Transkription

Hesshus, Tilemann: Bekandtnus Von der Formula Concordiae, Wieder das Gottlos und lesterlich gedicht des falschen Brieffs.
[Inhaltsverzeichnis]
|| [ID00003]

Dem Ehrwirdigen Herrn Petern / Abten des Keiserlichen Freyen Stiffts Berga vor Magdeburg / meinem günstigen Herrn vnd guten Freunde.
[arrow up]

Gottes gnad vnd Fried durch Jesum Christum seinen Eingebornen Son / vnsern Heiland / vnd einigen Seligmacher zuuorn /
[arrow up]

EHrwirdiger Herr Abt / als E. Erw. newlicher zeit mich in meiner schwacheit besuchten / vnd mir das erticht / Gottlos / vnd lesterlich schreiben / so vnter meinem namen wider Doctor Jacobum Andreae / vnd sonderlich wider die Formulam Concordiae / den Chur: vnd Fürstlichen Heusern / Sachsen etc. Brandenburg
|| [ID00004]
etc. vnd Braunschweig etc. zu ehrenrürigem schimpff gesprenget wird / zu lesen gaben / mit gantz fleissiger vnd embsiger bitte / da das schreiben von mir nicht her keme / wie es E. Erw. dafür hielten / so wolte ich solchs mit zweyen oder dreyen worte̅ bezeugen / ermannete ich mich souiel in meiner schwacheit / das ich mit eigener Hand bezeugete / mir were niemals in den sinn kommen / solche Gottlose / Vnchristliche lesterliche Schrifft wider die Formulam Concordiae zuschreiben / vnd thete meine kurtze bekantnus von der Formula Concordiae / Wie dann auch der Durchleuchtiger / Hochgeborner Fürst vnd Herr / Herr Julius / Hertzog zu Braunschweig vn̅ Lüneburg etc. mein gnediger Fürst vnd Herr / als S. F. G. dessen von E. Er. berichtet worden / sich darauff gleich alsbald aus dem steigreiffone einiges hinderdencken erkleret / vnd solchs auch an die Churfürsten zu Sachsen etc. vnd Brandenburg etc. meine gnedigste Herrn / hat gelangen lassen / welchs E. Er. mit hertzlicher dancksagung auffnamen. Ich stelle es auch in keinen zweiffel / E. Erw. werden solch mein bekantnus nicht bey sich verborgen gehalten / sondern vielen Gottseligen vom Adel / vnd wer es sonsten begeret hat / mit getheilet / vnd weit haben kommen lassen / Wie mir dann für
|| [ID00005]
kümpt / das viel guter Gottseliger leute / die durch die Lesterschrifft waren jrre gemacht / wieder zu recht seind gebracht worden. Nu werde ich gleichwol von vielen noch ersucht / ob ich einige wissenschafft vmb die Gottlose schrifft habe / vnd ob ich der Formulae Concordiae also zuwider / Daraus ich leicht abnemen kan / das die heimliche falsche tücke des ertichten / vnd weit durch gantz Deutschlandt gesprengten Brieffs / durch meine kurtze bekantnus / weil es nicht in offnem Druck ist / noch nicht sein gedempfft / welches dann auch nicht wunder / Denn die Kinder dieser Welt seind klüger vnd listiger / treiben auch jr thund viel hefftiger / denn die Kinder des Liechtes / Die Welt hat mehr lust zun lügen / denn zur warheit / darumb gleubet sie den lügen bald / vnd sprenget sie aus mit grosser geschwindigkeit. Damit ich denu souiel Gottselige / frome vnd einfeltige Christen / so durch das falsch betrieglich vnd Vnchristlich schreiben jrre gemacht seind worden / in der furcht vnd argwohn / als were etwas geferliches vnd Vnchristliches in der Formula Concordiae / nicht stecken / auff mir auch die gantz beschwerliche Calumnien nicht beruhen lasse / gleichsam / als hette ich in allen meinen certaminibus ichts anders / denn die heilsame / reine / gesunde Lere / die in der
|| [ID00006]
Formula Concordiae herrlich vnd ausführlich erkleret vnd dargethan wird / gesucht / habe ichs für eine hohe notturfft erachtet / meine bekanntnus von der vorgedachten / Gottlosen ertichten schrifft etwas ausführlicher darzu thun / vnd in offenen Druck der gantzen Christenheit vorzulegen / damit doch die leidigen feindselige tücke vnd Practicken / damit die Rottengeister jhre böse sache wollen stutzen / für aller Welt zu schanden möchten werden / Auch das ich / souiel an mir ist / das heilsame / hochnötige / Christliche werck der einigkeit / nicht allein mit meinem Gebet zu Gott / sondern auch mit meinem Consensu / vermanung vnd anhalten helffe befürdern / wie ein jeder Christ / vermöge seines Beruffs / vnd souiel jme müglich ist / die einigkeit in der Christenheit zubefürdern / den Corruptelen vnd spaltungen aber zuwehren / für Gott schüldig ist. E. Erw. ist sonderlich wol bekandt / wie es denn auch durch gantz Deudschland erschollen / vnd zwar den Papisten vnd Caluinisten vnuerborgen bleibet / mit was hohem ernsten / Christlichen / vnd bestendigen eiffer vor hoch gedachter mein gnediger Fürst vnd Herr / Hertzog Julius zu Braunschweig vnd Lüneburg etc. sich dieses heilsamen vnd hochnötigen wercks / das wahre / Christliche vnd bestendige
|| [ID00007]
einigkeit / mit fortpflantzung reiner vnuerfelschter Lere des Euangelij / vnd abschaffung aller eingerissenen Corruptelen / möge auffgerichtet werden / annimmet / solchs mit höhestem fleis befürdert / grosse vnd schwere vnkosten / dauon J. F. G. keinen andern nutz hoffen noch wünschen / denn das die hochbetrübte Christenheit in einen richtigen standt gesetzt / vnd auff die liebe Posteritet reine / gesunde / vnuerfelschte Lere des Euangelij geerbet werde / anwenden / vnd keine mühe noch arbeit hieran sparen / sondern wie einem Gottseligen Nutricio Ecclesiae, vnd eisserigem löblichen Fürsten in der Christenheit gebüret / zum höchsten jr lassen angelegen sein / vnd ohn auffhören bey andern Chur: vnd Fürsten vmb fortsetzung dieses wercks anhalten. Nun hat aber E. Erw. zuerachten / wie hochermelts meines Gnedigen Fürsten vnd Herren Reputation / Christlicher eiffer / vnd herrlicher rhum / den sie bey frommen Christen habendurch das erdicht meuchlisch vnd Gottlos schreiben geschmelert vnd verringert wird / sintemal es Ire F. G. bey den vnerfahrnen gerne in den verdachtsetzen wolt / als vnterhielten Ire F. G. solche Leute / die sich vngeschewet wieder die For
|| [ID00008]
mulam Concordiae setzten / dieselbige lesterten vnd vbel ausmachten / vnd theten das in Schrifften an Ihre F. G. / daher menniglich müste argwohnen / es müste Ihrer F. G. so grosser ernst nicht sein / Hat also der liechtflüchtige Nachtrabe / abtrünniger Apostata / oder Sacramentirischer Caluinist / vnd meuchel Schreiber (jedoch hiemit andere reine auslendische Kirchen Lerer / so nihe von der Warheit abgefallen / nicht gemeint) nicht alleine das heilsame Werck der Concordien turbiren / meine geringe Person in gefahr bringen / Sondern auch höchst vnd hochgedachte Chur: vn̅ Fürstliche Heuser Sachsen etc. Brandenburg etc. vnd Braunschweig etc. in schimpff vnd spott führen wollen / Solche gifftige Ottern sein die verschlagene Rottengeister / schonen keines Menschen / ist jnen auch kein vnthat zuuiel. Derwegen mir in alle wege gebühren wil / nicht alleine meine vnschuldt darzuthun / Sondern auch / so viel an mir ist / meiner Gnedigsten vnd Gnedigen Herrn der Chur: vnd Fürsten Sachsen etc. Brandenburg etc. vnd Braunschweig etc. Vhralte / erstammete vnd wol hergebrachte Reputation / vnd Christlichen guten
|| [ID00009]
Namen zuretten / vnd die grawsame feindselige Calumnien abzulehnen. Ich höre mein wunder / wie die ertichte Gotlose schrifft so geschwind durch gantz Deutschland sey gelauffen / welchs ein anzeigung ist / das es allenthalben viel heimblicher Caluinisten haben müsse. Es ist auch die art der Calumnien vnd vnwarheit / das sie geschwind alle winckel durchkreucht / vnd zum höchsten sich bemühet / das sie der grossen Herrn vnd des Pöpels hertzen zuuor / ehe dann die warheit ankome / einnehme / damit ja die liebe warheit / die langsam hernach hincket / nicht raum noch platz finde / Aber wie Cyprianus saget lib. 1. Epist: 3. Mendacia non diu fallunt, tandem luci cedunt tenebrae. Sölches bezeuget auch die Historia der gantzen Welt. Endlich werden die lügen vnd verleumbdungen / wie subtil sie auch gesponnen / wie tückisch sie sind gewircket / zuschanden / Denn Gott ist Richter auff Erden der helt ob der warheit / gerechtigkeit vnd vnschuld. Veritas laborare potest, opprimi non potest, Wenn gleich die warheit Zehen klaffter tieff in der Erden begraben lege / vnd aller Welt verborgen were / wie viel jr thun so heimlich spielen / es sol kein Mensch darumb wissen / so bringet sie doch Gott wieder herfür / wie den hellen Mittag / denn es ist nichts
|| [ID00010]
verborgens / saget Christus / das nicht offenbar werde / Demnach ist mir kein zweiffel / es wird der tag ein mal kommen / das diese sehalckheit mit dem ertichten Brieffe aller Welt wird offenbar werden / Das Gott gebe / Amen. Diese meine verantwortung aber habe ich E. Erw. zuschreiben wollen / damit ich öffentlich bezeugete / das ich mich zu der kurtzen Schrifft / so ich in meiner kranckheit E. Erw. gegeben / bekennete / E. Erw. auch in dem Christlichen fürnhemen vnd Proposito / das sie sich der Formulae Concordiae / die in E. Erw. Closter zu Berga von den Theologis ist reuidiret / vnd verglichen worden / vnd von den abgefallenen Sacramentirische Apostaten zu nicht geringer schmach / ob Hochgedachter Chur: vnd Fürstlichen Heuser / das Bergische Buch genennet wird / so Christlichen annemen / sterckete durch meine vermanunge / auch mich ettlicher massen danckbarlich erzeigete / für die wolthat / das E. Erw. mit zeigung meiner Handt / meinen guten Namen bey vielen vom Adel vnd andern Christen gerettet / vnd das ich an der falschen / verlogenen / Gottlosen ertichteten Schrifft vnschüldig / bey vielen bethewret / In solchem Christlichen vnd Gott
|| [ID00011]
seligen fürnhemen / die heilsame / seligmachende Warheit zubefürdern / vnd den Lesterungen zu weren / welchs Christlichen Praelaten wol anstehet / wölle der trewe Gott durch seinen heiligen Geist E. Erw. stercken / vnd von tage zu tage das erkantnus des heiligen Euangelij / das jhr verstehen möget die allerhögesten wolthaten des Sohns Gottes IESV Christi vnsers einigen Heilands / vnd allen Irrthümben / greweln / vnd lesterungen des Bapstumbs von Hertzen feind sein / in E. Erw. mehren / vnd bis ans ende erhalten / Amen. Datum Helmstedt den 22. Maij / Anno etc. 1578. Tilemanus Heshusius D.
|| [ID00012]

D. Tilemani Heshusij bekantnus / von der Formula Concordiae.
[arrow up]

ES fleuget ein Brieff vmbher / vn̅ wird von vielen / gleich wie Heiligthumb vmbgetragen / auch mit sonderm fleis vn̅ frolocke̅ / wie mir fürkömpt / an Chur: vn̅ Fürstliche Höfe gesand / denen vom Adel zugestecket / sonderlich zu Magdeburg / zu Hall / zu Leipzig / vnd zu Ihena gelerten vnd vngelerten gezeiget / vnter meinem D. Tilomani Heshusij namen / Als solte ich an den Durchleuchtigen vnd Hochgebornen Fürsten vnd Herrn / Herrn Juliussen / Hertzogen zu Braunschweig vnd Lüneburg etc. meinen gnedigen Fürsten vnd Herrn / ein schreiben gethan haben / darin Doctor Jacobus Andreae grewlichen ausgemacht / auch also lesterlich / wie sich ein vnuerschempter holhipper nicht grewlicher vnderstehen dürffte / alles nur / wie michs ansihet / dahin gerichtet / bey S. F. G. vnd andern Potentaten mich in mißtrawen vnd ver
|| [ID00013]
dacht zusetzen / Das end vom lied aber / vnd das ziel des schreibens ist / daß das werck der Concordien / vn̅ das von den Theologis verglichen Buch Formula Concordiae auffs eusserst geschendet vnd gelestert / für ein Gottlos Buch / darin viel Irrthüme vnd alles vnglücke stecken sol / ausgeruffen wird. Vnd werde daneben berichtet / das etliche / nicht allein zuhörer / sondern auch Lerer / vber obgenanter Schrifft hertzlich frolocken vnd jubiliren sollen / das sich doch einer herfür gethan / der das werck der Concordien / vnd die Formulam / der sie von hertzen feind / ob gleich derselben jrer etliche mit Handt one Hertzen vnterschrieben / dürffte angreiffen / Da sie jnen auch die hoffnung gemacht / es möchte nun das werck in brunnen fallen. Wenn mir nun die tücke / rencke / vnd griff der abgefallenen Christen / Caluinisten / vnd anderer Rottengeister vnbekandt weren / würde ich mich gewislich vber der grossen künheit / vnuerschempten geticht / vnd frechem freuel verwundern / Aber Gott lob vnd danck / in den vielen Jahren / so ich mit den Caluinisten / vnd andern Rottengeistern durch Gottes schickung bin im streit gestanden / habe ich jre art / kunst vnd gewonheit zimlich lernen kennen / Vnd nimpt mich gar nicht wunder /
|| [ID00014]
das sie solche possen erdacht / vnd vnter meinem Namen also spielen / Denn ich weis / das jhnen nichts zuuiel ist / keine vntrew / noch falscheit mag so bübisch / kein tuck mag so Gottlos / keine vnwarheit mag so vnuerschembt sein / sie gehen mit dem Kopff hindurcher / vnd wie im 73. Psalm stehet / Sie thun / was sie nur gedencken. Ob nun wol mein bekandtnus von den streitigen Articuln / vnd also von der Formula Concordiae aus etlichen meinen Büchern / so der gantzen Kirchen für augen liggen / wol zunhemen / auch Chur: vnd Fürsten / vnd vielen ehrliebenden vnd Gottseligen vom Adel bekandt ist / das ich mit Handt vnd Hertzen der Formulae Concordiae hab vnterschrieben / mit hertzlichem Gebet / das Gott vom Himel das heilsame / hochnötige vnd Christliche werck / der lang gesuchten vnd gewünschten Concordien zu einem guten end durch seinen heiligen Geist bringen wölle / So werde ich doch von vielen berichtet / wie die leidige / Gottlose vnd ertichte Schrifft / so viel fromer Hertzen in Thüringen / Meissen vnd Sachsen höchlich solle betrüben vnd jrre machen / wie es den̅ gar leicht geschehen ist / das einfeltige vnd fromme Hertzen in Religions sachen verwirret werden / So ist auch die vnerbare / feindselige tückische schrifft so
|| [ID00015]
verschlagen / listig vnd gifftig gestellet / wie denn die Caluinisten geübte / vnd der hendel durchgangene Meister sind / das sie auch erfarne vnd treffliche Theologen / denen doch Heshusij glaub vnd bekantnus wol bekant ist / jrre gemacht hat / Derwegen hab ichs für eine hohe notdurfft erachtet / öffentlich für der gantzen Christenheit zubezeugen / das ich an der Vnchristlichen / vnerbaren / Gottlosen vnd meuchlischen Schrifft / so wieder die Formulam Concordiae vmbgetragen wird / vnschüldig bin / vnd mir solche lesterung in den sinn nihe komen sey: Auch was ich von dem Concordien Buch halte / in offenen Druck rundt vnd richtig zu bekennen / weil die Welt ja mein bekantnus wissen wil / damit frome einfeltige Hertzen in der warheit vnd Christlichem fürhaben / einigkeit auffzurichten / gestercket / Die feindselige Cal uinisten aber vnd andere Rottengeister / mit jren Gottlosen tücken vnd rencken für aller Welt zu schanden werden. ICh Tilomanus Heshusius / der Heiligen Schrifft Doctor / vnd Professor der löblichen / nützlichen / reinen / Christlichen Julius Vniuersitet zu Helmstedt / Bezeuge für GOtt / den niemand betriegen kan / bey meinem Christli
|| [ID00016]
chen gewissen / bethewre es auch mit dem Eidt im heiligen Geist / das der Gottlose vnd lesterliche Brieff / so vnter meinem Namen / wieder D. Jacobum Andreae / vnd wider die Formulam Concordiae inter Saxonicas & Sueuicas Ecclesias, welcher den 24. Februarij an den Durchleuchtigen vnd Hochgebornen Fürsten vnd Herrn / H. Julius / Hertzogen zu Braunschweig vnd Lüneburg etc meinen gnedigen Fürsten vnd Herrn / solte geschrieben sein / nicht mein sey / noch von mir herkommen / das ich auch nicht ein wort darumb wisse / wer solchen feindseligen Brieff vnter meinem namen müge getichtet / vnd vnter die Leute gesprenget haben / Das auch der Gottlose / Vnchristliche / falsche Brieff / meinem Christlichen bekandtnus stracks zuwieder / Hochgedachtem meinem gnedigen Fürsten vnd Herrn / H. Julio / Hertzogen zu Braunschweig vnd Lüneburg etc. ist in gnaden bewust / das J. F. G. ein solch lesterlich schreiben niemals von mir empfangen haben / Vielmehr aber ist J. F. G. bewust / wie ich in etlichen schrifften das herrliche / vnd in Gottes Wort starck gegründtes Concordien Buch gerhümet habe. Wer mag doch denn in aller Welt der tückische / feindselige meuchler vnd tichter obgedachtes Brieffs sein / der vnter eines bekanten Theologi
|| [ID00017]
heilsam vnd hochnötig werck der Christenheit / das nicht allein von etlichen fürnemen Theologen herkömpt / Sondern von Chur: vnd Fürsten / vnd Stenden der Augspürgischen Confession / mit grossem ernst / Christlichem eiffer / vnd schweren vnkosten getrieben wird / mit so frechen vnd lesterhafftigen worten thar angreiffen / vnd so grewlichen ausmachen. Gott im Himel ist der tückischer Author vnd tichter ohne zweiffel wol bekant / Die heimliche Rottgesellen der Caluinisten werden jhne auch wol wissen / ich aber kenne jn nicht / Ich bitte aber von grund meines Hertzen / den heiligen trewen vnd fromen Gott / dem nichts verborgen ist / weder im Himel noch auff Erden / noch in der Helle / der das verborgen auch wird ans liecht bringen / auff den tag Jesu Christi / Er als ein schützer vn̅ liebhaber der Warheit vnd Gerechtigkeit / wolle zu rettung der Warheit / vnd zu trost vieler frommen Gottseligen hertzen / auch das die heimischen tückische / feindselige anschlege der Gottlosen Calumisten / damit sie jre bawfellige sache zustutzen meinen / für aller Welt möge zuschanden: zu dem das andern zur abschew der freuele tichter gebürlich gestrafft werden / den Authorem vnd tichter des Brieffs an den tag bringen / vnd der gantzen
|| [ID00018]
Christenheit bekant machen / laut des Spruchs / Job. 5. Er fehet die weisen in jrer listigkeit / vn̅ stürtzet den verkerten rath: Vnd Prau. 12. Die tücken werden zu schanden / vnd der böse wird gefangen in seinen eigenen falschen worten. Das der Brieff von einem ertichtet sey / der der Formulae Concordiae von Hertzen feind sey / vnd das heilsame werck der einigkeit entweder zerstöre̅ / oder je noch ein zeitlang gern auffhalten wolte / das ist so gewis / das kein vernünfftiger daran kan zweiffeln. Meine gedancken seind / das ein arglistiger / tückischer vnd verschlagener abtrünniger Christ / Apostata / oder Caluinist der Inuentor sey dieses vnerbaren Bubenstücks / Denn bey jnen ists fast breuchlich / vnter frembden oder ertichten namen / so in rerum natura nicht sind / jre gifft also auszugiessen. Ein recht Bubenstück mag ichs wol nennen / denn es nicht allein wider Gottes Wort / sondern auch wieder die Keiserliche Rechten / ein grob Crimen falsi, darzu Famosus libellus ists / in welchem grewliche schmehungen vnd lesterungen vnter einem frembden vnd ertichten namen / ausgesprenget werden. Ist aber der Author huius famosi scripti ein Synergist vnd Maiorist / oder mit allen Secten beschmitzt / so ists gleich souiel / Summa / ein Gottloser Rottengeist / der sich fürchtet / er vnd
|| [ID00019]
seine Rott gesellen werden durch die Formulam Concordiae tanquam graui & publica Censura Principum & Statuum Augustanae Confessionis, praecipuorum Theologorum totius Germaniae, & magno consensu & communi voce Ecclesiae IESV Christi, quae in Germania colligitur, verdampt / vnd aus dem Religion frieden gesetzet werden / Ist ohne allen zweiffel der Meister vnd tichter dieser Schrifft. Nun kan gleichwol der weise vnd frome Gott diese kunst, das wenn er etwas böses geschehen lest / vnd der Sathan vnd böse Leut nicht denn eitel böses vnd vnglücke im sinn haben / So weis dannoch Gott die sache also zu regieren / das auch das böse seine gerechtigkeit darthun / vnd der Christlichen Kirchen zu heil vnd nutz gereichen mus / nach dem Spruch Josephi: Vos cogitastis de me malum, & Deus vertit hoc in bonum: vt saluos faceret populos multos. Demnach ob wol die heimblichen Rottengeister viel böses mit dieser Schrifft zustifften vermeinen / so wird doch Gott die wege zufinden wissen / das sie der Christlichen Kirchen zur warnung / sterckung vnd besserung gereichen vnd gedeien müssen. So viel guts können vnd sollen frome Gottselige hertzen aus der ertichten Schrifft nhemen / das sie sehen / wie die Caluinisten vnd Rottengeister jre sache nicht getrawen mit öffentlichen be
|| [ID00020]
kantnus vnd klarem grunde Göttliches Worts zuerhalten / Sondern vnterstehen sich mit heimlichen tücken / bösen rencken / ertichten falschen Brieffen / in Keiserlichen Rechten verbotenen Practiken / Crimine falsi, & famosis libellis, jhr thund zustutzen / Aus welchem frome Gottselige Christen mercken können / das die Caluinisten vn̅ Rot tengeister / so der Formulae Co̅cordiae feind sind / vom Geist Gottes nicht getrieben werden / vnd keine gute sache haben / Denn in welchem Capittel lieset man / das die Propheten vn̅ Aposteln mit solchen falschen Brieffen vnd heimlichen tücken sind vmbgangen / Haben nicht alle Propheten vnd Aposteln / auch die Bluthzeugen vnd trewe Bischoffen fein öffentlich mit aller frendigkeit die Welt gestraffet / vnd die warheit bekant / wenn sie gleich die eusserste gefahr jhres lebens für augen gesehen. Dieser meuchler aber wil sich vnterstehen / andere Lerer zustraffen / vnd der Christenheit bekantnus anzugreiffen / vn̅ wil nicht allein nicht bekant sein / kreucht in die finsternus / sondern wil noch darzu die gefahr einem andern / der an seiner falschen schrifft vnschüldig / auffden halstreiben / ist also nicht allein ein verleugner seines namens / auch des Namens Christi / wo ferne er seine meinung für recht helt / Sondern auch ein Mörder
|| [ID00021]
seines Negsten / Solt GOtt daran ein gefallen haben? Wir lesen in der gantzen H. Schrifft / sonderlich im Psalter / sprüchen Salomonis vnd Propheten / wie der Geist Gottes aller falscheit / betrug / arglistigkeit / bösen tücken vnd rencken von hertzen feind ist / die ernstlich verbeut / mit scharffen worten straffet / vnd drewet jnen / das sie für aller Welt sollen zu schanden werden. Dagegen aber fordert der Geist Gottes auffrichtigkeit / warheit / einfeltigkeit / vnd reine trewe hertzen / Psalm. 5. spricht der Geist Gottes / Der HErr hat grewel an den Blutgirigen vn̅ falschen. Vom Antichrist vnd allen Rottengeistern sagt der 10. Psal: Sein Mund ist vol fluchens / falsches vnd trugs / Seine Zunge richtet mühe vnd arbeit an. Von den falschen Lerern spricht der 26. Psalm / Welche mit bösen tücken vmbgehen / vnd nemen gerne geschenck. Im 64. Psalm beschreibt der H. Geist der falschen Lerer / vnd Gottlosen Rottengeister tück vn̅ rencke / damit sie teglich vmbgehen mit diesen worte̅: Sie seind kühne mit jhren bösen anschlegen / vnd sagen / wie sie stricke legen wollen / vnd sprechen / Wer kan sie sehen? Sie ertichten schalckheit / vnd haltens heimlich / sind verschlagen / vnd haben geschwinde rencken. Hie ist der falsche Brieff mit le
|| [ID00022]
bendiger farbe abgemalet: Es volget aber darauff / Ihr eigen Zunge wird sie fellen / das jr spotten wird / wer sie sihet. Psal 83. Sie machen listige anschlege wider dein Volck. Prou. 12. Die tücken werden zu schanden / der böse wird gefangen in seinen eigenen falschen worten. Prou. 14. Die mit bösen rencken vmbgehen werden feilen / etc. Jerem. 9. Es ist allenthalben triegerey vnter jnen / vnd für trigerey wollen sie Mich nicht kennen / spricht der HErr. In summa / die gantze heilige Schrifft ist vol der sprüche / in welchen der H. Geist bezeuget / das Gott von hertzen aller falscheit / bösen tücken vnd rencken / vnd aller triegerey feind sey / vnd straffen wölle. Ists aber nun nicht ein grosser betrug / freuentliche falscheit / vnd böser / arglistiger / trewloser ranck / solchen Gottlosen vn̅ lesterhafftigen Brieff vnter eines frembden Lehrers Namen / der doch nicht ein wort darumb weis ertichten vnd aussprengen / vnd viel frome hertzen damit jrre machen. Wenn ein tröpflein auffrichtiges vnd redliches geblüts vnd gemühts in dem tichter gewesen were / solte er seinen namen darzu bekant haben / vnd wenn er darumb von der Oberkeit angesprochen were worden / sich dar gestellet / vnd seine küne that verantwortet haben / Aber das war dem Rottengeist nicht gelegen /
|| [ID00023]
denn er ist nicht bedacht / sich vmb des bekandnus willen in gefahr zustecken / sondern vielleicht der meinung ein Bauchchrist zubleiben / von einem zum andern zufallen / vnd also mit dem meisten hauffen zuleichen. Wer dann nun augen von Gott hat / der wölle sie auffthun vnd mercken / das die Caluinisten vnd Rottengeister jrer sachen nicht trawen / das sie auch vom H. Geist nicht gefüret werden / denn der gehet mit solchen tücken / rencken / vnd falschen possen nicht vmb / die er so hart straffet in seinem Wort. So lange ich mit den Caluinisten im streit bin gestanden / hab ich stets vber solche falscheit vn̅ betrug geklaget / das keine auffrichtigkeit in jhnen sey / sondern alles wollen sie mit list vn̅ lügen ausrichten / Wie solchs auch Lutherus seliger befunden / daher sein Spruch ist an Herrn Jacobum Probst / Zvvingliani non sunt tantùm mendaces, sed ipsum mendacium. Die Zwinglianer sind nicht allein lügenhafftig / sondern die lügen selbs. Des schlags ist auch mein Heßhusij spruch / den ich aus erfarenheit gelernet / Caluiuistae non tantùm sunt perfidi & fraudulenti, sed ipsa fraus & perfidia: nihil est in eis fanum & rectum. Die Caluinisten sind nicht allein trewlos vnd betrieglich / sondern die falscheit / vntrew vnd betrug selbs: vnd ist nichts gesundes / vnd kein auffrichtig gemüth in jnen. Wer Gott von her
|| [ID00024]
tzen fürchtet / vnd die gaben hat / die Geister zu vnterscheiden / vnd dann etlich Jar mit den Calninisten wird vmbgehen / der wird mir recht geben / das bin ich gewis / Wer es aber jetzt nicht gleubet / dem dürfft wol der Glaube in die Faust kommen / wie bereit etlichen geschehen. Demnach warne ich alle Gottliebende Hertzen / denen jre Seligkeit lieb ist / das sie für den tückischen / verschlagenen / arglistigen / meuchlischen Caluinisten vnd Rottengeister sich hüten vnd fürsehen wollen / vnd jnen daran keinen zweiffel machen / das sie eine böse sache haben / denen sie selbst nicht getrawen. Wie wir aber jhre falsche böse sache / das sie die gegenwart des Leibs vnd Bluts Jesu Christi verleugnen / vnd den heiligen Gott Jesum Christum lügen straffen / mit grund Göttliches Worts wiederlegen / ist hie nicht zeit einzufüren / wird anders wo reichlich dargethan / vnd ist jhnen vnuerborgen / das wir dessen keine schew tragen. Ob einer alhie wolt fürgeben / Wie vrtheilestu so hart von den Caluinisten aus diesem brieff / vnd bist doch vngewiß / wer jn gemacht hat? Dem gebe ich diese antwort / Ich weis / das ich mit meinem vrtheil nicht feile / denn das ein Rottengeist der der Formulae Concordiae von hertzen feind /
|| [ID00025]
den Gottlosen Brieff ertichtet hat / daran kan kein vernünfftiger zweiffeln. So ist auch offenbar das keine Sect so hart wider die Formulam Co̅cordiae practiciret / als eben die Caluinisten / So bin ich auch berichtet worden / das nicht wenig Caluinisten / die wol den namen nicht haben wollen / aber der gifft alle Adern / sehnen vnd knochen vol sind / / zum höchsten vber diesen Gottlosen vn̅ falschen Brieff jubiliret / vnd höhestes fleisses in alle örte Deutscher Nation spar girt haben / welches eben so viel ist / als wenn sie die Authores weren / Zu dem sind solche hendel vnd rencke bey jnen vblich vn̅ breuchlich / wie jnen wol kan dargethan werden / Wollen sie dann dieses verdachts sich entschütten / so machen sie den Authorem / der jnen ohn zweiffel vnuerborgen ist / namkündig. Aus dem ertichten Brieffe ist auch dieser nutz zunemen / Weil der böse Gottlose Brieff so geschwind vmbher geflogen / von vielen mit frolocken ist angenommen worden / die auch alsbaldt denselben jren freunden / wie einen Beutpfenning zum zeichen des erlangten Siegs / haben zugesand / So ist das ein vnfeilbar zeugnis / das viel / so der Formulae Concordiae vnterschrieben haben / vnd doch vber diesen Brieff frolocken / in jrem hertzen der Formulae Concordiae feind sind / vnd
|| [ID00026]
heimlich voller Rotten vnd schwermerey stecken / Derowegen solchen gesellen nichts zutrawen / ob sie gleich vnterschrieben haben / Darumb mögen Christliche Oberkeiten / vnd Gottselige Gemeinen hie gleichsfals die Augen aufsthun. Aus dem ertichten vnd falschen Brieff siehet man auch klar für augen / das die Caluinsten vnd Rotten geister weder lust noch liebe haben zu warer Christlicher einigkeit / Denn mit dem Buch ja anders nicht gesucht noch gemeint wird / dan̅ das die Corruptelen ausgesetzt vnd abgeschafft / vnd widerumb ware / Christliche / vertrawliche / vnd bestendige einigkeit in den Kirchen angerichtet vn̅ erhalten werde. Nun schilt aber der tichter des Buchs die Formulam / ein Pandoram / ein gefeß / darin alles vnglück stecke / ein Buch voller Irrthümen / ein Gottlos Buch / damit er frome hertzen dauon abschrecke / vnd das heilsame werck der Concordien verhindere. Wie stimmet nun solchs mit dem befehl Gottes / Suche friede / vnd jage jme nach / Psal. 34. Vnd Matth. 5. Selig sind die friedfertigen / denn sie werden Gottes Kinder heissen: Hieraus volget / das die friedhessigen Rotte̅geister / des Teuffels Kinder sind / Darumb welche Obrigkeit vnd Christliche Gemeine eine stillefriedsame / rühige Kirche vnd Schule haben wil
|| [ID00027]
die hüte sich vor solche Rottengeister / die aller Christlichen einigkeit feind sind / vnd allerley Praeticken erdencken / den frieden zuuerhindern / wie das (leider) in Niederlanden / vnsern benach barten in volle̅ schwang gehet / Gott wolle es bessern. Es hat der tichter des feindseligen Brieffs etliche wort genommen aus meiner Predigt / die ich Anno 1570. am Sontag Esto mihi / durch Gottes Geist gethan hab / welche in offenen Druck ist / damit er seiner lügen einen schein machte / als müste ich diesen leidigen Gottlosen Brieff auch gestellet haben / weil meine wort darin funden werden. Es sol sich aber der Rottengeist erinnert habe̅ / das vor acht Jaren viel andere hendel fürlieffen / denn jetzunder in der Formula Concordiae verfast sind / Denn ob gleich etlicher Hohen Potentaten gemüt vnd meinung Concordiam vnd einigkeit zust ifften auch domals gewesen ist / So mag doch nicht verneint werden / das die Schrifft / so domals ward vmbgefüret / vn̅ den Theologis fürgelegt / so weit war von der jtzigen Formula Co̅cordiae / als Winter vnd Sommer / Tag vnd Nacht / Liecht vnd Finsternis / Stahlfest vnd Wachs / von einander sind / In jennen schrifften war keine richtige erklerung der Streitten / keine austrückliche verwerffung der eingerissenen Cor
|| [ID00028]
ruptelen / sondern nur ein eilender Cothurnus / den man so wol am lincken / als am rechten Fueß köndt anziehen / Darumb auch die von Wittenberg deportirten / vnd des Caluinismt vberfürten Theologi domals wol damit zufrieden / Welchen bestand aber solche Conciliatio vnd tüncherey habe / hat Gottes sonderbares Gericht / vnd die erfarung klar gegeben Derwegen bin ich noch derselben meinung vnd bekanntnus / wie vor acht ja ren / dasmit tüncherey / Amnistia in dissidijs religionum, mit Conciliationen / wenn man mit einem Füchssen schwantz vber die Corruptelen herstreicht / vnd sie nicht klar aussetzet / wenn man Christum vnd Belial in einen klumpen schmeltzet / der Kirchen Christi nichts gedienet / noch jchts ausgericht sey / sondern das viel mehr damit vbel erger gemacht / mehr haders / zancks vnd vnfriedens gestifftet wird / wie solchs mit vielen Exempeln der gantzen Kirchen zubezeugen vnd darzuthun / Auch in gemelter Predigt vor acht Jaren am Sontag Esto mihi zu Weimar gethan / gnugsam ist erwiesen / Dahin ich mich geliebter kürtz halben auff dißmal wil referiret haben. Nu hats aber in jtziger Formula Concordiae / von den Theologis begriffen vnd reuidiret / viel eine andere meinung / denn darin die Religions
|| [ID00029]
Streite nicht concilijrt noch vbertüncht / sondern die gesunde / reine Lere nach der Richtschnur Götlichs Worts / Augspürgischer Confession / vnd Catechismi Lutheri / richtig werden erkleret / vnd bestettigt / Vnd dagegen die falsche Lere / Corruptelen vnd Secten nicht alleine rundt vnd austrucklich ausgesetzt / verworffen vnd verdampt / sondern auch mit gewaltigen vnwiederle glichen grundt Göttlichs Worts / Augspürgischer Confession vnd Catechismi Lutheri confutiret. Weil dann dis der einige / heilsame vnd beste weg ist zu Christlicher vnd bestendiger einigkeit / worumb solte ich dem heilsamen vnd Christlichem werck zu wider sein / vnd nicht viel mehr mit gefaltenen Henden Gott dancken / das er mich den tag aus gnaden hat erleben lassen / da die Corruptelen gründlich seind widerlegt vnd ausgesetzt / die reine / gesunde Lere aber richtig ist erkleret / vnd also der allerbeste grundtstein zur waren einigkeit ist gelegt worden. Es seind nun 18. Jar / das mein Feld Herr vnd Sieges Fürst IESVS Christus mich recht gegen die Feinde zu kempffen geordnet / vnd hub sich der streit mit den Caluinisten zu Heidelberg / da hatten sie mich vmbgeben wie die hungerige Bienen / Sie lieffen zu aus allen winckeln / zu dempffen vnd zu leschen / als wenn ein
|| [ID00030]
Fewer in Dornen angehet / Bald hernach ist ein streit auff den andern gefolget / vnd ist gantz Deutschland vnuerborgen das ich ein wolgeplagter Theologus die zeit hero gewesen bin. Was nun meine streite gewesen sind / das zeigen meine bücher / die in offenen Druck sind / Wider die Caluinisten / die schender des Testaments Jesu Christi / hab ich geschrieben / darnach wider die Synergisten / das ist / wider die vertheidinger des Freyen willens / darnach wider den Flacium Illiricum / vnd seinen Manicheischen schwarm / von der wesentlichen Erbsünde. Maioris falsche Proposition hab ich auch verworffen in meinen schrifften / Vnd vmb dieses meines bekantnus willen bin ich zu etlichen malen hart verfolget worden / dann die vertheidinger der Corruptelen hatten damals die vberhandt. Wem nun diese meine streite vnd mein bekantnus aus meinen Schrifften bekant ist / vnd hierauff mit gutem bedacht die Formulam Concordiae / von den Theologen verglichen lieset / der wird bald sehen vn̅ bekennen müssen / das darin die Corruptelen / wieder die ich gestritten / confutiret vnd widerlegt werden / eben mit den zeugnissen der Schrifft / die auch meine gründe gewesen sind / Hergegen die rechte vnd gesunde Lere / darüber ich als ein trewer Diener
|| [ID00031]
GOttes gehalten / wird adprobiret vnd gebillichet / vn̅ darzu mit klaren / hellen / vnfeilbaren zeugnissen der Schrifft bestetiget vnd erwiesen / das also meine Certamina / so ich in der gemeine Gottes geführet / in der Formula Concordiae justificiret: mein gegentheil aber verdampt wird. Solt ich nun Gott nicht von Hertzen dancksagen / für solche herrliche zeugnis / denn ob gleich mein Gewissen sich nicht gründet auff Menschen Vrtheil vnd zeugnis / als die da feilen können / wenn gleich alle Welt einem recht gebe / sondern sihet auff das zeugnis des heiligen Geistes in seinem Göttlichen Wort / auff mein Christlich Gewissen für GOtt im Gebet vnd H. Geist / welchs nicht treuget / vnd auffdas Vrtheil Jesu Christi des Richters der lebendigen vnd der Todten / welchs er am Jüngsten tage wird ergehen lassen / so erfrewet gleichwol mein Hertz / nach dem der streit so lange geweret / vnd beider teil Schrifften fleissig sind erwogen worden / das dennoch die fürnemsten Theologen beke̅nen müssen / ich habe vber der warheit gehalten / vnd gern bestendiglich gelitten / vnd sonderlich das sie eben die sprüche der H. schrifft zum grunde reiner Lere legen / welche auch meine höheste beweisungen gewesen sind / Worumb solte ich dann nun dem Buch zuwidern sein? mit was Gewissen
|| [ID00032]
köndte ichs für ein Gottlos Buch schelten / das voller Irrthüme steckte? also müste ich alle meine vorige Certamina retractiren vn̅ verdammen / Ich habe je nichts anders geleret noch gestritten / wie solches meine Bücher / so in offenen Druck sind / bezeugen / denn was in der Formula Concordiae geleret / bekant / vnd gestritten wird. Derwegen dancke ich meinem HERRN vnd trewen Gott Jesu Christo vnserm Heiland / das er noch bey meinem leben diesen handel so weit gebracht hat / das nicht allein etliche fürneme Theologi die erregten Religion streit fein ausführlich gefast / decidiret / aus Gottes Wort erkleret / vnd die falsche meinungen / so nach dem todte Lutheri bisher die Kirche betrübet / vnd zu mancherley verfolgung vrsach gegeben / mit GOttes Wort widerlegt haben / Sondern das solch Buch den fürnembsten Kirchen vnd Lerern Deutscher Nation vngeschewet zu judiciren ist zu geschickt worden / Auff welcher Kirchen Lerer erinnerungen das Buch dermassen ist verbessert / corrigiret vnd allenthalben verwaret / das es eine richtige Norma ist / darnach man die streitige Religions hendel / vermöge Gottes Worts / kan vrtheilen / welches die abgefallene Apostaten / Calumisten vnd Bauch Christen wol vngebissen lassen / vnd nicht
|| [ID00033]
verdewen / viel weniger mit jrem stürmen etwas ausrichten werden / ob sie es gleich gern fressen wolten / Ob den gleich etliche heimbliche Sacramentierer vnd Rottengeister in solche Religions Formulam nicht wollen willigen / etliche aber derselben mit jhren Henden vnterschrieben / aber nichts desto minder heimblich vnd meuchlinges / wie jhre art ist / dawider mit aller macht practiciren / wie der ertichte falsche Brieff ein stück ist solcher Practicken / So lassen jnen doch durch Gottes gnaden die bewertesten / berümbsten / fürnemsten vnd meisten Schulen / Kirchen vnd Lehrer gantz Deutscher Nation solche Formulam Concordiae / zu Berga im Closter verglichen / wolgefallen / adprobiren die erklerung vnd decidirung der Religion streit / vnd bezeugen einen gewünschten / heilsamen / Christlichen Consensum in allen Articuln / Dafür wir Gott nimmer gnugsam dancken können / Demnach bitte vnd flehe ich auch neben andern fromen / friedsamen vnd Gottseligen Hertzen zu Gott / seine güte / barmhertzigkeit vnd allmacht wolle nicht ansehen etlicher leute bosheit vn̅ freuel / die mehr lust haben zun lügen / gifftiger / schedlicher künheit / denn zur warheit / zu ewigem vnauffh örlichen zanck vnd hader / denn zu heilsamen frieden / vnd vmb derselben willen
|| [ID00034]
disheilsam / hochnötig werck nicht zu rügk treiben lassen / sondern viel mehr vmb seines heiligen Namens / seiner hochbetrübten Kirchen / vnd vmb der lieben Posteritet willen / alle feindtselige vnd Gottlose / böse / schedliche tücke / rencke / Praeticken vnd anschlege / so wider dis Concordien werck fürgenommen werden / zu nicht vnd zu schanden machen / der Chur: vn̅ Fürsten hertzen durch seinen H. Geist erleuchten vnd führen / das sie dis heilsame werck nicht fallen / noch sich durch einige Calumnien dauon abhalten lassen sondern mit Christlichem vnd bestendigen eiffer dis Christlich heilsam fürhaben fortsetzen / befürdern / vnd zum lang gewünschten end bringen / Solchs auch der gantzen Kirchen zu heil vnd trost / zu erhaltung vnd steter fortpflantzung der seligmachenden Warheit / zu abschaffung vn̅ gentzlicher ausrottu̅g der falschen Lere / vnd feindseligen Corruptelen / vnd dann zu widerauffrichtung vnd bestettigung heilsamer einigkeit / vnd bestendigen Friedens in der Gemeine Jesu Christi gedeyen möge / Amen / Amen. Ich stelle es in keinen zweiffel / da sich einer würde herfür thun / heimlich oder öffentltch / vnd die Formulam Concordiae angreiffen / die Herren Collectores dieses Buchs werden sich der warheit annemen / vnd den widersachern aus grund Göt
|| [ID00035]
liches Worts bestendiglich zubegegnen / vnd alle für einen / vnd einer für alle zustehen / vnd des letzten Schaffstals Jesu Christi in guter huet vnd acht zu haben wissen / dürffen zwar meiner vertrettung nicht. Dieweil aber nun mehr die Formula Concordiae ein gemein werck ist / vn̅ ich derselben vnterschrieben / Vnd aber der liechtschewende Nachtrabe / der tichter des falschen Gottlosen Brieffs / dem Concordien Buch schuld gibt / als sey es ein Gottlos Buch / ein gefeß volles vnglückes / ein Buch voller Irrthümen / so gebüret mir auch darnach zufragen / was den̅ für Irrthümen darinnen sind / wissentlich wil ich ja nicht Irrthümen vnterschreiben / dafür mich der trewe vnd frome Gott wolle behüten / Demnach frage ich dich Feind Gottes / dich meuchlingischen tichter dieses Brieffs / sage an / Was hastu für Irrthüme in der Formula gemerckt / murmule nicht vnter dem Bart her / wispele nicht aus dem staube wie die Zeuberer / sondern rede frey / rundt vnd deutlich / Was sind es für Irrthüme in dem Bergischen Buche / vnd verbesserten Formula Concordiae / Wie heissen die Irrthümen? an welchem ort stehen sie? mit welchen worten sind sie gesetzt? mit welchen sprüchen Göttliches Worts sind die Irrthümen zuwiderlegen / das wir dauon abstehen /
|| [ID00036]
vnd vns dafür hüten können? Wenn du lesterer die gemeine Gottes mit trewen meinetest / so hette dir je solchs gebüret anzuzeigen / Oder / fragestu nicht darnach / das die Schefflein Christi verfüret werden / worumb gibstu nicht dem Kinde einen namen? Wie kan man sich für Irrthümen / die nicht deutlich gezeiget werden / hüten? Siehestu denn nicht du Christlicher Gottliebender Leser / das solche zerstörer des friedes / feindselige Fladergeister vnd heimliche Practickanten / von Gottes Geist nicht geführet werden / die Gemeine Ihesu Christi nicht mit trewen meinen / jrer faulen bösen Sachen auch keinen grund haben / das dann nicht allein jre Sacramentierer vnd Rottengeister / sondern viel mehr alle fromme Gottfürchtende vnd friedliebende hertzen wissen. Was ich Tilemanus Heßhusius von der im Closter zu Berga verglichener Formula Concor diae halte / so sage ich rund vnd richtig in diesem offenen Druck / fürder gantzen Christenheit / das ich keinen Irrthumb / noch falsche Lere in der Formula Concordiae kan finden / viel mehr lese ich darinn gesunde / reine / heilsame vnd warhafftige Lere / die mit den schrifften der Propheten vnd Aposteln vberein stimmet / auch aus dem brunnen Israel genommen ist / Vnd sage rundt vnd klar /
|| [ID00037]
das Buch Formula Concordiae sey nicht ein Pandora oder gefeß / darin alles vnglücke stecke / sey nicht ein Gottlos Buch / wie der falsche verlogene Brieff tichtet / der meuchlische Caluinist vnter frembden namen ausspeiet / Sondern sey ein Christlich / tapffer / herrlich / nützlich / vnd nötig Buch / darin die rechte gesunde meinung von den fürgefallenen Religionsstreiten ausführlich vnd gewaltig erkleret / vnd aus rechtem grunde Göttlichs Worts erwiesen / die falsche / jrrige vnd schedliche meinung aber / so bisher allen jammer in der Kirchen angerichtet / vnd viel einfeltige Hertzen jemmerlich verführet hat / deutlich vnd klar verworffen vnd verdampt / auch mit starcken vnd festen zeugnissen der schrifft widerlegt / vnd gantz zu bodem gestossen wird / Thar derwegen wol trotz bieten / allen Sacramentsfeinden / vnd andern Rottengeistern / das sie sich an dis Buch machen / Sind sie aber nur Weltlich / Erbar vn̅ auffrichtig so gehen sie vns redlich vnter augen / verkappen sich nicht vnter frembden oder ertichte̅ name̅ / wie jre art ist / sondern bekennen jren namen / das man jnen möge antworte̅ / vn̅ die gantze Gemeine Jesu Christi darüber richten lassen. Es hat mich kein heel / das ich von Gott wünsche / Chur: vnd Fürsten / so der vnnerenderten Augspürgischen Con
|| [ID00038]
fession von Hertzen zugethan sind / demütig darumb bitte / desgleichen die Herrn Collectores / so sich werck noch vnterhanden haben / vn̅ alle Gottliebende Theologos / trewlich erinnere / vnd darzu vermane / achte es auch zum högsten von nöten / wie ich solches in meinem bedencken ausführlich dargethan / vnd aus Gottes hellem Wort erwiesen habe / Man wolle die Hypotheses bey einem jeden Articul klar vnd mit namen setzen / am aller meisten vmb der lieben Posteritet willen / die deren am meisten wird bedürffen / mit anzeigung der Bücher / vnd der örter / darin sie solche falsche meinung gesprenget / vnd die Gemeine Gottes dardurch betrübt haben. Dis ist nicht alleine meine erinnerunge / die aus Gottes Wort starck darzuthun vnd zu beweisen ist / sondern ich weis / das viel gelerte vnd Gottselige Theologen / so wol in gantz Sachsen / vnd in den See Stedten / als im Ober Deutschland sind die dasselbige neben mir bitten / suchen / vnd für hochnötig achten. Eines bin ich gewis / wann Gott die gnad wolt geben / das solche Hypotheses bey einem jeden Articul deutlich / vnd in dieser herrlichen / ausführlichen / heilsamen / in den Schrifften der Propheten vnd Aposteln so ge
|| [ID00039]
waltig gegründeten Formula Concordiae gesetzet / vnd die Authores Corruptelarum / die auch niemals dauon gewichen / sondern stets fest darüber gehalten haben / ausgedruckt wurden / Gott vom Himel würde desto mehr gnad vnd Segens zu diesem heilsamen Concordien werck geben / So würden auch die heimblichen / meuchlingischen / falschen / verschlagene / abtrünnige Caluinisten vnd Rottengeister / deren viel mit falschem Hertzen der Formulae Concordiae vnterschrieben haben / sich desto mehr an den tag geben / zu rüg prallen / vnd kundt thun / was sie im Schild füreten. Ob dann nun die Herrn Collectores auff diese meine erinnerunge vnd bitte / die austruckliche benennung der Authorum Corruptelarum der Formulae Concordiae bey einem jeden Articul inseriren / Oder / wie man dauon saget / solches auff einem Generali Synodo mit raht mehrer Theologen / fürnemen vnd fortsetzen wollen / stehet bey jnen / Ich habe jnen nichts fürzuschreiben / ich thue nur mein bekantnus / bitte für die Posteritet / vnd trewe erinnerung / Vnd dancke meinem Gott / das so viel von den fürnembsten Theologen bekandt ist / das ich neben andern für die Warheit gestritten / vnd die Corruptelen mit klaren worten sind verworffen.
|| [ID00040]
Der Ewige / trewe vnd Barmhertzige Gott wolle vmb seines Sons Jesu Christi willen / jm diss heilsam / hochnötig Christlich Concordien werck trewlich befohlen sein lassen / gnedig befürdern / vnd zum lang gewünschtem ende kommen lassen / das alle Corruptelen vnd falsche Lere abgeschaffet vnd ausgerottet / heilsame vnd allein seligmachende vnuerfelschte Warheit bey vns erhalten / vnd auff vnsere Nachkommen / als eine thewre beylage gebracht möge werden / vnd wir sampt allen Gleubigen / durch dieselbe Göttliche warheit die ewige Seligkeit in Jesu Christo erreichen / AMEN.


XML: http://diglib.hab.de/drucke/c-328a-4f-helmst-3s/tei-transcript.xml
XSLT: http://diglib.hab.de/rules/styles/projekte/oberhofprediger/tei-transcript.xsl