Otto v. Heinemann: Die Augusteischen Handschriften 4. Cod. Guelf. 77.4 Aug. 2° — 34 Aug. 4°. Frankfurt/M.: Klostermann, 1966 (Nachdruck d. Ausg. 1900). S. 277 – 280 (Vorläufige Beschreibung)
Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, Cod. Guelf. 19.26.6 Aug. 4°
Stella clericorum commento uberrimo explicata.
Pap. — 377 Bll. — 21 × 15 cm — 15. Jahrh. (1437. 1444. 1430. 1431).
Stück 3 zwei-, sonst einspaltig. Von verschiedenen Händen. Hie und da mit rothen lieber Schriften und eben solchen Anfangsbuchstaben.
Holzdeckel mit geritztem gelblichen Leder überzogen: ein Schliesser. Der vordere Innendeckel beklebt mit dem Bruchstück eines Notariatsinstrumentes des Hildesheimer Notars Johannes Oldewise aus d. J. 1425, die Vertauschung der Pfarre zu Gylde seitens des Pfarrers Johannes gegen eine Pfründe (beneficium) betreffend, beklebt; ebenso die Innenseite des Hinterdeckels, wo sich ausser dem Bruchstück einer Urkunde des Rathes von Eimbeck über den Verkauf von einer Mark jährl. Zinses, d. d. 1428. April 22, auch eine vollständige Urkunde des Hildesheimer Domherrn Hans von Swyghelde über einen Vergleich mit Hinrik, Domherrn des Münsters zu Goslar und Pfarrer zu St. Stephan daselbst, d. d. 1427 am Tage des h. Ny(colaus) findet.
Herkunft: f. 397′ findet sich folgende Inscription, wonach der Codex aus dem Kloster Frankenberg in Goslar stammt: Iste liber ob memoriam dominorum Henninghi Stelterheren et Hinninghi Volkman deputatus est post mortem religiosis et devotis sororibus ac monialibus et conventui in Frankenberge intra muros Goslarie. Et, Domine Deus, participes fac eos propter tuam misericordiam lectionis et studii ex eo factis. Vergl. wegen der Provenienz auch 583.
f. 1–43′. Stella clericorum commento uberrimo explicata.
f. 43′. Quaestiones theologicae.
f. 44–53. Lectiones super tentationes et conflictiones prophetae Hiob.
f. 53′. Duae narratiunculae de quodam avaro et de quodam stulto.
f. 53′–54′. Ex Augustino.
f. 54′–59. Excerpta epistole b. Bernardi Clarevallensis de religiosis.
f. 59. Quaestio de duobus sacerdotibus, quorum unus cottidie celebrat ex devotione et alter abstinet se ex timore.
f. 59′–72′. Excerpta ex Speculo humane salvationis.
f. 72′–73. 73′–74′. Narratiunculae nonnullae.
f. 73. Salutatio Marie virginis, qua multum delectatur.
f. 76′. Ex consolatione philosophie Boetii.
f. 76′. Ex Richardi de s. Victore in Cantica Canticorum expositione (cap. IX).
f. 77–170′. Vita Domini nostri Jesu Christi, interiectis (f. 140′–157′) meditationibus in septimana Passionis. Schlussschrift: Et sic est finis vite domini nostri Jhesu Christi, sub anno Domini m. cccc xxxvij, in die sancti Petri ad Vincula, qui sit benedictus una cum matre sua Maria in secula seculorum. Amen.
f. 170′. De monachis extra cellam tardantibus. — Apparitio Domini Jhesu Christi Simoni Petro.
f. 170′–211. Liber vel tractatus de infantia Salvatoris et de b. Marie virginis conceptione, premissa epistola Cromatii et Heliodori ad s. Hieronymum et responsione eiusdem.
f. 211′–212. Contemplativa vita Marie virginis.
f. 212′. Receptum medicum pro oculis.
f. 213–225. De reapparitione spiritus Widonis cuiusdam civis Bavoniensis (Boyonensis) post mortem eiusdem.—. Andere Hss.: 759 (1) (unvollständig) und 794 (5).
f. 225–226. Quaestiones biblicae.
f. 227–246. Speculum puritatis et munditie. „Quoniam fundamentum et ianua virtutum.“ . Quoniam fundamentum et ianua virtutum. Ist = 900 (1). f. 23–48.
f. 246–250′. Disputatio corporis et anime post mortem hominis.
f. 250′. Carmen Latinum. Cur mundus militat sub vana gloria, | Cuius proprietas est transitoria“ etc.
Aliud carmen Latinum. Sit tibi cella placens, pes tardus ad exteriores.
f. 251–259. Ammonitiones ad interna trahentes.
f. 209′–260′. Humilitas radix virtutum, metrice.
f. 261–272. Johannis Bremeri, sacre theologie professoris, ordinis minorum, duo sermones de duobus testamentis et de Ave Maria. Schlussschrift (f. 266′ und 272): Hec frater Johannes Bremer, sacre scripture professer, ordinis minorum, anno Domini 1444 Halberstat, in ecclesia sancti Stephani in vigilia Laetare: in vigilia annuntiationis Marie in ecclesia b. virginis.
f. 273–282. Tractatus de Misericordia. „Misericordia principibus et prelatis valde est necessaria.“. Misericordia principibus et prelatis valde est necessaria.
f. 282′–285′. Sermo in dominica Letare.
f. 287–291. Tractatus de trinitate.
f. 291′. Nota de papalibus indulgentiis.
f. 292–295′. De distinctione caritatis tractatulus.
f. 297–317′. Tractatus contra articulos Hussitarum. Schlussschrift: Explicit tractatus contra articulos Hussitarum collectus in universitate Wynensi per egregios sacre theoloye professores Jacobum, ordinis predicatorum, Petrum de Bulka et Bartholomeum de Ebraco, ordinis Cisterciensis, et iam, cum scribitur anno Domini 1430, in universitate Erfordensi per magistrum Arnoldum de Hervordia, sacre theoloye baccalaureum formatum, pronuntiatus et vigilia nativitatis Marie finitus, pro quo Deus omnipotens laudetur et sit benedictus.
f. 320–326′. De humili anime desponsatione eterno rege(sic).
f. 329–340′. Raymundus prosaycus cum suis capitulis. Schlussschrift:Et sic finitus presens Raymundus prosaycus anno Domini millesimo cccc xxxj, ipsa die Galli. —.
f. 341–348′. Tractatus de quarto precepto Domini, scilicet Honora patrem et matrem. Ist eine Prosaauflösung der bekannten Summula des Raimundus de Pennaforti.
f. 349–397. Sermones varii: de epistola dominice tertie post Trinitatis, in die Palmarum, in die Pentecostes, de s. Stephano etc.