Pap. 31 x 22 cm cm. 224 Bll. zweispaltig. 15. Jahrh. (1414).
Von verschiedenen Händen. Mit gewöhnlichen Rubricatoren.
Ebd.: Originalband. Die Holzdeckel mit gepresstem braunen Leder überzogen, der vordere
innerhalb mit einem Pergamentblatte beklebt, welches Bruchstücke einer physikalischen
Handschrift s. XV. enthält. Die Schliesser bestehen aus langen Lederriemen. Äusserlich
ist dem Vorderdeckel ein Papier aufgeklebt mit der alten Bibliotheksbezeichnung: D. a. (7).
4
Prov. u. Gesch.: Stammt aus dem Kloster Klus bei Gandersheim, wie die zweimalige Inscription
auf dem ersten Vorsatzblatte bezeugt: „Liber sancti Georgii in Clusa valde utilis“.
Enthält:
1) f. 1–13. Samuelis Israelite (vulgo Marocchianus cognominati) epistola
ad Rabbi Ysaac, magistrum synagoge, de erroribus Iudeorum, de
Arabico in Latinum translata per fratrem Alfonsum Boni Hominis
Hispanum sub anno 1339. Gedr.: s. 1. et a. (Hain 14264.124. Quodl.)
Vergl. 404 (3), 487 (7).
2) f. 13'–15'. Prohemium circa Cantica Canticorum. „Materia libri Cant.
Cant, est sponsus et sponsa“.
3) f. 16–19'. Auctoritates ss. Gregorii, Augustini, Ieronimi et Ambrosii.
IN
4) f. 20–22'. Sententia s. Ieronimi de essentia Dei et invisibilitate atque
inmensitate eius.
5) f. 22'–24. Excerpitum de conflictu viriorum et virtutum b. Augustini.
6) f. 24–27. Epistola b. Bernhardi ad Petrum episcopum de sacramento
eukaristie. „Pater sanctissime Petre, audi quod loquor“.
7) f. 27–32'. Francisci Maronis (de ord. fratr. minor.) tractatus de sacra
mento eukaristie et digna eius sumpcione. „Memoriam fecit“.
8) f. 33–33'. Tractatus de contemptu proprie imperfectionis et ascensu ad
altiorem vitam. „Quia placet mihi multum“.
9) f. 33'–35'. Tractatus de celebratione missarum et vita sacerdotum in
communi. „Testante Paulo apostolo“.
10) f. 36–42. Hugonis de s. Victore libellus de stimulo amoris. „Attendite
gentes et admiramini caritatem Dei“.
11) f. 42–45. De septem vitiis capitalibus et eorum dampnis. „Nota, septem
sunt vicia“.
12) f. 45–65. Anselmi archiepiscopi (Cantuariensis) Elucidarius tractans de
Deo et eius incarnatione et diversis aliis. Mit der Schlussschrift:
„Explicit liber Elucidarii Anselmi archiepiseopi in studio Erffor-
densi anno Domini m. cccc°. xiiij°, feria quarta post festum sancti
Martini confessoris “. Gedr. / Anselmi opp. (Colon. 1673) III. 250–278.
13) f. 65–65'. Accessus de passione Domini. „Inspice et fac secundum
exemplar“.
14) f. 66–68. Auctoritates diverse de passione Christi. Incipit: „Augustinus:
o anima“.
15) f. 68–68'. De spirituali matrimonio. „Gregorius: habet pax“.
16) f. 68'–69. De sequela Domini. „Beda qui dicit“.
17) f. 69–69'. De renunciatione mundi. „Bernhardus: ecce nos reliquimus“.
18) f. 69'–70'. Tractatus de modo regendi et vivendi religioso. „Quoniam
ait apostolus“.
19) f. 70'–72'. Tractatus de die iudicii et penitentia et triplici tabernaculo.
„Fratres karissimi, quia timendus est“.
20) f. 73–74'. Speculum b. Augustini. „Quoniam in medio laqueorum“.
21) f. 74'–77'. Omilia Originis super ewangelio pascali (quinta feria ebdom.
pascal.) „In illo tempore stabat Maria“.
22) f. 77'–79'. Tractatus b. Bernhardi de quatuor gradibus spiritualibus
exercicii. „Cum die quadam corporali manuum labore“.
23) f. 79'. Notanda quaedam.
24) f. 80–109'. Passio dom. nostri Iesu Christi, cuius thema est „Inspice
exemplar“. „Inspice et fac.“ — Schlussschrift: Laus Deo, pax vivis,
requies sint eterna defunctis.
25) f. 110–115'. Tractatus Francisci de Perusio curialis et optimus de septem
peccatis mortalibus et de eorum speciebus et remediis.
26) f. 115'–118. Notabilia de passione Domini.
27) f. 118–120. Item de passione Christi. „Ecce morior cum nichil horum“.
28) f. 120–120'. Doctrina Bernhardi. „Consideret singulorum bonorum
virtutes“.
29) f. 120'–121'. Summa b. Thomae super Ave Maria.
30) f. 122–125. Glossula super psalmum: „Beatus qui intelligit super
egenum“.
31) f. 125'–130 Stella clericorum. „Quasi stella matutina“.
32) f. 131. De iis, quibus est inhibita communicatio eukaristie.
33) f. 135–136. Registrum vel tituli compendii theologice veritatis.
34) f. 136–160. Tituli (registrum) vel capitellula Biblie.
35) f. 161–161'. Quare Christus magis David filius quam Abrahe vocetur?
36) f. 161'–163'. Duo sermones, alter super textum „Ingressis autem illis ob
tulerunt ei mutum“, alter super textum: „Circuibat Iesus civitates“.
37) f. 164–166 (einspaltig mul von anderer Hand). Sermo s. Augustini de
conceptione s. Marie virginis.
38) f. 166–168. (desgl.) Omilia Anshelmi de assumpcione b. Marie virginis.
39) f. 168'–170. (desgl.) De sancta Catharina. „In urbe Alexandrinorum
erat quedam puella“.
40) f. 171–173. Commendacio bonorum presbiterorum et reprobacio malo
rum seu fornicariorum clericorum. „Recedite, recedite, exite“.
41) f. 174–221. Sermones in evangelia.
42) f. 222–224 (mit kleinerer Schrift, theilweise einspaltig). De absolutionibus
presbiterorum, de casibus episcopo reservatis, de anniversariis tri-
cennariis, de cantatione missarum, de missis votivis, de penis symo-
niacorum religiosorum.
Auf dem zweiten Vorsatzblatte stehen allerlei Bemerkungen, auch folgende
leoninische Verse:
Cella quasi eelum tibi sit quia celica ternis,
„Pax est in cella sed sunt foris undique bella.
„Pax risus mentis, pax est pincerna salutis,
„Hexi quam difficiles sunt absque pace dies.
Auf der zweiten Seite des Blattes befindet sich ein Verzeichniss der einzelnen
Schriften, die der Band enthält.