please activate javascript to enable wdb functions

➨ Hinweis: Die Edition ist in Bearbeitung und daher nur eingeschränkt zitierfähig.

Zur Zeit sind Änderungen und Korrekturen am Text und in den Apparaten möglich.

Nach der endgültigen Veröffentlichung werden etwaige Korrekturen und Ergänzungen in einem Änderungsregister gelistet.

Brief 096

Priorin Mechtild von Niendorf im Kloster Ebstorf an Priorin Sophia von Bodenteich im Kloster Lüne
nach 1481, vor 1495
Dankbrief — Thank you letter
[Zur diplomatischen Ansicht]
[Lage 09, fol. 03r]

Jesum Christum elegantissimum sponsum nostrum cum sincera caritate sedule prothomissum! Venerabilis domina et in Christo amantissima filia, insinua caritati vestre, quod Deo largiente in competenti sanitate persisto, in qua eidem pius Dominus vos conservare dignetur per longeva tempora. Ceterum regratior reverentie vestre cordis ab immo pro muneribus ad dedicationem michi transmissis, dar heft gy my so leve ane dan, dat ik dat scriptis nullomodo expliceren kan unde juw dar ok ad [Lage 09, fol. 03v] plenum nicht vor regracieren, sed rex regum, dominus dominantium,1 dede eyn recht here iß des ewighen kerck missen hußes, de retribuere juw omnem exhibitionem caritatis, tam hic quam in futuro, et totum subpleat pro me, quid in me deficit, quia in ipso constant omnes divitie sapientie et scientie et ipso nichil deest nec hiis, qui eum timent, attestante Psalmista.2

Item karissima domina et filia, alze reverentia vestra my ok nuper innotescerde scriptis, dat dilecta matertera vestra, soror Anna von Bodenteichken, heft lesen iudaicam lectionem,3 dat iß my ex corde leff, dat se tho sodanen jaren komen iß, sitque bene deceret michi, dat ik er aliqua munera destinerede in insignum dilectionis, wol dat ik [Lage 09, fol. 04r] der nu so nichten heft tho sendende alze ik wol affecterde, doch so mach ik dat totaliter nicht nalaten, so destinere ik er pro presenti parva ac monastica munera alze enen scapulare unde I kleyn bladeken unde Ischaleken, et desidero, dat se den ob meam memoriam mote dreghen, et peto humiliter, ne talem exhibitionem spretui habeatis, que ex caritate et voluntate bona procedit. Teste beato Gregorio quod voluntas opus precedit4 et numquam est vacua manus a munere, si archa cordis fuerit repleta bona voluntate;5 ideo pensate affectum plus quam censum. Dominus Deus, sponsus noster dilectissimus, dede se heft eligert ab origine mundi in sponsam sibi dilectam, de benedicere se dextera sua [Lage 09, fol. 04v] cum omni benedictione, dar he in enen mynschen mede benedicert heft,dat se mote so thonemen in virtutibus de die in diem,6 likerswysalze se deyt in dem wasme dome eres lichammes,upp dat se noch mote werdencolumpna aurea sancte reformationis,7 unde mote so proficieren in religione sancta, dat gy juw erer moghen vrouwen hic in vita presenti, dat gy sodanen fructiferam palmam by juw pullu pulluleret laten heft ac demum, dum tempus putationis advenerit,8 centeno cumulate fructu coronam vos una cum ipsa reportare valeatis, wente absque dubio wel juw dat Dominus Deus duplicata gloria et honore belonen, dat gy des en orsake wesen heft, dat se in vineam suam komen iß. Quid isdem sponsus noster aman [Lage 09, fol. 05r] tissimus vobis largiatur post multa longeva tempora in eterna gloria. Amen.

Mechtild von Niendorf Venerabili ac religiose dompne Sophie, priorisse monasterii Lune, filie sue sibi in Christo Jesu sincere predilecte.


Sachapparat

1 1.Tim 6,15; Apc 19,16.

2 Timete dominum omnes sancti eius, quoniam nihil deest timentibus eum – Graduale an Allerheiligen, nach Ps 33,10 (Vulgata ursprünglich: Timete Dominum, omnes sancti eius, quoniam non est inopia timentibus eum). Hier im Kontext sicher vermittelt durch Johannes Cassianus, Collationes, 11, cap. 13 (Migne PL 49, Sp. 865): ...cuius timoris magnificentiam unus prophetarum [Is 33,6] eleganter expressit, divitiae, inquiens, salutis sapientia et scien-tia timor Domini, ipse thesaurus eius. Non potuit timoris istius dignitatem ac meritum magis evidenter exprimere, quam ut divitias salutis nostrae, quae in vera sapientia Dei scientiaque consistunt, diceret nisi a timore Domini non posse servari. Ad hunc igitur metum non pecca-tores, sed sancti propheticis invitantur eloquiis, dicente psalmographo: Timete Dominum, omnes sancti eius, quia nihil deest timentibus eum; die Stelle findet sich ganz ähnlich auch im Liber de omnibus virtutibus, c. 18 (hg. Armand-Benjamin Caillau, [sancti Aurelii Augustini, Hipponensis episcopi] Operum supplementum, continens sermones ineditos extractos ex ar-chivio Montis-Cassini et ex Bibliotheca Laurentiana-Mediceae Florentiae, Paris 1836, Bd. 2/3, S. 253). Der Text wurde in der handschriftlichen Überlieferung traditionell dem hl. Augustinus zugeschrieben (‚Tractatus de omnibus virtutibus, quem beatus Augustinus edidit ad matrem suam‘), zitiert aber Cassiodor, der erst im Jahre 563 gestorben ist (Caillau, S. 242). Dort kommt der Wortlaut dem hier im Brief der Mechthild von Medingen vorliegenden Zitat sogar noch näher, denn im Pseudo-Augustinus heisst abweichend von Cassianus ...divitiae, inquiens, salutis, sapientiae et scientiae timor Domini (sapientia und scientia stehen im Genitiv), und Psalmista dicente.

3 Eine iudaica lectio als solche kommt im Zyklus der liturgischen Lesungen nicht vor, und davon, dass die Nonne hebräisch lesen lernt, ist auch nicht auszugehen. Vielleicht sind die aus Isaias geschöpften Lamentationen der düsteren Metten gemeint, zu denen es eines besonders unterwiesenen Vorsängers bedarf.

4 Nicht Gregor, sondern Augustinus, Dialogus quaestionum, c. 65: Omne opus praecedit voluntas nostra (Migne, PL 40, Sp. 741). Gregor sagt: Scio namque qui dixit: „Aperi os tuum, et ego adimplebo illud“ [Ps 80,11]. Bonum ergo opus nobis in voluntate sit, nam ex divino adiutorio erit in perfectione (Homiliae in Evangelia, Nr. 76, in: Migne PL 76, Sp. 1170).

5 Gregor (Homiliae in Evangelia, Nr. 5): Ante Dei oculos nunquam est vacua manus a munere, si fuerit arca cordis repleta bona voluntate (Migne PL 76, Sp. 1092).

6 Topische Wendung aus Heiligenviten, z. B. Petrus diaconus, De ortu et obitu iustorum, Vita et obitus sancti Placidi martyris: ...et in omnibus virtutibus, quibus eum perfectissimus magister suus Benedictus [i. e. de Nursia] ab ipso infantiae suae tempore erudiverat, de die in diem proficiebat atque crescebat (Migne PL 173, Sp. 1073).

7 Vgl. Brief 149, Lage 13, fol. 1r.

8 Ct 2,12.

XML: http://diglib.hab.de/edoc/ed000248/texts/Brief096-LD_tei-transcript.xml
XSLT: http://diglib.hab.de/edoc/ed000248/scripts/tei-transcript.xsl