieben Jahr

|| [033]

vnd ſechs Monden darinnen ſeinen ſitz ge-
bp Marginalie am rechten Rand

habt/ kaum ein viertheil Meilwegs von He-
bron iſt gelegen ein ſchoͤner vñ luſtiger Wald
in einem ſchoͤnen fruͤchtbarn Thal gegen He-
bron vber/ derſelbige Wald hat geheiſſen der
Hayn Mamre/ von einem Landjunckern
bq Marginalie am rechten Rand

Mamre genand/ der bey dieſem Walde ſeine
wohnung gehabt (gleich wie bey vns noch
heutigs Tags die vom Adel jhre ſitze im freyẽ
Felde oder Gehoͤltze haben) In ſolchem
br Marginalie am rechten Rand

Hayn Mamre iſt geweſen die zwiefache Hoͤ-
le/ die Abraham vom Ephron dem Hethiter
zum Erbbegraͤbnis erkaufft. Heutigs Tags
(wie die jenigen berichten/ ſo das gelobte Land
beſichtiget) ſol an demſelben Ort eine Tuͤr-
ckiſche Muſcha vnd Feſtung ſtehen/ bey wel-
cher man den Pilgrim vnd Wandersleuten/
ſo der Ort gelangen/ des Patriarchen Abra-
hæ vñ ſeiner Saræ/ ſo wol auch ſeiner Nach-
kommen begraͤbniß durch ein Fenſterlein zu
zeigen pfleget.
bs Marginalie am rechten Rand

Es heiſſet aber Hebron auff vnſer Deut-
ſche ſprache ſo viel als eine verſamlung/ vnd
giebt vns gar eine feine nuͤtzliche Lehr/ wie
wir vns nicht allein in vnſern Leben aller

|| [034]

Chriſtlichen gebuͤhr erzeigen vnd verhalten
ſollen/ ſondern was wir auch nach vnſerm
abſchied aus dieſer Welt zugewarten haben/
da wir anders gleubige Chriſten geweſen/
bt Marginalie am linken Rand
vnd biß an vnſer Ende geblieben ſeyn. Denn
hier in dieſem Leben ſol vnſer fuͤrnembſte ſor-
ge vnd bekuͤmmernis ſeyn/ daß wir vns gen
Hebron halten/ das iſt/ zur verſamlung vnd
gemeinſchafft der Chriſtlichen Kirchen/ die
daß rechte geiſtliche Hebron iſt/ da ſollen wir
zuſchawen/ daß wir derſelbigen wahre/ le-
bendige Gliedmaſſen ſeyn. Denn ſonſt heiſts:
Extra Eccleſiam nulla ſalus, Auſſer der
Chriſtlichen Kirchen iſt kein Heil/ Leben vnd
Seligkeit. Wenn wir nun das thun/ Ey ſo
haben wir den Troſt/ daß wir auch im Tode
võ der verſamlung vñ gemeinſchafft der Kin-
der Gottes ſollẽ vngeſcheidẽ ſein/ ſondern am
juͤngſten Tage mit denſelbigen einerfroͤlichen
Aufferſtehung zum ewigen Leben genieſſen.
bu Marginalie am linken Rand
Nicht ohne vrſach aber wird neben der
Heuptſtadt Hebron auch des Landes Ca-
naan gedacht. Denn das war der Ort/ den
Gott der Herr dem Ertzvater Abraham

|| [035]

vnd ſeinen Samen zum eigenthuͤmblichen
Sitz zugeſagt vnd verſprochen hatte/ vnd
den hatte auch zwar Abraham mit ſeiner
lieben Sara beſchritten/ Aber er vor ſeine
Perſon hatte nicht ſo viel eigenthuͤmblichs
darinne/ als eines Fuſſes breit/ wie im Buch
der Apoſtel geſchichten am 7. cap. geſchrie-
bv Marginalie am rechten Rand

ben ſtehet/ ſondern da muſte er vor ſeine liebe
Saram ein Raͤumlein zur Grabſtadt vmb
ſein eigen Geld erkauffen/ dahin er ſeinen
Todten begraben koͤndte.
Doch ſchreibet er gleich ſeinen Namen
an diß Erbbegraͤbnis zum ewigen gedecht-
nis/ vnd zweiffelt gar nicht/ was er vor ſeine
Perſon in dieſem Lande nicht eigenthuͤmblich
beſitze/ das wurden doch zu ſeiner zeit ſeine
liebe nachkommen ererben vnd beſitzen.
Vnter deſſen aber lehret er vns mit ſei-
bw Marginalie am rechten Rand

nem Exempel/ daß die heiligen Gottes jhr
Datum nicht haben auffs zeitliche vnd jrr-
diſche weſen geſetzt/ ſondern wie jhnen die E-
piſtel an die Hebreer am 11. cap. zeugnis giebt/
bx Marginalie am rechten Rand

ſo haben ſie ſelber erkandt vnd bekand/ daß
ſie nur Gaͤſte vnd Frembdlinge allhier auff

|| [036]

Erden geweſen ſeyn/ Sie haben aber gewar-
tet auff eine andere Stadt/ die einen beſtendi-
gen grund hat/ vnd derer Schoͤpffer vnnd
bawmeiſter Gott ſelber iſt. Vnd ſolchen loͤb-
lichen Exempeln ſollen auch wir noch heutigs
Tags trewlich nachfolgen/ vnſere Hertzen
in das zeitliche ſo tieff nicht flechten/ ſondern
viel mehr nach dem ſtreben vnd trachten/ das
ewig vnd vnvergenglich iſt. Denn wie der
Apoſtel Paulus ſpricht in der andern Epiſtel
an die Corinther am fuͤnfften Capitel: Wir
wiſſen/ ſo vnſer jrrdiſch Hauß dieſer Huͤtten
zerbrochen wird/ daß wir einen Baw ha-
ben von Gott erbawet/ ein Hauß nicht mit
Haͤnden gemacht/ das ewig im Himmel iſt/
vnd vber demſelbigen ſehnen wir vns auch
nach vnſer behauſung/ die vom Himmel iſt/
vnd vns verlanget/ daß wir damit vberklei-
det werden/ ſo doch/ wo wir bekleidet vnnd
nicht bloß erfunden werden. Vnd zum Phi-
lippern am dritten cap. ſpricht er: Vnſer
wandel iſt im Himmel (wir wandeln als fuͤr
Gottes Angeſicht/ vnd trachten nach der
kuͤnfftigen Herrligkeit im Himmel) von dan-

|| [037]

nen wir auch warten des Heylandes Jeſu
Chriſti/ welcher vnſern nichtigen Leib ver-
klehrẽ wird/ daß er ehnlich werde ſeinem ver-
klehrten Leibe/ nach der wirckung/ damit er
kan auch alle dinge jhm vnterthenig machen.
Vnd ſo viel auch vom andern Stuͤck.

Vom dritten.
[arrow up]


VOn der Ankunfft Abrahams/ als des
by Marginalie am rechten Rand

Witwers/ wie er zu ſeiner verſtorbenen
Sara kommen ſey/ vnd ſie beklaget
vnd beweinet habe/ auch ſich widerumb ge-
troͤſtet/ vnd jhr ein herrlich begraͤbnis ausge-
richtet. Denn davon berichtet Moſes der
Mann Gottes/ vnd ſpricht: Da kam Abra-
ham/ daß er Saram ſein Weib klaget vnd
beweinet.
Es haltens etliche Interpretes darfuͤr/
bz Marginalie am rechten Rand

weil allhier Moſes meldet/ daß Abraham
erſt nach der Saræ Todt kommen ſey/ vnd
ſie beklaget vnd beweinet habe/ ſo ſey zu ver-
muhten/ daß die liebe Sara in abweſen jhres
lieben Herrn/ Todes verblichen ſey/ in dem
vielleicht Abraham zu Berſaba geweſen/ vnd

|| [038]

ſeinen Haußraht/ des Orts abgeholet. Do
nun dem alſo/ ſo were leicht zu erachten/ daß
es beydes der lieben Saræ/ ſo wol auch dem
liebẽ Abraham kein geringes Hertzeleid wird
geweſen ſeyn/ daß ſie ſo ohne vorgehende vn-
terredung von einander ſcheiden muͤſſen/ be-
voraus/ weil ſie ſo eine lange zeit eine fried-
ſame vnd geruhige Ehe mit einander beſeſſen/
vnnd eines an dem andern ſeines Hertzens
troſt vnd frewde gehabt. Doch wie dem al-
len/ ſo iſt kein zweiffel/ was der liebe Abra-
ham mit troſt bey der lieben Sara nicht hat
koͤnnen verrichten/ das wird vnter deſſen der
fromme vnd wolgezogene Sohn Iſaac ver-
richtet haben/ der wird ſeiner Mutter aus
Gottes Wort Hertzquickenden Troſt haben
zugeſprochen/ vnd ſie auff das einige ver-
dienſt des zukuͤnfftigen Meſſiæ vnd Schlan-
gentreters trewlich gewieſen haben/ wie ſie
denn auch darauff jhr Leben ſanfft vnd ſelig
beſchloſſen/ vnd alſo vnter die Zahl der gleu-
bigen im Volck Gottes/ geſamlet worden.
ca Marginalie am linken Rand
Es treget ſich leider offt zu/ daß Eheleu-
te durch den zeitlichen Todt von einander ge-

|| [039]

trennet werden/ in des einen ſeinem abweſen.
cb Marginalie am rechten Rand

CHRISTINA des Landgrafen in Heſ-
ſen/ Fuͤrſten PHILIPPI Gemahlin/ Chur-
fuͤrſtẽ Moritzen zu Sachſen Fraw Schwie-
germutter/ ſtarb fuͤr groſſem Jammer vnd
Hertzeleid/ als jhr Herr weit von jhr war in
frembden Landen/ vnd ins fuͤnffte Jahr ge-
fangen gehalten wurde von Roͤmiſchen Key-
ſer Carolo dem fuͤnfften/ Anno Chriſti 1549.
cc Marginalie am rechten Rand

Vnd der hochgelahrte Mann PHILIPPUS
MELANCHTHON
war in Religions ſa-
chen zu Wurmbs/ als jhm ſeine liebe Hauß-
fraw zu Wittenberg mit Tode abgieng/ An-
no Chriſti 1558. CATHARINA genandt.
Andere Interpretes oder Ausleger er-
cd Marginalie am rechten Rand

klehren die Ankunfft Abrahams ſchlecht/
aus ſeiner vnterſchiedlichen Huͤtten/ daß er
aus derſelben kommen ſey in der Saræ Zelte.
Denn ſie wohneten alſo beyeinander/ daß ſie
doch abgeſonderte Zelten hatten/ wie zu ſehen
in dieſem erſten Buch Moſis im vier vnd
ce Marginalie am rechten Rand

zwantzigſten Capitel.
Wie hat ſich aber der liebe Abraham
gegen ſeiner verſtorbenen Sara geberdet/

|| [040]

cf Marginalie am linken Rand
als er zu jhr kommen? Antwort/ der heilige
Patriarch iſt ſonder zweiffel auff jhr Ange-
ſicht gefallen/ vnd hat daſſelbige mit heiſſen
thraͤnen genetzet/ allermaſſen wie auch Gen.
am 50. cap. von dem lieben Joſeph vermel-
det wird/ daß er auff ſeines verſtorbenen Va-
ters Jacobs Angeſicht gefallen ſey/ daſſelbi-
ge gekuͤſſet/ vnd mit ſeinen Liebesthraͤnen be-
feuchtet hat. Vnd daran thut Abraham
gar recht vnd wol. Denn da helt er ſich nach
der Regel vnd Inſtruction des heiligen Gei-
cg Marginalie am linken Rand
ſtes im Buch Syrach am 38. Capitel:
Mein KInd/ wenn dir jemand ſtirbet/ ſo be-
weine jhn/ vnd klage jhn/ als ſey dir groß
leid geſchehen/ vnd verhuͤlle ſeinen Leib ge-
buͤhrlicher weiſe/ vnd beſtatte jhn ehrlich zu
Grabe/ du ſolt bitterlich weinen/ vnd hertz-
lich betruͤbet ſeyn/ vnd leid tragen/ darnach er
geweſen iſt/ auff daß man nicht vbel von dir
rede.
Solchem Exempel Abrahams haben
auch andere heiligen Gottes zu allen zeiten
trewlich nachgefolget/ Geneſ. am 50. bewei-
net Joſeph ſeinen lieben Vater Jacob/ vnd

|| [041]

weil die Egypter ſahen/ daß er ſo kleglich the-
te/ ſo trawreten ſie mit jhm/ vnd beweineten
ch Marginalie am rechten Rand

den verſtorbenen 70. Tage lang. Deut. am
34. cap. beweineten die Iſraeliter gleicher ge-
ſtalt den Mann Gottes Moſen 30. Tage
lang. Johannis am 11. cap. da der Herr
ci Marginalie am rechten Rand

Chriſtus ſiehet Martham vnd Mariam La-
zari Schweſtern jhren Bruder beweinen/
vnd die Juͤden dergleichen thun/ da gehen jhm
auch die Augen vber/ daß er mit jhnen wei-
nen muß. Actor. 8. hielten vber Stephanum
cj Marginalie am rechten Rand

Gottfuͤrchtige Maͤnner eine groſſe klage.
Vnd im 9. cap. ward die verſtorbene Thabea
eine Juͤngerin des Herrn Chriſti zu
Joppen von allen Witweibern beweinet/ ſin-
temal ſie jhren Glauben mit Allmoſen vnd
andern guten wercken gegen jederman reich-
lich bewieſen hatte.
Doch wil in ſolchen trawren auch ge-
ck Marginalie am rechten Rand

wiſſe Maß gehalten ſeyn/ daß mans nicht
vbermache/ wie die blinden Heyden gethan/
die von keiner Aufferſtehung gewuſt/ vnnd
derowegen ſolche lamentationes vnd weh-
klagen angeſtellet/ daß ſie jhnen ſelber dar-

|| [042]

vber das Hertz im Leibe vor trawrigkeit ab-
gefreſſen/ vnd alſo muthwilliger weiſe das
Leben verkuͤrtzet habẽ. Vns Chriſten aber be-
fihlet der weiſe Mann Syrach am 38. Capi-
tel/ daß wir vnſere Todten nicht vbermaͤſſig
betrawren ſollen/ in betrachtung/ daß ſie zu
ruhe kommen ſeyn/ vnd daß jhnen der Todt
kein ſchade/ ſondern viel mehr ein reicher ge-
cl Marginalie am linken Rand
winſt ſey/ druͤmb ſpricht er: Troͤſte dich auch
wieder/ daß du nicht gar zu trawrig werdeſt/
denn von trawren koͤmpt der Todt/ vnd des
Hertzens trawrigkeit ſchwechet die Kreffte
des Leibes.
Druͤmb ſehen wir allhie/ daß Abraham
der Vater aller gleubigen/ in deſſen Fußſtapf-
fen wir treten ſollen/ gebuͤhrliche maſſe im
trawren helt/ daß er der Melancholiſchen
ſchwermuth vnd trawrigkeit nicht vbermaͤſ-
cm Marginalie am linken Rand
ſiger weiſe nachhenget/ ſondern Moſes mel-
det von jhm/ daß er von ſeiner Leiche auffge-
ſtanden/ anzuzeigen/ wie es der heilige Am-
cn Marginalie am linken Rand
broſius weiland Biſchoff zu Meyland er-
klehret/ non diutius inhæ rendum eſſe mor-
tuis, ſed quantum ſatis officii deferendum,


|| [043]

daß man nicht in die lenge vber den Todten
liegen/ vnd ſich abhermen ſol/ ſondern Chriſt-
liche maſſe halten/ vnd ſich wiederumb troͤ-
ſten/ vnd mit den Leuten geſpraͤche vnd vnter-
redung halten/ wiehie Abraham mit den Kin-
dern Heth geredet hat. Denn da iſt nechſt
dem lieben Gebet faſt kein beſſer vnd beque-
mer Mittel/ ſich der vbermeſſigen vñ Heidni-
ſchẽ trawrigkeit zu entſchlagẽ/ als daß man
ſich enthalte der Einſamkeit/ vnd mit Leuten
vmbgehe/ ſonſten iſt der boͤſe Feind der Teuf-
fel ein Geiſt der Finſternis/ der mauſet gern
im finſtern/ vnd wo er in der Einſamkeit ei-
nem Menſchen ein Tuͤck beweiſen kan/ da hat
er ſeine beſondere luſt vnd frewde daran/ wie
man aus vielẽ Exempeln der heiligẽ Schrifft
zu erſehen hat/ vnd die taͤgliche erfahrung
bezeuget. Daher Salomon in ſeinem pre-
diger am 4. Capitel nicht vnrecht ſpricht:
Wehe dem der alleine iſt/ denn wenn er fellet
co Marginalie am rechten Rand

ſo hat er niemand der jhm wieder auffhelffe.
cp Marginalie am rechten Rand

Allhie moͤcht ein einfeltiges Hertz ge-
dencken: Je lieber was hat wol Abraham
vor ein Antidoton vnd Artzney gebraucht/

|| [044]

damit er die vbermeſſige trawrigkeit aus
dem Sinne geſchlagen vnd vertrieben hat?
Antwort/ ſonder allen zweiffel hat er in der
furcht Gottes erwogen/ daß ſolche hinweg-
ruͤckung ſeiner lieben Saræ von niemand
anders herruͤhre/ als von dem lebendigen
Gott/ ohne deſſen willen auch nicht das klei-
neſte vnd geringſte Haͤrlein von des Men-
ſchen Haͤupt entfallen kan/ der leſſet die Men-
ſchen ſterben/ vnd ſpricht/ kommet wider jhr
cq Marginalie am linken Rand
Menſchen Kindern/ wie im 90. Pſalm ge-
ſchrieben ſtehet. Hats nun der Herr ge-
than/ Ey ſo kan Abraham nicht beſſer thun/
cr Marginalie am linken Rand
als er faſſe ſeine Seel mit gedult/ vnd ſpreche
mit dem lieben Hiob: Der HErr hats ge-
geben/ der Herr hats genommen/ der Na-
me des Herrn ſey gebenedeyet. So the-
cs Marginalie am linken Rand
te jhm auch der Prieſter Eli. 1. Samuel 3.
Da jhm Gott der Herr eine ſchwere zuͤch-
tigung ankuͤndigen ließ/ da ſpricht er: wolan
er iſt der Herr/ Er thue was jhm wolge-
fellet. So thet jhm auch der Koͤnig David/
ct Marginalie am linken Rand
2. Samuel 15. Hie bin ich/ der Herr ma-
che es mit mir wie es jhm wolgefellet. Vnd

|| [045]

Pſalm 39. ſpricht er: Ich wil ſchweigen/ vnd
cu Marginalie am rechten Rand

meinen Mund nicht auffthun/ du Herr
wirſts wol machẽ. Ein ſolch Abrahams vnd
Davids Hertz ſollen wir nu auch faſſen/ vnd
allzeit auff den Herrn ſehen/ ſo wird vns
gar bald das Creutz gelindert/ vnd wie eine
ſchwere Laſt von Hertzen abgeweltzet wer-
den.
So hat auch Abraham vor ſich gehabt
die Exempel ſeiner lieben Vorfahren/ der
heiligen Patriarchen/ denen es auch nicht
beſſer gegangen iſt/ ſondern wenn ſie lange
mit jhren Haußmuͤttern in friedſamer vnd
geruhiger Ehe geſeſſen/ So iſt doch endlich
der Eheſcheider der Todt kommen/ vnd hat
ſie von einander getrennet/ vnd alſo an jhnen
das vrtheil Gottes exequiret/ Geneſ. 3. Du
cv Marginalie am rechten Rand

biſt Erde/ vnd muſt zu Erden werden.
Sonderlich aber hat jhm ſein Hertz gar
cw Marginalie am rechten Rand

gewaltig geſtercket die ſelige hoffnung der zu-
kuͤnfftigen Aufferſtehung/ vnd des ewigen
Lebens/ daß er feſtiglich gegleubet/ ſeine liebe
Sara werde nicht ewig da in der Erden lie-
gen/ vermodern vnd verfaulen/ ſondern der-

|| [046]

mal eins wiederumbaufferſtehen/ vnd in zu-
kuͤnfftigen ewigẽ Leben jhm wiederumb jn vn-
getrenneter geſelſchafft ewiglich beywohnen/
cx Marginalie am linken Rand
in maſſen ſich auch David zu friedẽ gab vber
ſeinem Todten/ 2. Sam. 12. da er ſagt: kan ich
jhn auch wieder holẽ? Ich werde wol zu jhm
fahren/ Es koͤmpt aber nicht wieder zu mir.
Was wir jetzt liebs vorhin ſchickẽ/ daſſelbige
finden wir dort in ehren vñ wonne vnverloh-
ren: Da heiſts nu/ wie man im ſprichwort
zu ſagen pfleget: Wieder kommen macht/ daß
manſcheidens weniger acht. Vnd das iſt das
ſanffte Tuͤchlein/ damit wir vber vnſern ver-
ſtorbenen noch heutigs Tags die Thraͤnen
von vnſern Augen abwiſchen/ vnnd vnſer
Hertz ſtillen/ daß es durch vbermeſſige traw-
rigkeit nicht gantz vnd gar außgedrucknet
vnd verzehret werde.
cy Marginalie am linken Rand
Nu wollen wir weiter vernehmen/ wie
Abraham ſeiner lieben Sara ein ehrlich be-
graͤbnis ausgerichtet hat. Denn er hat
von Ephron den Hethiter einen Acker mit
der zwiefachen Hoͤle/ (davon wir oben gehoͤ-
ret) vmb vierhundert Seckel/ das ſind ohne
gefehr/ zweyhundert Guͤlden vnſerer Muͤn-

|| [047]

tze gekaufft/ zu dem ende/ daß er vor ſeine liebe
Saram/ vor ſich ſelber/ vnd vor ſeine Nach-
kommen ein eigenthuͤmlich vnd Erbbegraͤb-
nis des Orts haben moͤge. Denn er hat ſie
nicht in die Graͤber der Cananitiſchen Voͤl-
cker wollen begraben laſſen/ vngeacht/ daß
ſich die Hethiter gegen jhm erbieten vnd ſpre-
chen: Begrabe deinen Todten in vnſern Ehr-
lichſten Graͤbern/ kein Menſch ſol dir vnter
vns wehren/ daß du in ſeinem Grabe nicht
begrabeſt deinen Todten. Das wil Abra-
ham nicht thun/ ſondern wie er bey ſeinem Le-
ben in der Religion von den Heidniſchen
Voͤlckern abgeſondert iſt/ alſo wil er auch im
ſterben von jhnen abgeſondert ſeyn/ vnd kei-
ne gemeinſchafft mit jhnen haben. Weihet
cz Marginalie am rechten Rand

derowegen ſeinen newen Gottesacker vnd die
zwiefache Hoͤle mit ſeiner lieben Saræ tod-
ten Coͤrper ein/ die muſte die erſte ſeyn/ die an
dieſer heiligen ſtete jhr ruhbetlein hat.
Gleich wie nu Abraham ſeine liebe Sa-
ram ehrlich zur Erden beſtattet hat: Alſo ſol
Honor ſupremitatis, wie Marcellinus Am-
da Marginalie am rechten Rand

mianus die beſtellung des begraͤbnis nennet/

|| [048]

vns allen angelegen ſeyn/ daß wir die Coͤr-
per derer im Herrn ſelig verſtorbenen
db Marginalie am linken Rand
ehrlicher weiſe zur Erden beſtatten/ weil die-
ſelbigen Tempel vnd wohnungen des heili-
gen Geiſts geweſen ſeyn/ vnd demnach auch
einer froͤlichen Aufferſtehung zum ewigen
Leben erwarten. Daher werden vnſere Graͤ-
ber/ vnd die darinne ruhende Leiber auch von
den Engeliſchen Frongeiſterlein trewlich be-
dc Marginalie am linken Rand
wahret/ wie Samuel der zweyen Himliſchen
Maͤnner oder Helden bey der Rachel jhrem
Grabe erwehnet/ damit kund vnd offenbar
werde/ daß der Herr auch ſeiner Todten
noch eingedenck ſey/ vnd es von jhnen nicht
dd Marginalie am linken Rand
heiſt/ wie David klaget vnd ſaget: Meiner
iſt vergeſſen im Hertzen wie eines Todten.
de Marginalie am linken Rand
Vnd gleich wie Abraham endlich nach
dem er ſeinen lauff vollendet/ bey ſeiner lieben
Sara iſt begraben worden/ wie im fuͤnff vnd
zwantzigſten Capitel des erſten Buchs Mo-
ſis gemeldet wird/ welches er denn auch ſon-
df Marginalie am linken Rand
der zweiffel alſo beſtellet hat: Alſo wollen
fromme Hertzen auch im Tode von den jhri-
gen vngeſcheiden ſeyn.

|| [049]

Der alte Tobias hats auch wollen ha-
dg Marginalie am rechten Rand

ben/ daß man ſeine liebe Hannam nahe bey
jhm legen ſolle/ wenn Gott vber ſie gebieten
wuͤrde. So pflegte man vor zeiten die heili-
gen Martyrer ſamptjhren Glaubens genoſ-
ſen in einerley Gewelbe zu begraben/ weil ſie
miteinander vnter einem Creutzpanier ge-
ſtritten/ vnd in Jeſu Chriſto jhrem Feld O-
berſten den Teuffel/ Welt vnd Fleiſch vber-
wunden/ vnd den Sieg behalten hatten.
Vnd der ſtandhafftige Chriſtliche bekeñer
dh Marginalie am rechten Rand

Churfuͤrſt Johann Friderich/ hochloͤblicher
gedechtnis/ als jm ſeine vielgeliebte Gemah-
lin Sybilla nach vberſtandenem ſchweren
Creutz mit Tode abgieng/ ſagte: Ich wil jhr
bald folgen/ befuhl auch/ man ſolt jhm hart
bey derſelben Grabſtelle einen Ort behalten/
do er neben jhr in Jeſu Chriſto ruhen vnd
ſchlaffen/ vnd einer froͤlichen aufferſtehung
abwarten moͤchte: Iſt auch fort am eilfften
Tage drauff/ nemlich den 3. Martti Anno
1554. ſeliglich abgeſchieden: Vnd ſo viel
auch kuͤrtzlich vom dritten vnd letzten Punct.


|| [050]

COMMENDATIO
DEFUNCTÆ
[arrow up]


di Marginalie am linken Rand
WAs ferner anbelanget die im HErrn
ſelig verſtorbene Weyland WolEdle
vnd Ehren viel Tugendſame Frawe
SYBILLEN gebornen von Burckersroh-
da aus dem Hauſe Marckroblitz/ des Wol-
Edlen Geſtrengen vnd Vehſten AUGUSTI
von Sebach vff Godlaw ehlichen Hauß-
fraw/ derer Seelen Gott genaden wolle/ ſo
kan dieſe abgeleſene Hiſtori vnd geſchicht/
nicht vnfoͤrmlich in vielen Puncten auff ſie
accommodiret vnd gezogen werden/ wie
wir oben im Eingang beruͤhret.
dj Marginalie am linken Rand
Sie iſt von Chriſtlichen Adelichen El-
tern geborn Anno Chriſti 1578. den 5. Fe-
bruar. nach Mitternacht zwiſchen drey vnd
vier Vhren. Ihr Vater iſt geweſen der Wol-
dk Marginalie am linken Rand
Edle/ Geſtrenge vnd Vehſte Samſon von
Burckersrohda vff Marckroblitz vnd Tel-
ckaw.
Ihre Mutter/ die WolEdle vnd Ehren-
vieltugendſame Fraw Barbara geborne

|| [051]

von Brandenſtein Hanſen von Branden-
ſtein vff Oberpolnitz/ vnd Fraw Anna von
Buͤhnaw aus dem Hauſe Wahren Eheleib-
liche Tochter.
Ihr Großvater iſt geweſen/ Friedrich
dl Marginalie am rechten Rand

von Burckersrohda vff Marckroblitz/ Ihre
Großmutter Fraw Martha von Bothfeld/
außm Hauſe Bindorff.
Mehr von jhren Ahnen vorzubringen/
wird an jetzo fuͤr vnnoͤtig erachtet.
Sie iſt dem HErrn Chriſto/ weil ſie auch
dm Marginalie am rechten Rand

als andere Menſchen in Suͤnden empfan-
gen vnd geborn/ durchs Gebet vnd heilige
Tauffe einverleibet/ vnd mit dem ſchoͤnen
Namen Sybilla genennet worden/ vnd her-
nach von Kindheit auff in warer Gottes-
dn Marginalie am rechten Rand

furcht/ Adelicher zucht vñ ſittſamkeit auffer-
zogen/ daß ſie auch wegen jhrer loͤblichen Tu-
genden nicht vnbillich mit der Tugendreichen
Sara zuvergleichen iſt. Denn ſie jhren
Schmuck vnd Zierde auch nicht geſucht in
euſſerlichen geprenge/ ſondern ſich viel mehr
do Marginalie am rechten Rand

des jnnerlichen Seelenſchmucks befliſſen/
welchs denn iſt der verborgene Menſch des

|| [052]

dp Marginalie am linken Rand
Hertzens/ mit ſtillem vnd ſanfftem Geiſt/
das iſt/ warer Glaube vnd ſtarckes vertra-
wen auff den einigen Mitler vnd Erloͤſer
Jeſum Chriſtum/ den ſie in der heiligen Tauf-
dq Marginalie am linken Rand
fe als einen rechten Adelſchmuck hat ange-
zogen/ vnd alſo ein wahres lebendiges Glied-
mas der Chriſtlichen Kirchen worden. Vnd
dr Marginalie am linken Rand
daher wird jhr auch von jhrem Pfarrer zu
Keuſchberg diß zeugnis gegeben/ daß ſie eine
fromme/ Gottfuͤrchtige/ zuͤchtige/ ſtille/ einge-
zogene/ friedliebende/ demuͤhtige vnd gutthaͤ-
tige Adelsperſon geweſen ſey/ die Gott den
Herrn ſtets vor Augen gehabt/ ſein Wort
geliebet vnd geehret/ die hochwuͤrdigen Sa-
eramenta mit beſonderer andacht zum oͤff-
tern gebraucht/ fleiſſig vnd inbruͤnſtig gebetet/
keinen Menſchen geergert/ ſondern viel mehr
menniglich mit gutem ruͤhmlichen Exempel
ds Marginalie am linken Rand
der Gottſeligkeit vnd anderer Chriſtlichen
Tugenden vorgeleuchtet hat.
Als ſie nu zu jhren Jahren kommen/ iſt
dt Marginalie am linken Rand
ſie durch ſonderliche ſchickung Gottes des
Allmechtigen dem WolEdlen/ Geſtrengen
vnd vehſten Caſpar Hacken vff Oberthaw

|| [053]

zum erſten zugefuͤhret vnd ehelichen vertra-
wet worden/ Anno Chriſti 1597.
In ſolcher erſten Ehe hat ſie Gott ge-
du Marginalie am rechten Rand

ſegnet/ mit zween Soͤhnen/ Juncker Caſpar
vnd Juncker Adam Fridrich von Hacken/
deren der erſte Anno 1622. den 4. Auguſti/
der ander aber Anno 1624. den 3. Junij/ bey-
de zu Obertaw Todes verblichen/ auch da-
dv Marginalie am rechten Rand

ſelbſt begraben liegen. Durch ſolcher jhrer
beyder erwachſenen Soͤhnen toͤdlichen ab-
gang iſt jhr viel betruͤbnis zugezogen wor-
den/ wie leichtlich zuerachten: Aber noch viel
mehr durch den Todt jhres hertzlieben Ehe-
junckers des Weyland WolEdlen/ Geſtren-
gen vnd vehſten Caſpar Hackens vff Ober-
thaw/ welcher Anno 1600. geſtorben iſt.
Denn da iſt ſie leider in den trawrigen Wit-
dw Marginalie am rechten Rand

wenſtand gerahten/ welches einem frommen
Chriſtlichen Eheweib das aller ſchwereſte
Hauß Creutz iſt/ zumal wo jhrer zwey eine
friedliche Ehe miteinander beſeſſen haben/ vñ
das eine theil ſol hernach einſam ſeyn/ vnd die
vier Wende im Hauſe elendiglich anſchawẽ/
da gehet ſcheiden nicht zu ohne leiden/ da

|| [054]

heiſts/ je lieber Hertz/ je groͤſſer Schmertz/
wo man deſſen entbehren muß/ da ſeufftzet/
vnnd girret das einſame Turteltaͤublein/
dx Marginalie am linken Rand
Drumb als David ſeinen Feinden alles vn-
gluͤck wil wuͤndſchen/ da wuͤndſchet er jhnen
den Witwenſtand/ zeiget hiemit an/ daß jh-
nen gnug gefluchet ſey/ vnd ſie boͤſes vollauff
haben.
Als ſie nu drey gantzer Jahr in Witwen-
ſtande zubracht/ hat ſie ſich nach vorgehen-
dem Gebet mit rath wiſſen vnd willen jhrer
nechſten vornembſten Freundſchafft zum
dy Marginalie am linken Rand
andern mal in ein Ehegeluͤbdnis eingelaſſen
mit dem WolEdlen/ Geſtrengen vnd vehſten
AUGUSTO von Sebach vff Godlaw/
vnd haben jhr Adeliches Beylager gehalten
zu Groͤbitz den 4. Octobr. Anno Chriſti
1603. Dieſes ſind verè Nuptiæ Secundæ
geweſen/ Sintemal dieſe beyde Eheliche Ade-
liche Hertzen/ in ehelicher Liebe vnd Trew/
dermaſſen miteinander freundlich/ friedlich/
Chriſtlich vnd Adelich gelebet/ daß eines an
dem andern ſeines Hertzens Frewde vnd
Troſt gehabt hat.

|| [055]

In dieſer andern Ehe hat ſie Gott geſe-
dz Marginalie am rechten Rand

gnet mit zween Soͤhnen vnd vier Toͤchtern/
darvon noch fuͤnff am Leben/ Nemlich zween
Soͤhne/ vnd drey Toͤchter. Die elteſte Toch-
ter/ Jungfraw SYBILLA hat ſie vor ſich
hingeſchickt aus dieſem Leben/ heute vor 19.
Wochen/ do ſie der liebe Gott aus dieſem
Jammerthal zu ſich genommen in den Him-
liſchen Frewdenſaal/ Anno 1625. den 24. O-
ctobris/ jhres alters im 23. Jahr: Da deñ der
Fraw Muttern abermal ein ſtarcker rißzum
ea Marginalie am rechten Rand

Hertzen geſchehẽ/ wie Eltern leichtlich erach-
ten koͤnnen. Druͤmb ſie freylich ein Merck-
lich partickel des lieben Creutz in dieſer Welt
empfunden/ welchs ſie doch mit gedult getra-
gen/ in betrachtung/ daß das liebe Creutz die
rechte Hofffarbe der Chriſten ſey/ wie der En-
eb Marginalie am rechten Rand

gel Raphael bezeuget/ Tob. 12. da er ſpricht:
Weil du Gott lieb wareſt/ ſo muſte es alſo
ſeyn/ ohne anfechtung muſtu nicht bleiben/
auff daß du dadurch bewehret wuͤrdeſt. Vnd
die Epiſtel an die Hebreer am 12. ſpricht:
Wen Gott lieb hat/ den zuͤchtiget er/ Er ſteu-
pet aber einen jeglichen Sohn (Tochter) ſo

|| [056]

er zu gnaden annimpt: Seyd jhr aber ohne
zuͤchtigung/ derer ſie alle theilhafftig wor-
den ſind/ ſo ſeyd jhr Baſtarte/ vnd nicht Kin-
der.
Vnd damit wir jetzo nur geliebter kuͤrtze
halben etwas beruͤhren/ von jhrem Creutz
ec Marginalie am linken Rand
vnd Kranckheit/ ſo jhr vor jhremſeligen Ab-
ſchied aus dieſer Welt betroffen hat/ ſo hat
ſie ſich den 17. Februarij nechſt hin etwas
vnpaß befunden/ vnd ſich nieder geleget/ hat
aber nicht lenger als 6. Tage gantz vnd gar
darnieder gelegen/ do ſie denn vber die groſſe
Hitze/ vnd fluͤſſe ſo jhr auffs Hertz gefallen/
geklaget hat.
ed Marginalie am linken Rand
Die fuͤrnemſten Spruͤche/ derer ſie ſich
zu jhrem beſtendigen Troſt in wehrender
Kranckheit gebraucht/ bey neben außerleſe-
nen Pſalmen vnd Gebeten/ ſind dieſe: Hiob
am 19. Ich weis/ daß mein Erloͤſer lebet.
Pſalm. 25. Nach dir Herr verlanget mich.
Matth. 11. Kommet her zu mir alle/ die jhr
muͤhſelig vnd beladen ſeyd/ Ich wil euch er-
quicken. Item O Herre. Gott/ in mei-
ner noth ruff ich zu dir/ ꝛc. Herr Jeſu

|| [057]

Chriſt warer Menſch vnd Gott/ der du lid-
teſt marter angſt vnd ſpott/ ꝛc. Desgleichen:
Herr Jeſu Chriſt lieb habe ich dich/ ꝛc. In
deine Haͤnde befehle ich meinen Geiſt/ etc.
Diß ſol mein wahres Glaubens bekent-
ee Marginalie am rechten Rand

nis/ ſagt ſie/ ſein vnd bleiben/ do mich Gott et-
wa durch einen ſchnellen Todt abfodern
moͤchte/ vnd ich meine Sprache nicht ferner
brauchen koͤnte/ daß mich Gott der Vater er-
ſchaffen/ der Sohn Gottes Jeſus Chriſtus
mich erloͤſet/ Gott der helige Geiſt mich ge-
heiliget/ zur vergebung meiner Suͤnden/ zur
aufferſtehung meines Fleiſches/ vnd zum e-
wigen Leben/ Amen.
Vnd ob ich wol noch ſchwachheit vnd ge-
brechligkeit an mir habe/ wie denn kein
Menſch iſt/ der recht thut/ vnd nicht ſuͤndige/
vnd alle heiligen Gottes vmb vergebung der
Suͤnden bitten muͤſſen/ ſo troͤſte ich mich
doch der grundloſen Barmhertzigkeit Got-
tes/ vnd des thewren verdienſts Jeſu Chri-
ſti/ der fuͤr alle meine Suͤnde gebuͤſſet vnd
bezahlet hat/ vnd deſſen ſein Blut mich waͤ-
ſchet vnd reiniget von allen meinen Suͤnden/

|| [058]

vnd ſolches alles bin ich verſichert in der pre-
digt des heiligen Evangelii/ vnd im gebrauch
der heiligen hochwuͤrdigen Sacramenten/
daß mich nu nichts ſcheiden ſol von der Liebe
Gottes die da iſt in Chriſto Jeſu meinem Er-
loͤſer vnd Seligmacher/ der mir dieſes mei-
nes Glaubens vnd Bekaͤntnis wird zeugnis
geben an jenem Tage. Druͤmb habe ich nu
luſt abzuſcheiden/ vnd bey meinem HErrn
Jeſu Chriſto zu ſeyn/ dem lebe ich/ dem ſter-
be ich/ deſſen bin ich/ Todt vnd lebendig/ hie
zeitlich vnd dort ewiglich/ Amen.
ef Marginalie am linken Rand
Iſt alſo den 23. Februarii dieſes jetztlauf-
fenden 1626. Jahrs fruͤhe zwiſchen 9. vnd 10.
Vhr ſanfft vnd ſelig im Herrn entſchlaf-
eg Marginalie am linken Rand
fen/ jhres alters 48. Jahr vnd 18. Tage.
Ob nun wol jhr hinderlaſſener Juncker
allen muͤglichen fleiß angewendet/ vnd keine
vnkoſten geſparet/ damit ſie noch lenger bey
jhm vnd ſeinen Kindern leben moͤchte/ ſo hat
es doch nicht ſeyn ſollen/ ſintemal jhr ziel er-
reichet/ welchs jhr Gott geſetzt hat.
Vnd ob ſie auch wol der lieben Saræ al-
ter bey weitem nicht erreichet/ wie es denn

|| [059]

auch zu vnſern zeiten kein Menſch errei-
chen kan/ ſintemal Moſes ſchon zu ſeiner zeit
vber die abkuͤrtzung des Menſchlichen Le-
bens geklaget im 90. Pſalm: Vnſer Leben
weret 70. Jahr/ wenns hoch koͤmpt ſo ſinds
80. Jahr/ vnd wenns koͤſtlich geweſen iſt/ ſo
iſts muͤhe vnd arbeit geweſen/ ja es ſterben
jhr wol tauſend vnd aber tauſend dahin/ ehe
ſie es auffs 40. oder 50. Jahr bringen/ So
kan jhr doch ſolche abkuͤrtzung des Lebens
eh Marginalie am rechten Rand

an jhrer ewigen wolfahrt nichts abtreglich
ſeyn/ ſondern heiſt viel mehr/ wie im Buch der
Weißheit am 4. Capitel geſchrieben ſtehet:
ei Marginalie am rechten Rand

Der Gerechte/ ob er gleich zu zeitlich ſtirbet/
iſt er doch in der ruhe. Denn das alter iſt
ehrlich/ nicht das lange lebet oder viel Jahr
hat/ klugheit vnter den Menſchen iſt das
rechte grawe Haar/ vnd ein vnbefleckt Leben/
iſt das rechte Alter. Sie iſt bald vollkom-
men worden/ vnd hat viel Jahr erreichet/
ej Marginalie am rechten Rand

Denn jhre Seele gefellet Gott wol/ darumb
eilet er mit jhr aus dieſem boͤſen Leben.

|| [060]

[arrow up]

Darauff laſſen wir ſie nu ſchlaffen/
Vnd gehn all heim vnſer Straſſen/
Schicken vns auch mit allem fleiß/
Denn der Todt koͤmpt vns gleicher weiß.
Das helff vns Chriſtus vnſer Troſt/
Der vns durch ſein Blut hat erloͤſt/
Vons Teuffels gewalt vnd ewiger pein/
Ihm ſey Lob/ Ehr vnd Preiß allein.
AMEN.
ENDE.



Marginalien
a Syr. 7. v. 37.
bDen Tod-
ten ſol man
wolthat be-
weilen.
c Rabbi
Han. lib.
ſent. Hebr.
d2. Chron.
35. v. 25.
e Hierem.
22. v. 10.
f Johan. 11.
v. 24.
gFromme
nach jhrem
Tode zu lo-
ben/ zum
guten E-
xempel.
h Syr. 44. v.
1. 2.
i Act. 9. v.
39.
Tabea.
jGerechten
wird nim-
mermehr
vergeſſen.
Pſal. 112.
v. 6.
Feiltrit vn-
term Grab-
ſtein.
k Hebr. 6. v.
12.
l13. v. 7.
mDurch lob
Chriſtli-
cher ehrli-
cher Leute
wird den
verleumb-
dern das
Maul ge-
ſtopffet.
nVerſluch-
ter Eyd der
Papiſten
vnd Jeſui-
ten/ wieder
vnſer Lehr
vnd Sa-
crament.
oLeug Teuf-
fel leug.
p Eſai. 55. v.
11.
qMein
Wort ſol
nicht wie-
der zu mir
leer kom-
men.
r Dedicatio.
s Rom. 12. v.
15.
tFrewde
wegen des
Geburts-
tags Churf.
Johann.
Georgii,
Anno 1985
5. Martij
uWundſch
vnd Gebet
fuͤr jhre
Churfuͤrſt.
Durchl.
vWeinen
vnd leid
tragen mit
Aug. von
Sebach
vnd den
ſeinen.
wWegen
Toͤdtlichs
abgangs
Fraw Sy-
billen ge-
born Bur-
ckersrodin.
x Thren. 3.
v. 31. 32. 33.
yVrſach die-
ſes Argu-
ments zum
vorſtehen-
den Lei-
chenbe-
gengnis.
z I.
aa II.
ab1.
ac2.
adSumma
verleſenen
Texts.
aeAbtheilung
dieſer Hi-
ſtori in 3.
Stuͤck.
af3.
ag II.
ah3.
aiAnhang
vom Lob
der ſelig-
verſtorbe-
nen.
ajSaræ al-
ter 127.
Jahr.
akVnfrucht-
barkeit.
al Luc. 1. v.
36.
amWander-
ſchafft.
anGefahr
wegen jh-
rer ſchoͤn-
heit.
aoCreutz mit
dem Geſin-
de.
apZanck der
Hirten.
aqAbrahams
Vngedult
vber Saræ
Vnfrucht-
barkeit.
arSara legt
Abraham
die Magd
zu.
asHagar
wird vber-
muͤhtig/
nach dem
ſie ſchwan-
ger.
atAlſo geht
es wenn
die Lauß
in Gr[i]nd
koͤmpt.
auDie ſcoltze
Magd
leufft gar
davon.
avSaræ
Hertzleid
awSara wird
im Ehſtand
endlich ge-
ſeguet.
axIſmael
verſpottet
den Iſaac.
ayWird mit
ſeiner
Mutter
zum Hauſe
hinaus ge-
ſtoſſen.
azSaræ new
Creutz/ daß
Iſaac ſol
auffgeopf-
fert wer-
den.
baLanges al-
ter em Ga-
be Gottes
bb Prov. 10. v.
27. 11. v. 19.
bcLoͤblich al-
ter.
Ambroſ.
Epiſt. 60.
bdVon Saræ
ſeligem ab-
ſchied.
beWorumb
auch die
fromme
Sara hat
ſterben
muͤſſen.
bf Hebr. 9. v.
27.
bg Gen. 3. v.
19.
bh Eccleſ. 12
v. 7.
bi Joſ. 24. v. 6
bj1. Reg. 2. ††2.
2.
bk Pſal. 116.
v. 15.
bl Apoc. 14.
v. 13.
bm Rom. 8. v.
28.
bn Baſil. ſup.
Hex.
boDer Ort
wo Sara
geſtorben.
bp2. Sam. 5.
v. 5.
bqHayn
Mamre.
brWie es
vmb ſol-
chen Ort
jetzt be-
wand.
bsHebron
giebt feine
Erume-
rung.
btVnſer
Ampt in
dieſer
Welt.
buDas Land
Canaan.
bv Act. 7. v. 5.
bwVnſer
Datum
nicht auff
das zeitli-
che zu ma-
chen.
bx Hebr. 11. v.
13.
byVon Abra-
hams an-
kunfft/ hertz
lich mitlei-
den vnd
ſehnliche
klage.
bzWie vnd
welcher ge-
ſtalt Abra-
ham zur
Leiche
kommen.
caEheleute
ſterben offt
in des ei-
nen abwe-
ſenheit.
cb Beutherus
in conti-
nuatione
Schleida-
ni.
cc Joach.
Camer. in
vita Phil.
pag. 370.
cdAndere
Außlegung
der An-
kunfft A-
brahams.
ce Geneſ. 24
v. 67.
cfAbraham
trawret
vmb ſeine
Sara
Chriſtlich
vnd billich.
Geneſ. 50.
v. 1††
cg Syr. 38. v.
16.
ch Deut. 34.
v. 8.
ci Joh. 11. v.
34.
cj Actor 8. v.
2. 9. v. 39.
ckIm traw-
ren maß zu
halten.
cl Syr 38. v.
17. 18.
cmWie Abra-
ham von
der Leiche
auffgeſtan-
den.
cn Ambroſ. de
obitu Va
lentin.
co Eccleſ. 4.
v. 10.
cpWie Abra-
ham die
trawrig-
keit des
Hertzens
vberwun-
den.
cq Pſal. 90. v.
4.
cr Hiob. 3. v.
21.
cs1. Sam. 3.
v. 18.
ct2. Sam. 15.
v. 26.
cu Pſal. 39.
v. 10.
cv Gen. 3. v.
19.
cw ††
cx2. Sam. 12.
v. 23.
cyWie Abra-
ham ſeiner
Sara ein
ehrlich be-
graͤbnis
außgerich-
tet.
czEinwel-
hung eines
newen
Gottesa-
ckers.
da Marcell.
Amm. lib.
31.
db Honor ſu-
premitatis
dc1. Sam. 10.
v. 2.
dd Pſal. 31. v.
13.
deFromme
Eheleute
wollen
auch im To-
de nicht
von einan-
der geſchie-
den ſeyn.
df I.
Abraham
vnd Sara.
dg II.
Tobias
vnd Hanna
Tob. 4. v.
5.
dh III.
Churfuͤrſt
Johann
Fridrich
vnd Fraw
Sybilla
ſein Ge-
mahlin.
diVon der
verſtorbe-
nen kurtzer
bericht.
djGeburt.
dkEltern.
dlGroß El-
tern.
dmTauff.
dnAufferzie-
hung.
doSchmuck
vnd zierde.
dp1. Pet. 3. v.
3.
dqRechter A-
del ſchmuck
drDes Pfar-
rers zu
Keuſchberg
zeugnis
von der ſe-
lig ent-
ſchlaffenen.
dsGottſelig-
keit vnd an-
dere Tu-
gende.
dtErſte Ehe.
duGottes
Segen im
Eheſtand.
dvKinder
vnd derſel-
ben Todt.
dwBetruͤbter
Witwen-
ſtand.
dx Pſal. 109.
v. 9.
dyAnder Ehe.
dzSegen
Gottes in
der andern
Ehe.
eaTrawrig-
keit Creutz
vnd Truͤb-
ſal.
ebCreutz der
Kinder
Gottes
Hoffarbe.
ecKranck-
heit.
edTroſtſpruͤ-
che vnd
Gebetlein.
eeBekaͤndt-
nis jhres
Glaubens
vnd beſten-
digkeit biß
aus Eude.
efSeliger
Abſchied.
egAlter 48.
Jahr 18.
Tage.
ehGott hat
mit jhr ge-
eilet.
ei Sap. 4. v.
7.
ejRechte al-
ter.


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