Dieses Dokument steht unter einer Creative Commons Namensnennung-Weitergabe unter gleichen Bedingungen 3.0 Deutschland Lizenz (CC BY-SA).
Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel (Copyright Information
Neu katalogisiert durch
Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes
Incipit ordo qualia sacerdos facere debat ante missam.Beginnt mit der Oration
Largire sensibus nostris omnipotens pater ut sicut exterius abluuntur inquinamenta manuum
et crescat in nobis augmentum sanctarum virtutum(
De sancta trinitate, (
Feria II de sapientia, (
Feria III de compunctione, (
Feria IIII ad angelos, (
Feria V de karitate, (
De sancta cruceund (
Sabbato de sancta Maria.
In vigilia unius apostoli, (
In die sancto, (
In vigilia apostolorum, (
In die sancto, (
In vigilia unius martyris, (
In die sancto, (
In vigilia plurimorum martirum, (
In die sancto, (
De uno confessore qui fuit episcopus(
In natale unius confessoris qui non fuit episcopus, (
In natale plurimorum confessorum, (
In natale unius virginis, (
In natale virginum, (
In dedicatione ecclesie.
Letanie maiores, (
Missa de omnibus sanctis(3 Formulare), (
Missa ad presentem sanctum, (
Missa pro episcopo, (
Missa pro abbate, (
Missa pro rege(2 Formulare), (
Pro congregatione, (
Missa pro abbate et congregatione, (
Missa pro se ipso, (
Alia pro se ipso(3 Formulare), (
Missa pro amico(5 Formulare), (
Pro salute vivorum(2 Formulare), (
Pro salute vivorum et mortuorum(2 Formulare), (
Item alia missa communis, (
Missa pro amicis, (
Missa pro pace(2 Formulare), (
Pro liberatione corporis et anime, (
Missa pro infirmo, (
Missa pro febricitantibus, (
Pro iter agentibus, (
Pro temptatione carnis, (
Pro emendatione cordis ad postulandam sancti spiritus gratiam, (
Pro temptatione inimicorum invisibilium, (
Pro peticione lacrimarum vel compunctione, (
Ad poscendam humilitatem, (
Pro concordia fratrum, (
Missa pro peccatis, (
De quacumque tribulatione, (
Ad pluviam, (postulandandam
Pro serenitate aeris.
Missa pro episcopo defuncto, (
Missa plurimorum episcoporum defunctorum, (
Pro defuncto sacerdote(4 Formulare), (
Missa plurimorum sacerdotum, (
Missa pro defunctis fratribus in congregatione, (
Pro laico defuncto(6 Formulare), (
Pro femina defuncta, (
Pro feminis defunctis, (
Pro consanguinibus, (
Missa communis(3 Formulare, das letzte von anderer Hand nachgetragen), (
Pro cuius anima dubitatur, (
Missa in die depositionis, (
Missa in die depositionis III vel IIII vel VII vel XXX, (
Missa annualis.
Dominica XVIIIpost pentecosten, (
Dominica XXVIIII, (sic, recte: XVIIII
Dominica XXV, (sic, recte: XX
Dominica XXI, (
Dominica XXII, (
Dominica XXV. Da kein Blattverlust vorliegt, wurden die Offizien zu Dominica XXIII und XXIV post pentecosten offenbar bewusst ausgelassen. (
Dominica I de adventu domini, (
Dominica II de adventu domini, (
Dominica III de adventu domini, (
Natale sancti Martini et sancti Menne martyris(11.11., ), (
Natale sancte Cecilie virginis(22.11.), (
Natale sancti Clementis(23.11.), (
In vigilia sancti Andree apostoli(29.11.), (
In die sancto(30.11.). (
In vigilia omnium sanctorum(31.10.), (
In die sancto ad missam(1.11.), (
De sancto Cesario(1.11.), (
In natale sancti Luce evangeliste(18.10.). Enthält nur die Texte der Epistel- und Evangelienlesung (II Cor 8,12–21 und Lc 10,1–7); von anderer Hand nachgetragen.
Sancte Bonifaci ora,
Sancte Albane ora,
Sancte Cosma ora,
Sancte Damiani oraund
Sancte Blasi ora(bei den Märtyrern),
Sancte Gumberte ora,
Sancte Wicberte ora,
Sancte Galle ora,
Sancte Otmare ora,
Sancte Magne oraund
Sancte Uodalrice orabei den Bekennern sowie
Sancta Afra ora,
Sancta Sotheris ora,
Sancta Genouefa ora,
Sancta Christina ora,
Sancta Justina ora,
Sancta Scolastica ora,
Sancta Barbara ora,
Sancta Waltpurgis oraund
Sancta Gunthildis orabei den Jungfrauen. Die Ergänzungen verweisen auf das fränkische Missionsgebiet des Bonifatius – besonders bemerkenswert sind die im Raum um Ansbach, Eichstätt und Weißenburg/Bayern verehrten Heiligen Gumbert, Waltpurgis und Gunthildis – und weiter in den süddeutschen Raum bis nach Augsburg und St. Gallen.
Qui posuit animam tuam ad vitam, dem Responsorium und Versikel
1–
133.
Späte karolingische Minuskel von mehreren, schwer unterscheidbaren Händen, Gesangsteile in kleinerer Schrift abgesetzt;
Nachträge des 14. bzw. 15. Jh. von mindestens drei weiteren Händen.
Der ursprüngliche romanische Einband ist verloren.
Im späten 18. oder frühen 19 Jh. erhielt der Codex in der Werkstatt des Buchbinders
Im Jahre 1979 wurde dieser Einband abgelöst (heute in der Einbandreste-Sammlung aufbewahrt) und durch zwei neue Buchenholzdeckel mit einem Halbbezug aus Ziegenleder ersetzt, der mit zwei Langriemenschließen aus dem gleichen Material verschlossen wird.
Nach Ausweis der paläographischen Merkmale und des Buchschmucks wurde der Codex in der ersten Hälfte des 12. Jh. im süddeutschen Raum geschrieben. Die in der Litanei (100r–102r) erwähnten Heiligen Gumbert, Waltpurgis und Gunthildis erlauben eine ungefähre Lokalisierung der Schriftheimat im fränkischen Missionsgebiet des Bonifatius um
Der Codex gelangte zu einem unbekannten Zeitpunkt in den Besitz von Matthias Flacius Illyricus. Missale
und die Signatur № 37
der flacianischen Bibliothek. Die Identifizierung der Hs. bei
Zusammen mit der übrigen Bibliothek des Matthias Flacius am 20.4.1597 von Herzog Heinrich Julius von Braunschweig-Lüneburg erworben; 1614 im Gesamtkatalog der Wolfenbütteler Hofbibliothek von Liborius Otho (Cod. Guelf. A Extrav., p. 294 [289]) unter Nr. X 51
der Papalia miscellanea
als Missale et Collectae manuscr.
nachgewiesen. Seit Missale in membrana ohne bandt
unter den Theologici MSS
beschrieben, im Handschriftenverzeichnis von ti in folio827
aufgeführt.