Tractatus diversi x necnon epistolae II b. Augustini episcopi Hipponensis
Pap. — 381 Bll. — 31 × 21,5 cm — 15. Jahrh.
zweispaltig. Von verschiedenen Händen Mit rothen Ueber- und Unterschriften und einfachen rothen Initialen.
Holzdeckel mil braunem gepressten Leder überzogen, auf welchem sich die Worte Jhesus. Maria dreimal wiederholen, einmal abgerieben sind. Mit zwei messingenen Schliessern. Zum Bekleben der Innerdeckel und zum vorderen und hinteren Schmutzblatt sind Fragmente von zerschnittenen Pergamenthandschriften verwandt worden. Das eine ist einem mit nekrologischen Aufzeichnungen versehenen Calendarium entlehnt, dessen spärliche nekrologische Notizen ohne Bedeutung sind: nur dass eine Einzeichnung zum 12. August (Obiit Albertus primus prepositus) die oben angegebene Provenienz der Handschrift bestätigt. Das andere Fragment ist dasjenige eines Lectionars s. XV.
Herkunft: Stammt aus dem Sültenkloster bei Hildesheim, f. 2′ liest man noch die theilweise ausradierte Inscription: Liber sancti Bartholomaei apostoli in Zulta prope et extra muros civitatis Hildensene.
f. 1–154′. Tractatus diversi x necnon epistolae II b. Augustini episcopi Hipponensis, scilicet: (f. 3–25.) De fide, spe et caritate enchiridion ad Laurentium. (Opp. ed. Basil. Proben. III. 151–194.) (f. 25–26′.) De fide querente intellectum. (f. 26′–31.) De fide ad Petrum liber I. Ist nur etwa die erste Hälfte dieses Tractates. (Opp. III. 209–218, bis „intimabo“.). (f. 31–35′.) Liber secundus ad eundem Petrum de diffinitione dogmatum ecclesiasticorum. „Credimus unum Deum esse.“. Credimus unum Deum esse. (f. 35′–74.) Retractationum de doctrina christiana libb. IV. (Opp. l. c. III. p. 5–94.) (f. 74′–82.) De agone Christiane retractatio. (Opp. III. p. 761–778.) (f. 82–89.) Liber de vita christiana. (Opp. l. c. IX. p. 888–903.) (f. 89–118′.) Retractationum contra epistolam Parmeniani Donatiste libb. III. (Opp. l. c. p. 7–74.) (f. 119–148′.) De moribus ecclesie catholice et de moribus Manicheorum, premissa retractatione in primum horum librorum. (Opp. I. 745–808.) (f. 149–152′.) Liber de divinatione demonum, premissa retractatione in hunc librum. (Opp. I. p. 842–850.) (f. 152′–153′.) B. Augustini epistola ad Nebridium, socium suum. „Verum nescio, quo, ut ita dicam.“. Verum nescio, quo, ut ita dicam. (f. 153′–154′.) Eiusdem epistola ad Bonifacium comitem. (Opp. II. 836–839.) Schlussschrift des Ganzen: (P)er idem tempus scripsi librum, cuius est titulus de magistro, in quo disputatur et queritur et invenitur, magistrum non esse, qui docet hominem scientiam nisi Deum, secundum illud eciam, quod in evangelio scriptum est: Unus est magister vester, Christus. Hic liber sic incipit: (A)ugustinus. Quid tibi videmur efficere velle, cum loquimur etc.
f. 156–250′. Jordanis de Saxonia vel de Quedelinburg, ordinis eremitarum s. Augustini lectoris, libri VI, quos vocat „Vitas fratrum“, i. e. quomodo eremite ordinis s. Augustini vivere debeant, ad Johannem fratrem ordinis s. Augustini et lectorem in Argentina. Nach Vossius ist dies Werk 1587 in Rom gedruckt worden.
f. 251–381. Anonymi liber de miraculis ordinis Cisterciensis, in specie b. Bernardi, in sex distinctiones partitus.
f. 381′. Epitaphium b. Bernhardi abbatis Clarevallensis. Schlussschrift: Item nota. Qui vult liber esse, non cupiat, quod habere non potest. Qui vult habere, quod cupit, cupit, quod potest habere.