Aegidius Romanus — Bernardus Claraevallensis — Thomas de Hibernia - Rudolfus de Biberach et alii
Pap. — 297 Bl. — 29,5 × 20,5 cm — Franziskanerkloster Lüneburg — Mitte 15. Jh.
Wasserzeichen: Bl. 28v, 65v-66v, 297v. Schriftraum 20-22 × 13-14 cm , 33-48 Zeilen; ab Bl. 178 zweispaltig. Bastarda von verschiedenen Händen. Rote Lombarden; Bl. 178ra,, 262ra,, 267va,, 293ra zweifarbig rot und blau. Rote Überschriften und Paragraphenzeichen, rubriziert.
13006 (Traube); Ochsenkopfwasserzeichen Abt. VII 287 (1448-51); 434 (1445-51); 889 (1446-49); XIII 541 (1436-43); ähnlich Abt. VII 377 (1449-63); 586 (1438-41); außerdem Anker. Lagen: 3·V (30). 5·VI (90). VI+ 1 (103). VII (117). 15·VI (297). Reklamanten. Innerhalb einiger Lagen auch alte Blattzählung. Unbeschrieben:Alter rotbrauner Ledereinband. Zwischen rhombenförmigen Streicheisenlinien kleine Rosetten und Lilien (Einzelstempel). Eckenbeschläge. Blattweiser (rote Lederstreifen). Buckel und Schließen abgerissen. Am hinteren Deckel oben Kettenansatzspuren.
Pergamentspiegel und Falze: Bruchstücke eines Notariatsinstrumentes des Albertus de Rethem, Klerikers der Diözese Minden, ausgestellt in Rom am 15. 11. 1432 mit inserierter Littera Eugens IV. vom 27. 4. 1431 an den Bischof Adriensis (von Adria oder Atri bzw. Penne (?)), den Abt von St. Michael (Lünebürg) und den Propst in Heiligenthal, einen Henricus in Hittbergen (Landkreis Lüneburg) als Pfarrer einzusetzen. Als Zeugen werden genannt: ... Stoteroggen und Hermannus Puster, Kleriker der Diözesen Minden und Köln.
Herkunft: Bl. 1r: Ex donatione testamenti domini Gerperti Euerwyn plebani sancti Lamberti in Luneborch. Orate pro eo fratres. M°DI. Von demselben Vorbesitzer auch Theol. 2° 65. Zu Gerpertus Everwin vgl. IV S. 182.
S. 53.
Bl. 1r-35v : Tractatus de regimine principum. (lib. I-II contractus). Cvm omnis disciplina et doctrina ex presenti fiat cognicione … — … plus viuunt passione quam racione. Et sic est finis 2e partis secundi libri. , Manuskripte des Augustiner-Eremitenordens, 1966 S. 36 Nr. 54, mit Nennung dieser Hs., die jedoch stark gekürzt ist. Kapitelfolge in der Hs. (zitiert nach dem Druck Romae 1607): I, 1 cap. 2 (Bl. 1r)-7, 11-14. I, 2 cap. 9 (Bl. 7v), 15, 27-30, 32. I, 3 cap. 1 (Bl. 13r)-5, 7-8, 10-11. I, 4 cap. 1 (Bl. 18r)-7. II, 1 cap. 7 (Bl. 23v)-8, 12-13, 16, 18-24. II, 2 cap. 10 (Bl. 30r)-14, 18-21. Auch innerhalb der Kapitel noch Auslassungen.
Bl. 35v-42v Speculum artis bene moriendi. Cvm de presentis exilii miseria mortis transitus … (Bl. 36r Text.:) Cvm omnium terribilium mors corporis sit terribilissima … mori discat, studeat ergo mori quiuis homo die ac nocte. Et sic est finis huius tractatus de arte moriendi. Deo omnipotenti sit laus et gloria per eterna secula. Druck: 2571-2579. Die Verfasserfrage ist ungeklärt. Während , Nikolaus von Dinkelsbühl, 1965 S. 292-295 diesen Traktat unter den Opera dubia aufführt, spricht sich in Anz. d. Österr. Akad. d. Wissenschaften, Phil.-hist. Kl. 88, 1951 S. 387-398 für Nikolaus von Dinkelsbühl als Verfasser aus.
Bl. 43r-46r : Magnificat. Magnificat anima mea dominum. [Lc 1,46] Magnificat voce, magnificat opere, magnificat affectu. Magnificat laudando, amando, predicando … — … et erit deus omnia in omnibus amen. 184, 1121-1128. II 1731, ohne Nennung dieser Hs. p. 73.
Bl. 46r-61r : Homiliae super missus est. praef. Scribere me aliquid et deuocio iubet … Hom. I. Missus est angelus … Quid sibi voluit ewangelista … sed specialiter fiat michi secundum verbum tuum amen. S. Bernardi opera. Romae IV, 1966 S. 13-57; es fehlen S. 20 Z. 24 (Bl. 48v). — S. 22 Z. 9, außerdem einige kleinere Auslassungen.
Bl. 61v-65r : De septem donis spiritus sancti (in fine mutilum). Omne datum Optimum et omne donum perfectum desursum est descendens a patre luminum. [Iac 1,17] Ja. primo. Sanctus Iacobus describit nobis patrem eternum ut fontem tocius bonitatis … — … Prouerbiorum III°, sapiencia lignum vite est et cetera, hiis qui apprehenderunt eam [Prv 3,18] ‖. Druck: Stark gekürzt und mit einigen Textabweichungen, vgl. als Druck u. a.: Bonaventurae opuscula. I Parisiis 1647 p. 235-267. Weitere Angaben bei dem vollständigen Traktat s. u.
Bl. 67r-94v : Tractatus de quatuor novissimis sive cordiale. Memorare nouissima tua et in eternum non peccabis. [Sir 7,40] Eccli. VII. Sicut dicit beatus Augustinus in libro suarum meditacionum, plus vitanda est … — … et intelligerent ac nouissima prouiderent. Druck: 7469-7514. Zur hsl. Überlieferung vgl. , S. 429-430 und ergänzend S. 737-738, dort auch Literaturhinweise zur Verfasserfrage.
Bl. 94v-103r : Liber de tribus punctis christianae religionis. Religio munda et immaculata aput deum patrem … custodire ab hoc seculo. [Iac 1,27] Jacobi I. Volens religionem aliquam intrare et eam obseruare … — … debet esse maior discrecio. Hii sunt puncti Christiane religonis collecti per magistrum Thomam Ybernicum de anno M°CCC°XV° [1315] . Quos si quis vellet extendere … compilare. Et sic est finis pro quo deus sit benedictus amen. V 8129, 1, ohne Nennung dieser Hs. I p. 745. Weitere Hss.: Berlin, theol. fol. 241 (Rose 800), Bl. 26V; Göttingen, 2° Ms. Theol. 119 Bl. 259r.
Bl. 103r : Moralium lib. XII. (cap. II) Nulla que in hoc mundo hominibus fiunt … — … tunc eum promisit esse moriturum. 75, 986 D-987 A.
Bl. 103v Versus et sententiae. Iudicio tegit extremo (= ; I 13129) ferner neben einigen ungedruckten I 17393, 16101 und die 12 Verse über die Apostel vgl. Theol. 2° 36 Bl. 262rb.
Bl. 104r-174v : Manipulus florum. Infrascripta sunt collecta de libro qui dicitur manipulus florum siue tabula originalium procedens secundum ordinem alphabeti extracta a libris XXXVI auctorum edita a magistro Ybernico quondam socio de Sarbona Parisiensis ciuitatis, et primo: De adventu domini … text. Augustinus super Iohannem … nulla causa veniendi Christo domino nisi peccatores saluos facere … … Bernar[dus]: 0 bone Ihesu si tam dulce est flere de te … quid dulcius lacrimis caritatis. Gekürzt und alphabetische Ordnung nicht eingehalten, auch sonst einige Abweichungen. Letztes Kapitel hier: De Ihesu. V 8128, 1, ohne Nennung dieser Hs. Nr. 322 x.
Bl. 166v—173r im Anschluß an das Kapitel De conscientia eingeschoben der Traktat: De interiori domo. (cap. 1, 6-7, 10-11, 14-22). Consciencia in qua perpetua est anima permansura edificanda est … — … si vis omnes malas cogitaciones a corde tuo repellere amen. Auch innerhalb der Kapitel noch etliche Kürzungen. 184, 509A-532B. p. 7l.
Bl. 174v-175v De visitatione infirmorum (interrogationes). Primo quando domum intrat dicat: Fax huic domui [Lc 10,5], Luce V [!]. Deinde dicat infirmo: Scis quod omnes sumus mortales … Nach der Segnung des Kranken werden 2 Arten der Befragung beim Nahen des Todes angefügt, eine: secundum sanctum Anselmum: Letaris quod in fide christiana morieris? Respondeat infirmus: Eciam uel Ita. … Disrumpisti domine vincula etc.
Bl. 175v ›Absolucio a consilio Basiliensi transmissa‹. Dominus noster Ihesus Christus per meritum sue passionis dignetur te absoluere et ego auctoritate matris ecclesie et sacrosancte Basiliensis sinodi … — … terre sancte tempore Passagii generalis euntibus. In nomine patris … amen.
Bl. 178ra-233ra : De septem donis spiritus sancti. Omne datum optimum … a patre luminum. [Iac 1,17] Ja. 1°. Beatus Iacobus a veritate paterni verbi illuminatus et caritate spiritus sancti inflammatus … — … nec agi fructuosius aliquid potest, quam deo gracias amen. Dieser Traktat hier Bl. 178v Henricus de Frimaria zugeschrieben. Druck: u. a.: Bonaventurae opuscula. I Parisiis 1647 p. 235-275. V 7520, hsl. Überlieferung dort nicht genannt. Parallelhs.: Nürnberg, Cent. III 64 Bl. 76ra.
Bl. 233va-292vb Epistolae suppositae Eusebio, Augustino et Cyrillo de s. Hieronymo. ›Bl. 233va: Incipit epistola beati Eusebii ad beatum Damasum Portuensem episcopum et ad christianissimum Theodomum Romanorum senatorem de morte gloriosissimi Ieronimi doctoris eximii.‹ Patri reuerendissimo Damaso … … ((Bl. 261vb) :) tu possides adipisci. 3866. 22, 239-282; vgl. dazu Suppl. 2, 18. Neuere kritische Ausgabe von , Schriften Johanns v. Neumarkt. II, 1932 (Vom MA zur Reformation 6, 2) S. 9-241. ›Bl. 262ra: Incipit epistola venerabilis doctoris Augustini episcopi ad beatum Cirillum secundum Ierosolimitanum pontificem de magnificenciis eximii doctoris Ieronimi.‹ Gloriosissimi Christiane fidei … … ((Bl. 267rb) :) fraudatur desiderio. 3867. 22, 281-289 bzw. 33,1120-1126; vgl. dazu Suppl. 2, 18. , a.a.O. S. 245-288. ›Bl. 267va: Incipit epistola venerabilis doctoris sancti Cirilli secundi Ierosolomitani episcopi ad beatum Augustinum doctorem eximium de miraculis beati Ieronimi doctoris magnifici.‹ Uenerabili viro episcoporum … … ((Bl. 292vb) :) oracionibus memor esto. 3868. 22, 289-326 bzw. 33, 1126-1153; vgl. dazu Suppl. 2, 19. , a.a.O. S. 292-512. Nr. 367°.
Bl. 293ra-296vb ›Tractatus Cassiani de octo viciis principalibus‹. prol. Tuis precibus optime papa animatus ultra vires ingenii … Octo esse principalia vicia que genus humanum infestant … ((cf. 80, 9 D)) … — Cap. I. De castrimargia. Beati patris Anthonii sentencia hec est, monachum qui post cenobiale propositum. … vniuersa seniorum precepta sine discussione perficiamus. Amen. Gekürzte und interpolierte Fassung, vgl. , De institutis coenobiorum et de octo principalium vitiorum remediis. Lib. V-XII. 17, 1888 p. 83-230. Nr. 513.
Abgekürzt zitierte Literatur
- Normdaten ergänzt oder korrigiert. (schassan, 2015-09-07)
Beschreibung konvertiert im Rahmen des Projektes Digitalisierung der mittelalterlichen Handschriften der Ratsbücherei Lüneburg.