Transkription

Mors Beatorvm Exodus Miseriæ Terrestris, Et Parasceve Gloriae Coelestis. Der Kinder Todt/ verendert alle Noth/ vnd foerdert sie zu GOtt
[Inhaltsverzeichnis]
|| [001]

mors beatorvm
EXODUS MISERIÆ TERRESTRIS, ET PA
RASCEVE GLORIÆ COELESTIS.
Der Kinder Todt/ verendert alle Noth/ vnd foͤrdert ſie
zu GOtt.
Bey Erklaͤrung des Spruchs/ Sap. 4. v. 7.


Der Gerechte/ ob er gleich zu zeitlich ſtirbt/ iſt etc.
In Chriſtlicher Leichpredigt.
Des Ehrnveſten/ Wolgelahrten vnd Wolbenabmten
Herrn CHRISTIANI
FABRI J. U. C. wolverodneten Notarii
vnd Stadtſchreibers in Greiffenberg.
Vnd ſeiner vielgeliebten HaußEhre.
Der Erbarn vnd viel Ehren Tugendreichen
Frawen SUSANNÆ, Geborner
Schoͤpſin.
Hertzgeliebten einigen Soͤhnleins
JEREMIÆ.


Welches den 21. Auguſti ſeliglich verſchieden/
vnd den 24. dis. war der 14. Sontag Trinitatis/ des inſte
henden 1636. Jahrs/ Ehrlich vnd Chriſtlich zu ſeinem Ruhe-
vnd Grabſtaͤdtlichen gebracht worden.
Betrachtet vnd gehalten/
Durch
Christianum Adolphum Paſtorem der Kir-
chen in Greiffenberg.


Gedruckt zu Leipzig bey Henning Koͤlern / Anno

1636

.

|| [002]
DenenEhrnveſten/ Achtbarn/ Wolgelahr-
ten/ Wolweiſen/ vnd Wolbenambten
Herrn. CHRISTIANO
FABRO, J. U. C. vnd wolverord-
neten Stadtſchreibern in Greiffenberg.
Herrn JEREMIÆ Schepſen dem
Eltern/ vornehmen des Raths/ vnd dieſer Zeit wol-
verordneten Regierenden Burgermeiſtern der loͤbli-
chen WeichbildsStadt Loͤwenberg.
Des Sel. Soͤhnleins hertzgelieb-
ten Vatern vnd Großvatern.

Auch denen Erbaren/ WolEhren vnd viel
Tugentſamen
Frawen SUSANNÆ Fabrin.
Geborner Schepſin.
Frawen CATHARINÆ Schep-
ſin. Geborner Schepſin.
Des Sel.Kindleins hertzgeliebter
Mutter vnd GroßMutter.

Seinen allerſeits viel geehrten Gevattern vnd
Großguͤnſtigen werthen Freunden.
Offeriret vnd vbergibet zu derer
Patrocinio dieſe gehaltene Leich vnd
Troſt-Predigt.
Chriſtian Adolph.

|| [003]


Prologus.
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  • In dem Nahmen vnſers lieben HErrn JEſu Chriſti/
    des groſſen vnd gnadenreichen Kinderfreundes/ der
    vns vnd vnſern Kindern ewiges Heil vnd Seligkeit er-
    worben; Kommen wir an jetzo in dieſem vnſerm Got-
    teshauſe zuſammen/ Nach dem wir

Des Ehrnveſten/ Wolgelahrten vnd
Wolbenahmten
Herrn CHRISTIANI FABRI,
J. U. Cand. Wolverordneten des Raths No-
tarii vnd Stadtſchreibers allhier.
Vnd ſeiner vielgeliebten HaußEhre/
Der Erbarn vnd viel EhrnLugend-
reichen
Frawen SUSANNÆ .
Geborner Schepſin.
Hertzgeliebtes einigen Soͤhnleins Nahmens
JEREMIAS ,
Zu ſeinem Grab vnd Ruhebettlein daher beleitet/ vnd
ſelbiges an jetzo nach gehaltener Troſt Predigt/ der alten Mut-

|| [004]

ter der Erden/ in die Schoß beyſetzen werden. Vnd erinnern
vns hiebey/ wie im Buͤchlein Ruth. cap. 1. verſ. 19. beſchrie-
ben ſteht/ welcher maſſen die gantze Stadt Bethlehem der
Naëmi zu jhrer Ruͤck- vnd Ankunfft gratuliret, Gluͤck vnd
Segen wuͤnſchet: Sie aber balde darauffer lamentiret,
klagt vnd ſagt: Ach heiſt mich nicht Naëmi, ſondern Mara,
Mara,
denn der Allmaͤchtige hat mich ſehr betruͤbet.
Als haben die ernenten lieben Eltern/ auch biß anhero
eine vnd andere gratulation vnd Gluͤckwuͤntſchung vber jh-
rem lieben Soͤhnlein gehoͤret/ vnd jhꝛe Hertzen damit erfrewet:
Jetzo aber hoͤren wir hinwiderumb eine hertzbrechende Lamen-
tation/ daß ſie ſagen: Ach der Allmaͤchtige hat vns ſehr betruͤ-
bet. Vnd freylich/ denn jhnen jhr liebſtes einiges Soͤhnlein
in Todte entfallen/ vnd jhnen dahero jhr Eheſtand zu einem
Mara gemacht worden/ denn der Allmaͤchtige hat ſie ſehr be-
truͤbet.
Damit nun die betruͤbte Eltern vnd Groß-Eltern auß-
bevorſtehender Leichenpredigt/ heilſame Lehre vnd kraͤfftigen
Troſt faſſen moͤgen bitten wir GOtt/ daß er hierzu ſeines H.
Geiſtes beyſtand mildiglich verleyhen wolle/ Vnd etc.

Der Leichen Text.
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Von den betruͤbten Eltern erwehlet/ vnd
außgeſetzt/ wird beſchrieben im Buch der
Weißheit Cap. 4. verſ. 7.
ABer der Gerechte/ ob er gleich zu
Zeitlich ſtirbt/ iſt er doch in der Ruhe

|| [005]

(denn das Alter iſt Ehꝛlich/ nicht das lan-
ge Lebet/ oder viel Jahr hat/ Klugheit vn-
ter den Menſchen iſt das rechte grawe
Haar/ vnd ein vnbefleckt Leben iſt das
rechte Alter) denn er gefelt GOtt wol
vnd iſt jhm lieb/ vnd wird weggenom-
men aus dem Leben vnter den Suͤndern/
vnd wird hingeruͤckt/ daß die Boßheit
ſeinen Verſtand nicht verkehre/ noch fal-
ſche Lehre ſeine Seele betriege. Denn die
boͤſen Exempel verfuͤhren vnd verderben
einem das gute/ vnd die reitzende Luſt
verk hret vnſchuldige Hertzen/ er iſt bald
Vollkommen worden/ vnd hat viel Jahꝛ
erfuͤllet/ denn ſeine Seele gefelt GOtt/
darumb eylet er mit jhm auß dem boͤſen
Leben.

Exordium.
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GEliebte Chriſten. Es waͤchſet die Liebe der El-
tern gleichſam jmmerdar mit jhren Kindern/
vnd ſaget hiervon ſehr wol vnd recht der weiſe
Seneca; Fructuoſior eſt adoleſcentia libe-

|| [006]

rorum, ſed infantia dulcior. Das iſt: Kleine Kinder
bringen Luſt: groſſe Kinder bringen Ehre vnd Nutz. Al-
ſo/ daß dannenhero vnſere Kinder ſie ſind Klein oder Groß
bertzlichen geliebet werden.
Wenn vnſere Kinder zur Welt gebohren werden/
ſo iſt die Liebe gegen ſie ſo bald groß/ daß eine Mutter nicht
mehr gedencket an die Angſt/ vmb der Frewde willen/ daß der
Menſch zur Welt gebohren iſt. Joh. 16.
Wenn ſie anfangen ein wenig zu ſitzen/ zu Kirmeln
vnd Liebaͤugeln; ſo ſind ſie in vnſern Augen wie die Spielroͤg-
lichen. Denn ob man einen Vogel gleich nicht verſtehet/ hat
man doch Luſt an ſeinem ſingen: alſo ob man gleich nicht weiß
was die lieben Kinder lallen/ iſt es vns doch annehmlich ſie zu
hoͤren/ alſo daß ihm auch GOtt in dem Munde der Vnmuͤn-
digen vnd Seuglingen eine Luſt/ Lob/ vnd Macht bereitet hat/
wie die Schrifft redet/ Pſal. 8. v. 3.
Wenn ſie anfangen zu Lauffen vnd zu Reden/
vnd koͤnnen alles Wercklich fuͤrbringen/ da ſteiget gleich die Lie-
be bey den Eltern in einen hoͤhern Grad/ alſo/ daß wir in ſol-
cher Liebe offt ſelber gleich wie zu Kindern werden/ Kindiſch
mit jhnen reden/ vnd rechte Kinderwercke mit jhnen fuͤrneh-
men wie der Lacedemonier Koͤnig Ageſilaus/ der mit ſeinen
Kindern auff Stecken in der Stuben herumb ritte; Bat ſei-
nen Diener/ der ſolches ſahe nicht nach zuſagen/ biß er auch ein-
mal wuͤrde Kinder haben.
Wenn vnſere Kinder nun erwachſen/ daß ſie in die
Schule gehen/ oder zu was andern koͤnnen gehalten werden/
da machen wir vns allerley groſſe Sperantz, vnd ſchreiben jh-
nen viel vnd groſſe Ding zu/ welches alles die geſchoͤpffte groſ-
ſe Liebe vervrſachet. Daher nennt Menander die Kinder
Philtra oder Liebestraͤncke/ wenn er ſpricht: O Filii filii,

|| [007]

quantum eſtis philtrum humanæ menti. O Kinder Kin-
der/ jhr ſeyt wie ein Liebes Tranck dem Menſchlichem Gemuͤ-
the eingefloͤſſet. Denn gleich wie ein Philtrum zu groſſer Lie-
be dienen ſoll: alſo dienen auch die Kinder darzu/ daß die Lie-
be in vnſern Hertzen vber jhnen deſto groͤſſer werde.
Ob nun Gott die Chriſtlich betruͤbte Eltern/ diß an jh-
ren ſeligen Soͤhnen nicht allermaſſen erfahren laſſen/ ſo haben
ſie doch deſſen einen guten Theil erfahren/ an jhrem einzigen
Toͤchterlein. GOtt erhalte jhnen ferner dieſen jhren
einzigen Augentroſt/ vnd laſſe ſie viel Troſt vnd Frew-
de hieran ſehen vnd erleben.
Iſts aber nicht auch alſo/ Ihr meine lieben?
Wenn Kinder erwachſen ſeyn/ vnd von den Eltern in die
Frembde ſollen verſchickt werden/ daß da [e]rſt der Kummer vber
jhnen angehet/ wie zu ſehen Tobiæ. 10. v. 14. an der Mutter
des jungen Tobiæ.
Aber ſo groß der Kummer geweſen/ vber jhrem Abzuge/
ſo groß vnd viel viel groͤſſer wird die Frewde/ wenn ſie gluͤck-
lich wider kommen/ wie an Jacob zu ſehen/ da jhme jetzo gute
Poſt von ſeinem Sohn Joſeph kam/ Revixit Spiritus ejus,
er war gleich wie wider Lebendig/ der zuvor fuͤr Trawrigkeit er-
ſtorben war/ vnd ſprach/ Sufficit, nun hab ich gnung/ weil mein
Sohn Joſeph lebet. Gen. 45. verſ. 28.
Daß nun heut die Chriſtliche Eltern vnd geehrte Groß-
Eltern hertzlich betruͤbet ſind/ das macht/ es hat jhr liebes Kind
vnd Kindes Kind ſich auff die Wanderſchafft begeben/ vnd
vollzogen die Walfahrt davon Jacob ſagt. Gen. 47. v. 9. Die
Zeit meiner Walfart iſt hundert vnd dreyſig Jahr.
Wenn aber die betruͤbte Eltern vnd GroßEltern beden-
cken/ mit was Ehr vnd Frewden ſie am Juͤngſten Tage das
ſelige liebe Kindlein werden wider ſehen/ ſollen ſie mit David

|| [008]

jhre Thraͤnen abwiſchen vnd ſagen: Nun es Tod iſt/ was ſoll
ich Faſten/ kan ich es auch wider holen? ich werde wol zu jhm
fahren/ es koͤmpt aber nicht wider zu mir.
Dieſe Chriſtliche Gedult/ beſcheidenheit vnd Troſt/
wird nun ſonderlich erwecket werden/ in den Hertzen der be-
truͤbten Eltern/ bey abgeleſenem Text/ den ſie jhnen ſelber auß-
erleſen.

PROPOSIT.
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Da bey wollen wir mit einander reden/
De liberorum piè defunctorum liberatione
& exaltatione
. Wo von fromme Chri-
ſten Kinder im Todte entfreyet: vnd
worzu ſie durch den Todt befoͤꝛdert wer-
den.
GOtt laſſe es vns zur ſeligmachenden Lehr vnd heilſa-
men Troſte kaͤfftiglich dienen vnd gereichen/ Amen.

Declaratio .
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ES iſt der Todt der Chriſten/ vnd alſo abſonderlich der
zarten vnſchuldigen Kinder eine Erloͤſung oder Auff
loͤſung/ wie S. Paulus redet in der Epiſtel an die Phi-
lipper. cap. 1. v. 23. Cupio diſſolvi
: Ich begehre auffgeloͤſt
zu ſein. Da er denn durch ſolche auffloͤſung ſeinen Todt ver-
ſteht/ wie es der Herr Lutherus in der Teutſchen Verſion ge-
geben: Ich habe luſt abzuſcheiden.
Es thut es aber Paulus darumb daß er vnſern Todt ein
Auffloͤſung nennt weil wir allenthalben mit vielen Netzen vnd
Stricken vmbgeben ſind/ wie dem Gottſeligen Antonio zur
Zeit in einem Geſicht gezeiget worden/ wie die gantze Welt
mit Garn vnd Netzen vberzogen ſey/ daß er fuͤr Angſt vnd Er-
ſchrecken außgeruffen: Ah quis effugiet? Ach Ach wer ſoll

|| [009]

vnd kan nun hier entgehen/ daß er nicht gefangen werde? Da
dann ein himliſche Stim̃ jhm geantwortet; Orantes & ſe-
curitatem vitantes,
die werden nicht gefangen/ ſo Andaͤch-
tig Beten vnd nicht ſicher ſeyn.
Dahero wird der Teuffel auch ein Jaͤger genennt im 91.
Pſalm v. 3. Der da ſeine Garn vnd Netzen auffzeucht/ die
Menſchen Kinder zufahen/ wie die Chriſtliche Kirche davon
zu ſingen pflegt:

Legt Garn vnd Strick braucht falſche Liſt/
Daß er verderb was Chriſtlich iſt.


Wer nun Selig ſtirbt/ deſſen Todt iſt eine rechte Erloͤ-
ſung vnd Auffloͤſung/ daß er auß ſolchen Garn vnd Netzen ge-
riſſen vnd gerettet wird.
Eben dahin ſiehet auch vnſer abgeleſener Text/ vnd wei-
ſet vns/

I.
Von was Gefahr vnd Noth die lieben Kinder/ bey
fruͤhzeitigem Abſterben erloͤſet werden.
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Das I. iſt Venenum iniquitatis & petulantiæ
Die hochſchaͤdliche Suͤndengifft.
Davon werden die Kinder durch fruͤhzeitigen Todt er-
loͤſet/ wie in vnſerm Text ſtehet: Sie werden weggenom-
men aus dem Leben vnter den Suͤndern/ daß die Boß-
heit jhren Verſtand nicht verkehre.
Ach wie wahr vnd artig redet hier die himliſche Weiß-
heit/ daß wir nemblich in dieſem Leben ſind in medio peccato-
rum,
zumahlen in hoc ultimo & protervo ſeculo, da die
Welt gleich auff der Neige iſt/ vnd derſelbigen letzten Grund-

|| [010]

ſuppe fortgehet/ da die Heiligen gantz abgenommeen haben/
vnd der Glaͤubigen wenig iſt/ Pſal. 12. v. 1.

Rari quippè boni
Ach GOtt von Himmel ſih darein
Vnd laß dich das erbarmen
Wie wenig ſind der Heiligen dein.


Vnd im heutigen Sontags Evangelio des 14. Trinita-
tis
fraget Chriſtus/ Novem ubi? Wo ſind aber die Neune.
Denn vnter Zehen iſt kaum einer der ſich zu GOtt kehret/ vnd
jhm die Ehre gibet.
Gleich wie es nun gefaͤhrlich vnter Loͤwen vnd Dra-
chen vnd vnter gifftigen Schlangen vnd Wuͤrmern zu woh-
nen/ denn wenn man der Schlangen zu nahe koͤmpt ſo ſticht
ſie/ ſagt Sir. 21. verſ. 2. Alſo vnd noch viel mehr iſt es gefaͤhrlich
mitten vnter den Suͤndern wohnen/ wie allhier vnſer Buch
der Weißheit im Text anzeigt vnd ſpricht: Die boͤſen Exem-
pel verfuͤhren vnd verderben einem das gute.
Eben diß beklagt auch die Weißheit Cap. 14. verſ. 26.
Das vnter andern Suͤnden auch im Schwang gehe: Der
jungen Hertzen aͤrgernuͤß.
Ach junge Kinder vnd zarte Hertzen koͤnnen leicht geaͤr-
gert vnd mit Suͤnden angeſtecket werden. Denn gleich wie
ein klein Fuͤncklein zu einem groſſen Fewer werden kan/ wenn
der Wind drein blaͤſet: Alſo kan die boͤſe Luſt welche im
Menſchlichem Fleiſch vnd Blut brent/ durch boͤſe Exempel
leicht auffgeblaſen vnd zum groſſen Fewer gemacht werden.
Maſſen die Kinder eher vnd mehr ſuͤndigen imitatione
quam corruptione,
mehr durch boͤſe Exempel verfuͤhrt/ als
von boͤſer Luſt geruͤhrt. Sie ſind gleich den Affen/ die
alles nachthun: Gleich dem Wachs/ das in alle Formen
kan verwandelt werden: Gleich dem Zunder das da Leich-

|| [011]

te fengt: Gleich den jungen Vogeln/ die ein Ding bald
lernen nachpfeiffen. Vrſach deſſen iſt/ die ſuͤndige Luſt
ſteckt in jhrem Fleiſch vnd Blut/ daher jhres Hertzens dichten
vnd trachten boͤſe iſt von Jugend auff. Geneſ. 8. verſ. 21. Da-
von auch hier in vnſerm Text ſteht: Die reitzende Luſt ver-
kehret vnſchuldige Hertzen.
Derwegen ſollen wir vns je ja mit allem fleiſſe huͤten/
daß wir die liebe Jugend nicht aͤrgern/ wie vns Chriſtus trew-
lich hierzu ermahnet/ auch die mit groſſer Straffe betrewet/
die fuͤr jhnen aͤrgerlich leben werden da er ſpricht: Wehe dem
Menſchen durch welchen Ergernuͤs koͤmpt/ es were jhm beſſer/
daß ein Muͤhlſtein an ſeinem Hals gehencket/ vnd erſaͤuffet
wuͤrde im Meer/ da es am tieffeſten iſt. Der alte Lebrer
Hieronymus ſchreibet vber dieſe Wort/ daß bey den Juden
der Brauch geweſen/ wenn einer ein groß Laſter begangen/
man jhm einen groſſen Stein angehenckt/ verſenckt vnd er-
traͤnckt. Dieſe Straff wird denen ſo die Jugend aͤrgern auch
von Chriſto zu erkennt/ als die nicht wuͤrdig ſind/ daß ſie
von der Sonnen ſollen beſchienen werden.
Aber O wie wenig ſind die dieſe groſſe Suͤnde recht erwe-
gen vnd bedencken! Darumb darffs nicht viel fragens woher
es komme/ daß jetzo die Jugend ſo frech/ ſo muthwillig vnd
in allen Suͤuden erfahren ſey?
Sie ſehen die Alten vbel leben
Sie hoͤren die Alten vbel reden
Wie nun die Alten ſungen
So Lirten auch die Jungen.
Daher ſingt vnd ſeufftzt die Chriſtliche Kirch.

|| [012]

Die Vnzucht iſt jetzt gar gemein
Es wiſſens auch die Kinder klein
Die Alten thun ſie es lehren.
Mundus eſt ſicut meretrix, quæ deſiderio pulchritu-
dinis ſuæ ad concupiſcentiam trahit videntes eam
ſagt
Caſmanus de mundo immundo f. 39. Gleich wie ein vnzuͤch-
tig Weib mit jhrer ſchoͤnen Geſtalt vnd Kleidung die Bul-
ſchafft zu ſich lockt; alſo fuͤhret die Welt durch jhr Exempel
auch andere zu Suͤnden an.
Weil nun dem alſo vnd die Welt ſo gar im Argen ligt
1. Joh. 5. v. 19. So dencket jhr liebe Chriſtliche Vater- vnd
Mutterhertzen/ auß was Noth vnd Gefahr der heilige GOtt
ewer liebes Kind errettet/ in dem er es durch ein ſeliges Ster-
ben mitten vnter den Suͤndern weggeriſſen.
Jetzo iſt ſein Seelichen in conſortio Angelorum, mit-
ten vnter den H. Engeln/ da es lauter heilige Dinge hoͤꝛet; heili-
ge Dinge ſiehet: heilige Dinge lehret: vnd heilige Ding ver-
vbet. Es iſt nun erloͤſet von allem Vbel/ von allen Suͤnden/
vnd von allen Ergernuͤſſen. Es iſt weggeriſſen vnter den
Suͤndern/ vnd kan in Ewigkeit nicht mehr verfuͤhret/ noch
von der Suͤnde beruͤhret werden.
Das II. iſt Venenum incredulitatis & Idololatriæ
Die Grund verderbliche Seelengifft fal-
ſcher vnd jrriger Lehre.
Davon werden die lieben Kinder durch zeitlich Abſterben
erloͤſet/ wie in vnſerm Text ſteht: Noch falſche Lehre ſeine
Seele betriegen.
Dem gottſeligen alten Macario begegnete zur Zeit der
Teuffel wie ein Tyriacks Kraͤmer/ mit allerley Flaſchen

|| [013]

Buͤxen vnd Salben behangen/ fuͤr gebend/ er gehe herumb vnd
ſehe auff Gelegenheit wie er den Leuten ſeine gifftige Salbẽ an-
ſchmieren/ vnd ſie dadurch zu ſeinem Suͤndendienſt bewegen
moͤge. Vnd O freylich/ iſt der Teuffel bemuͤht/ vnter andern
vornehmlich auch die Seelengifft falſcher jrriger Lehre den
Menſchen beyzubringen.
Er ſaͤet allzeit ſein Vnkraut aus Matth. 13. v. 25. vnd
wolte gern in eins/ vnd wanns moͤglich were auff einen Biſſen
Gottes Volck vnd Kirche verſchlingen/ wie vorgebildet wird
iu der Offenbahrung Johann. cap. 12. verſ. 4. Vnd wird da-
her deſto groͤſſer/ weil jhm der Teuffel einen groſſen Anhang
falſcher jrriger Lehrer macht/ wie zu leſen 1. Reg. 22. v. 22. Da
ſich der Sathan anbeut/ er wolle Ahab verfuͤhren vnd fellen/
alſo daß er außgehen vnd ein falſcher Geiſt ſeyn wolle in aller
ſeiner Propheten Munde.
Das iſt nun zumahlen ein rechter groſſer Kinderkummer
in dieſen jetzigen gefaͤhrlichen Zeiten.
Da dencket manch Chriſtlich Vater- vnd Mutterhertz/
wenn es die Gefahr betrachtet/ vnd die Verfolgunge ſiehet:
Ach ich habe ja meines Glaubens vnd Religion guten vnd rich-
tigen Grund/ daß ich weiß was ich glaͤube/ dabey wil ich auch
Leben/ Sterben/ vnd alle Verfolgung willig leiden/ hoffent
der getrewe GOtt werde mich in ſolchem guten Vorſatz ſtaͤr-
cken/ vnd bey wahrer Beſtaͤndigkeit erhalten: Aber vmb die lie-
ben Kinder/ vmb die Kinder iſts zu thun/ die moͤchten heut o-
der morgen nach meinem Tode verfuͤhret vnd mit falſcher Leh-
re eingenommen werden.
Denn wie offt geſchichts/ daß die Kinder nach der Eltern
Todte in frembder Leute Haͤnde kommen/ vnd vbel verfuͤhrt
werden. Ja es geſchicht wol offt bey der Eltern leben/ daß
die Kinder vom wahren Glanben jrre gefuͤhrt werden vnd da-

|| [014]

hin fallen. Entweder auß Leichtfertigkeit/ wie Ja-
cob von ſeinem Sohn Ruben ſagt/ da er jhm ſein Bette im
auffſteigen beſudelt. Er fuhr Leichtfertig dahin wie Waſ-
ſer. Denn durch das Bette Jacob wird die Juͤdiſche Syna-
goga
verſtanden/ wie Lutherus in gloſſa marginali errin-
nert die ſich mit falſcher Lehre beſudelt. Alſo beſudelt manch
vngerathen Kind ſeines Vaters Lager/ in dem es liederlich
vnd leicht von wahren Glauben abfelt. Etliche aber thuns
auß Hoffart/ ein Ampt vnd Genießlichen dadurch zu erlan-
gen/ vnd dieſe beten das guͤldene Kalb an Exod. 32. v. 4. Offt
geſchichts auch etwan vmb einer Heurath willen/
drumb wil Abraham nicht daß jhm Iſaac ein Weib vnter den
Heydniſchen Leuten den Cananitern nehmen ſoll. Gen. 24. v.
3. Wie denn Salomo durch die Heydniſche Weiber bethoͤ-
ret worden/ jhre Grewel anzunehmen 1. Reg. 11. v. 4.
Darumb wir wol ſeufftzen vnd mit andaͤchtigem Hertzen
ſagen moͤgen.
Erhalt vns HERR bey deinem Wort/
Vnſer Kind vnd Nach kommen
Verley daß dieſer Troſt vnd Hort
Ihnen nicht werd genommen.
Wie denn auch David daher vmb verlaͤngerung ſeines
Leben bittet im 71. Pſalm verſ. 18. Biß er den Arm des Her-
ren verkuͤndige Kinds Kindern/ vnd ſeine Krafft allen die
nach jhm kommen ſollen.
Nun denckt vnd bedenckt jhr Chriſtlichen Eltern
vnd GroßEltern: GOtt hat ewer liebes Kind derer Ge-
fahr vnd euch deſſen Kummers befreyet.

|| [015]

Hier in dieſer Wolthat zur Zeit das liebe Kind niemand
verfuͤhren koͤnnen/ denn es nicht gewuſt was Linck oder Recht.
Jon. 4. v. 11. vnd alſo gehabt wie vnſer Text ſagt: Ein
vnbefleckt Leben.
So kan es auch hinfuͤro noch viel weniger verfuͤhrt wer-
den/ denn es iſt nun in der Himliſchen Vollkommenheit: Es
iſt bald vollkommen worden/ à DEO & in DEO doctus,
recht Gottsgelehrt. Darumb wird falſche Lehre ſeine Seele
nun nicht betriegen.
Dieſen Troſt laſſet nun in ewren Hertzen kraͤfftig bleiben
vnd wolbekleiben.
Wenn jhr ewer Kind hettet ein wenig erziehen vnd es
bey vornehmer Leute information wiſſen ſollen/ wie wuͤrdet
jhr euch deſſen erfrewet/ vnd getroͤſtet haben/ hoffend/ kuͤnfftig
Ehr vnd Frewde an ſelbigem zu erleben.
Nicephorus ſchreibt/ daß Keyſer Theodoſius es offt
GOtt gedanckt/ daß zu ſeiner Zeit der gelehrte vnd vortreffli-
the Mann Arſenicus gelebt/ damit er jhm ſeine Soͤhne Ar-
cadium
vnd Honorium lehren vnd vnterweiſen koͤnnen.
Barſillai frewet ſich daß er ſeinen Sohn an des Koͤnigs
Davids Hoff gebracht/ 2. Sam. 19. v. 37. Wie vielmehr jhr
Chriſtliche Eltern/ ſollet jhr euch troͤſten vnd frewen/ daß
ewer liebes Soͤhnlein ſchon in die Himliſche hohe Schul ver-
ſchickt vnd angenommen worden/ vnter lauter Heiligen woh-
net vnd mit heiligen Hertzen lauter himliſche Dinge faſſet/ in
GOTT vnd bey GOtt wol vnd reichlich verſorget vnd ver-
ſehen iſt.
Das III. iſt Venenum calamitatis & miſeriæ
Die Fewerbrennende Creutzgifft.

|| [016]

Davon entfreyet die lieben Kinder der fruͤhzeitige Toot/
wie hier vnſer Text ſagt: Darumb eilet er mit jhm auß
dem boͤſen Leben.
Boͤſe iſt dieſes zeitliche Leben (1.) reſpectu Diaboli,
denn der boͤſe Geiſt ein Fuͤrſt der Welt/ gewaltig wider die
Menſchen ſtreitet/ Epheſ. 6 v. 11.
Boͤſe (2.) reſpectu mundi immundi, denn die Welt-
kinder ſind boͤſe vnd ligen im argen 1 Joh. 5. v. 19.
Boͤſe (3.) reſpectu peccati, denn wir koͤnnen vns des
boͤſen vnd der Suͤnden nicht ſo gar enthalten/ weil in vnſerm
Fleiſche nichts gutes wohnet/ wie Paulus ſchreibet Rom. 7. v. 18
Boͤſe (4.) reſpectu periculi, denn hier ſtehet ein
Menſch in allerley Noth vnd Gefahr/ vnd diß Leben iſt ein
elend jaͤmmerlich ding Sir. 40. v. 1. alſo daß der Menſch gleich
iſt Compendium miſeriæ, da alles Vngluͤck jhnen zu hauf-
fen ſtoͤſſet.
Totum quod homo eſt, calamitas eſt. Ach es iſt
doch alles an den Menſchen Elend/ Creutz vnd Vngluͤck.
Daher die Thracier weineten wann jhnen ein Kind gebohren
ward/ weil ſie betrachteten/ daß es zu vielen Elend gebohren
wuͤrde.
Summa, Es bleibt wol mit den Menſchen/ vnd ſonder-
lich mit den Kindern GOttes bey des Herrn Chriſti Pro-
gnoſtico Johann. 16. verſ.
33. In der Welt habt jhr Angſt.
Wie ſolches auch das ſelige Kindlein vnd die lieben Eltern mit
jhm erfahren/ vnd bey ſeiner Kranckheit vnd vbeln Auffſein
manchen Hertzensſchmertz fuͤhlen muͤſſen: Denn der Kin-
der Creutz iſt auch der Eltern Creutz/ welches jhnen je
ſchmertzlicher iſt/ als wenn ſie es an jhren eigenen Leibe fuͤh-
len ſolten.
Denn gleich wie die Medici denen ſo am Hauptwehe

|| [017]

liegen/ etwan die Fuͤſſe baden vnd ſalben laſſen: Vnd denen
die an den Augen ſchmertzen haben/ Artzney vnd Pflaſter in
den Nacken legen/ vnd dadurch den Schmertz fortziehen vnd
zertheilen: Alſo machts auch vnſer lieber GOtt. Er ſchlaͤgt
die Kinder vnd leſt die Eltern weinen. Er legt die Oelzweige
vnter die Preß/ daß den Eltern die Augen davon vbergehen:
Damit bringet er es bey den Eltern ſo weit/ daß ſie jhm jhre
Kinder deſto williger folgen laſſen/ da ſie ſonſten zu feſte mit
halten wuͤrden. Ja ſo gar werden die Eltern durch der Kin-
der Leid vnd Kranckheit beweget/ daß ſie GOTT noch darzu
bitten/ daß er jhre Kinder hinweg nehmen wolle.
Ich muß ewer Liebe ein Gleichnus de tempore geben.
Sehet vnd bedencket/ wie weit habens die Soldaten jetziger
Zeit bey vns bracht/ vnd vns ſo mild gemacht/ daß wir ſie offt
vmb Gotts willen bitten/ daß ſie nur das Geld von vns neh-
men wollen. Womit aber haben ſie es darzu gebracht? Nicht
mit Glimpff vnd guten Worten/ ſondern mit jhrem Trotz/
vnd gewaltſamen Beginnen/ alſo/ das man nur ein aͤrgers
verhuͤte.
Alſo auch/ wenn es vns GOtt jmmer lieſſe wolgehen/
wuͤrden wir nicht gern auß der Welt wollen/ auch die vnſrigen
GOtt vngerne folgen laſſen: Drumb muß ſich GOTT mit
Creutz vnd Kranckheit was ernſter erzeigen/ an vns lauffen
wie ein Gewaltiger Job. 16. v. 14. daß wir nicht allein davon
Daumeln Pſal. 60. v. 5. ſondern wol gar darnieder fallen vnd
liegen bleiben/ daß/ da es zuvor bey guten Tagen vnd Gluͤck
geheiſſen/ wie im 10. Pſalm v. 6. ſteht: Ich werde nimmer-
mehr darnider ligen. Da heiſts alsdenn:

Hier ligich armes Wuͤrmelein
Kan regen weder Hand noch Bein



|| [018]

Da geben vnd ergeben wir vns denn mit vnſern Kindern/
vnd Practiciren erſt recht was wir vormahlen geſagt vnd ge-
ſungen:
In deine Haͤnd vns geben wir
O GOtt du lieber Vater.
Alſo muß vns GOtt gleich vnſere Kinder abnoͤti-
gen. Denn das Vaterrecht vnd der Vaͤterliche affectus
iſt bey jhm je weit groͤſſer als bey vns/ des wil er ſich nicht ver-
zeyhen. Vnd darumb ſagt auch vnſer Text: Er gefelt Gott
wol vnd iſt jhm Lieb. Drumb reiſt er ſie alſo hinweg fuͤr
mehrem Vngluͤck wie Eſaias ſagt cap. 56. v. ult.
Vnd alſo hat ewer Liebe hiebey von der Weißheit ver-
nommen/ daß GOtt darumb mit den lieben Kindern auß
der Welt eile/ auff daß er ſie durch fruͤhzeitiges Abſterben von
der Suͤnde/ falſche Lehre vnd vielem Creutz vnd Leiden er-
loͤſe.
Es weiſet vns aber der abgeleſene Text auch

II.
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Worzu Gott vnſere Kinder durch fruͤhzeitigen Todt
bringe vnd befoͤrdere.
Da werden nun im Text zweyerley Wolthaten erzehlet.
Die I. iſt Ruhe/ wie die Weißheit Salomonis allhier im
Texte ſagt: Der Gerechte ob er gleich zu Zeitlich ſtirbt/
iſt er doch in der Ruhe.
Durch den Gerechten wird allhier niemand anders
verſtanden als ein Chriſtglaͤubiger Menſch/ der aus Waſſer
vnd dem heiligen Geiſt Widergebohren Joh. 3. v. 3. Vnd durch
den Glauben an Chriſtum gerecht worden Rom. 3. v. 5. Vn-

|| [019]

ter welche auch ſonderlich die lieben vnd vnſchuldigen Kinder
zu rechnen ſind.
Die fuͤhret jhm nun GOtt durch den Todt zur
Ruhe. Denn diß Leben wenns gleich auffs koͤſtlichſte iſt/ ſo
iſts Muͤhe vnd Arbeit Pſalm 90. v. 10. Der Menſch vom
Weibe gebohren iſt voller Vnruhe/ gehet auff wie ein Blu-
me/ Job. 14. v. 1. Ein Blume aber/ die muß manches Vn-
gewitter außſtehen/ vnd wird vom Winde hin vnd her getri-
ben: Alſo iſts auch beſchaffen mit dem Menſchen/ der muß jh-
me manchen rauhen Wind laſſen vnter Augen gehen/ vnd
wird offt von einem Vngluͤck in das ander getrieben. Wie
denn GOtt ſelber Eſaiæ 54. v. 11. ſeine Kirche nennet/ eine E-
lende vber welche alle Wetter gehen.
Wenn wir aber im Todte eingeſchlaͤffet werden/ da hoͤ-
ret alle Muͤhe/ alle Arbeit/ alle Noth vnd Jammer auff. Da
heiſts/

non homo ſed hominis miſeria moritur.
Sein Jammer/ Truͤbſal vnd Elend
Iſt kommen zu eim ſeligen End.


Da heiſts:

So ſchlaff ich ein
Vnd ruhe fein
Kein Menſch kan mich auffwecken.


Wie von ſolcher Ruhe Eſaias cap. 56. v. ult. ſagt: Sie
ruhen in jhren Kammern. Vnd verſtehet durch die Kammern
nichts anders als die lieben Grabſtaͤdlichen/ darin die ſelig ver-
ſtorbenen Leiber jhr requiem biß zum Juͤngſten Tage halten
werden. Von welcher Ruhe auch die himliſche Stimme Pre-
digt Apoc. 14. v. 13. Selig ſind die Todten die im Herrn
ſterben von nun an. Ja der Geiſt ſpricht/ daß ſie ruhen von
jhrer Arbeit.

|| [020]

O wie wol ruhet nun das liebe Kindlein in ſeinem
Sarck vnd Schlaffkaͤmmerlein/ Ach wie ſo mancher Vn-
ruhe/ Muͤhe vnd Arbeit iſt es entgangen vnd abgeſtorben.
Im Himmel wird es mit allen ſeligen Außerwehl-
ten ewige Ruhe haben vnd finden/ wie davon Eſaias ſagt
Cap. 32. verſ. 17. Der Gerechtigkeit Frucht wird Friede ſeyn/
vnd der Gerechtigkeit Nutz wird ewige Stille vnd Sicherheit
ſeyn; Denn mein Volck wird in Haͤuſern des Friedes woh-
nen/ in ſichern Wohnungen vnd in ſtoltzer Ruhe. Das
heiſt wie vnſer Text ſagt: Der Gerechte ob er gleich zu
Zeitlich ſtirbt/ iſt er doch in der Ruhe.
Die II. Wolthat iſt vollkommenheit. Davon vn-
ſer Text alſo redet: Er iſt bald vollkommen worden vnd
hat viel Jahr erfuͤllet.
Worinnen aber ſolche Vollkommenheit vnd rechtes Al-
ter beſtehe/ zeiget die Weißheit Salomonis in vorhergehenden
Wotten an/ vnd machet zwey Stuͤcke namhafftig.
Das I. iſt Sapientia Klugheit/ durch welche nichts
anders verſtanden wird als das wahre Erkaͤndnus GOttes/
wie es David bezeuget im 111. Pſalm verſ. 10. Die Furcht des
Herrn iſt der Weißheit Anfang/ das iſt eine feine Klug-
heit. Solche Erkaͤndtnus GOttes pflantzet GOtt der hei-
lige Geiſt auch in die Hertzen der kleinen Kinder/ vnd wircket
in jhnen Frewde vber Chriſto/ wie in Johanne Luc. 1. v. 44.
vnd Glauben an Chriſtum/ wie davon Chriſtus ſelber zeuget
Matth. 18. v. 6.
In ſolchem Erkaͤndtnus GOttes vnd Chriſti/ werden
ſie nun im Himmel vollkommen. Vnd iſt jhr Alter Ehrlich/
ob ſie gleich nicht viel Jahre haben/ weil ſie nur das Erkaͤnt-
nus Chriſti/ wahren Glauben/ vnd den heiligen Geiſt haben.

|| [021]

Das II. iſt Vita immaculata Ein vnbeſtecktes Le-
ben. Ein vnbeflecktes Leben aber fuͤhren/ heiſt nicht gantz
Engelrein/ ſondern abgewaſchen/ gerecht vnd geheiliget ſeyn/
durch den Herrn JEſum/ wie S. Paulus ſagt 1. Cor. 6.
v.
11. Solche Leute ſind fuͤr GOtt Vollkommen vnd Alt ge-
nug/ ſterben nimmer zu zeitig oder fruͤhe.
Vnter welche denn auch ſonderlich die kleine Kinder zu
rechnen/ als die wegen jhres vnbefleckten Lebens vnſchuldi-
ge Kinder genennet werden. Welches aber nicht geſchicht/
in ſenſu Theologico, Theologiſcher weiſe davon zu reden/
denn da iſt fuͤr GOtt kein Menſch nicht vnſchuldig Exod. 34.
v.
7. Sondern vnſchuldige Kinder werden ſie genennt in ſen-
ſu Politico,
Politiſcher weiſe davon zu reden/ nemblich com-
paratè
/ wenn man ſie gegen andere erlebete Menſchen helt/
die viel vnd wiſſentlich geſuͤndiget/ gegen welche die Kinder fuͤr
vnſchuldig zu rechnen ſind,
So leſt ſich auch Gottes Geiſt offt in Kindern vnd jungen
Leuten alſo ſpuͤren/ daß ſie an Tugend vnd Froͤm̃igkeit die Altẽ
weit vbertreffen wie Ambroſius von der Jungfrawlichẽ Mar-
tyrin Agnete ſchreibet daß ſie geweſen Corpore juvencula;
animo cana; pulchra facie, pulchrior fide.
Dem Leibe
nach ein junges Maͤgdlein/ dem Gemuͤthe nach Alt vnd ver-
ſtaͤndig: Schoͤn von Geſicht/ aber weit ſchoͤner im Glauben.
Vnd Caſſiodorus ſagt: Multi juvenes morum gra-
vitate maturi ſunt,
viel Junge Leute alteren ſich wol in der
Tugend. Da hingegen mancher Alter Narr/ in lauterm
Muthwillen vnd Frevel aͤrger als ein Kind lebet. Vnd das
ſind die Kinder von hundert Jahren davon Eſaias ſagt cap.
65. verſ. 20.
Allermeiſt aber macht GOtt die Kinder vollkommen im
Todte/ denn da bringt vnd befoͤrdert er ſie zu dem Ewigen Le-

|| [022]

ben/ vnd macht ſie Vollkommen I. in ſenecta, da werden
ſie ſich wol altern vnd viel Jahr erreichen. Was jhnen hier
an Jahren vnd Alter abgegangen/ das wird jhnen dort Ewig
zu gehen. Hier iſt nach Moſe Außſpruch das hoͤchſte Ziehl
des Lebens Achtzig Jahr. Pſal. 90. verſ. 10. Aber dort fuͤr
dem Herrn werden tauſend Jahr ſeyn wie ein Tag 2. Pet.
3. v.
8. Da wirds heiſſen non moriar ſed vivam, Ich wer-
de nicht ſterben/ ſondern Leben. Pſal. 118. verſ. 17.
Er macht ſie Vollkommen II. in ſcientia, in der
Weißheit vnd Wiſſenſchafft/ welches hier nur Stuͤckwerck
iſt: Dort aber wird das Stuͤckwerck auffhoͤren/ vnd das Voll-
kommene angehen. 1. Cor. 13. v. 9.
Er macht ſie Vollkommen III. in juſtitia & glo-
ria,
in der Gerechtigkeit vnd Herrligkeit. Denn hier Wallen
wir in Leibe 2. Cor. 5. v. 6. vnd haben allerley fleiſchliche Be-
gierden. Aber dort werden wir ſeyn Geiſtlich vnd Heilig glei-
che den Engeln Matth. 22. v. 1. vnd Ehnlich dem verklaͤrten Lei-
be JEſu Chriſti. Philip. 3. v.
Er macht ſie Vollkommen IV. in lætitia, in der
Frewde. Hier wohnen wir in valle lachrymarum im Jam-
merthal Pſal. 84. verſ. 7. Da weinen die erſte Stim̃. Sap. 7.
v.
3. Aber dort wird Frewde die fuͤlle ſeyn. Pſal. 16. verſ. 11.
Da werden ſich die ſeligen Außerwehlten frewen daß ſie
zu GOtt kommen/ vnd der Hellen gantz entronnen. Frewen
werden ſie ſich der Engliſchen Gemein/ vnd daß ſie ſo herrlich
verklaͤret ſeyn.

Ubi ſunt gaudia?
Nirgend mehr denn da.


Dahin das liebe ſelige Kindlein auch ſeinen Weg genom-

|| [023]

men/ vnd da ſein Seelichen ſchon allbereit von nun an hin
gelanget iſt.
Nun du liebes Patlichen/ du biſt Gluͤcklich hinuͤber
vber den ſchweren Berg des Todtes/ daran wir noch zu ſteigen
vnd kreiſen haben. Ach helffe GOtt/ daß wir auch ritterlich
vberwinden/ vnd nach ſeinem Willen gluͤckſelig vnd ſelig fol-
gen moͤgen.
Nun du liebes Patlichen/ du haſt jetzo im ſchawen
vnd in re, was wir noch gewarten im Vertrawen vnd in
ſpe.
Nun du liebes Patlichen:
Tu patriam repetis, triſti nos orbe relinquis
Te tenet aula nitens, nos lachrymoſa dies.
Du fleugeſt bin ins Vaterland/
Vnd leſt vns in betruͤbten Stand/
Du biſt geflogn ins Himmels Saal/
Vnd leſt vns hier im Jammerthal.
Nun du liebes Patlichen/ du biſt jetzo ein rechter Je-
remias
worden. Ein erhoͤheter des Herrn. Den Gott
herrlich erhoͤhet/ vnd zu ſeinen ewigen Gnaden auff vnd ange-
nommen hat.
Wenn jhr nun diß bedencket/ jhr Chriſtliche Vater vnd
Mutter Hertzen/ ſo wirds euch freylich kraͤfftiglich troͤſten/
den Schmertzen lindern/ vnd dz Leid ſtillen/ daß jhr werdet den
Willen ewers GOttes laſſen gut ſeyn/ vnd auß erklaͤretem
Text erkennen/ daß ewres lieben Soͤhnleins Seele jhme wol-
gefallen/ darumb er mit jhm geeilet auß dem boͤſen Leben.

|| [024]

Dieſen Troſt bewahre/ ſtaͤrcke/ verſigle vnd verſi-
chere in ewren betruͤbten Hertzen GOtt vnſer Himli-
ſcher Vater/ durch ſeinen heiligen Geiſt vmb JEſu
Chriſti willen/ Amen.

Abbreviatum vitæ curricu-
lum beatè defuncti filioli.
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ANlangend nun den Lebenslauff/ des in Gott
ruhenden ſeligen Soͤhnlein/ Jeremiæ Fabri ,
wie derſelbige kurtz/ alſo iſt auch wenig hiervon
zu reden. Vergleicht ſich aber derſelbige mit dem/
was der liebe Job von des Menſchen Leben ſagt: Der
Menſch vom Weib gebohren/ lebt ein kurtze Zeit/ vnd
iſt voller Vnruhe: gehet auff wie eine Blume/ faͤlt ab/
fleucht wie ein Schatten vnd bleibet nicht.
Denn nach dem bemeltes Soͤhnlein den 9. Aprilis
☿ lauffendes 1636. Jahrs zu Nacht zwiſchen 1. vnd 2.
Vhr auff dieſe Welt gebohren worden/ von ſeinen
Chriſtlichen Eltern.
Dem Ehrnveſten/ Wolgelahrten vnd Wolbe-
nahmbten Herrn CHRIS TIANO FABRI, J. U. C.
wolverodneten Notario, vnd Stadtſchreibern in Greif-
fenberg.
Vnd der viel Ehrntugendſamen Frawen SU-
SANNÆ,
Geborne Schepſin.
Auch folgends alſo bald Widergebohren/ durch
die ſeligmachende Tauffe Chriſto vnd ſeiner Kirchen

|| [025]

einverleibet/ vnd mit ſeinem Tauffnahmen JERE-
MIAS
genannt worden: Hat es nachmahlen viel
Kranckheit außſtehen vnd faſt jmmerdar Vnpaßli-
chen ſeyn muͤſſen/ biß es endlich/ gleich einem Bluͤm-
lein auff dem Felde von einer rauhen Lufft vnd be-
ſchwerlichen Kranckheit den 18. Auguſti/ Montags an-
geblaſen/ vnd gantz Lagerhafft gemacht worden. Dar-
auff er Mittwochs den 21. Auguſti dieſes 1636. Jahrs
zwiſchen 3. vnd 4. der halben Vhr in Todte abgefallen
vnd verwelcket/ ſeines kurtzen Lebens 19. Wochen vnd
14. Stunden.
Nun/ der Ewige vnd Allmaͤchtige GOtt/ der ſei-
nen zarten Leib zur Ruhe geleget/ ſein Seelichen zu
himliſcher Frewde gefuͤhrt/ vnd beyderſeits am Juͤng-
ſten Tage wider zum Ewigwehrendẽ himliſchen Leben
vereinigen wird/ verhelffe durch ſeinen heiligen Geiſt/
daß die hertzbetruͤbte Eltern ſoiches Chriſtlichen be-
dencken/ ſich troͤſten vnd der gewuͤnſchten Zuſam̃en-
kunfft in Ewigem Leben bey Chriſtlicher Gedult er-
warten. Welche ſich auch/ gegen die hochgeehrten
Herren vnd Freunde von Frembdes
Einem Ehrnveſten wolweiſen Rath
Die Herren Elteſten vnd Geſchworne

Vnd die gantze loͤbliche Buͤrgerſchafft/ daß
ſie jhr liebes Kind zum Grabſtaͤdtlein beleiten helffen
wollen/ ſolches mit annehmlich liebes dienſten hinwie-
derumb beſter moͤglichkeit erwiedern.
Helffe Gott daß wir alle als Kinder Gottes Chriſt-
lich Leben vnd Selig ſterben/ vnd am Juͤngſten Tage
in Ehr vnd Frewden zuſam̃en kommen moͤgen/ durch
JEſum Chriſtum vnſern HErrn Amen.


|| [026]

Abdanckung
Nach vollendeter Leichbeſtattung ge-
halten vnd auff freundliches begehren
vbergeben.
Von
M. Melchiore Exnero, Verbi h. t.
in Patria Miniſtro.
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EHrnveſte/ Großachtbare/ Ehrwuͤrdi-
ge/ Hoch- vnd Wolgelahrte/ Wolbenahmbte/
Wolweiſe/ Wolgeachte/ beſonders Großguͤnſti-
ge vnd hochgeehrte Herrn/ Patroni/ vnd Freun-
de. Wie auch in gleichen Erbare viel Ehrentu-
gendreiche Frawen vnd Jungfrawen:
Wenn Gott der H. Geiſt zeigen vnd weiſen wil/ wie der
betruͤbten Mutter Hertz geſtanden/ gegen welcher ſich der hoch-
weiſe Koͤnig Salomon geſtellet/ als wenn er jhr liebes Kind
wolte toͤdten/ vnd in Stuͤcken zerhawen laſſen/ ſo braucht er
zwar wenige/ aber gar nachdenckliche Wort/ 1. Reg. 3, 26.
Wenn er ſpricht/ ἐ[ζ]αράχθη ἡ μήτρα ἀυ††ῆς, wie in der Griechi-
ſchen Bibel ſieht/ turbatus fuit uterus ejus, Ihr Muͤtter-
lich Hertz entbrandt vber jhren Sohn/ hat es der Mann
Gottes Herr Lutherus in der teutſchen Bibel gegeben/ vnd
zeiget damit an/ daß ſie daruͤber alſo beſtuͤrtzt vnd betruͤbet wor-
den/ daß daruͤber auch jhr Hertz gleichſam commovirt vnd
beweget worden/ vnd zeiget vnd weiſet zugleich mit ſolchen
Worten auch vns allen/ das Chriſtliche Eltern vber dem Tod-

|| [027]

te jhrer lieben Ehepflaͤntzlein hoͤchlich betruͤbet werden/ ſo gar/
daß auch jhre Hertzen/ ja alle jnnerliche Gliedmaſſen gleich-
ſam daruͤber commovirt vnd beweget werden/ wie das Wort
Rahhamim/ ſo in Hebraiſchen Text ſtehet/ andeutet.
Verè dixit Imperator Juſtinianus: Nullus eſt, affe-
ctus, qui vincat paternum,
Es iſt keine Bewegung groͤſ-
ſer/ als der Eltern gegen jhre Kinder. Wenn der hoch-
erleuchte Koͤnig vnd Prophet David zeigen vnd weiſen wil/
wie die liebe Gottes des himliſchen Vaters gegen vns ſo groß
vnd hertzlich/ ſo vergleicht er ſie der liebe/ ſo ein frommer Va-
ter zu ſeinen Kindern traͤgt/ Im 103. Pſalm verſ. 13. Wie ſich
ein Vater erbarmet/ ſo erbarmet ſich der HErr vber
die ſo jhn fuͤrchten: Vnd wenn der allgewaltige GOtt vns
ſelber zeigen vnd weiſen wil/ was fuͤr groſſe Liebe er zu vns ha-
be vnd trage/ ſo vergleicht er ſie der Liebe/ ſo eine liebe Mutter
zu jhren Kindern traͤgt. Wenn er gleich mit verwunderung
fraget/ Eſa. 49, 15.

Num poterit Mulier curam deponere nati;
Ut Mater ſubolem negligat ipſa ſuam?


Kan auch ein Weib jhres Kindleins vergeſſen/ daß
ſie ſich nicht erbarme vber den Sohn jhres Leibes?
Damit wir denn gelehret werden/ daß die liebe der El-
tern gegen jhre Kinder ſo groß vnd jnbruͤnſtig/ daß ſie es vber
jhre Vaͤterliche vnd Muͤterliche Hertzen nicht bringen koͤn-
nen/ daß ſie ſich vber jhrer Kinder Vn- vnd Todtesfall nicht
hoͤchlichen betruͤben ſolten.
Publius Mimus hat geſagt/ Homo toties moritur,
quoties amittit ſuos,
Ein Menſch ſtirbet ſo offt/ als er die
Seinigen verleuret. Was er in genere vnd ins gemein von

|| [028]

allen geſagt/ das kan man gar wol in ſpecie vnd inſonderheit
von Eltern ſagen/ die ſterben gleich ſo offt/ als ſie jhre Kinder
im Todte (von den Seiten/ vnd auß jhren Augen auff der
Welt) verlieren. Wenn Chriſtlichen Eltern jhre liebe Kin-
der/ leben/ friſch vnd geſund ſeyn/ ſich fein behaͤglich machen/
vnd wol anlaſſen/ ſimul quaſi vivunt Parentes, da lebt gleich
alles an den Eltern/ ſie haben an denſelben/ nechſt Gott vnd
ſeinem Wort/ jhre hoͤchſte Luſt vnd Frewde/ welches der Poet
Virgilius fein angedeutet/ wenn er geſchrieben/
Omnis in Aſcanio chari ſtat cura parentis.
Sie hoffen an denſelben Ehre vnd Frewde zu erleben/
ſie hoffen an denſelben in jhrem Alter einen Troſt vnd Stab
zu haben. Sie hoffen in jhnen auch nach jhrem Todte zu Le-
ben. Denn ſie wiſſen dz der weiſe Hauß Lehrer Sirach ſpricht:
cap. 30/3. Wenn einer ſein Kind Zeucht/ das verdreuſt
ſeinen Feind/ vnd erfrewet ſeine Freunde. Denn wo
ſein Vater ſtirbt/ ſo iſts als wer er nicht geſtorben/
denn er hat ſeines gleichen hinter jhm gelaſſen. Da er
lebete/ ſahe er ſeine Luſt vnd Frewde an jhm. Da er
ſtarb/ dorffte er nicht ſorgen. Denn er hat hinder ſich
gelaſſen einen Schutz wider ſeine Feinde/ vnd der den
Freunden wider dienen kan.
Wenn jhnen aber die Kinder ſterben/ ſimul quaſi emo-
riuntur,
da erſtirbet gleich alles an jhnen/ ſie hermen ſich offt
daruͤber/ daß ſie fuͤr harm vnd Kummer ſterben moͤchten. Sie
ſind offt ſo betruͤbet/ daß ſie bey jhrem Siechbettlein vnd Ster-
ben nicht ſein koͤnnen/ wie Hagar Gen. 21, 16. daß ſie ſich nicht
wollen troͤſten laſſen/ wie Jacob Gen. 37, 35. daß ſie wuͤnd-
ſchen/ ſie moͤchten fuͤr ſie geſtorben ſeyn wie David 2. Sam. 18,

|| [029]

33. Wie wir das andere/ Exempel fuͤr dißmal zu geſchweigen
Augenſcheinlich ſehen/ an den Hertzbetruͤbten Eltern
des an jetzo zum Grab beleiteten Sohnleins an dem Ehrnve-
ſten/ Wolgelahrten/ Wolbenahmten vnd Wolgeach-
ten Herrn Chriſtiano Fabro, J. U. Cand. vnd dieſes Orths
trewfleiſſigen wolverordneten Notario, Vnd an ſeiner
Hertzgeliebten HaußEhre/ der Erbarn/ Wol Ehrenrei-
chen vnd viel Tugendſamen Frawen Suſannen/ Ge-
borner Schoͤpſin. Mein GOtt/ wie betruͤbet vnd beuget
ſie der vnverhoffte Todtesfall jhres einigen hertzlieben Soͤhn-
leins Jeremiæ/ Wie alſo der ſtreitbare Held Jephtah von dem
Todte ſeiner einigen Tochter redet Jud. 11, 35. Bey jhnen iſt
fuͤrwar ein Trawren/ wie man vber einen einigen Sohn hat/
Arn: 8. 10. Vnd wer wolte ſie darumb verdencken? Saget doch
Quintilianus, Nulla eſt ſupra terras adeò rabioſa belua,
cui non imago ſua ſancta ſit,
Auch die wilden Thier ſehen jh-
re Luſt an jhren Jungen: Solten dann die Hochgeehrten
Eltern an jhrem hertzgeliebten Soͤhnlein nicht auch jhre
beſondere Luſt gehabt vnd geſehen haben/ vnd nu im Gegen-
theil ſich auch hoͤchlich betruͤben/ nach dem ſie deſſelben/ durch
den zeitlichen Todt auff dieſer Welt beraubet worden? Fieri
non poteſt,
ſaget Auguſtinus, ut ejus mors amara non ſit,
cujus vita erat dulcis,
Es iſt nicht moͤglich/ das vns deſſen
Todt nicht bitter fuͤrkommen ſoll/ deſſen Leben vns lieb vnd
angenehm geweſen.
Was liebt/ betruͤbt: das Hertz wegnimbt/
Ein fromb Kind/ wies von Hertzen koͤmpt/
Wenn Eltern/ Kinder/ Weib vnd Mann/
Ein andr ſolln auff kurtz Zeit verlahn/

|| [030]

Muſt der ja gantz ſeyn ein Vnhold/
Der nicht auffs wengſt fließaͤugeln ſolt.
Wer nun ſcheid vnd nicht wider koͤmpt
Ob der mir auch das Hertz mit nimbt?
Vrtheilt jhr Eltern/ jhr Eheleut/
Von euch wil ichs erlernen heut.
Schreibet mein auff der loͤblichen Univerſitet Leiptzig gewe-
ſer Pivat-Præceptor Herr M. Johann Hartranfft/ ſeliger
Gedaͤchtnus. Drumb ſeind die hochgeehrte Eltern nicht
zu verdencken/ daß auch ſie ſich vber dem Todte jhres einigen
lieben Soͤhnleins Jeremiæ betruͤben.
Sie ſollen ſich aber nicht ſo gar ſehr betruͤben/ in Be-
trachtung daß man damit nicht alleine nichts außrichte: Son-
dern daß man ſich auch damit groͤblich an GOtt dem Her-
ren verſuͤndige/ vnd daß jhrem lieben Soͤhnlein durch ſol-
chen fruͤhzeitigen Todt nicht vbel/ ſondern gar wol geſchehen.
Da auff eine Zeit der Thebaniſche Fuͤrſt Epaminondas
gehoͤꝛet/ das in der Schlacht ad Leuctras gehalten ein beruͤhm-
ter Kriegsman geblieben/ hat er geſagt O Hercules! quod o-
tium hic vir nactus eſt; otium enim mors eſt, vita nego-
tium,
Ach wie iſt der Mann ſo bald zur Ruhe kommen/ denn
der Todt iſt Ruhe/ das Leben iſt nur Muͤhe vnd Arbeit/
das koͤnnen wir viel mehr vnd beſſer von dem ſelig verſtorbenen
Soͤhnlein/ als einem getaufften Chriſten Kindlein ſagen.
Von jhme koͤnnen wir aus ſeinem Leich Text recht ſagen Sap.
47. Es iſt in der Ruhe.
Da Cicero ſeinen guten Freund den Titium troͤſten
vnd vermahnen wil/ daß er ſich vber dem Todtesfall ſeines lie-

|| [031]

ben Sohns nicht gar zu ſehr betruͤben ſoll/ ſo helt er jhme vnter
andern fuͤr die vnruhige boͤſe Zeit/ welcher er alſo entgangen/
wenn er ſpricht lib. 5. Epiſtol. Fam. Hoc non dubitans
confirmare poſſum, ea miſceri, parari, im pendere Rei-
publicæ, quæ qui reliquerit, nullo modo mihi quidem de-
ceptus eſſe videatur. Quid eſt enim jam non modò pu-
dori, probitati, virtuti, rectis ſtudiis, bonis artibus, ſed
omninò libertati ac ſaluti loci? non mehercule quenquam
audivi hoc graviſſimo & peſtilentiſſimo anno adoleſcen-
tulum aut puerum mortuum, qui mihi non à diis immor-
talibus ereptus ex his miſeriis, atq; ex iniquiſſima condi-
tione vitæ videretur
. Mit dieſen Worten wil er jhn ermah-
nen/ daß er ſich ſoll vber dem Todte ſeines Sohnes zu frieden
geben/ dieweil er zu ſolcher boͤſen vnruhigen Zeit geſtorben/ da
man ſich nichts als lauter Vnruhe/ Boͤſes/ Kriegen vnd Vn-
gluͤcks zubefahren/ denen er nun gar entgangen.
Haben wir nicht auch jetzo eben ſolche Zeiten? Wir doͤrf-
fen ſie nicht beſchreiben; Wir koͤnnen ſie auch wegen des E-
lends nicht gnug beſchreiben.

Ah nos attigimus jam tempora, ſcilicet in quæ
Omne reſervatum eſt triſte, qvod orbe latet.
Omnîa plena malis, regiones, oppida, vici
Æqvora cum fluviis, omnia plena malis.


Wir haben erlebet boͤſe Zeiten/ wie ſie S. Paulus ſel-
ber nennet/ da man jmmer hoͤret Kriege vnd Geſchrey von
Kriegen. Wie der Sohn GOttes geweiſſaget/ Matth. 24,
7. In ſolcher Anſchawen ſollen ja die hochgeehrten El-
tern jhr Trawren maͤſſigen lernen.

|| [032]

a Marginalie am linken Rand
Sehr ſchoͤn hat ein vornehmer Mann in vnſer Nach-
barſchafft davon geſchrieben/ an einen guten Freund/ den auch
ſolch KinderCreutz betroffen:
Schmertzlich iſt ſolches zwar. Wer koͤndte es verneinẽ?
Wir habẽ Fleiſchern Hertz/ ſeind nicht võ hartẽ Steinẽ/
Von Eyſen oder Stahl. Doch ſo mans recht beſinnt
Was iſt/ das man allhier durch lang Leben gewinnt?
Am beſten/ bald davon. Der iſt Elend entgangen/
Der das Leben auff Erd nie recht hat angefangen/
Oder ſo bald er iſt aus Mutter Leib gebracht/
Das Sterbẽs Anfang hat des Lebens End gemacht.
Wol dem/ der nicht verſteht/ wz mã; Elend pflegt neñen
Nicht weis/ was Schmertzẽ heiſt/ kein Angſt hat lernen
(kennen/
Dem keine Hertzen Pein/ kein Kranckheit iſt bekañt/
Verſteht nicht/ was das ſey/ das Elend wird genañt.
Wehret das Leben lang/ ſo wird viel Suͤnd begangen:
So wil ein Vngeluͤck jmmer am andern hangen:
So iſt der Marter viel/ ſo iſt viel der Gefahr:
Wer Zeitlich ſtirbt/ entgeht gluͤcklich dem allen gar.
Alſo iſt das liebe an jetzo zu Grabe begleitete Soͤhnlein
auch aller Noth vnd Gefahr entgangen/ vnd nun erſt ein rech-
ter Jeremias worden. Jeremias iſt ein Hebraiſch Wort/ vnd
heiſt auff Teutſch einen erhoͤheten des Herrn . Ein ſol-
cher Jeremias vnd erhoͤheter des Herrn iſt das an jetzo zum
Grabe begleitete Soͤhnlein/ nach ſeinem ſeligen Todte auch
geworden.
Nun iſt es ein rechter Jeremias vnd von ſeinem GOtt
alſo erhoͤhet/ daß es in der Hoͤhe bey GOtt wohnet/ daß ſein
liebes Seelichen ſagen kan:

|| [033]

Ergò ego terrenum nunc cluctata profundum,

b Marginalie am rechten Rand

Sidereos montes celſaq; templa peto.
Eja ich bin entgangen
Dem Leib/ ſo mich gefangen!
Bin Gott Lob/ kommen ſchnell
Zun Bergen Iſrael!


Nun iſt es ein rechter Jeremias/ vnd von dem Herrn
ſeinem Gott alſo erhoͤhet/ daß keine Kranckheit weiter zu jhm
kommen kan. Denn nu hat es in ſeinem Todte abgelegt/ τὸ
σῶμα ††ῆς ††απεινώσεως, ſeinen nichtigen Leib/ wie Paulus re-
det Philip. 3/ 21. Vnd iſt der Seelen nach an dem Orth/ da
æterna ſanitas, Ewige geſundheit/ da kein Todt mehr iſt/ da
kein Leyd/ noch Geſchrey/ noch Schmertz mehr iſt/ Apoc. 21, 4.
Vnd am bald zukuͤnfftigen Juͤngſten Tage wird der groſ-
ſe Kinder-Freund JEſus Chriſtus ſein Leiblein auß der Er-
den aufferwecken/ vnd es machen σύ솆ορφον ††ῷ σώματι ††ῆς δόξης
ἀυ††, ehnlich ſeinem verklaͤrten Leibe wie S. Paulus be-
zeuget/ Phil. 3, 21.
Nun iſt es ein rechter Jeremias/ vnd von dem Her-
ren ſeinem GOtt alſo erhoͤhet/ daß kein Feind weiter zu jhm
kommen kan. Da heiſts mit jhm wie die Kirche ſinget:

Nu iſt es aller ſeiner Feinde toben/
Vnd alles Jammers frey vberhoben/
Nun mag jhm keine Creatur zuſetzen/
Noch jhn was letzen.


Nun iſt es ein rechter Jeremias von dem Herrn ſei-
nem GOttt alſo erhoͤhet worden/ daß vnd was ſage ich daß
wenn ich aller Menſchen Kunſt vnd Beredſamkeit hette/ ſo

|| [034]

koͤndte ich doch nicht außſprechen/ die groſſe Ehre/ Herrligkeit
vnd Gluͤckſeligkeit/ darzu das liebe Soͤhnlein jetzo ſeinem See-
lichen nach erhoͤhet iſt. Denn

Kein Ohr hat je gehoͤret/
Kein Menſchlich Auggeſehn

c Marginalie am linken Rand
Die Frewd/ ſo den beſcheret/
Die jhm GOtt außerſehn.


Damit ſich ja die hochgeehrten Eltern auffrichten/
vnd vber dem Todte jhres lieben Soͤhnleins zu frieden geben
ſollen.
Das aber E. Ehrnv. Ehrw. GroßAchtb. Weißh.
vnd Guͤnſten/ wie auch die Erbarn viel Ehrentugend-
reichen Frawen vnd Jungfrawen/ ſo ſich Großguͤnſtig
vnd Willfaͤhrig erzeiget/ ſich nicht allein zuvor in dieſes Klag-
vnd Trawerhauß befunden/ vnd dem Leichbegaͤngnuͤs in ſo
Anſehlicher frequentz beygewohnet/ ſondern ſich auch ferner
hinwieder anhero erheben wollen/ das erkennen die hochge-
ehrte Eltern/ vnd GroßEltern/ vnd gantz fuͤrnehme
Freundſchafft fuͤr eine ſonderliche hohe Ehre/ Gunſt vnd
Freundſchafft/ thun ſich dafuͤr gegen E. Ehrwuͤrd. Groß-
Achtb. Weißh. vnd Guͤnſten ſo wol auch gegen den Erba-
ren viel Ehrentugendreichen Frawen vnd Jungfrawẽ
zum aller freundlichſten Bedancken/ des dienſtwilligen An-
erbietens/ ſolches wo moͤglich/ wiederumb danckbarlich zuver-
ſchulden.
Schließlich wuͤndſchen wir dem ſelig verſtorbe-
nen Soͤhnlein eine ſanffte Ruhe in ſeinem Schlaffkaͤm-
merlein/ vnd am Juͤngſten Tage eine froͤliche Auffer-

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ſtehung zu dem ſtetswehrenden Frewdenleben/ Troſt
vnd Gedult den hochbetruͤbten Eltern/ vns allen einen
guten beſtaͤndigen Religion- vnd Prophan-Frieden/
alle erſprießliche zu Leib vnd Seelen Wolfart/ zu ſeiner
Zeit einen ſeligen Todt/ vnd am Juͤngſten Tage mit
dem entſchlaffenen Soͤhnlein vnd allen Außerwehl-
ten eine froͤliche Aufferſtehung zu einem andern vnd
beſſern Leben/ Amen.


Ad mœſtißimum Dn. Parentem
ϖαιδίομ τ†† ϖανολβίομ,
Προσφώνημα ϖ††αμυϑητικόν.
[arrow up]


DEfles filioli, Faber optime, fata ſuprema.
Namq; paternus amor manet altâ mẽte repôſtus:
Hic ciet has lachrymas, ſtimulis hic acribus urget
Anxia corda Patris, patitur nec ponere luctum.
Verum ut ſollicitus nimiùm nunc temporis eſſe
Præſumas de morte tui, Vir candide, Nati,
Non eſt, quod videam. Manet æternumq; manebit
In requie charus Natus. Sed in orbe fuiſſet
Innumeris, qvæ nos circumſtant, cladibus, omnes,
Jactatus variè: nunc his ſine fine carebit.
Συμϖάχων apponebat feſti-
nanter.
Martinus Heniſius Scholæ
Gryphorinæ p. t. Con-
Rector.
FINIS .

Marginalien
a Gregorius
Richterus.
b M. Chriſt.
Gallus, Fa-
cult. Philoſ.
meo temp.
Lipſ. Aſſeſ.
c 1. Cor. 2. 9.


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