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Obrigkeitskritik und Fürstenberatung: Die Oberhofprediger in Braunschweig-Wolfenbüttel 1568-1714
CHRistus vnser HERR hat zwo Geburt / oder zwo Naturen / in einer vnzertrenten
Persone / den er ist ein Christus / nicht zween Christi. Nach der
ersten geburt hat er nicht zeitlich / Sondern von Ewig keit her vom Vater
empfangen die ewige gewalt oder Gottheit / vnd der Vater hat sie jm gantz vnd
völlig gegeben / wie er sie selbst hat von ewigkeit. Nach der andern zeitlichen
Menschlichen geburt / ist jhme auch die ewige ge walt GOTTES gegeben / doch
zeitlich / vnd nicht von ewigkeit her. Denn die Menscheit Christi ist nicht von
ewigkeit gewest / wie die Gottheit / Sondern /
Matth. 28. Mir ist alle gewalt gegeben / im Himel vnd auff Erden. Welchem Mir? Mir IHESV von Nazareth Marien Son / vnd Mensch geborn. Von ewigkeit hab Ich sie vom Vatter / ehe Ich Mensch ward. Aber da Ich Mensch ward / hab Ich sie zeitlich entpfangen / nach der Menscheit / vnd heimlich gehalten / bis auff mein Aufferstehen / vnd Auffart / da es hat sollen offenbaret vnd erkleret werden.
Christus ist auffgehaben / gen Himel gefahren / oder in Himel auffgenomen / vnd
durch die Rechte Gottes erhöhet. Dieses auffaren heist nicht vbersich hinauff
steigen / Als wann einer an einer leiter oder treppen auff ein soller vbersich
steiget / Sondern auffsteigen oder auffaren heist nach der Schrifft / zu den
höchsten ehren kommen / vnd newevnmesliche gewalt bekommen / wie Petrus solchs
ausleget / Act. 2. Der HERR IHESVS ist durch die rechte Gottes erhöhet / vnd
Gott
Er hat den Himel eingenommen / Der Himel aber / als ein gewisser erschaffener ort / hat jhn nicht eingenommen / oder an eim gewissen orth beschlossen / das er derwegen mit seinem Leib wo / wenn / vnd wie er wil auff Erden nicht mehr sein könne / oder im Abentmal / laut seines allmechtigen vnd warhafftigen Worts / nicht gegenwertig sey / ausgetheilet / vnd empfangen wer de / Sondern er ist ein HERR des Himels / ja vber alle Creaturn im Himel vnd Erden. Ich fare auff / spricht er / zu meinem Vater / das ist / Mir ist alle gewalt geben im Himel vnd Erden.
Himel / bedeutet / in diesem hohen handel / nicht das Firmament oder ein gewissen
orth / im höchsten oder fewrigen Himel / wie die Künstler vnd Sternseher von
Himeln reden / oder wie Lucanus von Nerone geuckelt: Te
praelati regiacoeli excipiet gaudente polo &c. Dan
blut / der HERR Christus / der vnser Bruder
ist / habe allen ge walt im Himel vnd Erden / vnd sey hoch erhebet vber alle
Himel / vnd gesetzt zur Rechten Gottes / nach seiner Menscheit. Denn nach seiner
Göttlichen natur ist er von ewigkeit beim Vater in gleicher Allmacht gewesen /
ehe noch die gründe der Welt gelegt / vnd da noch kein Himel geschaffen war.
DErwegen sind dis solche reden / da jmmer eine die ander erkleret:
VNd wenn wir nun sagen in vnserm Kinderglauben (Er ist auffgefahren gen Himmel / sitzend zur Rechten Hand GOTTES) so sagen wir dis / vnd nichts anders: Ich gleube / das Christus / der mein HERR / GOTT / vnd Schöpffer ist / nun auch / als mein fleisch vnd blut / oder mein Bruder / auffgefahren sey gen Himmel / vnd habe von dem Vatter empfangen / vnmesliche gewalt vnd Ehre / vber alle Engel / Menschen / vnd Creaturen / vnd also sitzet zur rechten hand GOTTES / das ist / Er ist ein König vnd HERR vber alle GOTTES güter im Himel / Hell vnd Erden / vnendlicher / Göttlicher / vnd vnmeslicher gewalt.
DEnn die Rechte GOTTES ist kein abgesonderter orth / inn oder ausser Himels vnd der Erden / Sondern die Rechte GOTTES heisst / so weit vnd fern GOTT recht vnd macht hat zu herschen / vnd regieren / Das ist / all enthalben inn Himel vnd Erden / vnd ausserhalb aller Himel.
Christum soll / kan / vnd mus niemand in ein eng / vnd certam
sedem zwingen vnd binden. Er ist Allmechtig / warer Gott / vnd Mensch.
Vnd ob gleich er warer Mensch ist / vnd gantze Menschliche Natur / Seel / vnd
Leib hat / finitum corpus, noch ist seine macht
vndgewalt vnmeslich / infinita & immensa
potentia, Auch nun seiner Menscheit nach /
Ehristus sitzet nicht auff einem sonderlichen stuel / seiner Menscheit nach / an einem gewissen vmbschrenckten ort / vnd nach dem Circkel abgemessen refier / wie der gros König Salomon lest seine Mutter neben sich zur rechten sitzen / 1. Reg. 2. Sondern der gantze Himel ist nu sein stuel / vnd seine Maiestet vnd gewalt / ist vnendtlich / vnd er ist Allmechtig / warer Gott vnd Mensch. Sonst were all vnser Glaub / Trost / anruffung vnd hoffnung entweder kalt vnd schwach / oder gar vmb sonst / vnd würde souiel vngereimbtes ding daraus folgen / Das der gantze Christliche glaube / von der sichern rohlosen Welt / leider darüber würde gelestert werden.
Christus GOttes vnd Marien Son / ist an allen örten / vnd bey vns allzeit
gegenwertig / laut seiner verheissung / Ich bin bey euch / biss zu ende der Welt
/ nicht allein nach seiner Göttlichen natur / Sondern Physica, Mathesis, Geometria, Plato, Aristoteles, Bartho lus, Galenus,
Ja Himel vnd Erden / vnd alle Teuffel dawie der weren.
DErwegen / so ist vnd bleibt diese lere contra Physinorum
corporum proprietates steiff / war / vnd vnwidersprech lich / wenn man
den HERRN Christum fragen wil / was sein Abendmal sey / das es sey sein Leib
vn sein Blut / warhafftig / gegenwertig / wesentlich / wie er
sagt / Das ist mein Leib / das ist mein Blut / proprie
& sine tropis, one einige gleichnus oder deutung / nicht
allein Geistlich / Sondern Leiblich / vnd nach dem fleisch / vnd nicht allein
mit dem hertzen vnd glauben empfangen / Sondern auch mit dem mund / doch ohn
alle natürliche empfindung oder verwandlung / Vnd nicht allein von den Wirdigen
/ Sondern auch von den vnwirdigen vberal / vnd an allen örten / wo dis Abendmal
in der Christlichen gemein gehalten wird.
Wie aber der HERR Christus bey seines Namens gedechtnus / vnd bey diesem Stifft vnd Abendmal sey / Haben wir keinen beuehl solchs zu örtern / oder auszugründen. Wer ein feltig gleubet vnd wandelt / der gleubet vnd wandelt recht / Vnd wer des HERRN Christi worten gleubet / der kan nimmermehr feilen / ob ers gleich mit seinen Sinnen nicht erforschen oder ausgrubeln kan. Denn was den glaubens Artikeln scharff nachspeculieren wil / vnd mit der Menschlichen vernunfft dieselben reguliern / das wird gemeiniglich zum Ketzer vnd Lesterer.
Der Allmechtige / gütige / Barmhertzige GOtt / erhalte vns bey dieser kurtzen
Bekantnus bis an vnsern letzten seufftzen / es sage der Teuffel vnd die Welt
darzu was sie wöllen. Vnd souiel auff dismal. GOtt gib Fried in deinem Lande /
das wir nicht vnter vns vnruh selbs machen / vnd darnach miteinander vom Türcken
/ oder sonst auffgefressen vnd verzeret werden. Der trewe HERR Christus stehe
vns gnediglich bey. Amen / Hilff HERR IHESV / du trewer Gott / Veni & Vide. AMEN.
DAs ist der grösten vnd (wie sie meinen) jrer (der Ketzer vnd Arrianer) vnvberwindlichste einrede eine / das sie also sagen:
ES mus Christus so lang herrschen / vnd von dem Himel eingenommen werden / bis auff die zeit / da erwider bracht werde alles / vnd den stuel zur rechten GOTTES innen haben / bis er aller seiner feinde mechtig werde.
WAs ist das fur ein seltzam ding? Du Ketzer / mus Christus sein Reich vnd den
Himel verlassen / oder daruon abstehen? Wer wird jhn darzu bewegen / vnd aus was
vrsach mus er das thun? Was bistu doch fur ein freue licher vn
küner Dolmetscher vnd anzieher der Schrifft? Vnd wie vngewogen bistu dem König
Christo / vnd seiner Herrschafft? etc.