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[
A 2r:] Radschlag auff das Interim
Ernueste,
1 fursichtige,
2 gebietende weise Herrn, das Buch des Interims, vns von E.F.W. zugestelt, hab ich auch mit fleiß vbersehen vnd erwogen der Key. Maie. begeren, solchs von vnsern Kirchen anzunemen vnd auffzurichten. Darauff gebe ich. E.F.W. widderum zu erkennen, das
vngleiche artickel im selbigem Buch gefunden werden, deren etliche von vnn
tigen eusserlichen mitteldingen
3 als fasten, feyren,
4 Kirchgesengen
5 vnd dergleichen Tradition odder Ceremonien, die wir noch nie gestritten haben, wo sie in jhrem rechtem brauch gehalten werden. Etliche werden tunckel, schwach, geferlich, verdechtig vnnd zu beschwerung vnserer Kirchen dargesetzt,
6 als von der Kirchen, daryn den dienern zu viel gegeben wirdt,
7 vom gewalt
8 vnnd gewissen
9 verstandt,
10 die schrifft außzulegen, fragen zu erorteren, Canones
11 zu machen,
12 von den letzten zwey gemercken
13 der Kirchen,
14 ||
[
A 2v:] von vnterscheid des gewalts vnnd von beruffung der diener,
15 von sieben Sacramenten,
16 von freywilligen wercken
17 vnd furbitt der Heyligen vnnd fur die todten
18 etc. Welche st
uͤck doch hetten m
gen geduldet werden, wo die rechte Lehre daneben allenthalben frey gangen were.
19
Vber diese aber seind noch mehr artickel dem Christlichen glauben vnnd lere stracks zu entgegen, wie von den vnsern bißher genugsam erwiesen ist vnd nach gelegenheit vnnd nodturfft allzeit weiter ausgef
uͤrt mag werden. Als nemlich von gerechtigkeit der werck, von
verdienst vnnd belonung derselben mit dem ewigen leben,
20 von zweiffeln an G
dtlicher gnade,
21 von erzelung der s
uͤnden,
22 vom Opffer der Mess,
23 Canon,
24 Fegfeur,
25 Seelmessen,
26 billigung der einen gestalt,
27 transsubstantiation,
28 einsperrung vnnd vmbtragung des Sacraments,
29 trennung der Priesterehe,
30 weyhung des saltzes,
31 wasser, kreuter, kertzen, glocken, dardurch den dingen newe geistliche krafft geben wirdt,
32 anruffung der Heyligen.
33
Weil denn diß Buch kein vnterscheid der Artickel macht vnnd darauff enderung allein in vnsern Kirchen furnimpt, die andern in jhrem alten thun bestetiget,
34 so vrteile ich fur Gott vnd meinem gewissen auff mein seele, das E.F.E.W. noch kein standt oder mensch vnsers glaubens vnd bekentniß on warhafftige
||
[
A 3r:] verleugnung seins glaubens vnnd bekentniß solchs helffen
auffrichten, annemen oder
bewilligen konne, der sich auch mit solchem auffrichten, annehmen oder bewilligen nicht teilhafftig mache aller abg
t
terey, ergernissen, so darauß allenthalben erfolgen, auch der bedrancknus vnnd verfolgung der waren Christen, mit denen er
doch bißher gehalten,
35 vnnd also sich selbs mit eygenem vrteil verdamme.
Vnnd ist derhalben allen protestirenden stenden,
36 beyde jhres ampts vnd eygenen person halben, von n
ten, wo die Key. Maie. auff solchem begern jhe berhuen w
uͤrde, hiemit jre bekentniß zu thun, dieweil sie darzu am ersten erfordert werden, das sie fur sich selbs solchs nicht auffrichten,
annehmen, noch in die auffrichtung bewilligen oder sich zu etwas widder Gottes wort, jre gewissen vnd bekentnis dringen lassen.
Das aber etliche stende der vnsern der Key. Maie. jtzund so viel zu handeln frey heymgestellet sollen haben, solte solch heimstellen den andern stenden, so zu diesen sachen nicht gezogen, vnschedlich sein. Vnnd so auch gleich alle stende bewilliget,
m
gen
37 sie doch beyde, den jren vnd andern, jre gewissen vnnd seligkeit belangende, nichts begeben.
38 Die auch darumb durch die gnaden Gottes, wo es je diese wege erreichen solt, jhre be-
||
[
A 3v:] kentnis in sunderheit f
uͤren vnd erhalten werden bis an jr ende mit darstreckungk
39 jhres leibes vnd lebens. Denn es muss jhe bekennet sein, sintemal
40 hierin eben vnser bekentnis ytzund stehet vnnd gesucht wirdt, das wir dieses Buchs artickel sollen annehmen, auffrichten odder bewilligen.
Hiemit begeren wir aber nicht, wer sonst Gottes, seins gewissens vnd ampts halben nicht wil, das sich vnsernthalben yemandts in gefahr begebe, sondern man lasse vns vnnd wem es sonst Godt gibt, vnsern glauben mit vnser eygen geferligkeit
41 bekennen. Doch aber fur allen dingen ist die Key. M. dem
uͤtigst zu erinnern vnd zu flehen,
42 nachdem die erorterung der Religionsachen auff ordentliche wege eins gemeinen, freien, christlichen Concilij gericht vnnd verschoben – wie sich auch hierin zu procediern
43 geb
uͤret –, das eben diese Artickel in solchem Concilio solten ersten
44 gehandelt worden sein, vnd wir derhalben hiemit vor
a der zeit widder jrer Maie. gnedigst erbieten
45 vnnd vnsere gewissen vnbillich beschweret werden, die wir sonst mit leib
vnd gut jhrer Key. Maie. zu allem billigem gehorsam vns schuldigk erkennen vnd bereidt sein, allein Gott vnd vnserer seelen seligkeit jrer Ma. gehorsam
vorsetzen
46 m
uͤssen. Wo aber jre Ma. auch solche gehorsam begerete – als nicht zu achten
47 – vnd auff dieses Buchs Artickel, wel-
||
[
A 4r:] che dem Concilio vorbehalten sein, jhe dringen vnnd zwingen wolte vor der ordentlichen erkentnis vnd bewilligter zeit, das jre Ma. darob viel vnsch
uͤldiges
blut inn solcher vnordnungk widder
alle G
ttliche, geschriebene vnnd nat
uͤrliche rechten
48 w
uͤrden vergiessen m
uͤssen.
Solches alles hab ich E.F.E.W. zu vnterthenigem gehorsam auch schuldigen pflichten meins predigampts nach dem kleinen verstandt, so Godt in seinem heiligen wort mir geben hatt, zu kurtzer antwort nicht vorhalten
49 wollen noch sollen. Derselbige Gott vormehre E.F.E.W. sein gnad vnd Geist, durch Christum in dieser allerhochwichtigsten sachen vnnd allen andern zu handeln, waß seine G
dtliche ehr ist, auch zu vnser Christlichen gemeine auch ewer eins
yeden selbs seligkeit vnnd wolfart dienlich. Amen.
E.F.E.W. vntertheniger vnd williger. N.N.
||
[
A 4v:] Allerdurchleuchtigster, großmechtigster, vnuberwindlichster R
m. Keyser.
Allergnedigster Herr, was E. R
m. Key. Maie. der Religion halb, nemlich, wie es etlicher gelerten meynung vnd gutbed
uͤnken nach mittlerweil
50 biß auff das gemein, frey, christlich Concilium
51 domit gehalten soll werden oder m
ge, in ein schrifft verfassen, auch Churf
uͤrsten vnd F
uͤrsten vnd gemeinen, des heiligen Reichs stenden furhalten lassen, das haben wir sampt derselben E. K. Maie. an vns darauff geschehen
beghern
52 in aller vnterthenigkeit empfangen, auch seines inhalts nach der lenge angehort, vernomen vnd mit allem fleis erwogen. Vnd wissen vns in der warheit anders nicht zu erinnern, denn das wir bißher nicht allein in allen andern sachen E.K.M.
||
[
B 1r:]
vnsers h
chsten verstands, mit Gottsf
uͤrchtigen, auffrichtigen hertzen alle m
gliche gehorsam geleist, sondern auch der Religion halb vnns dermassen allenthalb erzeigt vnd gehalten haben, das wir es gegen Gott dem
almechtigen vnd E.K.M. alhie auff erden vnd in yener welt am y
uͤngsten gericht mit vnbeschwertem gem
uͤt zu verantworten verhoffen.
Denn soviel die ytzt gemelte Religion betrifft – beyde, der Lere vnnd Ceremonien
53 halb –, do wird yhe anderst nichts bey vns gehandelt, denn wie es vnsers vnzweiffeligen glaubens in heiliger G
tlicher schrifft lauter
54 gefunden vnnd vnser aller eyniger, von Gott gesandter heiland vnd seligmacher Jhesus Christus selbst geleret vnd zu leren befolhen hat, auch in der aller
ersten Apostolischen Kirchen
55 im brauch gewesen vnnd gehalten worden ist. Welchs wir ya anzunemen, auch fur aller welt zu bekennen vnd dabey zu verharren schuldig sein, wie
||
[
B 1v:] ehr sagt: „Wer mich bekennet fur den menschen, den wil ich auch bekennen fur
meinem himlischen Vater vnnd
wer mich verleugkent fur den menschen oder sich mein vnnd meins worts schemet, den wil ich auch verleugnen vnd mich sein schemen fur meinem himlischen Vater, wenn ich kommen werd in meiner herligkeit.“
56 Jtem: „Wer mich liebet, der wird mein wort halten.“
57 vnd wiederumb: „Wer beharret bis ans ende, der wird seligk werden.“
58
Nu wolten wir yhe gerne all vnser thun dermassen anstellen, das wir nicht allein alhie auff erden E. R
m. Key. Ma. als vnser von Got furgesatzten zeitlichen Oberkeit in aller vnterthenigster gehorsam zu gefallen leben vnnd vnter derselben langwirigen vnd
gl
uͤcklichen regierung bey gutem frieden bleiben, sondern auch darneben vns gegen Gott halten, das wir mit gutem gewissen in seiner G
tlichen forcht, vnzweyffeligem vertrawen auff sein heili-
||
[
B 2r:] ges
wort vnnd bestendiger
hoffnungk der ewigen freude vnnd seligkeit in yhener welt gewertig sein m
chten. Darduch denn der gehorsam gegen E. Key. Maie. nicht allein nichts entzogen, sondern dieselbig viel mehr bey vns gestercket wirdt. Jnmassen
59 auch vnsere Predicanten mehr denn alle andere allhie bißher mit allem fleis trewlich gelert haben, nicht allein wie man sich zu forderst
60 gegen Gott, dem allmechtigen vnnd sonsten inngemein gegen allen menschen rechtschaffen vnnd wol halten sol, sondern auch, das man nach Gott fur aller mennigliche
61 E. Key. Maie. alle m
gliche gehorsam zu leisten schuldigk sey, nicht allein vmb der straffe willen, deren sich die vngehorsamen billich
62 zu besorgen haben, sondern auch vmb des gewissens willen, dieweil vns Gott E. Key. Maie. allhie auff erden zur Oberkeit verordent Vnnd solche gehorsam ernstlich befohlen hat. Derwegen denn auch E. Rom. Key. Maie. sich bey solcher lere ya keiner vntrew,
wie-
||
[
B 2v:] derwillens oder vngehorsams zu vns versehen
63 k
nnen noch sollen. Ja, es sollen E. Key. Maie. billich sich dester weniger trewe vnnd liebe gegen yhr zu vns versehen, wenn wir vmb eygens zeitlichen nutzes willen
odder geferligkeit halben wider vnsere gewissen von solcher lehre, die wir
vnzweyfeligk fur Gottes wort vnd ordenung halten, abfielen.
Denn wer vmb der ytzt gemelten oder anderer dergleichen vrsachen willen vonn demyenigen, das er in seinem hertzen fur die warheit vnnd Gottes befelh helt, abfallen darff,
64 der wirdt on allen zweiffel vielmehr vmb derselben willen von E. Key. M. abzuweichen kein schew tragen.
65
Vnnd wiewol also vnsere gewissen mit dieser lere, so wie obstehet alhie bey vns geprediget wirdt, dermassen eingenomen seind, das wir sie fur Gottes wort vnd
||
[
B 3r:] befelh bekennen m
uͤssen, so seind wir doch
erb
uͤtig, wo wir aus heyliger G
tlicher schrifft, durch ein Concilium oder sonsten eines bessern bericht werden, das wir der warheit gern weichen vnnd zufallen wollen.
Hierauff so gelanget an E. Rom. Key. Maie. vmb Gottes ehre vnd vnserer seelen seligkeit willen vnser vnterthenigst bitten, sie
a wollen solche vnsere nothwendige vnnd Christliche vrsachen vnnd das wir bißanher derselben E. Key. vnd der Rom. K
n. Maie. auch dem l
blichen haus Ostereich
66 mit so getrewem fleis vnd ernst anhengig gewesen vnd vns niemants daruon abwenden lassen, wie wir auch hinfuran
67 yederzeit gern thun wollen, allergnedigst behertzigen.
Vnnd dieweil wir auch sonsten niemandts von seinem glauben oder bekentnis zu dringen vns yemals vnterstanden,
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[
B 3v:] sondern einem yeden sein gewissen sampt der andern Predigen, Ceremonien vnnd
Kirchenordnungen alhie vnuerhindert vnnd freygelassen, werde
b hinwieder
68 auch geduldet, das wir bey demyenigen, so wir durch offentliche gezeugnis der heiligen schrifft fur Gottes wort vnnd befelh erkennen vnnd besser yhe nicht wissen, bleiben m
gen vnd nicht gestaten, das wir widder vnsere gewissen vnd zu vieler Leute
ergernis von yemands dauon gedrungen werden.
Daran erzeigen
69 E. R
m. Key. Maie. vnsers vnzweyffeligen verhoffens Gott dem Himlischen Vater vnnd vnserm Herrn Jhesu Christo einen angenemen
vnnd gefelligen dienst, welchs auch vmb dieselben E. R
m. Key. Maie. wir inn allem gehorsam
vngespart
70 vnserer leibe vnnd verm
gens vntherthenigst zu vordinen
71 vnnd vmb der selben langwirige vnnd gl
uͤckselige Regierung
||
[
B 4r:] Gott zu furbitten nimmer vergessen wollen.
E. R
m. K. M.Gehorsamste vnterthanen.