Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft im Rahmen des Programms Digitalisierung und Erschließung handschriftlicher und gedruckter Überlieferung
Pastorale Sammelhandschrift
Papier — 287 Bl. — 21 × 14 cm — Lübeck — um 1470
Wasserzeichen: ##: DE5025-tl147_##. Lagen: 19 VI (228). VI–4 (236). VI–1 (247). 2 VI (271). VIII (287). Teilweise Reklamanten. Bleistiftfoliierung 1–287 (20. Jh.). Schriftraum: 14–15 × 10 cm. 26–33 Zeilen. Hauptsächlich von einer Hand in Bastarda geschrieben, die übrigen Hände ergänzend auf zunächst freien Blättern. Hand 2: 237r–247v, Hand 3: 271v–283v, Hand 4: 232v–235r und 271v–283v, schlaufenlose Bastarda. Rote Lombarden über zwei bis vier Zeilen, teilweise Freiräume. Teilweise Rubriken in roter Tinte. Rote Unterstreichungen. Nicht vollständig rubriziert.
Spätgotischer Holzdeckeleinband mit braunem Lederüberzug, berieben und mit Wurmlöchern. Streicheisenlinien. Einzelstempel der Werkstatt "Lübeck Antoniter-Werkstatt I" (w001549): Greif, steigend/springend: s015051. Geometrisches Ornament, Rautengitter: s00### ( Viereck 4a). Lilie: s038204. Auf dem VD Abdrücke von einem Papierschild oben links, jetzt auf den VS geklebt, Maße 3,5 × 5 cm, Aufschrift mit braunem Buntstift 16821, durchgestrichen und ersetzt durch 22908 (Bleistift). 2 x 5 Schonernägel in Hutform. Zwei Hakenschließen mit Stiftlager, Haken und Gegenblechen; Lederriemen und Haken erneuert. Eck- und Kantenbeschläge, teilweise mit Aussparungen. Drei Doppelbünde, oben und unten einfache Kapitalbünde. Auf dem Buchrücken im obersten Bundfeld ein Titelschild mit den Maßen 4,5 × 3,5 cm, Aufschrift Expositio canonis. Henr. de Vrimaria expos. decalogi. Versus 4 libr. sententiarum. Speculum sacerdotum … moriendi. Darunter ein Papierschild, 3 × 6,5 cm, mit der Aufschrift CXVII. Schließlich ein Signaturschild aus Papier mit den Maßen 2 × 3 cm, Aufschrift Ms. theol. lat. 147 in schwarzer Tinte (20. Jh.). Blattweiser aus rot und schwarz gefärbten Lederzungen auf Bl. 2, 31, 37, 56, 79, 85, 91, 97, 104, 110, 118, 123, 131, 136, 139, 143, 157, 161, 177 (Spuren), 193, 207, 232, 237, 248, 257, 271. Restauriert.
Herkunft: Die Handschrift entstand um 1470 vermutlich in Lübeck. — Auf dem VS der Besitzeintrag des St. Michaeliskonvents der Schwestern vom gemeinsamen Leben Iste liber pertinet sororibus in Lubeck apud sanctum Egidium. Das Rückenschild mit der Signatur in römischen Zahlen spricht ebenfalls für die Herkunft aus dem Michaeliskonvent bzw. ab 1557 aus der Büchersammlung des Waisenhauses, siehe , 987. — Im Zuge der Säkularisation wurde die Handschrift im September 1804 in die Stadtbibliothek überführt. Zusammen mit anderen Handschriften der Stadtbibliothek wurde sie 1944 kriegsbedingt in ein Salzbergwerk bei Bernburg/Saale ausgelagert und nach Kriegsende in die UdSSR nach Leningrad transportiert. Für die spätere Verwahrung im Russischen Staatlichen Archiv Alter Akten in Moskau spricht das Papierschild auf dem VS mit den Inventarnummern. Seit 1990 ist der Band zurück in Lübeck. Altsignaturen 142 auf dem VS. Querovaler Stempel der Stadtbibliothek auf Fol. 1r.
, 421–435. — , 272.
2r–31r Expositio missae. ›Expositio canonis‹. Preparate corda vestra domino … [I Sm 7,3]. Ita scribitur I Rg VII. Quoniam ut sacrarum scripturarum codices rimanti limpide apparet sacrosanctum eukaristie misterium dignissimum ac sanctissimum esse sacramentorum … — … gaudia in vita eterna quam nobis miseris peccatoribus et indignis famulis suis de sua benignissima gracia dignetur dare Ihesus Christus dominus noster qui cum deo patre et spiritu sancto vivit in secula seculorum. Amen. Parallel überliefert in Stralsund, Stadtarchiv der Hansestadt Stralsund, HS 1051, 267r–281r, Greifswald 1442 (HSP-ad3636f8-8aa1-321f-a15f-51b00d59188a) und Barth, Kirchenbibliothek Sankt Marien, 2° B 19, 341va–363ra, Lübeck?, 2. Drittel, 15. Jh. (HSP-64042028-5191-3db8-bb17-661401f78f5f).
31v–35v Triginta opera vitae Christi. Hec sunt triginta opera vite Christi principalia que sacerdos representat in missa. Primum opus quod dominus noster Ihesus Christus fecit in hoc mundo … — … quecumque dixerit vobis facite [Io 2,5] et concordat scriptura dicens: Iudicium patris audite sibi et sic facite ut salvi sitis ecclesiastici 3o [Sir 3,2]. Bisher nicht nachgewiesen.
36r–v Expositio canonis missae. ›Memoria vivorum‹. Memento domine famulorum famularumque tuarum et omnium etc. In hac parte canonis orat sacerdos pro vivis fidelibus in speciali dicens: Memento domine id est cogita illorum quos gratia tua benedixit … — … et hec memoria defunctorum non debet fieri cordetenus sed oretenus non minis prolixe nec nimis celeriter sed medio modo ne circumstantes tedio afficientur. (36v) ›Nota horribile verbum Bede de communicantibus in peccato mortali‹. Cum presbiter in peccato mortali scienter … — … sic etiam de quolibet peccatore etc. Druck des Gebetes: 1, 206.
37r–56r Sermo de passione domini. ›Passio domini noster Ihesu Christi‹. Pater in manus tuas … [Lc 23,46]. Quia Maria est scaturiens fons omnium graciarum et misericordiarum … — … remissionem omnium peccatorum tuorum et post hanc vitam leticiam sempiternam. Amen. Bl. 37r mit Glosse: infortunata id est unghelukkich. Nr. 17593. , 221. Vgl. den Anfang von Berlin, SBBPK, Ms. Magdeb. 29, 42ra–53v ( , 104) und Würzburg, UB, M. ch. f. 295, 210v–223r ( , 106).
56v–68v Sermones. Alle bisher nicht nachgewiesen.
(56v–60r) C14. Posuit stellas in firmamento celi … [Gn 1,17]. Ita scribitur Genisis Io originaliter et transumptive quo ad propositum nostrum in capitulo supra specula Extra de magistris [X 5.5.5]. Venerabiles patres ac domini …
(60r–62v) C19. Obedite prepositis vestris … [Hbr 13,17]. Ita scribitur ad Hebraeos ultimo originaliter et transumptive in canone magnum 11 9 1 et in capitulo principes de maioritate et obedientia [X 1.33.1]. Venerabiles patres ac domini sicut actiones rerum naturalium procedunt …
(62v–66v) C14. Pastores sumus ovium … [Gn 47,3]. Ita scribitur Genesis 47 originaliter et transumptive in canone 7 9 1 suggestum. Venerabiles patres ac domini quia mortalium nullus pascere sufficit …
(66v–68r) ›De novo presbitero‹. C17. Qui bene presunt presbiteri … [I Tim 5,17]. Ita scribitur prima Thimotheum 5o unde dicit philosophus 4o eticorum. Honores maxime desiderantur ab hiis …
68r–69v Epistula Christi de die dominica. (68r–69r) ›Epistola Petri episcopi de observatione diei dominici‹. Quia nescitis timere nec custodire mandatum deum [!] propter hoc venit ira dei super vos et in labores vestros flagella et in pecora que vos possidetis … — … anathematisabo vos usque in seculum seculi tam in presenti quam in futuro dicit dominus omnipotens. (69r–v) Hanc epistolam dominus noster Ihesus Christus in annis dudum elapsis statim post suam gloriosam ascensionem … — … ergo merito debet dominica dies a nobis celebrari et sanctus servari in nomine domini. Amen. Druck verschiedener Fassungen: , Note sur la légende de la lettre du Christ tombée du Ciel, in: Mélanges d’hagiographie grecque et latine, Brüssel 1966 (Subsidia hagiographica 42), 150–178, hier 155–156. , Ein „Brief Christi“, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte 11 (1890), 437–442, hier 440–442. Literatur: 4, 28–33, hier 30f.; 11, 675. , Quelle und Abfassungszeit der Sonntagsepistel in der irischen ,Cáin Domnaigʽ. Ein Beitrag zur Entwicklungs- und Verbreitungsgeschichte des vom Himmel gefallenen Briefes Christi, in: The Modern Language Review 2,2 (1907), 138–154. , Sunday Observance and the Sunday Letter in Anglo-Saxon England, Cambridge 2010. Siehe auch , Die Visio Pauli. Wege und Wandlungen einer orientalischen Apokryphe im lateinischen Mittelalter unter Einschluss der alttschechischen und deutschsprachigen Textzeugen, Leiden 2006 (Mittellateinische Studien und Texte 34), 377–386.
70r–78v Summarium biblicum cum commento. (70r–78v) Textus. ›Genesis‹. I Sex II prohibet III peccant IIII Abel V Enoch VI archa fit VII intrant … — … Flebunt XVIII ad cenam XIX surgent XX sponsam XXI venio iam XXII. Nummerierung der Wörter kapitelweise. (70r–78v) Commentum. Dierum opera fructum Adam et Eva occiditur transfertur Noe Noe et ceteri … — … ornatam viro suo dicit sponsus. Druck: 4271, 4274, 4275. B 2584, A3v–A8v (abweichender Kommentar). Literatur: , The Summarium Biblicum. A Biblical Tool both Popular and Obscure, in: Form and Function in the late medieval Bible, hrsg. von , Leiden 2013 (Library of the written word 27), 163–184. , Tituli, Kapitelreihen, Buchsummarien. Überlegungen zu Texterschließenden Beigaben in vorlutherischen Bibeln. Mit Textanhang, in: Deutsche Bibelübersetzungen des Mittelalters. Beiträge eine Kolloquiums im Deutschen Bibelarchiv unter Mitarbeit von N. Henkel, hrsg. von , Bern 1991 (Vestigia bibliae 9/10), 385–399 (397f. Teildruck Genesis, abweichender Kommentar). 17610. 1182,1. 1, 177f. Nr. 10. A2350-10. Nr. 30549. 11, 59–61.
:79r–148r De decem praeceptis decalogi. (79r–84v) Prologus. Audi Israel precepta domini et ea in corde tuo … [Dt 4,1]. In istis verbis propositis spiritus sanctus tria circa divina precepta tangit … — … in tres partes principales secundum tres exposiciones cuiuslibet precepti ut videbitur in processu. (84v–143r) Textus. Primum preceptum appropriate respicit personam patris quantum ad voluntarium obsequium omnis operis … — … quod vinum nobis meritis beate virginis Marie prestare dignetur eius filius benedictus qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat deus in secula seculorum. Amen. (143r–148r) Tabula. Ut autem in hoc tractatu contenta prompcius legenti occurrant … — … qualiter aqua carnalis delectationis commutetur in vinum di[vine]. ›Et sic est finis etc‹. Am Schluss Textabbruch. Auch in Ms. theol. lat 2° 112, 100ra–123vb. Drucke: 12199–12212. , 419f. Nr. IIIB 144–161. Henricus de Frimaria, De decem preceptis, édition par , presentazione di , Pisa 2005 (Centro di Cultura Medievale Pisa 14), 3–183 (XXXVI Hs. genannt). Literatur: , 9 Nr. 9. , 37–42. , 403 Nr. 19*. 526 und Suppl. 3172. , 330f. , 144–152 Nr. 325 (149 Hs. genannt). 3, 730–737, hier 733 Nr. 4; 11, 623f. 5, 396 Nr. 4.
:148r De IV modis exponendi sacram scripturam. Nota quod sacra scriptura quatuor modis exponitur scilicet historiace et sicut quando res intelligitur absolute … — … et dilectionem proximi. Vgl. Ms. theol. lat. 2° 97, 156r.
148v–153r De horis canonicis. ›Sequitur sermo de horis canonicis legendis‹. Septies in die laudem … [Ps 118,164]. In Ps. Quamvis deus omni tempore a nobis sit laudandus et benedicendus … — … et si quis devote septem horas cottidie deo persolvit vitam eternam habebit quam deus nobis concedat. Amen. Druck: 12194–12198. Literatur: 5, 357 Nr. 6. Nr. 1716. Nr. 384. 3, 699–703. Nr. 30469. , 144f. , 331. , Heinrich von Bitterfeld († c. 1405), Professor an der Universität Prag, in: Archivum Fratrum Praedicatorum 23 (1953), 53–56.
:153r–154r Excerpta super psalmos. Kompilation aus mehreren pseudo-augustinischen Texten. (153r–v) : De psalmorum usu. Praefatio. Si vis pro peccatis tuis poenitentiam agere et confessione peccatorum tuorum veniam rogare delictis … — … si intima mente scruteris. Text mit Abweichungen. Druck: 101, 465–468. Literatur: , 189. , 54. 2, 145–148. 417, 11173. 2 Nr. 1874, 1906.1, 2372 , Psalm uses in Carolingian prayerbooks. Alcuin and the preface to De psalmorum usu, in: Mediaeval Studies 64 (2002), 1‒60. (153v–154r) : Enarrationes in psalmos. Praefatio (partim). Canticum psalmorum corpus significat sive sanctificat animas decorat … — … et certamen est cottidie. Bei , unter dem Titel De virtute psalmorum. Druck: 131, 142. Literatur: , 249. 2 Nr. 1907. (154r) Setzt fort: Qui diligit canticum psalmorum non potest peccatum agere sed habet laudem dei in corde suo … — … peccatorum refunditur vel effunditur psalmorum autem decantacio perpetuam dei laudem et gloriam sempiternam demonstrat. – 154v–156v leer.
157r–159r Versus memoriales de quattuor libris sententiarum Petri Lombardi cum glossa. ›Sequitur versus quatuor librum sententiarum‹. Meis [recte: Res] tres vestigium genuit natura volendo … Glossa. Totus liber sententiarum est de rebus et signis quid sit utilis et frui … — … cognatio spiritualis impedit et dirimit matrimonium. ›Iste liber plures habet defectos quia ultima 50 habet‹. Im vierten Buch Nummerierung der Wörter von 1–42. Rote senkrechte Striche zwischen den Wörtern. Dazwischen die Glosse. Literatur: 21. 16652.
159v–161r Figurae palmarum de casu prohibiti matrimonii. ›Notet hec quisque curatus vitando heresim errorem et negligenciam‹. Pro Seite zwei Handinnenflächen mit roten und schwarzen Umrisslinien gezeichnet. In den Fingergliedern Auflistung der Gründe, in der Handfläche unten die casus (159v) … propter cognacionem spiritualem ex baptismo contractam, … propter cognacionem spiritualem ex confirmacione subortam, (160r) … propter affinitatem, … propter consanguinitatem.
160v–161r De cognatione spirituali. ›In istis 20 casibus infrascriptis contrahitur cognatio spiritualis que matrimonium contrahendum impedit et iam contractum dirimit ut notat Johannes Andree in capitulo I de cognacione spirituali liber VI‹. Baptisatum et levantem de sacro fonte. Baptisatum et filios levantis … — … et in c. fi. de cognatione spirituali et cetera tituli c. I li. VI. Ex premissis nota quod quis possit ducere filiam commatris sue … — … in quinto vel ulteriori licite contrahitur.
161v–177r Speculum manuale sacerdotum. (161v–163r) ›Prologus in speculum sacerdotum‹. Universis deo amabilibus sacerdotibus tam presentibus quam futuris frater Hermannus de Alemania alias dictus de Schildis … — … ut deus omnipotens eis requiem et nobis omnibus concedat gaudia sempiterna. Amen. ›Explicit prologus‹. (163r–177r) Textus. Prima superficies speculi sacerdotum representat speculanda circa baptismum sub quatuor specibus … Materia baptismi debet esse aqua pura vel de fluvio vel de fonte … — … que hic deficiunt in summa et apperatu Hostiensis in titulo de penitencia et remissione et in aureo confessionali Wilhelmi speculatore quod ponitur in repertorio aureo eodem titulo circa finem requiratur. ›Et sic est finis speculi sacerdotum de tribus precipuis sacramentis etc‹. Auch in Ms. theol. lat. 2° 112, 75vb–79va. Druck: 6547 (vergl.), 12295–12301. Literatur: Nr. 391 (Hs. erwähnt). 3028 und Suppl. , Schrifttum und Lehre des Hermann von Schildesche OESA († 1357), Würzburg 1959 (Cassiciacum 15), 40–58 Nr. 8. 3, 1107–1112. 5, 614f. Nr. 24.
:177v–183r De oratione dominica. (177v–181r) : De oratione dominica. ›Incipit dialogus de partibus dominice oracionis‹. Partes dominice oracionis quot sunt. Novem. Que. Una salutacio et septem peticiones et und conclusio … — … et cum omnibus angelis et clericis iocunda presencia circa se. Conclusio. Congrue igitur in hoc fine ponitur. Amen. Literatur: 5665. 8729. (181v–182r) ›Sequitur recapitulacio precedentis‹. O deus altissime pater honorabilis propter eminenciam tue maiestatis … — … et externis cum omnibus electis eternaliter gloriari. (182v) ›Brevissima omnium conclusio‹. Pater noster qui solus vere es in celis sanctificetur nomen tuum externis … — ›Explicit dialogus dominice oracionis sicut habetur Rome ad sanctum Petrum apud summum altare etc‹. (182v–183r) Aureum pater noster. Pater noster excelsus in creacione suavis in amore dives in hereditate … — … sed libera nos a malo preterito presenti et futuro. Amen. Fiat hoc verum. Literatur: Vgl. 8524, 11063, 11710. 8781. In dieser Form auch in Hannover, GWLB, Ms. I 182, 43r–47r ( , 46). – 183v–192v leer.
193r–206v Speculum de arte bene moriendi. (193r) Prologus. ›Ars bene moriendi edita per Matheum de Cracovia doctorem sacre theologie Pragensis. Ars bene moriendi‹. Cum de presentis exilii miseria mortis transitus propter moriendi impericiam multum non solum laycis … — … sexta continet orationes dicendas super agonisantes aliquo assistentium caro et fideli. (193r–206v) Textus. ›Sequitur particula prima‹. Cum omnium terribilium mors corporis sit terribilissima ut ait phylosophus in 3o ethicorum: Mors tamen anime tanto horribilior … — … ut prius antequam mors eum occupet terminos eius mori discat. Hec Augustinus. Quod nobis concedat qui sine fine vivit et regnat deus in seculorum secula. Amen. Hier Matthaeus de Cracovia zugeschrieben. Druck: 592, 592a, 2597–2614 (2597, 1r–17v). Literatur: 1076 und Suppl. Nr. 965. , 292–295. . Rudolf Ars moriendi, 75–78. 6, 1056 und 9, 40–49.
206v–207v De sacerdotis officio interrogandi morituros. Ad egrotum qui vicinus est morti sacerdos dicat sic: Letaris quod in fide christiana morieris … — … et per efficaciam mortis Christi eternam mortem non videbit. Amen. Am Anfang vgl. Ps.-Anselmus Cantuariensis, Admonitio morienti, 158, 685–688, hier 685f. mit Abweichungen. Dazu , 57–59. Ansonsten bisher nicht nachgewiesen.
207v–212r Sermo de corpore Cristi. (T41/5). ›Sequitur sermo de corpore Christi‹. Accipite et manducate … [I Cor 11,24]. I Cor. XI. Luc. XXII. Salvator noster sacramentum eukaristie in memoria sue amarissime passionis instituens … — … hoc sacramentum primo instituendum fuit quod sacramentum nobis prestare dignetur ad salutem anime etc. Bisher nicht nachgewiesen.
212v–215r Quaestiones. ›Sequuntur questiones aliquot concernentes materiam de celebracione missarum. Quarum prima sequitur ista‹. Utrum sacerdos habens beneficium non curatum possit postponere officium diei et legere aliud quodcumque sibi placuerit … — … celebrando missam diei secundum temporis exigenciam vel aliam peculiarem iuxta sue devocionis inclinacionem etc. (213r) ›Secunda questio‹. An sacerdos intendens celebrare pro defunctis possit mutare intentionem suam et celebrare aliam missam … ›Tertia questio‹. Quid faciat sacerdos stans ante altare preparatus ad missam certam … (214r) ›Quarta questio‹. Si sacerdos sit obligatus ad certas missas ratione sui beneficii scilicet feria secunda ad missam pro defunctis et sabbato de beata virgine an possit illas missas post ponere … (214v) ›Quinta questio‹. Si sacerdos possit uno tempore scilicet in ieiunio sublevare elemosinas alitus et legere missam pro eis alio tempore … Ungedruckt. Auch in Kiel, UB, Cod. ms. Bord. 40, 57r–63v, Cod. ms. Bord. 41, 158v–177r, Cod. ms. Bord. 33, Teil III, 282ra–288vb, sowie mit abweichendem Schluss in Kopenhagen, KB, GKS 3392 8vo, 199r–222v ( , 130) aus Cismar. – 215v–216v leer.
:217r–232r Physiologus cum commentario. (217r–v) Prologus. Scire aliquid laus est pudor est nil discere velle. Istud metrum scribit venerabilis Katho in suo libello in quo duo tanguntur. Primum est quod homo propter scientiam est laudandus … — … sed presens liber supponitur philosophie naturali quia philosophus in libro de animalibus loquitur de naturis eodem animalium. (217v–231v) Textus. Tres leo naturas tres habet inde figuras … — … nos quoque defendat qui secula per omnia regnat. Mit interlinearer Glossierung. (217v–232r) Commentarius. Postquam visum est de causis efficiente materiali et finali … — … ibi vivere mereamur et gaudere cum ipsis per infinita secula seculorum. Amen. ›Finito libro. Sit laus et gloria Christo. Amen‹. Druck des Textes: Theobaldi ‚Physiologus‘, hrsg. von , Leiden/Köln 1972 (Mittellateinische Studien und Texte 6). Literatur: 19395. , Studien zum Physiologus im Mittelalter, Tübingen 1976 (Hermaea N. F. 38). , 1584 (7). 7, 627. 6051.
:232v–235r Visio Philiberti sive dialogus inter corpus et animam. Noctis sub cilencio [!] tempore brumali | Deditus quodammodo sompno spirituali … — … rebusque transitoriis abrenunciavi et me totis versibus Christo commendavi etc. ›Explicit disputatio inter corpus et animam etc‹. Druck: 10421. , Frühlingsgabe für Freunde älterer Literatur, Wien 1839, 85–98. , Poésies Populaires Latines Antérieures Au Douzième Siècle, Paris 1843, 217–229. , The Latin Poems Commonly Attributed to Walter Mapes, London 1841, ND Hildesheim 1968, 95–106. Literatur: 11894. , Das Streitgedicht in der lateinischen Literatur des Mittelalters, München 1920 (Quellen und Untersuchungen zur lateinischen Philologie des Mittelalters 5,2), 63–74, 211–214. 1862, 3223. 10, 412–418. , Manuscripts of the Medieval Latin Debate Between Body and Soul (Visio Philiberti), in: Notes and Queries 61.2 (2014), 196–201. – 235v–236v leer.
237r–247v De distinctionibus decretorum. [L]iber decretorum distinctus est in tres partes quare prima vocatur distinctas secunda cause tercia de consecratione … — … in quinta de confirmatione et ieiunio et terminatur liber in duobus capitulis de sancto spiritu. Druck: M47359, 17v–22v. Vgl. die Literatur: 2, 96. , 18–29, 38–40. , La genèse du „Modus legendi abbreviaturas in utroque iure“. Éditions, incunables et manuscrits, in: Life, Law and Letters. Historical Studies in Honour of Antonio García y García, hrsg. von , Rom 1998 (Studia Gratiana 28), 221–248. Danach: Summarium codicis Iustiniani metrice. ›Nota versus libris C. per versus‹. Sacrat prima secunda parat ius tercia dicit … — … ut decet officia pars duodena locat. ›Et sic est finis‹. 14596.
248r–253v Ordo iudiciarius 'Antequam'. ›Nota subiectum presentis libri est processus iudicialis‹. Antequam dicatur de processu iudicii notandum est quid sit iudicium et quot sint eius species iudicii … — … et vanam gloriam non debet querere vel captare sed magis profectum illorum quos informat anno domini Mo CCo LX dictata est hec summula et est finis. Druck: M24948, M47335 Bl. r2a, M47339 Bl. [t7a], M47341 Bl. n8a, M47346, M47350, M47352, M47359, M47364 Bl. q3a. , Die geistlichen Gerichtshöfe zu Speyer im Mittelalter, Paderborn 1915, Bd. 2: Texte (Görres-Gesellschaft zur Pflege der Wissenschaft im katholischen Deutschland. Veröffentlichungen der Sektion für Rechts- und Sozialwissenschaft 26), 5–48. Literatur: , Ordo iudiciorum vel ordo iudiciarius. Begriff und Literaturgattung, Frankfurt/Main 1984 (Ius commune, Sonderhefte 19: Repertorien zur Frühzeit der gelehrten Rechte), 151–153. 1, 233f., 2, 225–227. , 390. , 200. (253v) Danach: Interrogatoria infrascripta dat procurator talium talis diocesis contra testes per partum talem productos seu producendos … — … item qualis metus fuerit vanus etc. an etiam protestacionem promisit quod ea fecit per metum etc. de singulis circumstanciis.
:254ra–255ra Tituli libri decretalium Gregorii IX papae. ›Tituli primi libri decretalium‹. De constitutionibus … — … De verborum significacione. De regulis iuris. Der erste Titel fehlt. Druck: M47346, 16–19.
255ra–b De alphabeto abbreviaturarum. Ac id est Accursus. Al id est Albertus … — … § id est paragrapho vel paragraphus. (255rb) Sunt et alie abbreviature de rubricis tam decretalium quam etiam legum … — … quod inveniat veritatem questionis etc. Druck einer umfangreicheren Version unter anderem in: M47346, 13–16.
255v–260v Introductio compendiosa in iurisprudentiam. Constitutio est ius relatum in scriptis redactum. Consultatio est in qua papa de iure alicui respondit … — … Fredericus de Senis et quamplures alii doctores legum etc etc etc. Enthält einführende Bemerkungen zur Unterteilung des gesamten Rechts, Menses papales, Glossatores, Versus memoriales de rubricis decretalium cum glossa ( 9895 ... Primus liber habet trinum ...), ›Doctores circa decretales‹, Libri corporis juris civilis. Das Initium in mehreren Hs. mit stets abweichendem Schluss. Zur Parallelüberlieferung siehe Beschreibung von München, BSB, Clm 14525, 116r–118r ( , 459).
261r–271v Modus devolendi causas ad Romanam curiam. (261r–269r) ›Stilus curie‹. Duplex est modus devolvendi sive trahendi causas ad curiam ut in ipsa curia tractentur. Unus per commissionem factam … — … N. Guardianum in domo habitacionis sue et conventum in loco conventuali predictis ac parochiali seu parochialibus aliis ve ecclesiis etc. ›Explicit deo gracias‹. Gegenüber dem Druck Abweichungen in der Reihenfolge der Abschnitte sowie umfangreicher. Johannes de Bononia zugeschrieben. Druck: M44024–M44030, M44032–M44034, M44036–M44038.
271v–282r De parvulis ad Christum trahendis. ›Incipit tractatus magistri Johannis Gersonis de trahendis ad Cristum parvulis sub quatuor consideracionibus‹. [S]inite parvulos venire ad me … [Mc 10,14]. Supremus legislator noster et doctor Christus sufficientem prebuit instructionem … — … et afflatu iugiter inspirans et dicens: Sinite parvulos venire ad me et nolite prohibere talium enim est regnum celorum [Mc 10,14]. ›Explicit tractatus magistri Johannis de Gersona de trahendis ad Christum parvulis feliciter. Deo gracias‹. Druck: 9, 669–686 Nr. 477.
:282v–283v Notabilia. ›Notabile de ewangelio Cum factus esset Ihesus [Lc 2,42] annorum XII‹. [S]tupebant omnes super prudencia et responsis eius [Lc 2,47]. Scribit Bartholomeus in tractatu de infantia Christi … — … et quid est quod me querebatis nesciebatis quia in hiis que patris mei sunt oportet me esse [Lc 2,49] etc. – 284r–287v leer.
Abgekürzt zitierte Literatur
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Clavis scriptorum latinorum medii aevi. Auctores Galliae (735–987), Bd. 1–, hrsg. von M.-H. Jullien, Turnhout 1994– (Corpus Christianorum. Continuatio Mediaevalis) | |
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Wasserzeichen-Informationssystem. Landesarchiv Baden-Württemberg, Hauptstaatsarchiv Stuttgart (http://www.wasserzeichen-online.de/wzis/index.php) | |
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Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes Katalogisierung der mittelalterlichen Handschriften in der Stadtbibliothek Lübeck.