Die mittelalterlichen Helmstedter Handschriften der Herzog August Bibliothek. Teil III: Cod. Guelf. 371 bis 460 Helmst., beschrieben von Bertram Lesser (in Vorbereitung). (Vorläufige Beschreibung)
Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, Cod. Guelf. 419 Helmst.
Theologische Sammelhandschrift
Papier — I, 312, I Bl. — 29 × 20 cm — Südostniedersachsen — 1456–1458
Papier, die umgehängten Vorsatzbl. Pergament. Wasserzeichen: Ochsenkopf mit Augen und Nasenlöchern, darüber einkonturige Stange, darüber Stern: IT8190-PO-76106 (1454), CH0780-PO-74854, CH0780-PO-74864, CH0780-PO-74915 (sämtlich 1455), DE2910-PO-74971 (1456), DE8100-PO-76647, DE8100-PO-76648 (beide 1450), DE2730-PO-75085 (auch in Cod. Guelf. 440 Helmst.), DE4500-PO-75107, DE8100-PO-76662, DE8100-PO-76663 (sämtlich 1457, sieben weitere Typen nicht nachweisbar). Ochsenkopf mit Augen und Nasenlöchern, darüber einkonturige Stange, darüber Stern, Stange über Kreis im Kopf: DE2730-PO-76866, DE1335-PO-76872 (beide 1451). Traube mit zweikonturigem Stiel: DE2040-PO-129111 (1458), DE2730-PO-129323 (1459, zwei weitere Typen nicht nachweisbar). Lagen: VI+1 (12). 8 VI (108). VIII (124). VI (136). VII (150). VI (162). VII (176). 4 VI (224). VII (238). 6 VI (310). V–8+1 (312). 1r–84v Kustoden in arabischen Zahlen 1–7 auf der letzten Versoseite jeder Lage; 96v, 188v, 200v, 250v, 262v, 274v, 286v und 298v Reklamanten; 13r–15r und 109r–116r Lagensignaturen 1–3 und 1–8. Lagenmitte jeweils mit Pergamentfalzen verstärkt. Bleistiftfoliierung modern: 1–312, vorderes und hinteres Vorsatzbl. ungez. Schriftraum: 21–23 × 14–16 cm, zweispaltig (Spalten je nach Hand zwischen 6 und 7 cm breit), je nach Hand 38–58 Zeilen, Blind- und Tintenliniierung. Bastarda in unterschiedlicher Ausführung von acht Händen, Hand 1: 1ra–75va; Hand 2: 85ra–124vb, identisch mit Cod. Guelf. 440 Helmst., 180ra–210vb; Hand 3: 125ra–167va, identisch mit Cod. Guelf. 440 Helmst., 211ra–237ra; Hand 4: 167vb–176ra; Hand 5: 177ra–212va; Hand 6: 213ra–238va; Hand 7, Schreiber Ludolfus: 239ra–312ra, auch in Cod. Guelf. 440 Helmst., 1ra–178vb; Hand 8: Nachträge 75va–83ra, 212va–b und 238va, identisch mit Cod. Guelf. 440 Helmst., 237rb–239rb. Rubriziert, rote Lombarden.
Spätgotischer Holzdeckelband mit dunkelbraunem Lederüberzug, berieben, beschädigt. Einzelstempel Agnus Dei, ohne Kelch, stehend: s005622. Blattwerk: s000667. Hirsch, liegend: s005262. Schrift, Devise mit Bildmotiv: s008457. Die Stempel werden der Werkstatt "Webmuster-Meister" in Braunschweig ( w000338) zugeschrieben. Vier Doppelbünde. Zwei Riemenschließen verloren, Stiftlager in gespaltener, vogelkopfartiger Form sowie Gegenbleche mit Riemenresten erhalten. Auf VD und HD jeweils zwei umgreifende Eckbeschläge und je vier Schonernägel in Plattenform, sämtlich aus Messing. Auf dem VD Titelschild (8,5 × 5,3 cm, Papier, Aufschrift in Textualis): De Imitacione Christi. Soliloquium anime. Precordiale novissimorum cum multis aliis tractatibus. Insgesamt 17 rotgefärbte Registerzungen aus Pergament oder Leder als Blattweiser.
Herkunft: Der Codex wurde zusammen mit seiner identisch ausgestatteten Schwesterhandschrift Cod. Guelf. 440 Helmst. (vgl. dort) 1456–1458 im südöstlichen Niedersachsen geschrieben. Auffallend sind die sehr weitgehenden inhaltlichen Übereinstimmungen der 213ra–238va tradierten Texte mit dem Inhalt des nur wenig jüngeren Cod. Guelf. 807 Helmst.; inwiefern diese auf eine direkte gegenseitige Abhängigkeit oder eine gemeinsame Vorlage zurückzuführen sind, kann hier nicht entschieden werden. Ebensowenig ist bekannt, ob der als Besitzer genannte Johannes de Wenthusen (Wendhausen, heute Gemeinde Lehre bei Braunschweig) auch zu den Schreibern des Codex gehörte. — Später schenkte er die Hs. dem Augustiner-Chorfrauenstift Dorstadt, Besitzvermerk Iv: Iste liber pertinet sanctissime ac individue trinitati in Dorstad quem dedit Johannes de Wenthusen presbiter pro salute anime sue. — Seit dem 12.4.1572 mit den übrigen Dorstädter Codices in der Wolfenbütteler Hofbibliothek; Eingangsvermerk Ir: Den 12. Aprilis Anno [15]72 auß Dorstadt In Wolfenbüttel Einkommen. Eine ausführliche Beschreibung von Liborius Otho im Gesamtkatalog von 1614 (Cod. Guelf. A Extrav., p. 213 [208]) unter Nr. F 7 der Patres in folio et quarto. 1618 nach Helmstedt überführt; 1644 im Katalog der Helmstedter Universitätsbibliothek (Cod. Guelf. 27.2 Aug. 2°, 10v– 11r) unter den Theologici [MSSti] in folio sehr detailliert beschrieben; weniger ausführlich im Handschriftenverzeichnis von 1797 (BA III, 52) unter Nr. 244.
Nr. 454. — , 26. , 169. — , 70f. — , 511. — , 36. — , 143. — 1, 356. — , 142. — , 346–348. — , 497.
1ra–48vb De imitatione Christi cum Exercitatorio Henrici de Calcar. ›Liber de ymitacione Ihesu Christi‹. (1ra) Capitula libri I. (1ra–10ra) Liber I. ›Incipit tractatus perutilis de imitacione domini nostri Jesu Christi‹. Qui sequitur me … [Io 8,12] dicit dominus sunt verba Christi quibus admonemur … — … non neglegas teipsum tantumque proficias quantumque tibi ipsi vim intuleris. ›Explicit liber primus de Imitacione Christi‹. (10ra) Capitula libri II. (10ra–14rb) : Exercitatorium monachale. Volens purgari a peccatis et graciam impetrare et indulgenciam … — … viriliter igitur age et confortaberis. Ama deum et amaberis ab eo in eternum. ›Explicit exercitatorium monachale sive Carthusiense‹. Zu Text und Literatur vgl. bei Cod. Guelf. 369 Helmst., 227rb–231rb. (14rb) Capitula libri III. ›Incipiunt capitula libri sequentis scilicet tercii‹. (14va–19rb) Liber III (sc. II). Regnum dei inter nos … [Lc 17,21] dicit dominus converte te ex toto corde … — … per multas tribulaciones oportet nos intrare in regnum celorum. ›Expliciunt ammoniciones ad interna trahentes‹. (19rb–va) Capitula libri IV. ›Incipiunt capitula libri quarti de imitacione Jesu Christi‹. (20ra–40va) Liber IV (sc. III). ›Incipit liber quartus de imitacione Jesu Christi‹. Audiam quid loquatur in me deus [Ps 84,9] qui dominum in se loquentem audit … — … graciam tuam dirige per viam pacis ad patriam perpetue claritatis. Amen. ›Explicit liber quartus‹. (40va) Capitula libri V. (40va–48vb) Liber V (sc. IV). ›Verbum Christi‹. Venite ad me omnes [Mt 11,28] … — … non essent mirabilia nec ineffabilia dicenda deo gracias Amen. Alle vorangestellten Kapitelverzeichnisse entsprechen weitgehend dem Druck. Die vorliegende Ergänzung der "Imitatio Christi" durch Heinrich Eghers Text findet sich häufig in Codices aus reformierten Klöstern, z. B. in den zu dieser Hs. textidentischen Bänden Cod. Guelf. 953 Helmst., 1r–71v (Augustiner-Chorfrauenstift Heiningen) und Cod. Guelf. 42.1 Aug. 4°, 1r–101v (Zisterzienserkloster Mariental). Leicht abweichende Textfassung der fünf Bücher in Cod. Guelf. 896 Helmst., 1r–117r (Hildesheim, Fraterhaus Lüchtenhof) und Cod. Guelf. 808 Helmst., 1r–107r (Benediktinerkloster Clus). Zu Textausgabe und weiteren Hss. vgl. Cod. Guelf. 369 Helmst., 184ra–192ra. Vgl. dazu 1, 351f. (Sigle H1); , 90 (Hs. genannt); 612 (Hs. genannt); , "Liber sanctae Mariae virginis in Bordesholm...". Geschichte einer holsteinischen Stiftsbibliothek, Wiesbaden 2018 (Wolfenbütteler Mittelalter-Studien 33), 157 (Hs. genannt).
:48vb–75va Soliloquium animae. (48vb–49ra) Prologus. ›Prologus in Soliloquium anime‹. Consolacionis gracia aliquas sentencias devotas in unum coacervavi libellum … — … ad qualemcumque loquar consolacionis graciam. (49ra–b) Capitula. ›Incipit Soliloquium anime‹. De desiderio anime querentis deum … — … De reddendis graciis pro acceptis beneficiis. (49rb–75va) Textus. ›Verbum Christi‹. Michi autem adherere deo bonum est [Ps 72,28]. O breve et dulce verbum deum amplectens … — … sancta trinitas equalis una deitas ante omnia secula et nunc et in perpetuum. Amen. ›Explicit soliloquium anime‹. Auch in den textidentischen Hss. (vgl. oben) Cod. Guelf. 953 Helmst., 71v–107r und 42.1 Aug. 4°, 101v–157v; leicht abweichend in Cod. Guelf. 896 Helmst., 117r–177v und 808 Helmst., 107r–170r. Auszüge in Cod. Guelf. 807 Helmst., 79v–84r. Edition: 1, 189–346 (mit dieser Hs.). Literatur: , 202–211 Nr. 138, hier 203 Nr. 138.5; , Die kleineren Werke des Thomas von Kempen. Eine Liste der handschriftlichen Überlieferung, in: Ons geestelijk erf 76 (2002), 116–154, hier 131 Nr. 3 (Hs. genannt).
:75va–79ra Sermo contra fornicatores occultos notoriosque. Delectatur anima mea carissime domine in eo quod domino vias vestras dirigente ambulare vos non dubitem in timore eius … — … gloriam et honorem dicens domino nostro Jesu Christo cum patre et spiritu sancto vero deo trino et uno in secula benedicto Amen. Der erste Teil (75va–77rb) auch in der aus dem Benediktinerkloster Bursfelde stammenden Hs. Trier, Bistumsarchiv, Abt. 95 Nr. 38, 274v–276v, der zweite Teil dort angekündigt, aber nicht ausgeführt; vgl. , 143. Der ungedruckte Text zitiert zahlreiche Autoritäten des geistlichen Rechts. – 79rb leer.
79va–81rb Casus XLII quibus non licet communicari. Ex quo non est mundus a sanguine subiectorum qui consilium dei eis non annunciat ut d[ecret]i XLIII di[stinctione] 'Ephesiis Paulus dicit' [D.43 c.4] … — … quilibet christianus futuro festo digne potest communicari si coram Jesu Christo voluerit salvari nunc et eternaliter. Mit identischem Incipit und Explicit in Hamburg, SUB, Cod. Jacobi 13, 69v–72r ( , 165). Ungedruckt.
81va–82vb Meditatio de angustiis. ›Meditacio beati Augustini [corr. ex: Bernardi] de angustiis. Augustinus‹. O quam angustie erunt undique vie reprobis in die iudicii … — … ut sis pacificus et dei filius et sic eris homo bonus iustus et rectus. ›Benedictus sit deus in secula seculorum Amen‹. Auch in Greifswald, BGM, 1587, 40rb–41va, vgl. , 167. Ungedruckt, dazu , 491 (diese Hs.).
:83ra Casus XIII quibus abbatibus licet dispensare. Abbates inter non modicos ecclesie dei reputantur et ideo in pluribus casibus … eis est licitum dispensare … — … ut manumittantur et ad clerum promoveantur decreto LIIII 'Qui ex famulis' [D.54 c.4] etc. Eine Zusammenstellung diverser Dispensrechte aus den Texten des Corpus iuris canonici. – 83rb–84vb leer.
85ra–108vb Cordiale quattuor novissimorum. ›Incipit precordiale quatuor novissimorum‹. Memorare novissima tua … [Sir 7,40]. Sicut dicit beatus Augustinus libro suarum meditacionum: Plus vitanda est sola peccati feditas … — … Ach utinam saperent et intelligerent ac novissima providerent. ›Explicit Cordiale novissimorum Anno domini Mo CCCCo LVIo‹. Auch in Cod. Guelf. 161 Helmst., 179vb–202vb; 422 Helmst., 148ra–167va; 448 Helmst., 206ra–232ra; 589 Helmst., 1r–45r; 668 Helmst., 205r–237r; 44.3 Aug. 2°, 224ra–253vb; 50.2 Aug. 2°, 221ra–238vb; 82.10 Aug. 2°, 170r–187r; 13.1 Aug. 4°,133r–188v; 42.1 Aug. 4°, 157v–213r; 207.2 Extrav., 1r–34r; 658.1 Novi, 105r–164v; 89 Weiss., 145r–172r. Ausgaben: G1630-10/5–245; G1440–G1442, H 455, ZV 6528. Literatur: 3057; , 236; , 329; 2, 1217–1221; , De veer utersten. Das Cordiale de quatuor novissimis von Gerhard von Vliederhoven in mittelniederdeutscher Überlieferung, Köln, Wien, 1975 (Niederdeutsche Studien 20), 56* Nr. 165 Hs. genannt; 4, 302f. Nr. 1.
:109ra–113va Speculum amatorum mundi. Videte quomodo caute ambuletis … [Eph 5,15]. Apostolus Paulus conscius consiliorum dei sciens quod infinite sunt delicie … — … cum sanctis et electis eorum meritis et precibus possideat. Quod nobis prestare dignetur qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat per infinita secula seculorum Amen. Auch in Cod. Guelf. 804 Helmst., 74r–85r; 1.7.8 Aug. 2°, 261r–262v; 83.17 Aug. 2°, 190rb–194va; 20.9 Aug. 4°, 139ra–146rb; 207.2 Extrav., 34v–41v. Der reich überlieferte Text wird verschiedenen Autoren (Bernardus Senensis, Dionysius Cartusianus, Henricus de Langenstein, Nicolaus de Dinkelspuhel u. a.) zugeschrieben. Der Text der Hs. weicht am Schluss vom Druck ab. Druck: Sancti Bernardini Senensis ordinis Seraphici Minorum Opera omnia…, Bd. 3, Lyon 1650, 474–477 (verb. Neuaufl. Venedig 1745, 437–440); Doctoris Ecstatici D. Dionysii Cartusiani Opera omnia…, Bd. 39, Montreuil 1910 (Opera minora 7), 485–495. Literatur: 6443; , De sancti Bernardini Senensis operibus ratio criticae editionis, Quaracchi 1947 (Commissio operibus S. Bernardini Senensis edendis praeposita 1), 95f.; 1, 735 Nr. 246 (T60, Zuschreibung an Conradus de Brundelsheim); , 489; , 297; , 271; , 87 Nr. 125; , 70 Nr. 1; , 149, 584–588 (588 Hs. genannt); Amo te, sacer ordo Carthusiensis. Jan De Grauwe, passionné de l'Ordre des Chartreux, hrsg. von und unter Mitarbeit von , Leuven 2012 (Miscellanea Neerlandica 38 = Studia Cartusiana 1), 237–280 (271 Nr. 95 Hs. genannt). , Lovers of the world and lovers of God and neighbor. Spiritual commonplaces and the problem of authorship in the fifteenth century, in:
113va–124vb Sermo in exequiis domini Friderici I principis electoralis Saxoniae. Cecidit [Lc 8,5]. Sic loquitur salvator evangelice de sacro semine verbi domini … de divo transitu incliti principis nostri domini Frederici quondam preclarissimi … — … qui cecidit a vita temporali in vitam erigat sempiternam quam sibi et nobis omnibus summus princeps conferre dignetur unus et trinus omnipotens deus benedictus in secula Amen. Auch in dem sehr nahestehenden, entweder von dieser Hs. oder einer gemeinsamen Vorlage kopierten Cod. Guelf. 207.2 Extrav., 34v–41v; außerdem Leipzig, UB, Ms 865, 252r–262r . Der im Text angesprochene Fürst Fredericus, dessen Titel fol. 120ra genannt werden (princeps noster inclitus dux Saxonie imperii sacri Romani archimarscalcus Saxonie palantinus [!] lantgravius Thuringie Misnensis marchio), ist Markgraf Friedrich IV von Meißen (1369–1428), gen. "der Streitbare", seit 1423 erster Kurfürst von Sachsen aus dem wettinischen Haus. Da die Leipziger Handschrift einen episcopus M. als Autor der Predigt nennt, deren Inhalt und Struktur fundierte theologische Bildung verraten, dürfte als Verfasser der an den Universitäten Prag und Leipzig ausgebildete Jurist und Theologe Johannes Hoffmann, 1427–1451 Bischof von Meißen, in Frage kommen; vgl. zu ihm , Johann Hoffmann aus Schweidnitz und die Hussiten, in: Archiv für Schlesische Kirchengeschichte 26 (1968), 96–123.
:125ra–140ra De beatitudine. Beati qui habitant … [Ps 83,5]. Domus dei est eterna beatitudo quam naturaliter omnis homo desiderat … — … crescere de hora in horam ut manifestetur habundancia glorie tue per infinita secula seculorum Amen. Auch in 1112 Helmst., 2r–28v. In marg. mehrfach Anmerkungen und Zusätze von anderer Hand. Drucke: 7, 709–714; , Die pseudothomasischen Opuscula "De divinis moribus" und "De beatitudine". Texte und Untersuchungen zu mittelhochdeutschen und mittelniederländischen Übertragungen, München 1973 ( 40), 63–104.Literatur: 1, 100 Nr. 14eb; , 29; , 398.
:140rb–149va Tractatus de interiori domo (recensio brevis). Consciencia in qua perpetua anima est mansura edificanda … — … Illud sepe cogita si vis omnes malas cogniciones a corde tuo repellere etc. ›Explicit liber de consciencia beati Bernhardi abbatis et cetera‹. Die hier vorliegende Fassung ist gekürzt und weicht ebenso wie die Gliederung in 16 Kapitel vielfach vom Druck ab; der Prolog fehlt. Sie wurde über die Windesheimer Klosterreformbewegung verbreitet und ist außerdem textidentisch überliefert in Cod. Guelf. 1138 Helmst., 35r–54v; 18.6 Aug. 4°, 205r–214v; 50.6 Aug. 4°, 83r–89v (Augustiner-Chorherrenstift Utrecht); 269 Extrav., 16v–32r (Augustiner-Chorfrauenstift Marienberg). Abweichende Fassungen dagegen in Cod. Guelf. 1112 Helmst., 77r–119v (Benediktinerkloster Clus); 18.7 Aug. 4°, 177v–187v (13-Kapitel-Fassung); 188 Gud. lat., 13rb–41rb. Druck: 184, 507–552, hier 509A–532B (Auszüge aus cap. 1–22). Literatur: , X Nr. 107; 1787 und Suppl.; , 71; 1, 754–762, hier 758; 3089; , 503–524 (ohne Kenntnis dieser Hs.).
:149va–167va Collationes de X praeceptis. ›Incipit liber de decem preceptis editus a fratre Thoma de Aquino ordinis predicatorum. Capitulum primum de multiplici lege et necessarium fuit homini ut datetur lex amoris differens a lege timoris‹. Tria sunt homini necessaria ad salutem videlicet sciencia credendorum … — … non concupisces et cetera non desiderabis etc. ›Explicit tractatus de decem preceptis editus a fratre Thoma deo laus‹. Auch in 44.24 Aug. 2°, 332va–345va. Edition (zuletzt): S. Thomae Aquinatis Doctoris Angelici opuscula theologica, Bd 2: De re spirituali, hrsg. von , Turin, Rom 21972, 245–271.Literatur: 1, 98 Nr. 14dc; , 316–318; 6071 (Hs. genannt) und Suppl.
:167vb–176ra Opusculum de articulis fidei et ecclesiae sacramentis. Postulat a me vestra dilectio ut de articulis fidei et ecclesie sacramentis aliqua vobis compendiose pro memoriali transcriberem … — … surget corpus spirituale [I Cor 15,44] ad quam gloriam nos perducat pater et filius et spiritus sanctus Amen. ›Anno domini Mo CCCCo LVIo‹. Zu Text und Parallelüberlieferung vgl. Cod. Guelf. 382 Helmst., 241r–245v. – 176rb–vb leer.
:177ra–190ra De puritate conscientiae. ›Libellus de mundo corde et pura consciencia magistri Mathei de Cracovia‹. (177ra) Prologus. Quoniam fundamentum et ianua virtutum omnisque gracie … — … pre ceteris mortalibus principaliter est timendum. (177ra–190ra) Textus. Est igitur primo videndum quod confessio debet esse pura … — … et saciabor cum apparuerit gloria tua. Ad quam nos perducat ipsi [!] deus qui vivit et regnat etc. ›Explicit libellus de mundo corde et pura consciencia editus a magistro Matheo de Cracovia sacre theoloye [!] professore studii Pragensis‹. Häufig Thomas von Aquin oder Bonaventura zugeschrieben. Auch in Cod. Guelf. 213 Helmst., 67va–79ra; 712 Helmst., 307r–321r; 804 Helmst., 3r–48r; 19.26.6 Aug. 4°, 227r–246r. Edition: Mateusz z Krakowa, Opuscula theologica, hrsg. von und , Warszawa 1974 (Textus et studia historiam theologiae in Polonia excultae spectantia 2,1), 248–292 (241 Hs. genannt); , 577–582. Literatur: , 119f. Nr. 1 (Hs. genannt); 4945; 6, 172–182, hier 176f.; , 114f. Nr. 92; , 71 Nr. 2; , Matthäus von Krakau, Theologe, Politiker, Kirchenreformer in Krakau, Prag und Heidelberg zur Zeit des Großen Abendländischen Schismas, Tübingen 2007 (Spätmittelalter und Reformation N.R. 38), 31–33, 255.
:190rb–201ra Dialogus rationis et conscientiae de crebra communione. ›Incipit dyalogus seu tractatus de altercacione racionis et consciencie de sacramento altaris scilicet de celebracione vel communione‹. (190rb–va) Prologus. Multorum tam clericorum quam laicorum querela est non modica … — … quid sit agendum videlicet accedendum vel abstinendum. (190va–201ra) Textus. ›Racio‹. Aggrediatur igitur racio conscienciam … — … pro viatico est nobis corpus domini nostri Ihesu Christi qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat deus per omnia secula seculorum Amen. ›Explicit dialogus consciencie et racionis de sacramento altaris scilicet de celebracione vel communione traditus per venerabilem magistrum Matheum de Cracovia professorem sacre theoloye [!] solempnis studii Pragensis‹. Auch in Cod. Guelf. 152 Helmst., 109ra–116ra; 160 Helmst., 187rb–196ra; 602 Helmst., 21r–40r; 615 Helmst., 141ra–150r; 712 Helmst., 293r–307r; 38.7 Aug. 2°, 291ra–302ra; 18.6 Aug. 4°, 245r–263r; 20.14 Aug. 4°, 44r–60r; 35.1 Aug. 4°, 27r–52v. Einen Auszug vgl. in Cod. Guelf. 708 Helmst., 196v–197r. Druck: M21753; Mateusz z Krakowa Opuscula (s. oben), 367–409 (362 Hs. genannt); , Der Dialogus rationis et conscientiae des Matthäus von Krakau. Geistesgeschichtliche Einordnung, Interpretation und Textausgabe, Universität Leipzig, Habil.-Schr. 2007, Leipzig 2007, 500–571 (Synopse deutsch-lateinisch).Literatur: , 118f. Nr. 1 (Hs. genannt); 3136 und Suppl.; 6, 172–182, hier 177f.; 7, 514; , 71 Nr. 3; Matthäus von Krakau (s. oben), 33–42, 255; , 681–684 Nr. R75A.
:201ra–209rb Meditationes piissimae de cognitione humanae conditionis. Multi multa sciunt sed se ipsos nesciunt … — … et quanto amplius deum amabit tanto propius videbit etc. ›Expliciunt meditaciones beati Bernhardi Clare Vallis abbatis deo gracias‹. Das abschließende Kapitel 15 fehlt. Auch in Cod. Guelf. 217 Helmst., 1ra–17va (ergänzt); 237 Helmst., 107va–115vb; 272 Helmst., 17vb–25vb; 353 Helmst., 77va–88ra; 608 Helmst., 170r–180v (unvollständig); 615 Helmst., 9v–21v; 900 Helmst., 365r–383r und 389r–398r; 953 Helmst., 161r–181v; 1108 Helmst., 4v–22r (unvollständig) und 84r–101v; 1138 Helmst., 97r–132v; 83.2 Aug. 2°, 246ra–254rb; 83.5 Aug. 2°, 196rb–207ra; 18.7 Aug. 4°, 155r–177r; 18.8 Aug. 4°, 86ra–89vb (unvollständig); 29.2 Aug. 4°, 56v–61v (unvollständig); 50.6 Aug. 4°, 89v–99r; 188 Gud. lat., 2ra–13rb; 17 Noviss. 12°, 140r–162v. Druck: 184, 485A–508B, hier bis 506A. Literatur: 3126; , 71; 1, 754-762, hier 758; , VII Nr. 47; , Les "Meditationes" Pseudo-Bernardines sur la connaissance de la condition humaine, in: Sacris Erudiri 15 (1964), 256–291; 16 (1965), 425–427; , 483–499 (497 Hs. genannt).
:209rb–212va Solutiones quarundam quaestionum ad dominum Rudolphum (Notabilia IV, series solutionum mutata). Reverende domine Rudolfe questio vestra prima est quomodo intelligendum sit quod in persona domini nostri Ihesu Christi est verus deus et homo … — … convenit dicere cum apostolo ubi supra. Sed neque me ipsum iudico qui autem iudicat me dominus est [I Cor 4,4]. ›Sic finitur determinacio Magistri Hinrici de Hassia videlicet quomodo deus sit ubique et non humanitas Christi. Item de predestinacione breve notabile. De modo vincendi seipsum et de cogitacione quando sit peccatum et quando non‹. Enthält die vier Notabilia in der Reihenfolge III–I–IV–II. In gleicher Abfolge mit identischem Incipit und Explicit auch in Eichstätt, UB, Cod. st 450, 283v–287r ( , 261f.); Halle, ULB, Qu. Cod. 86, 126v–129r ( , 78); Mainz, StB, Hs. I 62, 42ra–45vb ( , 125). Ungedruckt. Literatur: , 117 Nr. 7; , 104–108 (106 Hs. genannt); , 405 Nr. 45; 1610; 11, 1542–1556, hier 1553; 5, 532 Nr. 38 (Hs. genannt).
:212va–b Expositio allegorica currus ignei Eliae. Si precepta digne servaveris ad ethereum thalamum curru igneo traheris … — … de istis cantoribus dicit Ovidius quod tres fuerunt sirenes etc. Nachgetragen, in dieser Form bislang nur hier nachgewiesen. Die Dreizahl der Sirenen ist zwar aus der Antike bekannt, wird aber bei Ovid selbst (Ov. met. 5,552–563) nicht explizit erwähnt.
213ra–233rb Horologium devotionis circa vitam Christi. ›Incipit horologium devocionis valde devotum‹. Quoniam secundum beatum Gregorium omnis Christi actio nostra est instructio … — … per te domine Ihesu invitari [!]. Quod michi domine Ihesu prestare digneris qui cum patre et spiritu sancto vivis et regnas Amen. Auch in Cod. Guelf. 807 Helmst., 1r–57r (Augustiner-Chorfrauenstift Heiningen, Text sehr nahestehend); 62.3 Aug. 4°, 1r–90v; sowie im handschriftlichen, separat foliierten Teil des vermutlich aus dem Augustiner-Chorfrauenstift Marienberg stammenden Mischbandes 697.24 Theol., 63r–119v. Die Identität des Autors mit Bertholdus Friburgensis, dem Verfasser der "Rechtssumme", ist nicht gesichert. Druck: 4172–4177 (4176 vergl.). Literatur: 1, 801f. und 11, 245; 671.
:233rb–236rb De meditatione passionis Christi per VII diei horas libellus. ›Incipit tractatulus beati Bernardi de contemplacione dominice passionis secundum septem horas diei‹. Sepcies in die … [Ps 118,164]. Rogasti me ut aliquem modum contemplandi in passione domini nostri demonstrarem tibi … — … et sedebis ibi iuxta eum ad monumentum eius scilicet domini nostri Ihesu Christi. Auch in Cod. Guelf. 708 Helmst., 205r–211r; Cod. Guelf. 807 Helmst., 57r–66r (textidentisch); 50.2 Aug. 2°, 87vb–92ra. Druck: 94, 561C–568C. Literatur: , VII Nr. 36; , 409; , 53; , 155f. Nr. 161; 1, 754–762, hier 759; 3084.
:236va De imitatione Christi (cap. IV,8). ›De plena oblacione Christi in cruce in propria resignacione. Vox dilecti. Laus semper Christo‹. Sicut ego me ipsum expansis in cruce manibus et nudo corpore … — … offer te ipsum michi cum omnibus affectibus tuis. Mit identischer Rubrik an den vorhergehenden Text angehängt in Cod. Guelf. 807 Helmst., 66r–v. Druck: 2, 112f.
:236va–237vb Sermo de meditatione passionis Christi. ›Sequitur sermo de passione domini nostri Ihesu Christi‹. Hoc sentite … [Phil 2,15]. In verbo proposito apostolus proponit nobis domini passionem et incitat animum nostrum ad sibi compaciendum … — … auxiliante ipso sponso ecclesie domino nostro Ihesu Christo qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat etc. Textidentisch in Cod. Guelf. 807 Helmst., 74v–77v; außerdem in Berlin, SBBPK, Ms. theol. lat. qu. 311, 206v–210v ( , 94); Weimar, HAAB, Oct 52, 194r–197r ( , 281).
237vb–238va Auctoritates de passione Christi. ›Sequitur informacio de passione Christi preter illas dictas in mediate [!]. Bernhardus‹. Quicumque recordatur passionem Christi ex toto corde talis spiritualiter manducat corpus Christi … — … nichil ita elevat ad contemplacionem sicut meditacio dominice passionis. ›Expliciunt devote meditaciones dominice passionis‹. Eine fortlaufende Stellensammlung zur Passion Christi; die Namen der zitierten Autoritäten sind in marg. ausgeworfen. Textidentisch in Cod. Guelf. 807 Helmst., 77v–79v; mit identischem Incipit außerdem noch in Weimar, HAAB, Oct 52, 197r–198r ( , 281) nachgewiesen.
238va Vita Jesu Christi (cap. 1,17,11). ›Cris[ostomus]‹. Quid enim prodest ei quem sordidant mores generacio clara … — … sanctitati sui generis non respondent amittunt generis dignitatem. Hec Crisostomus. Zu Text und Parallelüberlieferung vgl. Cod. Guelf. 359 Helmst., 164ra–183vb. Druck: , 1, 150. Von anderer Hand nachgetragen. – 238vb leer.
:239ra–243ra Legenda aurea (Prologus et cap. 1). ›In nomine domini Amen‹. Universum tempus presentis vite in quatuor distinguitur … — … dilacionem patitur sed omnia in momento et in ictu oculi [I Cor 15,51] peragamur. Zu Text und Parallelüberlieferung vgl. Cod. Guelf. 289 Helmst., 1ra-250vb. Druck: , 3–23.
:243ra–244va Passio sanctae Apolloniae. ›De sancta Appollonia [!]‹. Tempore Juliani imperatoris fuit quidam vir nobilis in urbe Romana de genere senatorum nomine Appollonius … — … sanctus autem Policarpus corpus beate Appollonie tulit et corpus iuxta patrem suum Appollonium sepelivit honorifice etc. Weitgehend wie in Cod. Guelf. 388 Helmst., 1ra–vb, dazu 643.
244va–245va Epitome vitae sancti Henrici II imperatoris. Babenberch deposicio sancti Hinrici Imperatoris huius nominis secundi hic Hildensem a puero nutritus … — … in Babenberch in ecclesia apostolorum Petri et Pauli honorifice sepultus ubi postmodum multis miraculorum virtutibus est glorificatus a domino qui vivit deus semper. Bislang unbekannte, vermutlich im Hildesheimer Raum angefertigte Epitome der Viten 3811 und 3812, dazu: Die Vita sancti Heinrici regis et confessoris und ihre Bearbeitung durch den Bamberger Diakon Adelbert, hrsg. von , Hannover 1999 ( 69), 165–172 (166 Hs. genannt).
245va–246ra Compendium vitae sancti Bernwardi. ›De sancto Bernardo‹. Hildensem civitate Saxonie natali sancti Berwardi episcopi et confessoris. Hic sanctus claris ortus natalibus fuit ex familia scilicet Palentini comitis Saxonie … — … administrante pontificatum Hildensemensis ecclesie Bernone venerabili episcopo a quo idem sanctus translatus est. Dazu 1261. Die Hss. ist die bislang in der Forschung vergeblich gesuchte Vorlage für die Ausgabe von Gottfried Wilhelm Leibniz ( 1, 481f. Nr. XXXIII), der im März 1704 eine im Initium fehlerhafte Abschrift des Textes von Hermann von der Hardt von der Universität Helmstedt erhielt. Vgl. dazu , 37f., 117; , Das von Gottfried Wilhelm Leibniz veröffentlichte "Compendium vitae sancti Bernwardi", in: Niedersächsisches Jahrbuch für Landesgeschichte 79 (2007), 187–205, bes. 190–192 mit Literatur, 207–205 kritische Neuedition nach der abweichenden Parallelüberlieferung; , 125 Nr. 91 (Hs. genannt). Eine abweichende Fassung in Cod. Guelf. 893 Helmst., 123r–v.
246ra–247va Translatio sancti Auctoris Brunsvicum (recensio brevis). ›De sancto Auctore‹. Vetera patrum tradicione cognovimus quod Ghertrudis filia Ecberti marchionis Saxonie relicta comitis Hinrici de Northem … — … sancti brachium defertur eger ex eo cum fide benedicitur pristineque sospicitate redditur etc. Vgl. dazu 748. Abdruck von Leibniz nach dieser Hs. ( 1, 701–703 Nr. XLII); vgl. Die Lebensbeschreibungen der vorkarolingischen Bischöfe von Trier, Bonn 1935 (Rheinisches Archiv 27), 159–167 (159 Hs. genannt); , Der Auctorkult in Braunschweig und seine Vorläufer im früheren Mittelalter, in: Niedersächsisches Jahrbuch für Landesgeschichte 62 (1990), 153–207, hier 167f. (Hs. genannt); , 170f. Nr. 119 (Hs. genannt). Die Langfassung mit Prolog in Cod. Guelf. 1049 Helmst., 1r–16r; , eine noch weiter gekürzte Fassung in Cod. Guelf. 324 Helmst., 163ra–va.
247va–248rb Epitome vitae sancti Ludovici IX regis Francorum. ›De sancto Lodewico rege Francorum‹. Sanctus Lodewicus patre suo christianissimo rege Francorum defuncto puer sancte indolis … — … summo cum honore conditum est ubi crebrius choruscat miraculis gloriosis etc. Mit identischem Incipit und Explicit in Basel, UB, B IX 19, 185ra–vb ( , 311). Epitome von 5043, vgl. , 357.
248rb–248vb Epitome vitae sancti Wenceslai ducis Bohemiae. ›De sancto Wenslao‹. Wentzlaus de provincia Bohemie ex genere principum ortus … — … multa miracula ad ipsius laudem et gloriam operatur etc. Mit identischem Incipit und Explicit in Basel, UB, B IX 19, 204ra–b ( , 311). Vgl. , 379.
248vb–249va Epitome vitae sancti Praeiecti. ›Preiectus‹. Preiectus Arvernensis episcopus hunc cum mater Elegia gestans in utero … — … et memoriam eorum exaltans monasterium virorum in predicto loco Vulfico [!] constituit. Vgl. zum Text die Parallelüberlieferung in Cod. Guelf. 324 Helmst., 96vb–97rb. Der verderbte Ortsname im Explicit ist Volovicus (Volvic).
249va–250rb Epitome vitae sanctae Aldegundis. ›Aldegundis‹. [M]albodio monasterio sancte Aldegundis virginis … — … privilegiata signis et virtutibus illibata transivit ad celos etc. Mit identischem Incipit und Explicit in Berlin, SBBPK, Ms. Magdeb. 26, 181ra–vb ( , 91); Lüneburg, RB, Ms. Theol. 2° 36, 245va–246rb ( , 73) Vgl. , 166.
250rb–251ra De sancto Gangolfo. ›Gangulphus‹. Gangulphus martir alto sanguine ortus in Burgundia et a parentibus sacris literis imbutus … — … Pipinus rex experiri veritatem fecit et sic de muliere viderunt sicut audierunt etc. Mit identischem Incipit in Basel, UB, B IX 19, 108vb–109ra ( , 307f.). Epitome von 3328; vgl. , 188.
251ra–252ra Passio sanctorum Felicis et Adaucti. Apud Nolam Campanie natale beati Felicis presbiteri. Fuerunt duo fratres nomine et opere felices … — … perrexit ad dominum circa annos domini trecentos. 2882, Incipit modifiziert nach dem Martyrologium von Ado Viennensis ( 123, 214B).
252ra–253rb Passio sancti Marcelli papae. ›De sancto Marcello‹. Tempore quo Maximianus Augustus rediens de partibus Affrice ad urbem Romanam volens placere Dyoclesiano [!] Augusto … — … in cimiterio Priscille via Sabaria non longe ab urbe miliario tercio et requievit in pace Amen. Dazu 5234.
253rb–vb Passio sanctae Priscae. Claudius imperator Decio cesari succedens quia erat ydolorum cultor … — … fabricata est ecclesia. Passa est autem beata Prisca virgo et martir gloriosa circa annos domini ducentos septuaginta duos. Vgl. Basel, UB, B IX 19, 38vb–39rb ( , 303), hier Incipit und Explicit ergänzt. , 370.
253vb–255rb Transitus sancti Epiphanii. ›Epiphanius‹. Beatus Epiphanius dissolucionis sue tempus spiritu longe ante prenoscens … — … Hesperie imperium administrante cuius corpus tempore Ottonis imperatoris a venerabili episcopo Othwino cum corpore sancte Speciose Hildensem est translatum ad laudem Ihesu Christi domini nostri cui soli debetur honor et imperium in secula seculorum Amen. Das Explicit mit dem Verweis auf die hier fehlende Translatio weicht vom Druck ab. Eine Epitome vgl. in Cod. Guelf. 324 Helmst., 94ra–b. Literatur: 2572; , Der Transitus sancti Epiphanii und die Translatio sancti Epiphanii. Neue Handschriftenfunde, in: 64 (2008), 519–546.
255va–270vb Historia Karoli Magni et Rotholandi (redactio D). ›Historia Karoli regis christianissimi‹. (255va–b) Capitula. Epistola beati Turpini ad Leoprandum I. Historia famosissimi Karoli Magni quomodo tellurem Hispanicam et Galecianam a potestate Sarracenorum liberavit … — … De consilio quod apud beatum Dionisium Karolus adunavit XXXI. De morte Karoli XXXII. (255vb–256ra) Prologus. ›Incipit epistola beati Turpini archiepiscopi ad Leoprandum c. I‹. Turpinus dei gracia archiepiscopus Remensis ac sedulus Karoli Magni imperatoris in Hispania consocius … — … istud ab ea discordasse vivas et valeas et domino placeas Amen. (256ra–270vb) Textus. ›Incipit historia famosissimi Karoli Magni quomodo tellurem Hispanicam et Galecianam a potestate Sarracenorum liberavit II‹. Gloriosissimus namque Christi apostolus Jacobus cum aliis apostolis et dominicis discipulis … — … Karolus eripitur et in celesti regno subsidiis sanctorum quorum edificat basilicas collocatur Amen. ›Expliciunt gesta Karoli Magni‹. Danach folgen Schlussverse: Qui legis hoc carmen Turpino posce iuvamen | ut pietate dei subveniatur ei ( 15514, Hs. genannt). Explicit Epistola Turpini archiepiscopi ad Leoprandum finitus copiando Anno domini Mo CCCCo LVIIIo in vigilia pasche [1.4.1458] hora quasi prima per manus Ludolfi est completum etc. ( 12667). Gehört zur Textgruppe D. Die Kapitel 3 (Namen der spanischen Städte), 32 (die in der Aachener Pfalz dargestellten Künste) und 34 (Rolandswunder) fehlen, die Schlussverse direkt an das vorletzte Kapitel angehängt. In den vorliegenden jüngeren Ausgaben wurde die Hs. nicht berücksichtigt. Ob die editio princeps von 1566 (s. unten), die dem Text der Hs. völlig entspricht, auch auf diesem Codex basiert – so bei , Aus der Geschichte der Pseudo-Turpin-Forschung, in Romanische Forschungen 57 (1943), 229–245 (230f., 244 Hs. genannt) angegeben –, ist nicht sicher nachweisbar. Der Text vollständig in Cod. Guelf. 927 Helmst., 1r–30r; die Kapitel 1, 2, 19, 20 (erste Hälfte) auch in Cod. Guelf. 75.8 Aug. 2°, 371ra–372ra. Editionen: , Germanicarum rerum quatuor celebriores vetustioresque Chronographi…, Frankfurt/M. 1566 ( S 2277), Bl. 1r–13r; Historia Karoli Magni et Rotholandi ou Chronique du Pseudo-Turpin. Textes revus et publ. d’après 49 manuscr. par Der Pseudo-Turpin von Compostela, ed. , Paris 1936, ND Genève 1972, 87–239; . Aus dem Nachlaß hrsg. von , in: Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse 1965, Heft 1, München 1965, 37–102; Die Chronik von Karl dem Großen und Roland. Der lateinische Pseudo-Turpin in den Handschriften aus Aachen und Andernach ediert, kommentiert und übersetzt von , München 1986 (Beiträge zur romanischen Philologie des Mittelalters 13), 28–136;Karolellus atque Pseudo-Turpini Historia Karoli Magni et Rotholandi, hrsg. von , Stuttgart und Leipzig 1996 (Text der Hs. weist Merkmale der letzen beiden Ausgaben auf).Literatur: 1588, 1590, 1592; 11, 240–244; , Überlieferung und Bedeutung des Liber Sancti Iacobi und des Pseudo-Turpin, in: Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse 1950, Heft 2, München 1950, 1–75; , Los Manuscritos Latinos del Falso Turpino, in: Estudios dedicados a Menéndez Pidal, Bd. 4, Madrid 1953, 67–85 (77 Nr. 75 Hs. genannt); , La geste de Charlemagne et de Roland, Genève 1961 (Naissance et développement de la chanson de geste en Europe 1), 375 Nr. D85 (Hs. genannt).
:270vb–301rb Sermo contra focaristas. ›Sermo Gerardi Groten doctoris. De clericis concubinariis sermo ad clerum Traiectensem. Introductio thematis et exposicio eius‹. Recedite recedite … [Is 52,11]. Patres et domini venerabiles hec exortacio et iussio est principaliter … — … longius et diffusius quam credidissem propter parvulos hec scripsi. In nomine domini qui sit benedictus in secula seculorum. Amen. ›Gerardi Groten‹. Explicit tractatus de clericis concubinariis per manus Ludolphi finitus in vigilia domini ascensionis in urbe Sampleve Anno Mo CCCCo LVIIIo [10.5.1458] ( 12667). Zu Text und Parallelüberlieferung vgl. Cod. Guelf. 396 Helmst., 60ra–94va. Edition: 235, 299–464 (mit dieser Hs., 174f. genannt, Sigle Y).
:301va–302vb De tribus habitaculis. ›Ex libro Aurelii Augustini de triplici habitaculo‹. Tria sunt sub omnipotentis dei manu habitacula … — … deum omnipotentem et benignum et misericordem. Cuius honor et gloria et nunc et per omnia secula seculorum Amen. Häufig Augustinus oder Bischof Patrick von Dublin zugeschrieben. Druck: 40, 991–998; auch 53, 831–838; , The Writings of Bishop Patrick 1074–1084, Dublin 1955 (Scriptores Latini Hiberniae 1), 106–125.Literatur: , 6082 und Suppl.; 155; , 414 Nr. 1158.1; 309.
303ra–312ra Soliloquium de quatuor mentalibus exercitiis (recensio mutata breviataque quae 'Occupatio devotorum' codicibus nonnullis inscribitur). (303ra–va) Prologus. ›Incipit prologus in libellum qui intitulatur de occupacione devotorum‹. Iste libellus de diversis dictis sanctorum extractus et collectus potest appellari occupacio devotorum … — … ad deificam fruicionem et ad tranquillam et securam eterne beatitudinis firmam possessionem Amen. (303va–312ra) Textus. ›Incipit libellus de occupacione devotorum. Prima distinctio docet animam videre sua interiora et primo quam graciose sit formata per naturam‹. O anima mea converte radium contemplacionis tue ad tua interiora et exteriora … — … siciat caro mea donec intrem in gaudium dei mei qui est trinus et unus benedictus in secula seculorum Amen. In dieser Textfassung auch in Cod. Guelf. 708 Helmst., 283r–296r (mit zusätzlichem Bernhardzitat am Prologschluss); 900 Helmst., 26v–47r; der Standardtext mit Autornennung und korrektem Titel in Cod. Guelf. 1128 Helmst., 1r–85v (am Schluss Textverlust); mit abweichendem Titel (Imago vitae) oder ohne Titel in Cod. Guelf. 602 Helmst., 203v–211v (gekürzt); 615 Helmst., 31r–56r; 1277 Helmst., 52r–115r und 140v–141v; 1284 Helmst., 41r–116r; 75.3 Aug. 2°, 162ra–183rb. In dieser Form ungedruckt, Edition des vollständigen Textes: 8, 28–67 (XXXVIII Hs. genannt). Literatur: , 2, 43 Nr. 305al; , 28 Nr. 23; , 153; 2150 und Suppl.; , 393–399 Nr. R27; 2, 456 Nr. 29.
:Abgekürzt zitierte Literatur
S. G. Axters, De imitatione Christi. Een handschrifteninventaris bij het vijfhonderdste verjaren van Thomas Hemerken van Kempen, † 1471, Kempen 1971 | |
Die mittelalterlichen Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Beschreibendes Verzeichnis. Abteilung B: Theologische Pergamenthandschriften, Bd. 2, Signaturen B VIII 11 – B XI 26, bearbeitet von G. Meyer und M. Burckhardt, Basel 1966 | |
M. Lapidge, R. Sharpe, A Bibliography of Celtic-Latin Literature 400–1200, Dublin 1985 (Royal Irish Academy Dictionary of Medieval Latin from Celtic Sources. Ancillary publications 1) | |
Die theologischen lateinischen Handschriften in Quarto der Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz Berlin, Bd. 2: Ms. theol. lat. qu. 267–378, beschrieben von G. Achten, Wiesbaden 1984 (Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz. Kataloge der Handschriftenabteilung, Reihe 1: Handschriften 1,2) | |
Die Manuscripta Magdeburgica der Staatsbibliothek zu Berlin Preußischer Kulturbesitz, Bd. 1: Ms. Magdeb. 1–75, beschrieben von U. Winter, Wiesbaden 2001 (Staatsbibliothek zu Berlin Preußischer Kulturbesitz. Kataloge der Handschriftenabteilung, Reihe 1: Handschriften, 4,1) | |
Bibliotheca hagiographica Latina antiquae et mediae aetatis, 2 Bde., ed. Socii Bollandini, Bruxelles 1898 und 1901 (Subsidia hagiographica 6), Bd. 3: Supplementi editio altera, Bruxelles 1911 (Subsidia hagiographica 12) | |
H. Fros, Inédits non recensés dans la BHL, in: Analecta Bollandiana 102 (1984), 163–196, 355–380 | |
M. W. Bloomfield, Incipits of Latin Works on the Virtues and Vices 1100–1500 A.D., Cambridge/Mass. 1979 (Publications of the Medieval Academy of America 88) | |
Doctoris Seraphici S. Bonaventurae S. R. E. Episcopi Cardinalis opera omnia … edita studio et cura P. P. Collegii a S. Bonaventura …, Bd. 1–10, Ad Claras Aquas (Quaracchi) 1898–1901 | |
S. Thomae Aquinatis opera omnia, ut sunt in indice thomistico additis 61 scriptis ex aliis medii aevi auctoribus, hrsg. von R. Busa, Bd. 1–7, Stuttgart 1980 (Index Thomisticus. Supplementum) | |
C.A.L.M.A. Compendium auctorum latinorum medii aevi, hrsg. von M. Lapidge u.a., Bd. 1–, Firenze 1999– | |
R.-J. Hesbert, Corpus antiphonalium officii, Bd. 1–6, Rom 1963–1979 (Rerum ecclesiasticarum documenta. Series maior 7–12) | |
C. Cardelle de Hartmann, Lateinische Dialoge 1200–1400. Literaturhistorische Studie und Repertorium, Leiden, Boston 2007 (Mittellateinische Studien und Texte 37) | |
Corpus Christianorum. Continuatio mediaevalis, Bd. 1–, Turnhout 1971– | |
Colophons de manuscrits occidentaux des origines au XVIe siècle, Bd. 1–6, ed. par les Bénédictins du Bouveret, Fribourg/Schweiz 1965–1982 (Spicilegii Friburgensis Subsidia 2–7) | |
S. Corbin, Die Neumen, in: Palaeographie der Musik, Bd. 1,3, hrsg. von W. Arlt, Köln 1979 | |
Clavis patristica pseudepigraphorum medii aevi, hrsg. von I. Machielsen, Turnhout 1990– (Corpus Christianorum. Series Latina) | |
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